Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

2 Logo Design Love: Zaprojektuj genialny logotyp!

19-01-2012, 15:24
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 44 zł     
Użytkownik zbyszekwlodarczy
numer aukcji: 2000425822
Miejscowość PL
Wyświetleń: 22   
Koniec: 14-01-2012 20:28:15

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2010
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 


2 Logo Design Love: Zaprojektuj genialny logotyp!

 

Logo Design Love: Zaprojektuj genialny logotyp!

 

 

Autor:

David Airey

Data wydania:2[zasłonięte]010-07
Lista stron:216
Tłumaczenie:Bartosz Sałbut
ISBN:978-83-[zasłonięte]-2730-1
EAN:978[zasłonięte][zasłonięte]46273
Format:180x235
Oprawa:miękka



Sprawdź, jak tworzyć najlepsze logotypy!

  • Po czym poznać dobre logo?
  • Jak wycenić projekt?
  • Na co zwrócić szczególną uwagę przy projektowaniu logo?

Czy wiesz, czym jest "dobre logo"? Dobre logo to takie, które przez kilkadziesiąt lat nie uległo zasadniczym zmianom. Jest znane ludziom na całym świecie i charakteryzuje się prostotą, elegancją oraz jasnym przesłaniem. Legendarne symbole marek takich, jak Coca-Cola czy Mercedes, warte są astronomiczne kwoty. I nic w tym dziwnego - stanowią graficzną reprezentację marek wartych fortunę. Bardzo często logotypy najbardziej rozpoznawalnych światowych brandów projektowały osoby bez żadnego doświadczenia. Miały wizję, trochę szczęścia i dużo wyczucia, a ich projekty osiągnęły sukces. Czy Ty też chciałbyś zaprojektować niepowtarzalne logo?

Od tej książki powinieneś zacząć. Skorzystaj z doświadczenia znanego i cenionego projektanta graficznego. Podpowie Ci on, jak stworzyć trwały symbol marki, przeanalizuje wraz z Tobą wiele znaków firmowych, skupiając się na ich zaletach i wadach, rozbawi anegdotami związanymi z ich powstaniem. Otrzymasz solidną porcję porad dotyczących procesu projektowania logo, poznasz zasady prowadzenia rozmów z klientami i dowiesz się, jak wyceniać projekty. Ta unikalna na polskim rynku książka powinna znaleźć się na półce każdej osoby chcącej rozpocząć przygodę z tworzeniem logotypów.

  • Znaczenie logo w życiu firmy
  • Charakterystyczne elementy kultowych projektów
  • Podstawy procesu projektowania logo
  • Metody unikania zagrożeń związanych ze zmianą logo
  • Sposoby wyceny projektu
  • Proces tworzenia logo - od ołówka do PDF-a
  • Metody prowadzenia rozmów z klientami
  • Współpraca z klientami zagranicznymi
  • Tworzenie internetowego portfolio
  • Dostępne narzędzia
  • Praktyczne porady dotyczące projektowania logo

"Firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy"
- zagwarantuj swojej firmie rozpoznawalny wizerunek!

 

 

Wprowadzenie (10)

I Znaczenie wizerunku marki

Rozdział 1. Osaczeni! (14)

Rozdział 2. Chodzi o to, co chcesz przekazać (20)

  • Produkt oryginalny tylko z tym podpisem (21)
  • Firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy (22)
  • Na oczach milionów (23)
  • Tylko za zgodą królowej (24)
  • Symbole nie znają granic (25)
  • Projektowanie wizerunku jako element języka (30)
  • O znaczeniu wizerunku marki raz jeszcze (33)

Rozdział 3. Elementy kultowych projektów (34)

  • Nie komplikuj (34)
  • Trafność (37)
  • Czerpanie z tradycji (40)
  • Wyjątkowość (42)
  • Logo powinno zapadać w pamięć (45)
  • Małe jest piękne (46)
  • Skoncentruj się na jednym aspekcie (48)
  • Siedem składników Twojego popisowego dania (50)
  • Pamiętaj, że zasady są po to, aby je łamać (51)

II Proces projektowania

Rozdział 4. Podstawy (54)

