Przyczyny agresywnych zachowań młodzieży obejmują zarówno czynniki określane mianem wrodzonych, osobowościowych, jak i te, które tkwią w rodzinie, w szkole, w grupie rówieśniczej, środowisku lokalnym czy środkach masowego przekazu. Diagnoza tych czynników jest pierwszym etapem na drodze do podjęcia działań pro?laktycznych i resocjalizacyjnych.
W książce zamieszczono 14 autorskich tekstów specjalistów z zakresu nauk społecznych (psychologii, pedagogiki, kryminologii, socjologii wychowania), co pozwala na ukazanie problemu agresji w szkole z wielu uzupełniających się perspektyw. Prezentowane są też wyniki badań na próbach ogólnopolskich oraz projekty i postulowane działania, jakie należy podjąć w celu zapobiegania i zwalczania agresji.
Książka adresowana jest do teoretyków i praktyków życia społecznego: socjologów, pedagogów i psychologów wychowania, nauczycieli, rodziców, samorządowców, dziennikarzy, pracowników służb społecznych i porządkowych, studentów i uczniów – a więc wszystkich zainteresowanych i odpowiedzialnych za publiczny porządek oraz jakość życia społecznego w różnych jego obszarach.
Z recenzji prof. dr hab. Władysława Misiaka, Uniwersytet Warszawski:
Książka stanowi kompendium wiedzy w zakresie najnowszych interdyscyplinarnych teorii wyjaśniających przyczyny agresji w szkole; prezentuje wypróbowane programy zapobiegania i skutecznego zmniejszania negatywnych społecznie skutków zachowań agresywnych młodzieży. Istotnym walorem prezentowanej publikacji jest przystępna, a zarazem przekonująca forma wypowiedzi, co na pewno przyczyni się do rozszerzenia kręgów jej czytelników poza profesjonalnych praktyków.
Spis treści:
Przedmowa
Maria Libiszowska-Żółtkowska
Zachowania agresywne uczniów w świetle badań porównawczych z roku 1997 i 2003
Krystyna Ostrowska
Przestępczość nieletnich w Polsce w świetle statystyk
Beata Gruszczyńska
Bezpieczeństwo szkoły w opinii nauczycieli
Aleksandra Szymanowska
Wpływ klimatu szkoły na przejawianie przez uczniów agresji i przemocy w szkole
Marek Kulesza
Zapobieganie przemocy rówieśniczej w szkole
Katarzyna Sawicka
Refleksje nad wynikami badań agresji
Zofia Ostrihanska
Agresja w szkole, uwarunkowania społeczne i kulturowe
Andrzej Rejzner
Polityka oświatowa państwa. Zadania i ułomności
Tadeusz Pilch
Rodzina i szkoła w systemie wychowania
Danuta Lalak
Pedagogika resocjalizacyjna wobec przemocy i agresji
Lesław Pytka
Agresja dzieci i młodzieży – wyjaśnienie socjologiczne
Jadwiga Królikowska
System psychoprofilaktyki rozwoju i edukacji a przeciwdziałania zachowaniom dewiacyjnym dzieci i młodzieży
Andrzej Bałandynowicz
Agresywne zachowania młodzieży jako konsekwencje zaburzonych procesów poznawczych. Doniesienie z badań
Joanna Szybińska
Profilaktyczna pomoc wychowawcza szkole w zapobieganiu agresji: znaczenie kompetencji społecznych
Janusz Surzykiewicz
Bibliografia