|
Access 2007 PL. Biblia Autor: Zespół autorów Data wydania: 2007/12 Stron: 1344 Zawiera CD-ROM Tytuł oryginału: Access 2007 Bible ISBN: 978-83-[zasłonięte]-1022-8 Format: B5 Oprawa: twarda Numer z katalogu: 3696 Wydawnictwo Helion Przykłady do książki na Helion ftp
Kompleksowe źródło wiedzy o najpopularniejszej bazie danych
Jak tworzyć wydajne bazy danych? Jak programować w Accesie? Jak zautomatyzować działanie aplikacji za pomocą VBA?
Sukcesy odnoszą te przedsiębiorstwa, które doceniają wartość informacji i potrafią nimi sprawnie zarządzać. Zatem Access to potężne narzędzie w rękach tych, którzy wiedzą, jak je wykorzystać!
Najnowsze wcielenie tej aplikacji, czyli Access 2007, zostało nie tylko ulepszone, ale też znacznie przebudowane, by jeszcze bardziej integrować się z użytkownikiem. Przeprojektowano interfejs, udoskonalono widok arkusza danych, usprawniono sortowanie, filtrowanie i tworzenie tabel. Ponadto nowa edycja posiada pełne wsparcie języka XML i szerokie możliwości sieciowe. Wszystko zostało zaprojektowane pod kątem zwiększenia wydajności pracy, użytkownicy mają zatem do dyspozycji wygodne szablony, rozbudowany system kreatorów i mechanizmy szybkiego tworzenia bazy danych. A to jedynie krótkie podsumowanie niesamowitych możliwości nowej wersji Accesa.
Książka "Access 2007 PL. Biblia" to najbogatsze źródło wiedzy o tym użytecznym narzędziu. Czytając ją i wykonując dziesiątki zawartych w niej przykładów, nabierzesz biegłości, która pozwoli Ci sprawnie gromadzić informacje i efektywnie nimi zarządzać. Dowiesz się, jak tworzyć tabele i określać atrybuty pól, projektować aplikacje i manipulować danymi za pomocą kwerend. Nauczysz się budować raporty i korzystać z języka VBA w celu zautomatyzowania działania Accessa. Poznasz język SQL, zasady pracy z danymi zewnętrznymi oraz sposoby integracji Accessa z innymi aplikacjami. Przeczytasz także o profesjonalnych technikach tworzenia, zabezpieczania i optymalizowania aplikacji bazodanowych w środowisku MS Access.
Zasady projektowania baz danych Tworzenie tabel Wybieranie danych za pomocą kwerend Operatory i wyrażenia w Accessie Tworzenie formularzy do wprowadzania danych Projektowanie raportów Programowanie w języku VBA Dostęp do danych z poziomu języka SQL Wyszukiwanie i usuwanie błędów w aplikacjach Import i eksport danych ze źródeł zewnętrznych Zaawansowane techniki tworzenia aplikacji Integracja Accessa z innymi aplikacjami Korzystanie z formantów ActiveX Optymalizacja aplikacji bazodanowych Przetwarzanie plików XML Połączenie Accessa z MS SQL Server
Wykorzystaj w pełni potęgę Accessa i efektywnie zarządzaj informacjami.
Spis treści:
O autorach 27 Podziękowania 31 Wprowadzenie 33 Część I Komponenty Accessa 47 Rozdział 1. Wprowadzenie do projektowania baz danych 49
Terminologia związana z bazami danych występująca w Accessie 50 Bazy danych 50 Tabele 51 Rekordy i pola 53 Wartości 53 Relacyjne bazy danych 53 Korzystanie z więcej niż jednej tabeli 53 Dlaczego należy tworzyć wiele tabel? 54 Obiekty oraz widoki baz danych Accessa 55 Arkusze danych 55 Kwerendy 56 Formularze do wprowadzania danych oraz ich wyświetlania 56 Raporty 57 Projektowanie obiektów systemu 57 Pięcioetapowa metoda projektowania 58 Etap 1. Ogólny projekt systemu - od koncepcji do rzeczywistości 59 Etap 2. Projektowanie raportów 60 Etap 3. Projektowanie danych: jakie pola są obowiązkowe? 61 Etap 4. Projektowanie tabel 64 Etap 5. Projektowanie formularzy - wejście 68 Podsumowanie 69
Rozdział 2. Tworzenie tabel Accessa 71