  • Pozbądź się tremy (54)
  • Wszystko zależy od wytycznych projektu (55)
  • Gromadzenie informacji wstępnych (56)
  • Zadawanie trudnych pytań (57)
  • Daj klientowi czas na odpowiedź... (60)
  • ...dbaj jednak o to, aby dialog przebiegał zgodnie z zasadami (60)
  • Czas na zadanie domowe (60)
  • Opracowywanie wytycznych projektu 61
  • Misja i cele kluczem do sukcesu (62)
  • Badania terenowe na ratunek (65)
  • Wcielanie w życie szczegółów ustalonych z klientem (68)
  • Wybór przymiotników zaproponowanych przez klienta (71)

Rozdział 5. Unikanie zagrożeń związanych z rebrandingiem (74)

  • Argumenty przemawiające za rebrandingiem (75)
  • Byle nie przedobrzyć (75)
  • Tam, gdzie emocje sięgają zenitu (79)
  • Odpowiedź znajdziesz często w wywiadzie zogniskowanym (80)
  • Od "obojętności" do "troski" (81)
  • A może wystarczy poprawić to i owo? (84)
  • Nie zapomnij o manierach (87)

Rozdział 6. Wycena projektu (88)

  • Wzór na wycenę (88)
  • Stawka godzinowa czy stała opłata? (93)
  • Koszty druku (94)
  • Zaliczka (96)
  • Przekazanie pieniędzy (97)
  • Praca w ciemno (99)
  • Wszyscy popełniamy błędy (101)

Rozdział 7. Od ołówka do PDF-a (102)

  • Mapy myślowe (102)
  • Szkicownik - rzecz absolutnie niezbędna (108)
  • Dziesiąte przykazanie (110)
  • Oznaczanie mapy (114)
  • Międzynarodowy komunikat (116)
  • Raz szybciej, raz wolniej (119)
  • Szata zdobi projekt (121)
  • Czerń i biel przed kolorem (123)
  • Czas sięgnąć po Photoshopa (126)
  • Pióro mocniejsze jest od myszy (128)

Rozdział 8. Sztuka prowadzenia rozmów (130)

  • Kontaktuj się z decydentami (131)
  • Zasada nr 1: współpracuj z osobą kontaktową (136)
  • Zasada nr 2: unikaj pośrednictwa i mediacji (138)
  • Zasada nr 3: przejmij kontrolę (140)
  • Zasada nr 4: utrzymuj zaangażowanie komitetu (144)
  • Nie zapomnij mniej obiecać, a potem przekroczyć oczekiwania (146)
  • Zapomnij o swoim ego (148)

III Nie trać zapału

Rozdział 9. Utrzymywanie motywacji (156)

  • Nigdy nie przestawaj się uczyć (157)
  • Wyprzedzaj innych o cztery lata (159)
  • Twórz dla siebie (160)
  • Odejdź od komputera (161)
  • Odnajdź równowagę w życiu (162)
  • Podróż w czasie (162)
  • Znajdź w sobie nieukojone pragnienie (163)
  • Nie przepracowuj się (163)
  • Każdemu zdarza się utknąć w martwym punkcie (164)
  • Wstań z łóżka prawą nogą i pozostań na niej (165)
  • Znajdź płaszczyznę porozumienia (165)
  • Gdy zbliża się termin (166)
  • Myśl lateralnie (167)
  • Lepiej się komunikuj (168)
  • Kontroluj swoje oczekiwania (168)
  • Nigdy nie przestawaj projektować (169)
  • Bądź szczęśliwy (169)
  • Nie wszyscy mają tyle szczęścia (171)

Rozdział 10. Odpowiedzi na Twoje pytania (172)

  • Podobne logo (172)
  • Prawo do korzystania z logo (173)
  • Tworzenie internetowego portfolio (174)
  • Jak sfinalizować transakcję (179)
  • Klienci zagraniczni (180)
  • Ile koncepcji? (181)
  • Rodzina i przyjaciele (182)
  • Poprawianie projektów (183)
  • Ramy czasowe projektów (184)
  • Badanie konkurentów klienta (185)
  • Staże i praktyki (185)
  • Najgorszy projekt, najgorszy klient (186)
  • Narzędzia branżowe (187)
  • Kontrolowanie ilości pracy (188)
  • Co jest czyje? (189)

