Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Albertyzm i tomizm w XV wieku w Krakowie i Kolonii

12-07-2012, 12:58
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 49.99 zł     
Użytkownik CracoviaCivitas
numer aukcji: 2394054107
Miejscowość Internet
Wyświetleń: 14   
Koniec: 03-07-2012 00:02:13

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki
Albertyzm i tomizm w XV wieku w Krakowie i Kolonii
  • Zdzisław Kuksewicz

    Albertyzm i tomizm w XV wieku w Krakowie i Kolonii

    Ossolineum 1973

    308 s., 24 cm

    stan dobry (wykas. stempel i sygn. bibl.)

     

     

    SPIS RZECZY
    Wstęp ...................... 5

    I. Historyczne źródła sporu albertyzmu i tomizmu ...................... 7
    A. Tomizm ...................... 11
    1. Tomasz z Akwinu ...................... 11
    a. Natura duszy ...................... 11
    b. Dusza a władze ...................... 13
    c. Władze umysłowe ...................... 13
    d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 14
    2. Idzi Rzymianin ...................... 17
    a. Natura duszy ...................... 17
    b. Dusza a władze ...................... 25
    c. Władze umysłowe ...................... 26
    d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 29
    3 Jan Wersor ...................... 35
    a. Natura duszy ...................... 35
    b. Dusza a władze ...................... 38
    c. Władze umysłowe ...................... 38
    d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 39
    B. Albertyzm ...................... 43
    1. Albert Wielki ...................... 43
    a. Natura duszy ...................... 43
    b. Dusza a władze ...................... 45
    c. Władze umysłowe ...................... 46
    d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 46
    2 Hugon ze Strasburga ...................... 48
    a. Natura duszy ...................... 49
    b. Dusza a władze ...................... 50
    c. Władze umysłowe ...................... 51
    d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 52

    II. Albertyzm i tomizm koloński ...................... 56
    1. Heymeryk de Campo ...................... 58
    Compendium divinorum ...................... 58
    a. Natura duszy i jej geneza ...................... 58
    b. Władze umysłowe i ich poznanie ...................... 59 Tractatus problematicus ...................... 60
    c. Sposób poznania substancji oddzielonych przez intelekt człowieka ...................... 60
    d. Istnienie sprawności w duszy i inne zagadnienia..... 62
    2. Gerard de Monte ...................... 63
    a. Sposób, poznania substancji duchowych przez człowieka ...................... 64
    b. Istnienie sprawności w duszy i powstawanie duszy ludzkiej ...................... 64
    3. Lambertus de Monte............ . .68
    a. Natura duszy................68
    b. Dusza a władze...............75
    c. Władze umysłowe.............77
    d. Przedmiot i .sposób poznania umysłowego.......78
    4. Jan z Malines................84
    a. Natura duszy................84
    b. Dusza a władze...............89
    c. Władze umysłowe..............90
    d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego.......94

    III. Albertyzm i tomizm w Krakowie...........100
    A. Tomizm....... ..........109
    1. Maciej 7. Szydłowca ... ........109
    a. Przedmiot nauki o duszy............109
    b. Inne zagadnienia: podmiot władz i operacji psychicznych...........111
    2. Kwestia anonimowa z rkp, BJ 2118.......113
    a. Poznanie substancji niematerialnych.........113
    b. Inne zagadnienia: natura duszy, przedmiot i sposób poznania umysłowego..........................115
    3. Wawrzyniec Grodziski z Poznania........................117
    a. Natura duszy................117
    b. Inne zagadnienia: dusza a władze, samoistność duszy, sposób po­znania umysłowego..............119
    4. Piotr Aurifaber.............121
    a. Przedmiot nauki o duszy ........................122
    b. Natura duszy .............................122
    c. Dusza a władze.........................127
    5. Michał Falkener z Wrocławia....................129
    a. Natura duszy ...........................130
    b. Dusza a władze....................133
    c. Władze umysłowe.....................134
    d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego...................136
    6. Tomiści krakowscy........................140
    B. Albertyzm ...................... 146
    1. Jan z Głogowa ...................... 146
    a. Natura duszy ...................... 146
    b. Dusza a władze ...................... 155
    c. Władze umysłowe ...................... 158
    d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 160
    2. Jakub z Gostynina ...................... 170
    a. Natura duszy ...................... 170
    b. Dusza a władze ...................... 181
    c. Władze umysłowe ...................... 184
    d. Przedmiot i sposób poznania umysłowego ...................... 187
    e. Poznanie zdarzeń przyszłych — wartość astrologii ...................... 193
    3. Albertyści krakowscy ...................... 199

    Zakończenie ...................... 206
    Przypisy ...................... 219
    Indeks nazwisk ...................... 304


