Model NC1000-ANR stanowi kolejny etap rozwoju technologicznego firmy NAVCOMM. Po serii pasywnych słuchawek lotniczych przyszedł czas na konstrukcję z aktywną elektroniką. Wbudowany w słuchawkach NC1000ANR moduł ANR (Active Noise Reduction) pozwala w sposób nieosiągalny dla rozwiązań pasywnych zredukować poziom zewnętrznego hałasu i to głównie w zakresie niskich częstotliwości, które są najbardziej uciążliwe dla ucha i które najtrudniej zredukować przy użyciu jedynie muszli ekranującej.
Konstrukcja zewnętrzna modelu NC1000-ANR nie odbiega znacząco od naszych wcześniejszych modeli i składa się z: muszli ekranujących (dostępnych w dwóch kolorach: szaro-zielonym i czarnym) wyposażonych w żelowe uszczelki oraz dodatkowo bawełniane nakładki, stalowego pałąka o regulowanym obwodzie i miękkim wykończeniu górnej części, mikrofonu zamocowanego na ramieniu typu „gęsia szyja”, oraz układu mocującego ramię do muszli wyposażonego w specjalny mechanizm skokowy pozwalający na precyzyjne ustawienie mikrofonu w żądanej pozycji. Ponadto słuchawki wyposażono w półtorametrowy, wzmocniony dodatkowym oplotem kabel połączeniowy zakończony wtykami standardu PJ (PJ052 i PJ068). W końcówkę kabla został wbudowany moduł zasilający układu ANR - niewielkie pudełko o wymiarach 55x55x20mm mieszczące baterię 9V, diodę sygnalizującą stan pracy układu i poziom naładowania baterii, włącznik, oraz gniazdo 3,5mm pozwalające podpiąć zewnętrzny przycisk PTT (Push-To-Talk).
Układ elektroniki pasywnej składa się z elektretowego mikrofonu z kompensacją hałasu i pasmem przenoszenia w zakresie 100Hz-5kHz, przedwzmacniacza mikrofonowego, wkładek głośnikowych o impedancji 300 Ohm, oraz potencjometru regulującego głośność. Ponadto w skład elektroniki słuchawek wchodzą elementy aktywne modułu ANR.
JAK DZIAŁA ANR (ACTIVE NOISE REDUCTION) – aktywny system redukcji hałasu
O ile zasada działania słuchawek z tłumieniem pasywnym nie wzbudza żadnych wątpliwości, o tyle technologia aktywnej redukcji zakłóceń pozostaje dość często zjawiskiem mało zrozumiałym.
Z naszych doświadczeń wynika, że istnieją dwa podstawowe kryteria którymi najczęściej kierują się klienci przy wyborze słuchawek lotniczych - waga, oraz skuteczność tłumienia hałasu. Niestety pasywne metody izolacji akustycznej są w pewnym zakresie częstotliwość dość mocno ograniczone, co wiąże się gównie z następującymi zależnościami:
- Współczynnik pochłaniania rośnie wraz z grubością materiału dźwiękochłonnego oraz ze wzrostem częstotliwości padającej na niego fali akustycznej.
- Fale akustyczne, których długość jest porównywalna z wymiarami ekranu ulegają ugięciu na jego brzegach, w wyniku czego poziom hałasu po drugiej stronie ekranu po jego zastosowaniu jest niewiele mniejszy, a czasem nawet większy niż przed jego zainstalowaniem.
Z przytoczonych powyżej zależności wynika, że dla uzyskania skutecznego ograniczenia hałasu w zakresie niskich częstotliwości muszle słuchawek powinny odznaczać się dużymi rozmiarami i dużą masą a to uczyniło by je praktycznie niezdatnymi do użytku.
