Przenieśmy się w czasie do roku 1670. Zaraza szalejąca w Europie Środkowej od 1348 roku w końcu została przezwyciężona. Na nowo odżywa cywilizacja. Ludzie coraz częściej odnawiają i rozbudowują swoje domostwa. Łąki przekształca się w użytki rolne, na których uprawia się zboże i warzywa. Głód panujący przez ostatnie lata spowodował, że ludzie jedzą teraz więcej mięsa (nawyk, którego my - ludzie żyjący w dostatku - nie porzuciliśmy do dnia dzisiejszego).
Gracze rozpoczynają grę, posiadając dwóch członków rodziny mieszkających w dwuizbowej drewnianej chacie. W każdej rundzie gracz wysyła członków rodziny do pracy (wykonują oni różne akcje). Jeśli gracz uzbiera odpowiednią ilość drewna i trzciny , może rozbudować chatę oraz powiększyć rodzinę. Powiększanie rodziny umożliwia wykonanie większej liczby akcji, ale również wiąże się z koniecznością pozyskiwania większej ilości żywności. Gracz orze pola oraz obsiewa je, aby pozyskać żywność.
Rosnące na polach zboże i warzywa są zbierane podczas żniw. W tym samym czasie na świat przychodzą również młode zwierzęta. Aby można było rozwijać hodowlę, potrzebne są ogrodzone pastwiska , na których wypasać się będzie owce, dziki i krowy. Pomocnicy oraz Usprawnienia wspomagają rozwój gospodarstwa. Każda karta daje graczowi konkretne korzyści w grze.
Punkty zwycięstwa można otrzymać za przebudowę drewnianej chaty w glinianą oraz za jej późniejszą przebudowę w kamienny dom. Najwięcej punktów zwycięstwa można jednak otrzymać przez przyczynianie się każdego dnia do zwiększenia komfortu życia i powiększenie rodziny.
Gracz używa do rozgrywki czternastu spośród 169 różnych kart Pomocników i 149 różnych kart Usprawnień. Gwarantuje to, że każda gra będzie inna. Dodatkowe zasady dotyczące gry w wariancie jednoosobowym oraz rodzinnym (uproszczonym) zapewniają możliwość gry w różnych warunkach oraz z osobami o różnym doświadczeniu.
W grze pojawia się bardzo wiele możliwości i dróg do zwycięstwa. Punktowana jest prawie każda działalność - zarówno rozwój rodziny i domu, jak i hodowla zwierząt czy uprawa zbóż i warzyw. Dodatkowo, Agricola świetnie skaluje się od 2 do 5 graczy, a nawet pozwala na rozegranie samodzielnej gry (także w formie "kampanii")!
Gra została laureatem konkursu Gra Roku 2009, otrzymując zarówno główną nagrodę (przyznawaną przez kapitułę konkursu) jak i Wyróżnienie Graczy przyznawane w otwartym plebiscycie przez czytelników serwisu Gry-Planszowe.pl.
Inne nagrody zebrane przez grę:
• 2009 Gra Graczy - Gamesfanatic.net
• 2009 Golden_Ace, Special Jury
• 2008 BoardGameGeek Golden Geek
• 2008 Spiel des Jahres Winner, Special Prize for Complex Game
• 2008 J.U.G. Winner, Game of the Year
• 2008 Deutscher Spiele Preis Winner, Game of the Year
• 2008 International Gamers Award Winner, General Strategy/Multi-player Game
• 2008 Hra roku Winner
• 2008 Spiel der Spiele (Austria) Spiele Hit für Experten
• 2008 Tric Trac d'or, Winner, Game of the Year
• 2008 Jda "Juego del Año en España" Winner
• 2007 Meeples' Choice Award Winner
Zawartość pudełka:
- 9 dwustronnych plansz
- 138 znaczników zasobów
- 36 żetonów żywności
- 54 figurki zwierząt
- 25 znaczników członków rodziny
- 75 ogrodzeń
- 20 obór
- 24 żetony chat
- 33 żetony kamiennego domu / zaoranych pól
- 3 żetony gość / żądanie
- 9 żetonów mnożenia
- 1 notes do punktacji
- 1 instrukcja
- 1 znacznik gracza startowego
- 360 kart