    WSTĘP

    Via antiqua pojawia się w Krakowie w drugiej połowie XV wieku a reprezentują ją głównie tomizm i albertyzm. Pierwszą datą, która świadczy o zainteresowaniach środowiska krakowskiego nową orientacją jest rok 1461, w którym to roku sprowadzony jest do Krakowa komentarz do De anima tomisty paryskiego Jana Wersora i skopiowany jego komentarz do Fizyki. Przed rokiem 1476 powstają już własne dzieła krakowskich tomistów i zapewne wkrótce potem — albertystów. W chwili zaś gdy via antiąua wchodzi na katedry krakowskiego Uniwersytetu, panująca w poprzedniej połowie wieku via modernorum odchodzi, jeszcze na początku notuje się powstawanie skrótów nominalistycznych komentarzy Benedykta Hessego, ale wkrótce w ogóle zabraknie dzieł poświęconych doktrynie psychologicznej a wywodzących się z kręgu nominalistycznego. Zapanowuje, w zakresie teorii duszy, via antiąua, tomizm i albertyzm, a pod koniec wieku pojawia się także szkotyzm.
    To zjawisko opanowywania Krakowa przez via antiąua, zaznaczające się na obszarze całej filozofii, nie tylko teorii duszy, jest częścią ogólnego procesu zachodzącego w każdym razie w zachodniej i środkowej Europie. Rozpoczyna się ta fala realizmu od Paryża, w którym po opuszczeniu Uniwersytetu w końcu XIV i początku XV wieku przez nominalistów w istniejącą próżnię wchodzą albertyści opanowujący katedry uniwersyteckie. Zintensyfikowanie życia umysłowego w tym Uniwersytecie następuje jednak dopiero po reformie kardynała d'Estouville'a w 1452 roku. Na Uniwersytecie panuje nadal albertyzm, ale także tomizm, którego przedstawicielem jest płodny autor Jan Wersor. Prawie w tym samym czasie, bo już w latach dwudziestych, pojawią się tomizm i albertyzm w Uniwersytecie w Kolonii, a następnie w Lowanium, Lipsku i innych uniwersytetach środkowej Europy.
    Faktem jest zatem, iż chociaż inwazja realizmu w Krakowie jest częścią szerszego procesu, to jednak następuje ona w czasie późniejszym niż w innych uniwersytetach na zachód od Krakowa — w Paryżu, Kolonii, Lowanium, Lipsku. Toteż w naturalny sposób zjawią się pytania o źrodła krakowskiego tomizmu i albertyzmu, o ośrodki, które dały im inspirację.
    Znane są związki Krakowa z Kolonią, faktem, który dobitnie mówi o najbardziej nas tutaj interesującym charakterze tych związków, jest, iż szereg tekstów albertystycznych i tomistycznych kolońskich znanych było w Krakowie. Wiadomo także co prawda i o kontaktach Krakowa z Paryżem i nie jest rzeczą wykluczoną, iż albertyzm krakowski jest właśnie paryskiej proweniencji, ale ze względu i na szczególnie bliskie związki Krakowa i Kolonii, i na zaświadczoną w źródłach pokaźną liczbę tekstów kolońskich w zbiorach Uniwersytetu Krakowskiego i jego mistrzów wydaje się, iż na szczególną uwagę zasługuje podjęcie zagadnienia relacji tomistycznej i albertystycznej doktryny duszy w rozwijających się na terenie tych dwóch uniwersytetów kierunkach.
    To też zagadnienie znajduje się u źródeł prezentowanej niniejszym pracy. Z jednej strony przedstawienie doktryny psychologicznej tomizmu i albertyzmu kolońskiego, z drugiej strony — krakowskiego, i określenie ich wzajemnego stosunku. Chociaż więc szkoły kolońska i krakowska figurują w tytule niniejszej pracy niejako na równych prawach, skoro punktem wyjścia był tomizm i albertyzm krakowski, im poświęcimy więcej uwagi, traktując właściwie część mówiącą o Kolonii jako rozbudowany znacznie, ale w każdym razie wstęp prezentujący tło tomizmu i albertyzmu krakowskiego. W ten sam sposób potraktowana też będzie wcześniejsza tradycja tomistycznej i albertystycznej linii, tradycja, która wszakże silnie zaważyła na formowaniu się fizjonomii doktryny psychologicznej tomizmu i albertyzmu w XV wieku w ogóle.

KOSZT WYSYŁKI:

- Niezależnie od ilości kupionych książek koszt wysyłki liczony jest tylko raz i wynosi:

- 7,50 polecony/paczka ekonomiczna

- 9.00 polecony/paczka priorytet

- Koszt wysyłki za granicę: ustalany indywidualnie



DODATKOWE INFORMACJE O WYSYŁCE I PŁATNOŚCI:

- Wysyłkę realizujemy 2 razy w tygodniu za pośrednictwem Poczty Polskiej

- Książki wysyłamy w bezpiecznych "bąbelkowych" kopertach

- Nie wysyłamy za pobraniem, nie ma także możliwości odbioru osobistego

- Forma płatności: płatne z góry (zwykły przelew/Płacę z Allegro)