Wprowadzenie do Accessa 2007 72 Sekcja szablonów 72 Menu Plik 73 Tworzenie bazy danych 74 Środowisko Accessa 2007 77 Okienko nawigacji 77 Wstążka 79 Inne ważne własności środowiska Accessa 80 Tworzenie nowej tabeli 81 Istota konwencji nazewnictwa 82 Proces tworzenia struktury tabeli 83 Posługiwanie się zakładką Projekt na wstążce Accessa 87 Praca z polami 88 Tworzenie tabeli tblKlienci 97 Pola autonumerowane w Accessie 97 Kończenie tabeli tblKlienci 97 Zmiana struktury tabeli 98 Wstawianie nowego pola 98 Usuwanie pola 98 Zmiana położenia pola 99 Zmiana nazwy pola 99 Zmiana rozmiaru pola 99 Problemy konwersji danych 100 Przypisywanie właściwości pól 101 Właściwości pól tabeli tblKlienci 117 Okno właściwości Odnośnik 117 Określanie klucza głównego 118 Wartości niepowtarzalne 119 Wybór klucza głównego 119 Tworzenie klucza głównego 120 Tworzenie złożonych kluczy głównych 120 Indeksowanie tabel Accessa 121 Czy używanie indeksów jest ważne? 122 Indeksy złożone z wielu pól 124 Kiedy należy indeksować tabele? 125 Indeksowanie tabeli tblKlienci 126 Drukowanie struktury tabeli 127 Zapisywanie ukończonej tabeli 128 Operacje przeprowadzane na tabelach w oknie bazy danych 128 Zmiana nazwy tabel 128 Usuwanie tabel 129 Kopiowanie tabel w obrębie bazy danych 129 Kopiowanie tabel do innej bazy danych 130 Dodawanie rekordów do tabeli bazy danych 130 Informacje o typie danych Załącznik 131 Podsumowanie 132
Rozdział 3. Projektowanie wzmocnionych aplikacji 133
Normalizacja danych 135 Pierwsza postać normalna 136 Druga postać normalna 138 Trzecia postać normalna 142 Więcej informacji na temat anomalii 143 Denormalizacja 143 Relacje pomiędzy tabelami 144 Wiązanie danych 145 Jeden do jednego 147 Jeden do wielu 148 Wiele do wielu 150 Relacje przechodnie 151 Więzy integralności 152 Pojęcie kluczy 155 Określanie klucza głównego 156 Korzyści wynikające ze stosowania kluczy głównych 158 Wybór klucza głównego 159 Tworzenie relacji i wymuszanie przestrzegania więzów integralności 161 Przeglądanie wszystkich relacji 167 Usuwanie relacji 167 Reguły integralności specyficzne dla aplikacji 167 Podsumowanie 169
Rozdział 4. Wybieranie danych za pomocą kwerend 171
Pojęcie kwerendy 172 Czym jest kwerenda? 172 Typy kwerend 174 Możliwości kwerend 175 Jak działają zestawy rekordów? 176 Tworzenie kwerendy 177 Używanie okna kwerendy 178 Poruszanie się w oknie widoku projektu kwerendy 178 Używanie wstążki Projektowanie kwerendy 179 Korzystanie z obszaru QBE okna projektu kwerendy 179 Wybieranie pól 180 Dodawanie pojedynczego pola 180 Dodawanie wielu pól 181 Wyświetlanie zestawu rekordów 182 Praca z polami 183 Zaznaczanie pola w obszarze siatki QBE 183 Zmiana kolejności pól 184 Zmiana rozmiaru kolumn w obszarze siatki QBE 184 Usuwanie pól 185 Wstawianie pól 185 Aliasy nazw pól 185 Wyświetlanie pól 186 Zmiana kolejności sortowania 187 Wyświetlanie tylko wybranych rekordów 189 Kryteria wyboru rekordów 189 Definiowanie prostych kryteriów tekstowych 189 Definiowanie prostych kryteriów innych typów 191 Drukowanie zbiorów wynikowych kwerend 192 Zapisywanie kwerendy 192 Dodawanie do kwerendy więcej niż jednej tabeli 193 Obszar Tabele/kwerendy okna projektu kwerendy 194 Linie sprzężeń 194 Operacje na oknach list pól 195 Przesuwanie tabel 195 Usuwanie tabel 195 Dodawanie kolejnych tabel 195 Dodawanie pól z więcej niż jednej tabeli 196 Przeglądanie nazw tabel 196 Dodawanie wielu pól 197 Ograniczenia dla kwerend bazujących na wielu tabelach 197 Ograniczenia modyfikacji 198 Obchodzenie ograniczeń dla kwerend 198 Tworzenie sprzężeń w kwerendach i ich obsługa 200 Sprzęganie tabel 201 Określenie typu sprzężenia 202 Usuwanie sprzężeń 204 Typy sprzężeń tabel 204 Sprzężenia równe wewnętrzne 205 Zmiana właściwości sprzężenia 206 Sprzężenia wewnętrzne oraz zewnętrzne 207 Tworzenie iloczynu kartezjańskiego 208 Podsumowanie 208
Rozdział 5. Używanie operatorów i wyrażeń w Accessie 211
