Rozdział 1 Właściwości słuchu i kryteria oceny jakości dźwięku 13
1.1. Właściwości słuchu 13 Zakres słyszalności, wysokość dźwięku, dynamika, skala decy-belowa, krzywe izofoniczne, maskowanie dźwięków, barwa dźwięku, nielinearność słuchu, adaptacja słuchu, refrakcja, bezwładność, kierunkowość, orientacja odległościowa
1.2. Kryteria słuchowej oceny jakości dźwięku 21 Zniekształcenia, zakłócenia, barwa dźwięku, wielkość obrazu dźwiękowego, perspektywa dźwięku, atmosfera akustyczna, czytelność obrazu dźwiękowego, równowaga głośności, ocena jakości dźwięku Pytania 27
Rozdział 2 Urządzenia do przetwarzania i obróbki dźwięku 29
2.1. Wstęp 29
2.2. Mikrofony 29 2.2.1. Budowa i zasada działania 29 Mikrofon dynamiczny, mikrofon pojemnościowy, mikrofon elektretowy 2.2.2. Podstawowe parametry mikrofonów 32 Charakterystyki przenoszenia, charakterystyki kierunkowe, czułość, maksymalne ciśnienie akustyczne, szumy własne, stosunek sygnał-szum, dynamika, impedancja 2.2.3. Mikrofony bezprzewodowe 40 Pytania 41 2.3. Konsolety mikserskie (stoły mikserskie) 41 2.3.1. Zadania konsolety mikserskiej 41 2.3.2. Budowa analogowego stołu mikserskiego 42 Przedwzmacniacz, insert, filtr dolnozaporowy, korektor dwu-punktowy, trzypunktowy regulator barwy, korektor czteropun-ktowy, regulator parametryczny, wielopunktowa regulacja parametru, regulator głośności, regulator panoramy, send, szyna zbiorcza, grupy, wskaźniki wysterowania, odstęp od prze-sterowania, rozmieszczenie pokręteł, ważniejsze parametry techniczne Pytania 58
2.4. Procesory efektów przestrzennych 58 2.4.1. Echo-delay 58 2.4.2. Urządzenia pogłosowe - reverb 59 2.4.3. Flanger, chorus 63 Pytania 64
2.5. Procesory dynamiczne 64 2.5.1. Kompresor 65 2.5.2. Limiter 68 2.5.3. Expander 69 2.5.4. Bramka 70 2.5.5. Compandor 71 2.5.6. Equalizer - korektor graficzny 72 Pytania 73
2.6. Urządzenia cyfrowe 74 2.6.1. Przetwarzanie sygnałów analogowych na cyfrowe 74 2.6.2. Cyfrowy stół mikserski 77 Opis działania, wejścia i wyjścia cyfrowe (AES/EBU, SPDIF, TDIF, ADAT, Word clock) automatyka, automiks Pytania 81
2.7. Wirtualne stoły mikserskie 82 Pytania 84 2.8. Wzmacniacz mocy 85 Budowa, zabezpieczenia, parametry, praca w mostku Pytania 91
2.9. Głośniki, kolumny głośnikowe 92 2.9.1. Budowa i zasada działania 92 2.9.2. Parametry techniczne głośnika 93 2.9.3. Pasywne zespoły głośnikowe 95 2.9.4. Aktywne zespoły głośnikowe 97 2.9.5. Systemy nagłośnieniowe 98 Pytania 100
2.10. Słuchawki 101 Pytania 102
Rozdział 3 Nagłośnienie 103
3.1. Wstęp 103 3.2. Podstawowe zasady postępowania przy realizacji nagłośnień 103
3.3. Prace przygotowawcze przed rozpoczęciem nagłośnienia koncertu 105 3.3.1. Wstępna analiza warunków akustycznych 105 3.3.2. Rozmieszczenie głośników głównego nagłośnienia 105 3.3.3. Kalibracja charakterystyki przenoszenia 105 3.3.4. Podłączenie miksera i mikrofonów 107 3.3.5. Regulacja czułości wejścia (GAIN, TRIM) 107 3.3.6. Regulacja barwy poszczególnych instrumentów 107 3.3.7. Ustawienie proporcji głośności 107 3.3.8. Regulacja panoramy 108 3.3.9. Regulacja głębokości efektu przestrzennego 108 3.3.10. Ustawienie odsłuchów na scenie 109