Rozdział 11. 25 praktycznych porad dotyczących projektowania logo (190)

  • 1. Pytania, pytania, pytania (190)
  • 2. Koszty druku (191)
  • 3. Przygotuj się na niespodziewane okoliczności (191)
  • 4. Logo nie musi informować o tym, czym zajmuje się firma (192)
  • 5. Symbol nie jest niezbędnym elementem logo (192)
  • 6. Jeden element zapadający w pamięć (193)
  • 7. Nie zapominaj o szkicowniku (194)
  • 8. Trendy zostaw przedstawicielom świata mody (195)
  • 9. Zapomnij o Photoshopie (195)
  • 10. Pracuj w czerni i bieli (196)
  • 11. Pamiętaj o trafności (196)
  • 12. Kluczowe znaczenie ma czytelność (197)
  • 13. Bądź konsekwentny (197)
  • 14. Dopasuj czcionkę do symbolu (198)
  • 15. Przedstaw wersję jednokolorową (198)
  • 16. Zwracaj uwagę na kontrast (199)
  • 17. Postaw na rozpoznawalność (199)
  • 18. Testuj wiele różnych rozmiarów (199)
  • 19. Odwróć kolorystykę (200)
  • 20. Odwróć projekt do góry nogami (200)
  • 21. Zastanów się nad rejestracją logo jako znaku towarowego (201)
  • 22. Ważny jest materiał (202)
  • 23. Nie obawiaj się błędów (202)
  • 24. Logo to nie marka (202)
  • 25. Pamiętaj, że projektowanie to proces dwukierunkowy (203)

Dodatek A Materiały dodatkowe, czyli pomoc z zewnątrz (204)

  • Blogi związane z projektowaniem graficznym (204)
  • Kultowi projektanci (205)
  • Polecana lektura (206)
Skorowidz (210)

Recenzje

Zauważamy je dosłownie wszędzie. Kłębią się dookoła nas a jednak pozostają zauważone. O czym mowa? LOGO - element życia codziennego, na który mało kto zwraca uwagę. Jesteśmy do nich przyzwyczajeni a wiemy na ich temat tak mało. "Logo Design Love" to książka przeznaczona zarówno dla grafików komputerowych jak i wszystkich osób zainteresowanych tym jak zaprojektować ciekawe i oryginalne logo. W książce znajdziecie wiele porad, wskazówek i trików. Autor na przykładzie logotypów znanych marek opisuje czym kierowano się przy tworzeniu danego znaku. Wewnątrz książki zamieszczono wiele kolorowych przykładów a także opisy do nich. Książka nie stanowi przewodnika "czytaj i rysuj". Nauczy nas za to jak czym się kierować przy tworzeniu znaku firmowego. Istnieje wiele aspektów na jakie musimy zwracać uwagę. Nie sztuką jest zrobić logo, to potrafi każdy. Sztuką jest zrobić znak, który przetrwa latami i będzie zawierał jakieś przesłanie. "Logo Design Love" jest obowiązkową pozycją dla ludzi chcących pogłębiać swoją wiedzę w zakresie marketingu, promowania firmy, grafiki komputerowej i innych z nimi powiązanych. Książkę oceniam na "6". Jako grafik komputerowy do tej pory nie spotkałem drugiej tak dobrej książki na temat logo, przetłumaczonej na język polski.

(2[zasłonięte]011-01)

"Logo Design Love" jest nieodzowną pozycją dla każdego twórcy grafiki, ponieważ na przykładzie logotypów dotyka szerokiego aspektu artystycznego. Książka ta stopniowo wprowadzała mnie w tajniki tworzenia niekonwencjonalnych znaków i symboli. Liczne przykłady, bogata treść, rzeczowe informacje i wskazówki oraz ładna szata graficzna książki powoduje, że czyta się ją "jednym tchem". Dzięki wielu interesującym przykładom o historii i ewolucji logotypów znanych firm i produktów, mogłam czerpać inspirację do własnych projektów. Co więcej, gdy po raz kolejny otworzyłam tę książkę, dostrzegłam zupełnie nowe możliwości. Pozycja ta zarówno wiele mnie nauczyła, jak i poszerzyła dalszą drogę do tworzenia wyjątkowej grafiki.