Co to są operatory? 212 Typy operatorów 212 Priorytet operatorów 224 Kwerendy - od prostych do złożonych 225 Używanie w kwerendach operatorów porównania 226 Złożone kryteria wyboru 228 Używanie funkcji w kwerendach wybierających 231 Odwoływanie się do pól w kwerendach wybierających 231 Wpisywanie kryteriów jednowartościowych 231 Wprowadzanie kryteriów znakowych Tekst lub Nota 232 Operator Like i symbole wieloznaczne 233 Określanie wartości niepasujących 236 Wprowadzanie kryteriów liczbowych Liczba, Waluta, Autonumerowanie 237 Wprowadzanie kryteriów logicznych Tak/Nie 239 Wprowadzanie kryterium dla obiektu OLE 239 Wprowadzanie wielu kryteriów w jednym polu 239 Operacja Or 240 Określanie wielu wartości pola za pomocą operatora Or 240 Używanie komórki Lub: na siatce projektu QBE 241 Używanie listy wartości w połączeniu z operatorem In 242 Operacja And 242 Określanie zakresu za pomocą operatora And 243 Używanie operatora Between...And 243 Wyszukiwanie danych o wartości Null 244 Wprowadzanie kryteriów w wielu polach 245 Używanie operacji And i Or w polach kwerendy 245 Określanie kryteriów And w wielu polach kwerendy 246 Określanie kryteriów Or w wielu polach kwerendy 246 Używanie operacji And oraz Or na różnych polach 247 Kwerenda złożona w wielu wierszach 249 Tworzenie w kwerendzie pola obliczeniowego 249 Podsumowanie 250
Rozdział 6. Praca w widoku arkusza danych 251
Arkusze danych 252 Okno arkusza danych 253 Poruszanie się w obrębie arkusza danych 254 Przyciski nawigacyjne 254 Wstążka arkusza danych 255 Otwieranie arkusza danych 256 Wpisywanie nowych danych 256 Zapisywanie rekordu 258 Automatyczne sprawdzanie poprawności typów danych 258 Wpływ właściwości na wpisywane dane 259 Operacje przeprowadzane na rekordach w arkuszu danych 262 Przemieszczanie się pomiędzy rekordami 262 Wyszukiwanie określonej wartości 263 Modyfikowanie wartości w arkuszu danych 265 Ręczne zamienianie istniejących wartości 265 Modyfikacja istniejącej wartości 266 Pola, których nie można edytować 267 Używanie funkcji Cofnij 267 Kopiowanie i wklejanie wartości 267 Zamienianie wartości 268 Dodawanie nowych rekordów 269 Usuwanie rekordów 269 Wyświetlanie rekordów 270 Zmiana kolejności pól 270 Zmiana szerokości wyświetlanych pól 272 Zmiana wysokości wyświetlanych rekordów 272 Zmiana czcionki 273 Wyświetlanie linii oddzielających komórki i alternatywne kolory wierszy 274 Wyrównywanie danych w kolumnach 275 Ukrywanie oraz odkrywanie kolumn 276 Blokowanie kolumn 276 Zapisywanie zmienionego układu arkusza 277 Zapisywanie rekordu 277 Sortowanie i filtrowanie rekordów w arkuszu danych 277 Korzystanie z funkcji szybkiego sortowania 277 Używanie filtrowania według wyboru 278 Używanie filtrowania według formularza 280 Drukowanie rekordów 281 Drukowanie arkusza danych 282 Korzystanie z podglądu wydruku 282 Podsumowanie 282
Rozdział 7. Tworzenie prostych formularzy 285
Tworzenie formularzy za pomocą poleceń na wstążce 286 Tworzenie nowego formularza 286 Tworzenie formularza dzielonego 287 Tworzenie formularza typu "wiele elementów" 287 Tworzenie formularzy za pomocą kreatora 288 Tworzenie formularza w postaci arkusza danych 290 Tworzenie pustego formularza 290 Dodawanie formantów 290 Zmiana rozmiaru obszaru formularza 291 Zapisywanie formularza 291 Formanty formularza 292 Typy formantów 292 Dwa sposoby dodawania formantów 294 Zaznaczanie formantów 299 Zaznaczanie jednego formantu 299 Zaznaczanie wielu formantów 300 Anulowanie zaznaczenia formantów 300 Wykonywanie operacji na formantach 301 Zmiana rozmiaru formantu 301 Automatyczna zmiana rozmiaru formantów 302 Przenoszenie formantu 302 Wyrównywanie formantów 303 Modyfikowanie wyglądu formantu 305 Modyfikowanie wyglądu wielu formantów 306 Grupowanie formantów 306 Usuwanie formantu 307 Dołączanie etykiety do formantu 308 Kopiowanie formantu 308 Zmiana typu formantu 309 Właściwości 309 Wyświetlanie arkusza właściwości 310 Korzystanie z arkusza właściwości 311 Zmiana ustawień właściwości formantu 311 Podsumowanie 314
Rozdział 8. Praca z danymi w formularzach Accessa 315
