ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego
Autor: Ewa Lipińska, Anna Seretny Wydawca: Universitas ISBN: 978-83-[zasłonięte]-1654-3 Rok wydania: 2005 Ilość stron: 332 Oprawa: miękka Format: 16,5 x 24 Wydanie: dodruk
Wysyłka w ciągu 3-5 dni
Seria: Metodyka - język polski dla cudzoziemców EAN: 978[zasłonięte][zasłonięte]42165
ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego Anny Seretny i Ewy Lipińskiej to pierwszy podręcznik do metodyki nauczania polszczyzny jako języka obcego, uwzględniający zarówno nauczanie części systemu języka, jak też nauczanie sprawności.
Z recenzji prof. W.T. Miodunki
ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego (...) ma charakter książki metodycznej z bardzo dobrą zawartością wiedzy z zakresu systemu języka polskiego. Autorki umiały wyznaczyć właściwe proporcje między praktycznym kształtem sprawności językowej a teoretyczną wiedzą o języku, całkiem słusznie uznając prymat praktyki językowej i komunikacyjnej, redukując natomiast wiedzę teoretyczną przeznaczoną głównie dla lektorów do takiego zakresu, który stanowi niezbędne zaplecze doskonalenia praktyki. Poradnik (...) realizuje w pełni treści merytoryczne i metodyczne, jest doskonale skonstruowany i spełnia wszystkie kryteria określające jego wartość dydaktyczną.
Z recenzji prof. U. Żydek-Bednarczuk
ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego to propozycja adresowana do nauczycieli, którzy rozpoczynają pracę zawodową, oraz tych, którzy pragnęliby rozwinąć swój warsztat, dla słuchaczy studiów podyplomowych oraz studentów studiów magisterskich z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, a także do nauczycieli polonijnych.
Dzięki ABC zainteresowani będą mogli wejść w krąg podstawowych zagadnień związanych z metodyką nauczania języka polskiego jako obcego, zapoznać się z ciekawymi technikami nauczania i różnorodnymi typami ćwiczeń językowych.
SPIS TREŚCI:
Władysław Miodunka - WSTĘP OD AUTOREK WPROWADZENIE
CZĘŚĆ I NAUCZANIE CZĘŚCI SYSTEMU JĘZYKOWEGO POLSZCZYZNY
NAUCZANIE WYMOWY I INTONACJI I. Fonetyka II. Wymowa i jej znaczenie w opanowywaniu języka obcego III. Miejsca trudne IV. Techniki nauczania wymowy V. Podsumowanie
NAUCZANIE PISOWNI I. Alfabet II. Pismo a mowa III. Zasady pisowni IV. Ortografia w nauczaniu języka polskiego jako obcego V. Techniki nauczania pisowni
NAUCZANIE SŁOWNICTWA I. Słownictwo a kompetencja komunikacyjna II. Kompetencja leksykalna III. Dobór materiału leksykalnego IV. Słownictwo w nauczaniu języka polskiego jako obcego V. Techniki nauczania słownictwa VI. Gęstość słownictwa VII. Słownictwo a sprawności językowe VIII. Słowniki użyteczne w nauce języka polskiego jako obcego IX. Repetitio est mater studiorum
NAUCZANIE GRAMATYKI I. Gramatyka w nauczaniu języka obcego II. Kompetencja gramatyczna III. Gramatyka pedagogiczna a gramatyka naukowa IV. Pierwsze programy gramatyczne do nauczania języka polskiego jako obcego V. Uwagi ogólne na temat nauczania gramatyki VI. Techniki nauczania gramatyki VII. Poprawianie błędów VIII. Podsumowanie
CZĘŚĆ II NAUCZANIE I ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU I. Słuchanie ze zrozumieniem II. Słyszenie a słuchanie III. Efektywność słuchania IV. Słuchanie a mówienie V. Słuchanie a czytanie VI. Sprawność rozumienia ze słuchu VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem IX. Wskazówki praktyczne X. Podstawowe zasady nauczania rozumienia ze słuchu
MÓWIENIE I. Komunikowanie (porozumiewanie się) II. Komunikacja werbalna III. Komunikacja niewerbalna IV. Kod mówiony a kod pisany V. Kod mówiony - kiedy i jak go uczyć? VI. Techniki nauczania mówienia VII. Łączenie mówienia z innymi sprawnościami VIII. Ocena postępów w mówieniu IX. Podstawowe zasady nauczania mówienia
NAUCZANIE CZYTANIA I. Czytanie II. Akt czytania a sprawność czytania III. Czytanie w nauczaniu języka obcego IV. Metody nauczania języków obcych a sprawność czytania V. Materiały do nauczania czytania VI. Cele nauczania czytania w języku obcym VII. Techniki nauczania czytania w języku obcym VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem IX. Podsumowanie
PISANIE I. Komunikacja pisemna II. Dlaczego pisanie jest trudne? III. Pisanie a czytanie IV. Jezyk pisany a język mówiony V. Język pisany - czy i jak go uczyć? VI. Techniki nauczania pisania VII. Poprawa i ocena prac
CZĘŚĆ III KONTROLA WYNIKÓW W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
TESTY JĘZYKOWE I ICH RODZAJE. KRYTERIA POPRAWNOŚCI TESTU JĘZYKOWEGO I. Wstęp II. Klasyfikacja testów III. Kryteria poprawności testu IV. Ewaluacja
TYPY ZADAŃ TESTOWYCH W TESTOWANIU ZNAJOMOŚCI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO I. Wstęp II. Rodzaje zadań testowych i jednostek testu III. Przykłady zadań testowych w testowaniu języka polskiego jako obcego
CZĘŚĆ IV ANEKS
CERTYFIKATOWE EGZAMINY Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO I. Certyfikacja II. Ogólny opis umiejętności językowych dla poszczególnych poziomów zaawansowania
PODRĘCZNIKI I POMOCE DYDAKTYCZNE. WYBÓR. Podręczniki ogólne Podręczniki do nauczania wymowy polskiej Pomoce do nauczania ortografii Pomoce do nauczania słownictwa Pomoce do nauczania gramatyki Pomoce do nauczania rozumienia ze słuchu Pomoce do nauczania mówienia Pomoce do nauczania czytania Pomoce do nauczania pisania Zbiory testów Słowniki ogólne języka polskiego (wybór) Słowniki specjalistyczne Słowniki ogólne dla cudzoziemców Słowniki specjalistyczne dla cudzoziemców
BIBLIOGRAFIA
|