(2[zasłonięte]011-01)

Żaden ze mnie grafik - ostatni raz z ołówkiem miałem do czynienia naście lat temu w szkole, na lekcjach plastyki. Jestem przedsiębiorcą, który lubi ogarniać całą firmę i wspierać ją swoją wiedzą i ambicjami. Postanowiłem zaprojektować logo samodzielnie. W sieci znalazłem logopond.com - skarbnice inspiracji, przykładów logotypów z życia wziętych. Dało mi to niezłego kopa do działania. Natchniony wytworami Wielkich zużywałem całe ryzy papieru szkicując coraz to nowe logotypy. Robiłem to tak długo, aż moi bliscy zaczęli narzekać na moje niezbyt pro ekologiczne działania, a ja sam zacząłem narzekać na brak weny - spowodowany definitywnie przez niepowodzenia. Kiedy wymyśliłem już jakąś przykuwającą uwagę i łatwo zapamiętywaną postać graficzną, po ponownym przewertowaniu wspomnianego serwisu, okazywało się, że już ktoś, kiedyś stworzył coś - coś podobnego. Bałem się, że mój projekt mógł zostać nazwany plagiatem - lądował na wierzchołku sterty papieru, wystającego z kosza na śmieci. To był jeden problem. Drugim była wszechobecna pustka w mojej głowie odnośnie tego jak taki projekt powinien powstawać, jakich narzędzi użyć. Definitywnie potrzebowałem pomocy i tą pomoc odnalazłem. Książka Logo Design Love pozwoliła nie tylko usystematyzować moją wiedzę, ale także uzupełnić jej braki z zakresu procesów powstawania i wdrażania logotypów. Dała mi także zupełnie inne myślenie odnośnie dobrze mi znanych grafik - znam ich historię i wartość. To, co zauważyłem w sieci, jest już nie tylko scharakteryzowane mianem: „fajne logo” - wiem jaki proces towarzyszył powstawaniu tego dzieła, potrafię dostrzec rzeczy, których wcześniej w ogóle nie dostrzegałem, doceniam wartości jakie przekazuje i jego twórców. Wiem jak zaprojektować logo, jak je wdrożyć i sprawić by było zapamiętane. Teraz potrzebuję już tylko więcej kartek. Książkę Logo Design Love polecam każdemu kto chce zacząć swoją przygodę z tą trudną dziedziną, która jest częścią procesu kreowania marki. Dla mnie ta książka stała się odpowiedzią na moje potrzeby i będę do niej wracał z całą pewnością często.

(2[zasłonięte]011-01)

Książka Logo Design Love - obaliła to co myślałem o sobie jako grafiku - max mega fajnych informacji + obrazki lol - jesteś grafikiem , myślisz ze projektowanie logo jest proste - polecam tą książkę - przejrzysz na oczy i zaczniesz smigać zaje... logosiki.. po prostu BOMBA! Pozdrawiam i jeszcze raz gorąco polecam!

(2[zasłonięte]011-01)

W końcu ukazał się solidny PODRĘCZNIK, a nie galeria. Metodologia, dobre rady, przestrogi. Przykładów też oczywiście nie zabrakło. Zdecydowanie dobrze wydane pieniądze ;)

(2[zasłonięte]011-01)