Używanie widoku formularza 316 Wstążka widoku formularza 317 Nawigacja pomiędzy polami 318 Nawigacja między rekordami 319 Modyfikowanie wartości w formularzu 320 Formanty, których nie można modyfikować 320 Praca z obrazami i obiektami OLE 321 Wprowadzanie danych w polu typu Nota 322 Wprowadzanie danych w polu typu Data 322 Używanie grup opcji 323 Używanie pól kombi i list 323 Przełączanie się do widoku arkusza danych 324 Zapisywanie rekordu 325 Drukowanie formularzy 325 Korzystanie z podglądu wydruku 326 Praca z właściwościami formularza 326 Modyfikacja tekstu na pasku tytułu za pomocą właściwości Tytuł 327 Tworzenie formularza związanego 328 Określanie sposobu wyświetlania formularza 328 Usuwanie paska selektora rekordów 330 Inne właściwości formularzy 330 Dodawanie nagłówka lub stopki formularza 337 Zmiana układu formularza 338 Modyfikacja właściwości formantów 338 Określanie kolejności dostępu 338 Wyrównywanie formantów 339 Modyfikowanie formatu tekstu w formancie 340 Tworzenie formantów obliczanych 341 Przekształcanie formularza w raport 342 Podsumowanie 342
Rozdział 9. Tworzenie raportów 343
Podstawowe informacje o raportach 344 Dostępne typy raportów 344 Różnice między raportami a formularzami 347 Procedura tworzenia raportu 347 Tworzenie raportów za pomocą kreatorów 348 Tworzenie nowego raportu 348 Wybieranie poziomów grupowania 349 Definiowanie opcji grupowania 350 Wybieranie kolejności sortowania 350 Wybieranie opcji podsumowania 351 Wybieranie układu raportu 352 Wybieranie stylu raportu 353 Otwieranie projektu raportu 353 Korzystanie z podglądu wydruku 354 Okno projektu raportu 355 Drukowanie raportu 356 Zapisywanie raportu 356 Rozpoczęcie od pustego formularza 356 Widok układu 356 Widok projektu raportu 358 Podstawowe pojęcia związane z raportami 358 Sekcje raportu w widoku projektu 359 Tworzenie raportu od podstaw 363 Tworzenie nowego raportu i wiązanie go z kwerendą 364 Definiowanie rozmiaru i układu strony raportu 365 Umieszczanie formantów na raporcie 366 Zmiana rozmiaru sekcji 367 Praca z polami tekstowymi i dołączonymi do nich etykietami 368 Zmiana właściwości etykiet i pól tekstowych 374 Powiększanie i zmniejszanie pól tekstowych 376 Sortowanie i grupowanie danych 376 Sortowanie danych w obrębie grup 378 Wprowadzanie podziału na strony 381 Dopracowywanie raportu 382 Modyfikowanie nagłówka strony 383 Tworzenie wyrażenia w nagłówku grupy 384 Zmienianie właściwości obrazu i sekcji szczegółów 385 Tworzenie standardowej stopki strony 386 Zapisywanie raportu 387 Podsumowanie 387
Część II Programowanie w Microsoft Access 389 Rozdział 10. Podstawy programowania w języku VBA 391
Ograniczenia makr 391 Wprowadzenie do języka Visual Basic for Applications 392 Terminologia związana z językiem VBA 393 Od makra do kodu Visual Basica 395 Kiedy należy korzystać z makr, a kiedy z procedur tworzonych w Visual Basicu? 395 Konwersja istniejących makr na kod Visual Basica 396 Tworzenie kodu za pomocą kreatora przycisków poleceń 398 Tworzenie programów w języku VBA 399 Zdarzenia i procedury zdarzeń 400 Moduły 402 Tworzenie nowego modułu 403 Konstrukcje języka VBA 411 Instrukcje warunkowe 411 Pętle 414 Obiekty i kolekcje 416 Instrukcja With 417 Instrukcja For Each 418 Korzystanie z dyrektyw kompilatora 419 Opcje Accessa 2007 przeznaczone dla programistów 421 Zakładka Editor w oknie dialogowym Options 421 Okno dialogowe właściwości projektu 422 Argumenty wiersza polecenia 425 Podsumowanie 426
Rozdział 11. Typy danych i procedury w języku VBA 429
Edytor języka VBA 430 Zmienne 432 Nazewnictwo zmiennych 434 Deklarowanie zmiennych 435 Typy danych 438 Porównanie niejawnego i jawnego deklarowania zmiennych 440 Wymuszanie jawnego deklarowania zmiennych 441 Używanie konwencji nazewnictwa 442 Zasięg i czas życia zmiennych 443 Procedury Sub i funkcje 446 Gdzie można utworzyć procedurę? 447 Wywoływanie procedur i funkcji 447 Tworzenie procedur 448 Tworzenie funkcji 451 Obsługa przekazywanych parametrów 452 Wywoływanie funkcji, przekazywanie parametrów 454 Tworzenie funkcji wyznaczającej kwotę podatku 455 Argumenty identyfikowane przez nazwę 457 Podsumowanie 459
