Anna Kurzeja
Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń
- Wydawnictwo: Impuls - Rok wydania: 2010 - Format: B5 - Stan: NOWA - Okładka: miękka - Ilość stron: 132
OPIS:
Książka omawia problem dzieci ulicy z wszechstronnej perspektywy – zarówno teoretycznej, jak i praktycznej. W książce podjęto trud uporządkowania i zebrania dotychczasowego dorobku na ten temat. Na podstawie literatury przedmiotu pokazano problem dzieci ulicy na świecie: w krajach pozaeuropejskich, w Europie, w Polsce, a także różne formy pomocy udzielanej tym dzieciom. Oprócz tego przedstawiono zagrożenia, wobec których stają współcześnie młodzi ludzie, a które sprzyjają powstawaniu zjawiska dzieci ulicy i ich marginalizacji. Przedstawiono kształtowanie się oddziaływań pedagogicznych podejmowanych względem dzieci ulicy poprzez ukazanie sylwetek wybitnych pedagogów ulicy. Omówiono przykłady prowadzonej przez nich pracy oraz stosowane metody. W polskiej literaturze pedagogicznej brakowało do tej pory całościowego i rzetelnego opracowania tego zagadnienia. Niniejsza publikacja ma szansę wypełnić tę lukę i stać się wartościową pomocą dla całej rzeszy osób zajmujących się zarówno resocjalizacją dzieci i młodzieży, zwł. streetworkerów, jak i wczesną prewencją i profilaktyką środowiskową.
Pedagogika ulicy stanowi główny przedmiot zainteresowań naukowych autorki w ramach pracy w Katedrze Pedagogiki Specjalnej na Uniwersytecie Śląskim. Wcześniej natomiast przez wiele lat dr Anna Kurzeja poznawała problem w codziennym, bezpośrednim kontakcie – w pracy na oddziale detoksykacyjnym z osobami uzależnionymi oraz w „Klubie Włóczykijów” w Bytomiu-Bobrku, gdzie realizowano projekt „Wychowanie podwórkowe”. Jest to zatem temat dla niej ważny i bliski.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Rozdział I
Wprowadzenie w problematykę dzieci ulicy
1. Pojęcie dziecka ulicy
2. Kategorie dzieci ulicy
3. Sytuacja dzieci ulicy w krajach rozwijających się
4. Kwestia pomocy dzieciom ulicy
Wybrane formy pomocy dzieciom ulicy z obszaru Europy
Wybrane formy pomocy dzieciom ulicy w krajach Trzeciego Świata
Wskazania zawarte w Konwencji Praw Dziecka
Rozdział II
Kształtowanie się oddziaływań pedagogicznych wobec dzieci ulicy
1. Definicja pracy profilaktyczno-wychowawczej prowadzonej na ulicy
2. Pedagogia wyjścia do młodzieży – św. Jan Bosco
3. Antoni Makarenko i bezprizorni
4. Praca z młodzieżą na ulicach Paryża – Guy Gilbert
5. Pat Nixon z Calgary
6. Wkład Kazimierza Lisieckiego „Dziadka” w rozwój pracy wychowawczej na ulicy
7. Janusz Korczak i dzieci ulicy
8. Wychowanie podwórkowe w Polsce w latach 60. XX wieku
9. Współczesne przykłady form pomocy dzieciom ulicy w Polsce
Rozdział III
Rola pedagoga ulicy w profilaktyce środowiskowej
1. Profilaktyka a praca wychowawcza na ulicy
Teoretyczne problemy profilaktyki
Dzieci ulicy w systemie profilaktyki
2. Pedagog ulicy jako szansa dla dzieci ulicy w społeczeństwie transformacji
3. Metody pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku
Organizowanie środowiska lokalnego
Animacja społeczna prowadzona przez pedagogów ulicy
Praca socjalna a streetwork
Nawiązanie kontaktu z dziećmi i młodzieżą
Metoda indywidualnego przypadku w pracy z dzieckiem ulicy
Praca z grupą i socjoterapia
Zooterapia – lecznicze działanie zwierząt
Praca z rodziną
Zakończenie
Bibliografia