Każda książka, wskazująca nowy kierunek myślenia, pozostawia w pamięci bardzo wyraźny i ważny ślad. Dlaczego do jednej pozycji powraca się wielokrotnie, inną zaś odkłada na półkę, by więcej po nią nie sięgnąć? To pytanie zadałam sobie, czytając ostatnie zdanie książki „Logo Design Love: Zaprojektuj genialny logotyp”, której autorem jest David Airey, a wiązało się ono z silnym przekonaniem, że nie było to moje ostatnie spotkanie z przeczytaną lekturą. Książka prezentuje wiedzę, znacznie wykraczającą poza ramy tworzenia logo przy użyciu programów komputerowych. Jest doskonałym przewodnikiem, ukazującym cały proces projektowania znaków firmowych, traktującym komputer jako jedno z wielu narzędzi, potrzebnych projektantowi podczas pracy. Profesjonalne logo jest symbolem, stworzonym przez wiele umysłów i skojarzeń. Zadaniem jego nie jest wygrywanie konkursów graficznych, a budowanie bądź odświeżanie pożądanego wizerunku firmy wśród jej klientów. Odpowiednie prowadzenie rozmów z osobami decyzyjnymi, kreowanie własnych pomysłów, wykonywanie badań środowiskowych - to tylko niektóre etapy całego procesu twórczego, którego opis składa się na treść omawianej książki. Książka „Logo Design Love: Zaprojektuj genialny logotyp” otwiera przed czytelnikiem nowe możliwości, które można zastosować nie tylko w stosunku do projektowania znaków firmowych, lecz także do wielu innych dziedzin, związanych z potrzebą tworzenia projektów dla wymagających klientów. Przedstawiona wiedza, poparta ogromnym doświadczeniem autora, obrazuje realne szanse ale i zagrożenia, pojawiające się podczas prezentowania własnych koncepcji poza gronem osób najbliższych. Aby osiągnąć zamierzony cel, trzeba umieć sprawnie poruszać po skomplikowanym terytorium, jakie stanowi dzisiaj niemal każda dziedzina wiedzy (szczególnie tak rozległa, jak grafika komputerowa). Bezcenne jest więc posiadanie odpowiedniej mapy, dzięki której odnalezienie poszukiwanej drogi stanie się łatwiejsze.

(2[zasłonięte]011-01)

CZAD! Po prostu książka Logo Design Love jest wspaniała. Po przeczytaniu człowiek nabiera wiele inspiracji. Znajduje się tam wiele ciekawych i konkretnych wskazówek na co zwrócić przy tworzeniu logotypu. Naprawdę są tam podane konkretne przykłady stworzonych logotypów, które osiągnęły sukces globalny. Co tu dużo pisać> KUP A SIĘ PRZEKONASZ xD

(2[zasłonięte]011-01)

Świetna książka, dzięki niej można naprawdę dobrze poznać metody projektowania logotypów. Jako projektant stron internetowych często musiałem sprostać wymaganiom klientów dotyczących tworzenia wizerunku firmy. Dzięki tej książce przynajmniej logo nie stanowi już problemu, Gorąco polecam.

(2[zasłonięte]011-01)