Rozdział 12. Model zdarzeń Accessa 461
Zdarzenia 462 W jaki sposób zdarzenia uruchamiają kod VBA? 463 Wyzwalanie procedur zdarzeń 464 Często używane zdarzenia 464 Procedury zdarzeń formularza 465 Podstawowe zdarzenia formularzy 466 Zdarzenia formularzy dotyczące myszy i klawiatury 467 Zdarzenia formularzy dotyczące danych 467 Zdarzenia formularzy związane z tabelami przestawnymi 468 Zdarzenia formularzy związane z projektami danych Accessa 468 Procedury obsługi zdarzeń formantów 470 Kolejność zdarzeń 472 Otwieranie formularza z procedurą zdarzenia 476 Procedura zdarzenia zamykająca formularz 476 Procedura zdarzenia zatwierdzająca usunięcie rekordu 477 Funkcja MsgBox 479 Procedury zdarzeń raportu 481 Uruchamianie procedury zdarzenia podczas otwierania raportu 482 Procedury zdarzeń sekcji raportu 482 Korzystanie ze zdarzenia Przy formatowaniu 483 Podsumowanie 484
Rozdział 13. Używanie wyrażeń w kwerendach i kodzie VBA 485
Wyrażenia 485 Elementy wyrażenia 487 Tworzenie wyrażenia 489 Operatory specjalne w wyrażeniach i identyfikatorach 493 Specjalne słowa kluczowe i właściwości 496 Funkcje 497 Wykorzystywanie funkcji w Accessie 497 Typy funkcji 498 Wykorzystywanie funkcji DLookUp do przeszukiwania tabel 509 Podsumowanie 511
Rozdział 14. Dostęp do danych za pomocą kodu VBA 513
SQL 514 Wyświetlanie instrukcji SQL wykorzystywanych w kwerendach 514 Przewodnik po SQL-u 515 Tworzenie programów aktualizujących tabelę 523 Aktualizacja pól rekordu z zastosowaniem ADO 524 Aktualizacja pola obliczeniowego w rekordzie 528 Wstawienie nowego rekordu 533 Usuwanie rekordu 534 Usuwanie powiązanych rekordów, znajdujących się w kilku tabelach 535 Podsumowanie 538
Rozdział 15. Korzystanie z narzędzi diagnostycznych języka VBA 539
Testowanie i debugowanie aplikacji 540 Źródła błędów 541 Błędy syntaktyczne 542 Błędy logiczne 543 Błędy wykonania 544 Unikanie błędów 544 Używanie opcji kodowania modułów 546 Auto Syntax Check 546 Break on All Errors 547 Require Variable Declaration 547 Compile on Demand 547 Auto List Members 548 Auto Quick Info 548 Auto Data Tips 548 Kompilowanie kodu VBA 549 Tradycyjne techniki debugowania 550 Używanie instrukcji MsgBox 550 Korzystanie z dyrektyw kompilatora 551 Korzystanie z instrukcji Debug.Print 553 Korzystanie z mechanizmów debugowania Accessa 554 Okno Immediate 554 Uruchamianie kodu w oknie Immediate 555 Wstrzymywanie wykonywania kodu z wykorzystaniem pułapek 555 Uruchamianie instrukcji krok po kroku 557 Używanie okna Locals 559 Obserwowanie zmiennych 559 Czujki warunkowe 561 Używanie stosu wywołań 562 Podsumowanie 563
Część III Bardziej zaawansowane techniki Accessa 565 Rozdział 16. Praca z danymi zewnętrznymi 567
Access i dane zewnętrzne 568 Typy danych zewnętrznych 568 Metody pracy z danymi zewnętrznymi 568 Dołączanie danych zewnętrznych 571 Połączenia z zewnętrznymi tabelami baz danych 572 Ograniczenia dołączonych danych 574 Dołączanie tabel z innych baz danych Accessa 575 Łączenie ze źródłami danych ODBC 577 Dołączanie baz danych tabel dBASE 577 Dołączanie tabel Paradoksa 578 Dołączanie tabel, które nie są bazami danych 578 Podział bazy danych Accessa 583 Praca z dołączonymi tabelami 584 Ustawianie właściwości widoku 584 Ustawianie relacji 585 Optymalizowanie dołączonych tabel 585 Usuwanie odwołania do dołączonej tabeli 586 Przeglądanie lub zmienianie informacji o dołączonych tabelach 586 Dołączanie tabel w Accessie z wykorzystaniem kodu 587 Właściwości Connect i SourceTableName 587 Sprawdzanie łączy 593 Podsumowanie 595
