Karl Heinz Bohrer ABSOLUTNA TERAŹNIEJSZOŚĆ Semantyka czasu teraźniejszego
Oficyna Naukowa, Warszawa 2003 ss. 267 / format A5 / miękka oprawa stan książki: NOWA
Seria Terminus Tom 31
„Z [...] retorycznie ujętymi kryteriami niemetafizycznej wzniosłości łączy się pewien brak, który można przewidzieć w świetle teoretycznych aspiracji „filozofii sztuki”: Kierują one uwagę na modalność świadomości estetycznej, a nie na samo to, co się przejawia. Są one „psychologią sztuk” w rozumieniu Schellinga i Hegla. Mnie natomiast zależałoby raczej na pojęciu „fenomenologii sztuk”, ponieważ w ostatecznym rachunku nie chodzi o zainteresowanie psychicznymi procesami w doznającym podmiocie, co charakteryzowało moralno-psychologiczną estetykę recepcji (Arystoteles/Lessing) lub zainteresowanie transcendentalne (Kant/Schiller), przy czym obydwa te stanowiska były raczej antropologią niż estetyką, ale o stan doświadczenia estetycznego, które jest właśnie stanem estetycznym, a nie odmianą stanu psychicznego. Pojęcie doświadczenia estetycznego należałoby zbadać raz jeszcze w kontekście estetyki wzniosłości (groza, nagłość).
Na wstępie powoływałem się na "sztukę" jako kryterium „teorii estetycznej”. Oddzieliłem ją w ten sposób przede wszystkim od „filozofii sztuki” Teraz na koniec można wskazać na drugie oddzielenie, zapewne jeszcze bardziej prowokujące: oddzielenie od życia — tak jak wielka sztuka nie odzwierciedla życia wprost, tak też i „teoria estetyczna” nie jest adwokatem życia. Oczywiście, zachodzi pewna relacja. Jest rzeczą możliwą, że życie albo społeczeństwo na dłuższą metę nie produkuje już takiej sztuki i literatury, która by spełniała kryteria opisanej tu "teorii estetycznej". Jakkolwiek byśmy to oceniali, "teoria estetyczna" byłaby wówczas w stanie dokładnie określić taką radykalną zmianę paradygmatu kulturowego. Nie dałaby się uwieść hedonizmowi życia powszedniego ani estetyzującemu się dyskursowi, by tę zmianę teleologicznie wynieść na wyżyny procesu cywilizacyjnego, albo też metodę krytyki kultury zdewaluować jako upadek. [...] Nie dałaby się też zwieść rzekomym powrotem historii, tzn. pozornie zawartym implicite nawrotem historiozoficznych możliwości myślowych. Rzeczywista zmiana, na którą się zanosi, dotyczy aisthesis jako postrzeżenia estetycznego. O tyle "teoria estetyczna" czyli estetyka jest właściwą teorią epoki. „Zamilknięcie filozofii w obliczu sztuki” ma przyczynę nie w tym, że filozofia zachowuje milczenie wobec problemów życia, ale w tym, że sztuka a priori przewyższa ją pojęciowo bądź do niej nie dorasta". /ss. 156-158/
Spis treści: Anna Zeidler-Janiszewska. Zadania teorii estetycznej Absolutna teraźniejszość Przedmowa Niemiecki romantyzm i Rewolucja Francuska. Możliwość estetycznego odwzorowania historycznego wydarzenia Groza zjawiska i lęk oczekiwania Tragedia grecka jako nowoczesna epifania Powtórzenie mitu jako estetyka grozy Elektra Hugona Hofmannsthala jako swobodny przekład Elektry Sofoklesa l. Błędne — estetyzująca i psychologiczna — interpretacje problemu 2. Substytucja „wnętrza" przez „zewnętrze" III. Rytuał ofiary i symbol literacki IV. Powtórzenie mitu jako estetyka grozy? Wzniosłość jako nierozwiązany problem moderny Estetyka Martina Heideggera i Theodora W. Adorna I. Heideggerowska krytyka metafizycznego pojęcia sztuki II. Adornowska estetyka grozy Filozofia sztuki czy teoria estetyczna Problem uniwersalistycznego odniesienia I. Trudności uniwersalistycznej argumentacji z powołaniem na casus estetyki II. O tym, czy można się w Teorii Estetycznej obyć bez metafizycznego odniesienia Czas i imaginacja Absolutny czas teraźniejszy w literaturze Uroszczeniowe pojecie historii oraz paradoksalne historiozoficzne dziedzictwo nowoczesnej literatury Absolutny czas teraźniejszy 3. Możliwość filozoficznego uzasadnienia absolutnego czasu teraźniejszego Słowniczek terminologiczny Indeks osób Indeks pojęć i terminów Informacja o pierwodrukach Nota biograficzna Publikacje Karla Heinza Bohrera
|