- W przypadku większej ilości zakupionych książek, prosimy o wpłatę w terminie 10 dni - niestety nie przetrzymujemy zakupionych książek "na później":)


 

Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki Darmowy Hosting na Zdjęcia Fotki i Obrazki INDEKS NAZWISK Adam de Silca 103 Idzi Rzymianin 10, 17—35, 41, 42, 43, 71, Albert Wielki 10, 11, 32, 37, 40, 42, 43— 81, 82, 83, 97, 100, 101, 109, 116, 117, 48, 54, 55, 58, 60, 62, 63, 64, 65, 66, 67. 120, 121, 122, 123j 128, 131, 132, 138, 87. 88, 89, 91. 93, 94, 95, .98, 99, 100, 140, 141, 142, 146, 147, 148, 150, 153, 102, 103, 146, 155, 158, 159, 160, 161, 157, 158, 160, 166, 167, 169, 170, 200, 162, 165, 166, 168, 170, 172, 182, 194, 203, 210, 212, 213, 214, 216 195, 196, 197, 200, 201, 202, 203, 204, 206 207 209 211 212 213 214 215 Jakub z Gostynina 104, 105, 106, 107, 108, 2!^ 217' ' ' ' ' ' 170—199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 213, Albert z Surkowa 101 21'4. 215, 217, 218 Aleksander z Afrodyzji 170, 171 Jan Breslawer z Elbląga 102, 108 Alfarabi 46, 190 Jan Buridan 100, 155 Algazel 171 Jan z Głogowa 101, 104, 106, 146—170, Arystoteles 7, 9, 14, 27, 28, 44, 49, 60, "5, 176, 194, 195, 195, 197, 199, 200, 69, 87, 103, 104, 106, 107, 108, 109, 114, 201, 202, 203, 204, 213, 214, 215, 217, 218 115, 119, 123, 128, 127, 129, 130, 131, Jan Golanka 103 136, 178, 179, 183, 188 216 217, 218 Jan z Janduno 166, 214 Augustyn 87, 89, 94, 113 Jan z Malines 57, 68, 84—99, 167. 170, Awempace46 194, 195, 196, 204, 208, 209. 211, 212. Awerroes 23, 27, 39, 46, 88, 113, 114, 115, 213. 215 116, 117, 147, 160, 162, 188, 190, 202 Jan de Nova Domo 56, 100, 103, 217 Awicebron 12, 21 Jan Wenck 56 Awicenna 7, 8, 9, 27, 3,2, 39, 45, 46, 54, Jan Wersor 5. 35—43, 82, 83, 100. 101. 78, 87, 88, 91, 93, 95, 96, 109, 113, 114^ 102, 103, 105, 111, 114. 115, 121. 128. 116, 171, 183, 202, 212 129, 137, 138, 139, 140, 141. 145. 166, 167, 200, 210, 216 Benedykt Hesse 5, 100, 105. 108, 155 Jan Zmora 107 Chalcydiusz 50 Lamberta de Monte 57. 68-84, 111. 120. Gerard de Monte 56. 57, 58, 62, 63—68. I23. 128. I37- I67' 206. 2m- 2m- 209' 74, 33, 10O, 102, 105, 120, 137, 207, 208, 21°. 2U. 214. 216 209, 213, 214, 216 Macie] z Szydlowca 104, 105. 106. lOi, Henryk de Campo 101, 102 108, 109—113. 142, 216 Heymeryk de Campo 56, 57, 58—62, 63, Marcin z Kotowic 103 65, 66, 67, 68, 74, 83, 95, 99, 100, 101, Meerseman 6, 63 105, 106, 170, 194, 195, 196, 200, 203. Michał Falkener z Wrocławia 105, 107. 204, 205, 206, ,208, 209, 311, 213, 215, 217 108, 123, 129—140, 143, 143. 144, 168. Hugon ze Strasburga 48—55, 65, 66, 176 ' 214 305 11111' Paweł z Wenecji 104 Paweł z Worczyna 155 Piotr Aurifaber 104, 107, 121, 129, 138, 140, 142, 144, 168 Piotr Gaszowiec 102 Stanisław z Górki 103 118, 119, 121, 122, 124, 125, 126, 128, 132, 133, 134, 135, 136, 138, 140, 141, 142, 144, 146, 150, 152, 155, 156, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 165, 166, 167, 168, 170, 182, 183, 200, 203, 206, 207, 209, 210, 211, 214, 215, 216, 217 Tomasz Wilton 82 Tomasz z Akwinu 9, 10, 11—17, 18, 19, Walenty z Olkusza 103 20, 21, 25, 33, 33, 34, 35, 36, 38, 39, 41, Wawrzyniec Grodziski z Poznania 104, 42, 43, 47, 62, 63, 64, 65, 67, .73, 74, 89, 105, 106, 107, 117—121, 125 129 138, 100. 101, 102, 103, 104, 109, 116, 117, 139, 142, 143 144 145 168 214