Rozdział 17. Importowanie i eksportowanie danych 597
Typy importu i eksportu 597 Importowanie zewnętrznych danych 599 Importowanie z innej bazy danych Accessa 599 Importowanie danych z arkusza kalkulacyjnego 600 Importowanie list SharePoint 602 Importowanie danych z plików tekstowych 603 Importowanie dokumentów XML 610 Importowanie dokumentów HTML 612 Importowanie obiektów Accessa innych niż tabele 612 Importowanie folderu Outlooka 613 Importowanie z wykorzystaniem sterowników ODBC 613 Importowanie tabel z innych baz danych przeznaczonych dla komputerów PC 616 Rozwiązywanie problemów z importem 617 Eksportowanie do formatów zewnętrznych 619 Eksportowanie obiektów do innych baz danych Accessa 619 Eksportowanie z wykorzystaniem sterowników ODBC 620 Formaty dostępne wyłącznie dla eksportowania 620 Podsumowanie 621
Rozdział 18. Zaawansowane techniki tworzenia kwerend 623
Zastosowanie pól obliczanych 624 Wyszukiwanie liczby rekordów w tabeli lub kwerendzie 627 Wyszukiwanie pierwszych n rekordów w kwerendzie 627 Jak w kwerendach zapisywane są pola? 629 Ukrywanie zapobieganie wyświetlaniu pól 629 Zmiana nazw pól w kwerendach 630 Ukrywanie i odkrywanie kolumn w oknie widoku projektu kwerendy 631 Ustawianie właściwości kwerend 631 Tworzenie kwerend obliczających podsumowania 634 Podsumowania tworzone za pomocą kreatora kwerend 634 Kwerendy podsumowujące w widoku projektu 635 Obliczanie podsumowań dla wszystkich rekordów 637 Podsumowania częściowe 637 Filtrowanie wyników agregacji 638 Kwerendy krzyżowe 640 Kwerendy wyszukujące duplikaty i niedopasowane dane 643 Kreator kwerend wyszukujących duplikaty 643 Kreator kwerend wyszukujących niedopasowane dane 645 Kwerendy tworzone wyłącznie za pomocą języka SQL 645 Tworzenie kwerend składających 646 Tworzenie kwerend przekazujących 648 Tworzenie kwerend definicji danych 649 Tworzenie podkwerend SQL w kwerendach Accessa 649 Kwerendy funkcjonalne 650 Typy kwerend funkcjonalnych 650 Przeglądanie wyników kwerend funkcjonalnych 651 Kwerend funkcjonalnych nie można cofnąć 652 Tworzenie kwerend funkcjonalnych 652 Rozwiązywanie problemów z kwerendami funkcjonalnymi 657 Podsumowanie 658
Rozdział 19. Formularze w Accessie - techniki zaawansowane 659
Ustawianie właściwości formantów 660 Modyfikowanie właściwości domyślnych 661 Manipulowanie formantami w trybie runtime 662 Odczyt właściwości formantów 665 Praca z podformularzami 666 Techniki projektowania formularzy 667 Wykorzystanie właściwości Tab Stop 668 Zliczanie pól wyboru 668 Dodawanie animacji 668 Szybsze odświeżanie z użyciem SQL 670 Wybieranie danych do nadpisywania 670 Przełączanie właściwości za pomocą operatora Not 670 Tworzenie formularza zamykającego się automatycznie 671 Techniki związane z polami kombi 671 Sprawdzenie, czy formularz jest otwarty 673 Techniki zaawansowane 673 Formanty numeru strony i daty/godziny 673 Kontrola nad obrazami 674 "Morfing" formantów 675 Malarz formatów 675 Dodatkowa pomoc dla użytkowników 676 Dodawanie obrazów tła 677 Zdarzenia formularzy 678 Korzystanie z formantu Karta 679 Gromadzenie informacji za pomocą okien dialogowych 681 Budowanie instrukcji SQL 683 Wybór przycisku domyślnego 684 Konfiguracja przycisku Anuluj 685 Usunięcie menu sterowania 685 Zamykanie formularza 685 Podsumowanie 685
Rozdział 20. Raporty w Accessie - techniki zaawansowane 687
