OPIS PRZEDMIOTU
ABS Układy zapobiegające blokowaniu kół
Tytuł książki: | ABS Układy zapobiegające blokowaniu kół |
Wydawca: | Wydawnictwo AUTO |
Seria: | - |
Wydanie: | (1) pierwsze 1996 dodruk 2004 |
Autor: | Praca zbiorowa, tł. Anna Tylusińska-Kowalska |
Strony: | 94 |
Rysunki: | 78 |
Oprawa: | Miękka |
Format: | A4 |
Język: | Polski |
Opis:
ABS (Anti Bloker System) to układ zapobiegający blokowaniu kół, a tym samym przyczyniający się do poprawy bezpieczeństwa jazdy, ponieważ umożliwia kontrolę nad zachowaiem kierunku jazdy samochodu, również na nawierzchniach o małej przyczepności.
W książce opisano prosto i przejrzyście konstrukcje i sposoby działania czterech popularnie stosowanych układów zapobiegających blokowaniu kół. Przedstawiono wygląd i rozmieszczenie poszczególnych elementów układów oraz omówiono budowę, działanie i spełniane funkcje tych elementów. Zamieszczono schematy elektryczne podłączenia elementów układów w różnych samochodach. Dodatkowo dla wybranych samochodów umieszczono tablice diagnostyczne i dane techniczne.
* ABS Bosch - stosowany między innymi w samochodach Audi, BMW, Citroën, Fiat Lancia, Mercedes i Porsche;
* ABS Bosch 2E - układ trójkanałowy, uproszczony;
* ABS ATE - stosowany między innymi w samochodach Ford, Alfa Romeo, Peugeot i Saab;
* ABS Teves MK II - układ trójkanałowy, z trzydziestopięciostykowym lub pięćdziesięciopięciostykowym elektrycznym układem sterującym;
Spis treści:
WSTĘP /4
Uwagi ogólne /4
Przyczepność i droga hamowania /4
ABS BOSCH /6
Elementy składowe układu /7
Hamowanie optymalne /8
Obwód hydrauliczny /9
- Hydrauliczny zespół sterujący /10
- Przekaźnik główny /11
Obwód elektroniczny /11
Działanie układu ABS /12
- Czujniki prędkości kół /13
- Elektroniczny zespół sterujący /14
Zasada działania obwodu hydraulicznego /15
- Faza wzrostu ciśnienia /15
- Faza utrzymania stałej wartości ciśnienia /16
- Faza zmniejszania ciśnienia /17
Schematy elektryczne i tablice diagnostyczne /18
- Audi /18
- BMW /20
- Citroën /22
- Fiat oraz Lancia /24
- Mercedes /26
- Porsche /28
ABS BOSCH 2E /30
Schemat główny /30
Hydrauliczny zespół sterujący /33
Elektrozawory /34
- Kontrola działania /35
Pompa elektryczna /38
- Kontrola działania /38
Akumulatory ciśnienia /39
Elektrozawór główny /40
Przekaźnik elektrozaworów /41
Przekaźnik pompy elektrycznej /41
Elektroniczny zespół sterujący /42
- Kontrola działania /43
Czujniki prędkości kół /43
- Kontrola działania /44
Czujnik położenia pedału hamulca /46
Lampka kontrolna ABS /46
Autodiagnostyka układu /46
- Procedura autodiagnostyczna /46
- Kod usterek /47
Kilka praktycznych rad /48
Ogólny schemat elektryczny /49
ABS ATE /50
Autodiagnostyka układu /51
Schemat obwodu zasilania układu ABS /52
Działanie układu podczas hamowania /53
- Zasada działania /54
- Hamowanie samochodu z układem ABS /55
Wyłącznik ciśnieniowy /56
Schematy elektryczne i tablice diagnostyczne /58
- Ford /58
- Alfa Romeo /60
- Peugeot /62
- Saab /64
ABS TEVES MK II /66
Opis ogólny /66
Schemat działania układu /68
Obwód hydrauliczny /70
- Obwód wysokiego ciśnienia /71
- Obwód urządzenia wspomagającego hamulce /77
- Obwód hydraulicznego zespołu sterującego /80
Obwód elektroniczny /85
- Elektroniczny zespół sterujący /85
- Czujniki prędkości kół /86
- Lampka kontrolna ABS /87
Złącze autodiagnostyczne /87
- Kody autodiagnostyczne usterek /88
Kilka praktycznych rad /89
- Wymiana okładzin hamulcowych 89
- Sprawdzanie wartości ciśnienia na zaciskach /89
- Sprawdzanie działania obwodu elektrycznego /90
- Wymiana płynu i odpowietrzanie układu /90
Schematy elektryczne /92
kod00