|
-
Zdzisław Kuksewicz
Albertyzm i tomizm w XV wieku w Krakowie i Kolonii
Ossolineum 1973
308 s., 24 cm
stan dobry (wykas. stempel i sygn. bibl.)
SPIS RZECZY Wstęp ...................... 5 I. Historyczne źródła sporu albertyzmu i tomizmu ...................... 7 A. Tomizm ...................... 11 1. Tomasz z Akwinu ...................... 11 a. Natura duszy ...................... 11 b. Dusza a władze ...................... 13 c. Władze umysłowe ...................... 13 d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 14 2. Idzi Rzymianin ...................... 17 a. Natura duszy ...................... 17 b. Dusza a władze ...................... 25 c. Władze umysłowe ...................... 26 d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 29 3 Jan Wersor ...................... 35 a. Natura duszy ...................... 35 b. Dusza a władze ...................... 38 c. Władze umysłowe ...................... 38 d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 39 B. Albertyzm ...................... 43 1. Albert Wielki ...................... 43 a. Natura duszy ...................... 43 b. Dusza a władze ...................... 45 c. Władze umysłowe ...................... 46 d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 46 2 Hugon ze Strasburga ...................... 48 a. Natura duszy ...................... 49 b. Dusza a władze ...................... 50 c. Władze umysłowe ...................... 51 d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 52 II. Albertyzm i tomizm koloński ...................... 56 1. Heymeryk de Campo ...................... 58 Compendium divinorum ...................... 58 a. Natura duszy i jej geneza ...................... 58 b. Władze umysłowe i ich poznanie ...................... 59 Tractatus problematicus ...................... 60 c. Sposób poznania substancji oddzielonych przez intelekt człowieka ...................... 60 d. Istnienie sprawności w duszy i inne zagadnienia..... 62 2. Gerard de Monte ...................... 63 a. Sposób, poznania substancji duchowych przez człowieka ...................... 64 b. Istnienie sprawności w duszy i powstawanie duszy ludzkiej ...................... 64 3. Lambertus de Monte............ . .68 a. Natura duszy................68 b. Dusza a władze...............75 c. Władze umysłowe.............77 d. Przedmiot i .sposób poznania umysłowego.......78 4. Jan z Malines................84 a. Natura duszy................84 b. Dusza a władze...............89 c. Władze umysłowe..............90 d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego.......94 III. Albertyzm i tomizm w Krakowie...........100 A. Tomizm....... ..........109 1. Maciej 7. Szydłowca ... ........109 a. Przedmiot nauki o duszy............109 b. Inne zagadnienia: podmiot władz i operacji psychicznych...........111 2. Kwestia anonimowa z rkp, BJ 2118.......113 a. Poznanie substancji niematerialnych.........113 b. Inne zagadnienia: natura duszy, przedmiot i sposób poznania umysłowego..........................115 3. Wawrzyniec Grodziski z Poznania........................117 a. Natura duszy................117 b. Inne zagadnienia: dusza a władze, samoistność duszy, sposób poznania umysłowego..............119 4. Piotr Aurifaber.............121 a. Przedmiot nauki o duszy ........................122 b. Natura duszy .............................122 c. Dusza a władze.........................127 5. Michał Falkener z Wrocławia....................129 a. Natura duszy ...........................130 b. Dusza a władze....................133 c. Władze umysłowe.....................134 d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego...................136 6. Tomiści krakowscy........................140 B. Albertyzm ...................... 146 1. Jan z Głogowa ...................... 146 a. Natura duszy ...................... 146 b. Dusza a władze ...................... 155 c. Władze umysłowe ...................... 158 d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 160 2. Jakub z Gostynina ...................... 170 a. Natura duszy ...................... 170 b. Dusza a władze ...................... 181 c. Władze umysłowe ...................... 184 d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 187 e. Poznanie zdarzeń przyszłych — wartość astrologii ...................... 193 3. Albertyści krakowscy ...................... 199 Zakończenie ...................... 206 Przypisy ...................... 