Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ABSOLUTNA TERAŹNIEJSZOŚĆ, Karl Heinz Bohrer

15-02-2015, 0:56
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 5.20 zł     
Użytkownik jejepa
numer aukcji: 5070644625
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 1   
Koniec: 15-02-2015 00:39:20

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2003
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Karl Heinz Bohrer
ABSOLUTNA TERAŹNIEJSZOŚĆ
Semantyka czasu teraźniejszego
Oficyna Naukowa, Warszawa 2003
ss. 267 / format A5 / miękka oprawa
stan książki: NOWA

Seria Terminus Tom 31

 

„Z [...] retorycznie ujętymi kryteriami niemetafizycznej wzniosłości łączy się pewien brak, który można przewi­dzieć w świetle teoretycznych aspiracji „filozofii sztuki”: Kie­rują one uwagę na modalność świadomości estetycznej, a nie na samo to, co się przejawia. Są one „psychologią sztuk” w rozumieniu Schellinga i Hegla. Mnie natomiast zależałoby raczej na pojęciu „fenomenologii sztuk”, ponie­waż w ostatecznym rachunku nie chodzi o zainteresowa­nie psychicznymi procesami w doznającym podmiocie, co charakteryzowało moralno-psychologiczną estetykę recep­cji (Arystoteles/Lessing) lub zainteresowanie transcenden­talne (Kant/Schiller), przy czym obydwa te stanowiska były raczej antropologią niż estetyką, ale o stan doświadczenia estetycznego, które jest właśnie stanem estetycznym, a nie odmianą stanu psychicznego. Pojęcie doświadczenia este­tycznego należałoby zbadać raz jeszcze w kontekście este­tyki wzniosłości (groza, nagłość).

Na wstępie powoływałem się na "sztukę" jako kryterium „teorii estetycznej”. Oddzieliłem ją w ten sposób przede wszystkim od „filozofii sztuki” Teraz na koniec można wskazać na drugie oddzielenie, zapewne jeszcze bardziej prowokujące: oddzielenie od życia — tak jak wielka sztuka nie odzwierciedla życia wprost, tak też i „teoria estetyczna” nie jest adwokatem życia. Oczywiście, zachodzi pewna re­lacja. Jest rzeczą możliwą, że życie albo społeczeństwo na dłuższą metę nie produkuje już takiej sztuki i literatury, która by spełniała kryteria opisanej tu "teorii estetycz­nej". Jakkolwiek byśmy to oceniali, "teoria estetyczna" by­łaby wówczas w stanie dokładnie określić taką radykalną zmianę paradygmatu kulturowego. Nie dałaby się uwieść hedonizmowi życia powszedniego ani estetyzującemu się dyskursowi, by tę zmianę teleologicznie wynieść na wyżyny procesu cywilizacyjnego, albo też metodę krytyki kultury zdewaluować jako upadek. [...] Nie dałaby się też zwieść rzekomym powrotem historii, tzn. pozornie zawartym im­plicite nawrotem historiozoficznych możliwości myślowych. Rzeczywista zmiana, na którą się zanosi, dotyczy aisthesis jako postrzeżenia estetycznego. O tyle "teoria estetyczna" czyli estetyka jest właściwą teorią epoki. „Zamilknięcie filo­zofii w obliczu sztuki” ma przyczynę nie w tym, że filozofia zachowuje milczenie wobec problemów życia, ale w tym, że sztuka a priori przewyższa ją pojęciowo bądź do niej nie dorasta". /ss. 156-158/


Spis treści:
Anna Zeidler-Janiszewska. Zadania teorii estetycznej
Absolutna teraźniejszość
Przedmowa
Niemiecki romantyzm i Rewolucja Francuska.
Możliwość estetycznego odwzorowania historycznego wydarzenia
Groza zjawiska i lęk oczekiwania
Tragedia grecka jako nowoczesna epifania
Powtórzenie mitu jako estetyka grozy
Elektra Hugona Hofmannsthala jako swobodny przekład Elektry Sofoklesa
l. Błędne — estetyzująca i psychologiczna — interpretacje problemu
2. Substytucja „wnętrza" przez „zewnętrze"
III. Rytuał ofiary i symbol literacki
IV. Powtórzenie mitu jako estetyka grozy?
Wzniosłość jako nierozwiązany problem moderny
Estetyka Martina Heideggera i Theodora W. Adorna
I. Heideggerowska krytyka metafizycznego pojęcia sztuki
II. Adornowska estetyka grozy
Filozofia sztuki czy teoria estetyczna
Problem uniwersalistycznego odniesienia
I. Trudności uniwersalistycznej argumentacji z powołaniem na casus estetyki
II. O tym, czy można się w Teorii Estetycznej obyć bez metafizycznego odniesienia
Czas i imaginacja
Absolutny czas teraźniejszy w literaturze
Uroszczeniowe pojecie historii oraz paradoksalne historiozoficzne dziedzictwo nowoczesnej literatury
Absolutny czas teraźniejszy
3. Możliwość filozoficznego uzasadnienia absolutnego czasu teraźniejszego
Słowniczek terminologiczny
Indeks osób
Indeks pojęć i terminów
Informacja o pierwodrukach
Nota biograficzna
Publikacje Karla Heinza Bohrera