7 Blades to gra akcji, skutecznie łącząca w sobie konieczność walki, skradania się i logicznego myślenia (prowadzenie śledztwa). Fabuła przenosi nas do siedemnastowiecznej Japonii, a wydarzenia w których uczestniczymy nawiązują do faktów z historii Kraju Kwitnącej Wiśni. Tytuł należy do tych, które stylem narracji i poziomem grafiki zbliżone są do filmów (vide takie hity, jak: Metal Gear Solid, Vagrant Story czy Final Fantasy VII i VIII).
Historia dzieje się w Japonii podczas panowania szoguna Tokugawy. Na wyspie Dejima ma siedzibę sekta religijna, która zdecydowanie nie zamierza poddać się rządom tego ostatniego i planuje secesję. Wielu samurajów, wysłanych by wyjaśnić sprawę, zniknęło w tajemniczych okolicznościach. Teraz przyszła nasza kolej...
Odgrywamy role dwójki bohaterów: Gokurakumaru i Yuri. Każda z postaci charakteryzuje się innym zestawem umiejętności, przydatnych w różnych misjach. Gokurakumaru to samuraj, świetnie wyszkolony w walce białym orężem, uzbrojony w siedem rodzajów broni siecznej. Jego używamy w misjach, w których trzeba pokonać hordy przeciwników. Yuri preferuje inny styl działania, jest szybka, zwinna, wygimnastykowana i doskonale się skrada. Dysponuje również zestawem broni strzeleckich i miotanych, pozwalających szybko i bezgłośnie zlikwidować oponenta. Nasza bohaterka najlepiej spisuje się w misjach, wymagających dyskrecji i finezji.
Do przejścia jest siedem epizodów, z których każdy składa się ze zróżnicowanych zadań do wykonania. Na drodze staje nam około sześćdziesiąt rodzajów przeciwników - między innymi: ninja, łowcy nagród, rewolucjoniści, agenci rządowi, a nawet kilka nadnaturalnych bestii. Walczymy w zróżnicowanej scenerii: na ulicach, w zajazdach, herbaciarniach etc. Poczynania bohaterów obserwujemy natomiast z perspektywy pierwszej lub trzeciej osoby. Pierwsza opcja najlepiej sprawdza się w misjach szpiegowsko–dywersyjnych. Oglądanie postaci z punktu widzenia trzeciej osoby jest najbardziej przydatne podczas pojedynków z przeciwnikami.