Książka ma na celu przybliżenie idei integracji oraz miejsca dziecka niepełnosprawnego w świecie. Autorki skupiają uwagę przede wszystkim na pracy pedagoga specjalnego, która wymaga olbrzymiego zaangażowania i poświęcenia. Obok przedstawienia charakterystyki upośledzenia umysłowego z najczęściej spotykanymi przyczynami trudności w uczeniu się książka porusza tematykę edukacji dzieci upośledzonych umysłowo w szkole masowej (nie zapominając o założeniach prawnych). Czytelnik zapoznaje się z ideą klas integracyjnych, założeniami i warunkami dobrej integracji. m.in. kwestią doboru dzieci do klas integracyjnych, ocenianiem uczniów niepełnosprawnych czy też rolą pracy w grupach, a także poznaje cele i zadania rewalidacji indywidualnej wraz z ramowym programem rewalidacji oraz wskazówki do pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo na tego typu zajęciach. Przejrzystość programu i podział na etapy rozwoju określonych umiejętności stanowi cenne źródło pomocy dydaktycznej dla pedagogów i innych osób zainteresowanych prowadzeniem terapii indywidualnej z dzieckiem niepełnosprawnym.
Praca zawiera przykładowe opracowania: dokumentów, standardów wymagań, rozkładów materiału dla uczniów, konspektów oraz przykładowych ocen opisowych, które w mniejszym, bądź większym stopniu towarzyszą pedagogom specjalnym w ich pracy. Książka stanowi skarbnicę informacji dla pedagogów prowadzących bądź zaczynających prowadzić zajęcia w klasach integracyjnych.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Część pierwsza
Miejsce dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej
Charakterystyka upośledzenia umysłowego
Najczęstsze przyczyny trudności w uczeniu się
1. Zaburzenia rozwoju ruchowego
2. Zaburzenia spostrzeżeń wzrokowych
3. Zaburzenia spostrzeżeń słuchowych
4. Zaburzenia rozwoju mowy
Edukacja dzieci upośledzonych umysłowo w szkole masowej
Teoretyczne założenia i warunki dobrej integracji
Kilka rad dla nauczyciela, jak należy postępować z uczniem specjalnej troski
Podsumowanie
Rola pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej
Część druga
Rewalidacja indywidualna jako forma wspierająca kształcenie dziecka
upośledzonego umysłowo w szkole masowej
Rewalidacja indywidualna - cele i zadania
Ramowy program rewalidacji indywidualnej
Wskazówki do pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo podczas zajęć rewalidacji indywidualnej
Część trzecia
Przykładowe ćwiczenia wykorzystywane na zajęciach rewalidacji indywidualnej zgodnie
z ramowym programem rewalidacji
Przykłady ćwiczeń według ramowego programu rewalidacji
Część czwarta
Zakres czynności i uprawnienia pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej
Część piąta
Przykładowe opracowania niezbędne w pracy pedagoga specjalnego
Dokumentacja przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego
Przykładowe opracowanie dokumentacji przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego Beaty C.
Informacje o uczniu
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Zebrane informacje o uczniu (wywiad środowiskowy, informacje lekarskie, opinie o uczniu, inne)
Z wywiadu lekarskiego
Semestralna ocena opisowa ucznia
Diagnoza pedagogiczna określająca mocne i słabe strony ucznia . oraz rodzaj wsparcia,
jakie dziecko otrzyma
Program edukacyjny
Program terapeutyczny
Oświadczenie rodzica (prawnego opiekuna)
Karta obserwacji ucznia klasy I
Przykładowe opracowanie standardów wymagań dla ucznia klas I i IV
Standardy wymagań dla ucznia klasy I
Standardy wymagań dla ucznia klasy IV
Przykładowy rozkład materiału dla uczniów klas I i IV
Schemat tabeli. Dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy dla uczniów klasy I
Przykładowy dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy I
Schemat tabeli. Plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy IV
Tygodniowy rozkład materiału dla uczniów klasy IV z j. polskiego, matematyki i przyrody
Schemat konspektu
Przykładowe opracowanie konspektów w klasach I-III
Konspekt do lekcji - klasa I
Konspekt do lekcji - klasa II
Konspekt do lekcji - klasa III
Przykładowe oceny opisowe
Bibliografia