Wad tych nie posiadają aktywne metody redukcji hałasu. Podstawą tych rozwiązań jest wykorzystanie dodatkowych, sterowanych źródeł dźwięku. Hałas rozchodzi się w postaci fal akustycznych. Z badań dotyczących zjawisk falowych wiemy, że fale pochodzące od różnych źródeł w pewnych, ściśle określonych warunkach, ulegają na skutek nakładania się wzajemnej kompensacji. Generując przy użyciu wspomnianych wcześniej dodatkowych źródeł falę akustyczną o odpowiednich parametrach, wykorzystujemy zjawiska związane z nakładaniem się fal do uzyskania efektu redukcji hałasu. W terminologii metod aktywnych źródła hałasu nazywamy pierwotnymi natomiast dodatkowe źródła dźwięku nazywamy źródłami wtórnymi.
Układy aktywne montowane przez nas w słuchawkach NC1000-ANR składają się z powiązanych ze sobą trzech głównych elementów – dekodera sygnału odniesienia (mikrofony umieszczone wewnątrz muszli), niezależnego dla lewej i prawej muszli układu sterującego, oraz źródła sygnału wtórnego (druga wkładka umieszczona w muszli). Zasada działania takiego układu polega na generowaniu przez drugą wkładkę sygnału dźwiękowego o tej samej częstotliwości i tej samej amplitudzie co sygnał pierwotny , lecz odwróconego do niego w fazie. Oczywiście istotnym jest również by generowany sygnał wtórny dotyczył jedynie istotnych z punktu widzenia redukcji hałasu dźwięków. Sterowanie źródłem wtórnym musi odbywać się przy tym z bardzo dużą precyzją, gdyż aby uzyskać tłumienie powyżej 20 dB różnica poziomów ciśnienia akustycznego fali pierwotnej i wtórnej musi być mniejsza niż 1 dB, a przesuniecie fazowe pomiędzy nimi nie powinno odbiegać od 180° o więcej niż 5°. Są to warunki niezwykle trudne do spełnienia bez użycia odpowiednio zaawansowanych technik elektronicznych, więc metoda którą P. Lueg wykorzystał w swoim wniosku patentowym już w 1936 r. stała się użytecznym narzędziem walki z hałasem dopiero z chwilą opanowania zaawansowanych technik cyfrowego przetwarzania sygnałów.
Technologia ANR stosowana przez NAVCOMM w słuchawkach lotniczych została przetestowana w warunkach laboratoryjnych przy zastosowaniu metodologii badawczej opracowanej i opisanej przez Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (EPA) w dokumencie Regulation 40 CFR Part 211. Subpart B (The Range of Noise Reduction Rating for Existing Hearing Protection). W wyniku pomiarów współczynnik redukcji hałasu (NRR – Noise Reduction Ratings) został określony na poziomie 24dB, co daje jeden z najlepszych wyników wśród producentów słuchawek lotniczych z aktywnym tłumieniem.
WAŻNIEJSZE CECHY PRODUKTU:
- sposób tłumienia hałasu: pasywny + aktywny ANR
- współczynnik tłumienia NNR: 24dB
- współczynnik tłumienia ANR: 23dB
- zasilanie modułu ANR: bateria 9V
- pobór mocy układu ANR: 30mW
- mikrofon komunikacyjny: elektretowy z kompensacją hałasu
- pasmo przenoszenia mikrofonu: 100Hz - 5kHz
- impedancja mikrofonu:[zasłonięte]150-10 Ohm
- czułość mikrofonu: -33+/-4 dB
- ramię mocujące mikrofon: "gęsia szyja" z regulacją skokową
- zasilanie przedwzmacniacza mikrofonowego: z instalacji radiowej samolotu (8-32V DC)
- wkładki głośnikowe, komunikacyjne: 30mW (max. 100mW), 300Ohm
- skuteczność wkładek głośnikowych: 95+/-5 dB SPL
- zakres temperatury pracy: -20 +70 st. C
- waga 600g
- zestaw zawiera: słuchawki, nakładki bawełniane na muszle, baterię 9V, oraz torbę transportową
- gwarancja 3 lata
|