Ukrywanie powtarzających się informacji 688 Alfabetyczne grupowanie danych 690 Grupowanie według przedziałów czasowych 694 Tworzenie list numerowanych 695 Dodawanie znaków wypunktowania 698 Dodawanie wyróżnienia w trybie runtime 699 Ukrycie nagłówka strony 701 Unikanie pustych raportów 701 Nowa numeracja strony dla każdej grupy 702 Unikanie wartości pustych w raporcie tabelarycznym 703 Dodawanie innych informacji do raportu 703 Dodanie nazwiska użytkownika do raportu związanego 704 Dodawanie linii pionowych pomiędzy kolumnami 705 Dodawanie pustego wiersza co n rekordów 706 Drukowanie stron nieparzystych i parzystych 708 Wyświetlanie wszystkich raportów w polu kombi 710 Używanie różnych formatów w tym samym polu tekstowym 711 Szybkie drukowanie danych z kwerendy 712 Ukrywanie formularzy podczas podglądu wydruku 712 Kilka krótkich wskazówek 713 Centrowanie tytułu 713 Łatwe wyrównywanie etykiet formantów 713 Precyzyjne przemieszczanie formantów 713 Przypisywanie unikatowych nazw do formantów 714 Używanie dwóch i więcej kolumn w raporcie 714 Wykorzystanie dwuprzebiegowego przetwarzania raportów 719 Podsumowanie 721
Rozdział 21. Tworzenie aplikacji wielodostępnych 723
Problemy z siecią 724 Wydajność sieci 724 Lokalizacja plików 725 Źródła danych 726 Szczególne przypadki łączności 727 Opcje otwierania bazy danych 728 Dzielenie baz danych dla dostępu sieciowego 730 Jak podzielić obiekty? 733 Korzystanie z dodatku Rozdzielacz bazy danych 734 Problemy z blokadami 736 Wbudowane funkcje blokowania rekordów w Accessie 737 Domyślny tryb otwierania 738 Liczba ponownych prób aktualizacji 738 Interwał ponawiania prób aktualizacji 738 Interwał odświeżania 739 Interwał odświeżania ODBC 739 Obsługa błędów blokowania rekordów 739 Funkcja obsługująca błędy blokowania 740 Błąd 3260: Nie można zaktualizować... 742 Błąd 3186: Nie można zapisać... 745 A co z błędem 3188? 747 Błąd 3197: Dane uległy zmianie, operacja zatrzymana 748 Stosowanie formularzy niezwiązanych w środowiskach wielodostępnych 750 Tworzenie formularza niezwiązanego 751 Wprawienie formularza w ruch 752 Właściwość Tag 752 Zdarzenie Open formularza 752 Przemieszczanie się pomiędzy rekordami 754 Edycja danych 756 Podsumowanie 758
Rozdział 22. Integracja Accessa z innymi aplikacjami 759
Zastosowanie automatyzacji w celu integracji z pakietem Office 760 Tworzenie odwołań automatyzacji 760 Tworzenie egzemplarzy obiektów automatyzacji 763 Pobieranie egzemplarza istniejącego obiektu 765 Działania z obiektami automatyzacji 766 Zamykanie egzemplarzy obiektów automatyzacji 766 Przykład automatyzacji z wykorzystaniem Worda 767 Tworzenie egzemplarza obiektu Worda 771 Ujawnianie egzemplarza Worda 771 Tworzenie nowego dokumentu na podstawie istniejącego szablonu 772 Zastosowanie zakładek do wstawiania danych 772 Uaktywnianie egzemplarza Worda 773 Przemieszczanie kursora w Wordzie 773 Zamykanie egzemplarza obiektu Worda 773 Wstawianie ilustracji za pomocą zakładek 773 Zastosowanie rejestratora makr pakietu Office 774 Zbieranie danych za pomocą Outlooka 2007 776 Tworzenie wiadomości e-mail 776 Zarządzanie odpowiedziami 778 Podsumowanie 782
Rozdział 23. Integracja aplikacji Access i SharePoint 783
Co to jest SharePoint? 783 Czym jest technologia SharePoint Services? 784 Czym jest SharePoint Portal Server? 784 Aplikacje SharePoint - typy serwisów WWW 785 Czym jest lista SharePoint? 788 Serwisy WWW SharePoint Services 789 Integracja Accessa 2007 z technologią SharePoint 792 Serwis WWW SharePoint Services jako źródło danych 793 Baza danych Accessa jako źródło danych 796 SharePoint i różne systemy operacyjne 797 Listy SharePoint jako dane zewnętrzne 798 Podsumowanie 799
Rozdział 24. Korzystanie z formantów ActiveX 801
Obiekty 802 Typy obiektów 802 Używanie obiektów związanych i niezwiązanych 802 Łączenie i osadzanie 803 Osadzanie obiektów 804 Osadzanie obiektu niezwiązanego 804 Osadzanie obiektów związanych 808 Dodawanie związanego obiektu OLE 809 Dodawanie obrazu do związanej ramki obiektu 809 Edytowanie osadzonego obiektu 810 Łączenie obiektów 811 Tworzenie diagramów lub wykresów 813 Różne sposoby tworzenia wykresów 814 Tworzenie wykresów z wykorzystaniem przybornika 814 Osadzanie wykresu na formularzu 814 Gromadzenie danych 815 Dodawanie wykresu do formularza 815 Dostosowywanie wykresu 821 Integracja Accessa z pakietem Microsoft Office 822 Sprawdzanie pisowni w jednym lub wielu rekordach 822 Używanie automatyzacji OLE do współpracy z innymi programami pakietu Office 823 Tworzenie tabeli przestawnej 823 Podsumowanie 828