3.4. Nagłośnienie małych pomieszczeń 111 3.5. Nagłośnienie kościołów i innych obiektów o bardzo długim czasie pogłosu 113 3.6. Nagłośnienie otwartych przestrzeni 114 Pytania 116
Rozdział 4 Realizacja nagrań 117
4.1. Wstęp 117
4.2. Urządzenia do rejestracji dźwięku 117 4.2.1. Magnetofony analogowe 117 4.2.2. Magnetofon cyfrowy DAT - 119 4.2.3. CD-Recorder 121 4.2.4. Mini-Disc (MD) 122 4.2.5. Magnetofon kasetowy DCC 123 4.2.6. Wielośladowe magnetofony cyfrowe DTRS 124 4.2.7. Wielośladowy magnetofon cyfrowy A DAT 125 4.2.8. Cyfrowy magnetofon szpulowy DASH 126 4.2.9. Rejestratory magnetooptyczne - MO-recordery 126 4.2.10. Nagrywarki twardodyskowe - HD-recordery 127 4.2.11. Rejestracja na twardym dysku w komputerze 128 4.2.12. Rejestracja w komputerze przenośnym typu laptop 129 4.2.13. Rejestrator na kartę pamięci Compact Flash (CF) 130 4.2.14. Podsumowanie 132 Pytania 132
4.3. Metody realizacji nagrań 132 4.3.1. Wstęp 132 4.3.2. Metoda rejestracji XY 133 4.3.3. Metoda AB (różnicowo-fazowa) 135 4.3.4. Metoda AB + M 136 4.3.5. Metoda XY+M 136 4.3.6. Metoda XY+ ambience 138 4.3.7. Metoda kombinowana XY/AB 139 4.3.8. Metoda Blumleina z użyciem dwóch mikrofonów o charakterystyce ósemkowej 140 4.3.9. Metoda MM - z użyciem wielu mikrofonów monofonicznych 141 4.3.10. Metoda MS (niem. Mitte - środek, Seite - strona) 142 4.3.11. Metoda OCT (Optimized Cardioid Triangel) opracowana przez Cünthera Theile z IRT 143 4.3.12. Metoda „Decca Tree" 145 4.3.13. Metoda podwójnego M/S (Double M/S) - Surround 146 4.3.14. Metoda „IRT Cross" (opracowana przez Cünthera Theile z IRT) 146 4.3.15. Metoda KFM 360 Surround -z użyciem kulistej przesłony akustycznej 147 4.3.16. Metoda OCT Surround 148 4.3.17. Metoda Decca Tree Surround 149
4.4. Zasady ogólne dokonywania nagrań muzycznych 150 4.4.1. Wybór odpowiedniej metody nagrywania 150 4.4.2. Ustawienie mikrofonów 151 4.4.3. Regulacja czułości wejść (CAIN, TRIM) 151 4.4.4. Korekcja barwy dźwięku 152 4.4.5. Regulacja proporcji głośności 152 4.4.6. Regulacja panoramy 153 4.4.7. Regulacja efektu przestrzennego 153 4.4.8. Ustawienie poziomu zapisu w magnetofonie 154 4.4.9. Ustalenia dotyczące późniejszego montażu 154
4.5. Realizacja nagrania podczas koncertu z nagłośnieniem 155 4.6. Kilka uwag dotyczących montażu 157 4.7. Renowacja nagrań archiwalnych 158 4.8. Mastering - końcowa obróbka materiału dźwiękowego 159 4.9. Adaptacja pomieszczenia odsłuchowego dla systemów 2.0 i 5.1 161 Pytania 163
Rozdział 5 Okablowanie 165
5.1. Wstęp 165 5.2. Połączenia symetryczne (balanced) 165 5.3. Połączenia niesymetryczne (unbalanced) 165 5.4. Kable głośnikowe 166 pytania 167
Odpowiedzi na pytania 169 Słowniczek 174
Tablice 179 Tablica 1. Typowe ustawienia kompresora 179 Tablica 2. Sposoby ustawiania mikrofonów przy instrumentach .... 179 Tablica 3. Zakresy częstotliwości instrumentów 182 Tablica 4. Połączenia wtyków i przewodów 183
Bibliografia 184
CD - przykłady muzyczne i testy 185
|