219 Indeks nazwisk ...................... 304 WSTĘP Via antiqua pojawia się w Krakowie w drugiej połowie XV wieku a reprezentują ją głównie tomizm i albertyzm. Pierwszą datą, która świadczy o zainteresowaniach środowiska krakowskiego nową orientacją jest rok 1461, w którym to roku sprowadzony jest do Krakowa komentarz do De anima tomisty paryskiego Jana Wersora i skopiowany jego komentarz do Fizyki. Przed rokiem 1476 powstają już własne dzieła krakowskich tomistów i zapewne wkrótce potem — albertystów. W chwili zaś gdy via antiąua wchodzi na katedry krakowskiego Uniwersytetu, panująca w poprzedniej połowie wieku via modernorum odchodzi, jeszcze na początku notuje się powstawanie skrótów nominalistycznych komentarzy Benedykta Hessego, ale wkrótce w ogóle zabraknie dzieł poświęconych doktrynie psychologicznej a wywodzących się z kręgu nominalistycznego. Zapanowuje, w zakresie teorii duszy, via antiąua, tomizm i albertyzm, a pod koniec wieku pojawia się także szkotyzm. To zjawisko opanowywania Krakowa przez via antiąua, zaznaczające się na obszarze całej filozofii, nie tylko teorii duszy, jest częścią ogólnego procesu zachodzącego w każdym razie w zachodniej i środkowej Europie. Rozpoczyna się ta fala realizmu od Paryża, w którym po opuszczeniu Uniwersytetu w końcu XIV i początku XV wieku przez nominalistów w istniejącą próżnię wchodzą albertyści opanowujący katedry uniwersyteckie. Zintensyfikowanie życia umysłowego w tym Uniwersytecie następuje jednak dopiero po reformie kardynała d'Estouville'a w 1452 roku. Na Uniwersytecie panuje nadal albertyzm, ale także tomizm, którego przedstawicielem jest płodny autor Jan Wersor. Prawie w tym samym czasie, bo już w latach dwudziestych, pojawią się tomizm i albertyzm w Uniwersytecie w Kolonii, a następnie w Lowanium, Lipsku i innych uniwersytetach środkowej Europy. Faktem jest zatem, iż chociaż inwazja realizmu w Krakowie jest częścią szerszego procesu, to jednak następuje ona w czasie późniejszym niż w innych uniwersytetach na zachód od Krakowa — w Paryżu, Kolonii, Lowanium, Lipsku. Toteż w naturalny sposób zjawią się pytania o źrodła krakowskiego tomizmu i albertyzmu, o ośrodki, które dały im inspirację. Znane są związki Krakowa z Kolonią, faktem, który dobitnie mówi o najbardziej nas tutaj interesującym charakterze tych związków, jest, iż szereg tekstów albertystycznych i tomistycznych kolońskich znanych było w Krakowie. Wiadomo także co prawda i o kontaktach Krakowa z Paryżem i nie jest rzeczą wykluczoną, iż albertyzm krakowski jest właśnie paryskiej proweniencji, ale ze względu i na szczególnie bliskie związki Krakowa i Kolonii, i na zaświadczoną w źródłach pokaźną liczbę tekstów kolońskich w zbiorach Uniwersytetu Krakowskiego i jego mistrzów wydaje się, iż na szczególną uwagę zasługuje podjęcie zagadnienia relacji tomistycznej i albertystycznej doktryny duszy w rozwijających się na terenie tych dwóch uniwersytetów kierunkach. To też zagadnienie znajduje się u źródeł prezentowanej niniejszym pracy. Z jednej strony przedstawienie doktryny psychologicznej tomizmu i albertyzmu kolońskiego, z drugiej strony — krakowskiego, i określenie ich wzajemnego stosunku. Chociaż więc szkoły kolońska i krakowska figurują w tytule niniejszej pracy niejako na równych prawach, skoro punktem wyjścia był tomizm i albertyzm krakowski, im poświęcimy więcej uwagi, traktując właściwie część mówiącą o Kolonii jako rozbudowany znacznie, ale w każdym razie wstęp prezentujący tło tomizmu i albertyzmu krakowskiego. W ten sam sposób potraktowana też będzie wcześniejsza tradycja tomistycznej i albertystycznej linii, tradycja, która wszakże silnie zaważyła na formowaniu się fizjonomii doktryny psychologicznej tomizmu i albertyzmu w XV wieku w ogóle.
|
KOSZT WYSYŁKI:
- Niezależnie od ilości kupionych książek koszt wysyłki liczony jest tylko raz i wynosi:
- 7,50 polecony/paczka ekonomiczna
- 9.00 polecony/paczka priorytet - Koszt wysyłki za granicę: ustalany indywidualnie
DODATKOWE INFORMACJE O WYSYŁCE I PŁATNOŚCI:
- Wysyłkę realizujemy 2 razy w tygodniu za pośrednictwem Poczty Polskiej
- Książki wysyłamy w bezpiecznych "bąbelkowych" kopertach
- Nie wysyłamy za pobraniem, nie ma także możliwości odbioru osobistego
- Forma płatności: płatne z góry (zwykły przelew/Płacę z Allegro)
- W przypadku większej ilości zakupionych książek, prosimy o wpłatę w terminie 10 dni - niestety nie przetrzymujemy zakupionych książek "na później":)
|