Rozdział 25. Obsługa błędów i wyjątków 829
Jak radzić sobie z błędami? 830 Błędy logiczne 830 Błędy wykonania 831 Które błędy można wykryć? 834 Czym jest funkcja obsługi błędu? 835 Proste wychwytywanie błędów 835 Przechwytywanie błędów za pomocą VBA 836 Zdarzenie Error 837 Zbiór ADO Errors 839 Obiekt Err 840 Odmiany instrukcji VBA Error 841 Podsumowanie 848
Część IV Profesjonalne projektowanie baz danych 849 Rozdział 26. Optymalizacja aplikacji Accessa 851
Ładowanie modułu na żądanie 852 Organizowanie modułów 852 Access 2007 "przycina" drzewo wywołań 852 Wykorzystanie formatu pliku bazy danych Accessa 2007 855 Dystrybucja plików .accde 856 Czym jest stan skompilowany? 858 Przekształcenie kodu aplikacji na postać skompilowaną 859 Utrata stanu skompilowanego 860 Dystrybucja aplikacji w stanie skompilowanym i nieskompilowanym 860 Poprawianie bezwzględnej szybkości działania aplikacji 864 Otwieranie baz danych w trybie wyłączności 865 Scalanie bazy danych 866 Dostrajanie systemu 866 Optymalne wykorzystanie tabel 867 Optymalne wykorzystanie kwerend 869 Optymalne wykorzystanie formularzy i raportów 870 Optymalne wykorzystanie modułów 873 Zwiększenie wydajności działania w sieci 878 Zwiększanie szybkości postrzeganej 878 Wykorzystanie winiety programu 878 Ładowanie i utrzymywanie formularzy ukrytych 880 Wykorzystanie klepsydry 880 Wykorzystanie wbudowanego miernika zaawansowania 880 Tworzenie miernika zaawansowania za pomocą wyskakującego formularza 882 Przyśpieszanie wyświetlania miernika zaawansowania 884 Praca z dużymi programowymi bazami danych w programie Access 2007 885 Jak zwiększa się rozmiar baz danych? 885 Ograniczenie się do kompilowania i scalania może nie wystarczyć 886 Ponowne uruchomienie komputera skutkuje czystą mapą pamięci 886 Naprawa błędnie działającego formularza poprzez usunięcie źródła rekordów 887 Tworzenie nowej bazy danych i importowanie wszystkich obiektów 887 Opcja dekompilacji w Accessie 2007 887 Sześć kroków wiodących do sukcesu przy pracy z dużą bazą danych 889 Wykrywanie nieskompilowanej bazy danych i automatyczna kompilacja 889 Wprowadzanie małych zmian w dużych bazach danych - eksport 890 Podsumowanie 891
Rozdział 27. Zaawansowany dostęp do danych z wykorzystaniem kodu VBA 893
Wykorzystanie niezwiązanych pól kombi 894 Wykorzystanie metody FindRecord 895 Wykorzystywanie właściwości Bookmark do wyszukiwania rekordów 897 Filtrowanie danych formularza z wykorzystaniem kodu Visual Basica 899 Wykorzystanie kwerend do interaktywnego filtrowania danych wyświetlanych na formularzu 901 Tworzenie kwerend z parametrami 901 Tworzenie interaktywnego okna dialogowego 903 Łączenie okna dialogowego z innym formularzem 905 Podsumowanie 906
Rozdział 28. Hartowanie aplikacji w Accessie 907
Na czym polega hartowanie aplikacji? 908 Cechy "pancernych" aplikacji 909 Hartowanie obejmuje nie tylko kod 910 Dokumentowanie pisanego kodu 910 Budowanie aplikacji zgodnie ze specyfikacją 910 Dokumentacja aplikacji 911 Profesjonalne narzędzia instalacyjne 911 Udostępnianie użytkownikom modułu runtime Accessa 911 Uwzględnienie umiejętności użytkowników i wymogów szkolenia 912 Zrozumienie motywacji użytkowników 913 Kontrola oczywistych problemów ze sprzętem 914 Dalsze udoskonalanie produktu 914 Zasady hartowania aplikacji 915 Ułatwienie uruchamiania aplikacji 915 Użycie opcji startowych 916 Użycie formularza logowania 917 Użycie ekranu powitalnego 918 Dodawanie paneli przełączania do aplikacji 919 Sterowanie wstążkami 920 Ukrycie panelu nawigacji i usunięcie menu 921 Wyświetlanie po jednym formularzu 921 Przechwytywanie niechcianych naciśni
| |