W ramach współpracy z wydawnictwem Helion i księgarnią Onepress otrzymałam ostatnio książkę (przyznam że długo przeze mnie wyczekiwaną i już dawno wypatrzoną) Logo Design Love autorstwa Davida Aireya. I muszę przyznać, że się nie zawiodłam:) Książkę polecam wszystkim tym którzy zajmują się projektowaniem, a szczególnie tym, którzy planują pójść w tym kierunku lub stawiają pierwsze kroki w branży. Szczególnie kilka pierwszych rozdziałów, które wskazują na co zwracać uwag, czego pilnować i o co pytać klientów. Logo Design Love to swoisty przewodnik po tym, jak projektować ciekawe, ponadczasowe logotypy (a zdarzają się przecież i takie, na które nie chce się patrzeć:). Podoba mi się również to, że autor bardzo podkreśla i wpaja czytelnikowi konieczność brania zaliczek od klientów. Komu nie trafił się klient, który ociągał się z opłaceniem zlecenia? Raz zdarzył mi się przypadek,, gdy klient po roku (!) uiścił należność. A jak wiadomo, na ustawowe odsetki nie ma co liczyć - nie wynagrodzą nam opóźnienia w przypływie gotówki. Ciekawa jest również część książki (rozdział 10) napisana w formie wywiadu - pytanie - odpowiedź, która obala wiele mitów krążących na temat logotypów (np. że logo musi symbolizować to, czym zajmuje się firma lub czym jest marka). W książce zabrakło mi (a jednak!:) czegoś o różnicach w odbiorze symboli/logotypów między różnymi grupami ludzi. I tyle. Mój egzemplarz przeszedł już przez ręce 3 czytelników (moje jeszcze dwóch osób) i z ust każdego z nich padały pozytywne recenzje. A kolejka następnych chętnych już się ustawia:) Zastanawiałam się czym nawiązać do książki o projektowaniu, tak aby kontynuować wątek m2w i w tym wpisie. I mam coś ciekawego:) Wiadomo, ze wiele osób uważa iż pokazywanie w reklamach atrakcyjnych kobiet przyciąga uwagę i wpływa na kupno produktu. Grupa z College of Design at the University of Michigan postanowiła sprawdzić jak to naprawdę wygląda. Zastosowano metodę eye trackingu do zbadania jak kobiety i mężczyźni przetwarzają obraz widziany w reklamie. Oceniano 3 główne elementy: nagłówek, zdjęcie produktu oraz modelkę. Punktem, na który najdłużej spoglądano była… modelka. I nie nic dziwnego gdyby nie to, że najdłużej na modelki spoglądały kobiety… Po dłuższej analizie okazało się, że najdłużej patrzyły na ciało modelki kobiety, które w ankiecie przed badaniem wykazywały skłonność do przyjmowania postaw z zewnątrz. Na podstawie zdobytych informacji potwierdzono, że w przypadku kobiet, pokazywanie atrakcyjnych modelek w reklamach wywołuje porównywanie się kobiety z modelką, co często prowadzi do spadku samooceny konsumentki.

marketingdokobiet.pl (2[zasłonięte]010-10)

Skorzystaj z doświadczenia znanego i cenionego projektanta graficznego. Podpowie Ci on, jak stworzyć trwały symbol marki, przeanalizuje wraz z Tobą wiele znaków firmowych, skupiając się na ich zaletach i wadach, rozbawi anegdotami związanymi z ich powstaniem. Otrzymasz solidną porcję porad dotyczących procesu projektowania logo, poznasz zasady prowadzenia rozmów z klientami i dowiesz się, jak wyceniać projekty. Ta unikalna na polskim rynku książka powinna znaleźć się na półce każdej osoby chcącej rozpocząć przygodę z tworzeniem logotypów.

COMPUTER ARTS (2[zasłonięte]010-09)

Czy wiesz, czym jest „dobre logo"? Dobre logo to takie, które przez kilkadziesiąt lat nie uległo zasadniczym zmianom. Jest znane ludziom na całym świecie i charakteryzuje się prostotą, elegancją oraz jasnym przesłaniem. Legendarne symbole marek takich, jak Coca-Cola czy Mercedes, warte są astronomiczne kwoty. I nic w tym dziwnego - stanowią graficzną reprezentację marek wartych fortunę. Bardzo często logotypy najbardziej rozpoznawalnych światowych brandów projektowały osoby bez żadnego doświadczenia. Miały wizję, trochę szczęścia i dużo wyczucia, a ich projekty osiągnęły sukces. Czy Ty też chciałbyś zaprojektować niepowtarzalne logo?
Od tej książki powinieneś zacząć. Skorzystaj z doświadczenia znanego i cenionego projektanta graficznego. Podpowie Ci on, jak stworzyć trwały symbol marki, przeanalizuje wraz z Tobą wiele znaków firmowych, skupiając się na ich zaletach i wadach, rozbawi anegdotami związanymi z ich powstaniem. Otrzymasz solidną porcję porad dotyczących procesu projektowania logo, poznasz zasady prowadzenia rozmów z klientami i dowiesz się, jak wyceniać projekty. Ta unikalna na polskim rynku książka powinna znaleźć się na półce każdej osoby chcącej rozpocząć przygodę z tworzeniem logotypów.

foto.com.pl (2[zasłonięte]010-08)

Tożsamość wizualna firmy to bardzo ważny element tworzenia silnej marki. Sercem tej tożsamości jest logo. Od dawna przestało już być tylko ładnym obrazkiem, musi przekazywać informacje na temat marki, a do tego zapadać w pamięć. Zatrudnianie „grafika” by zrobił logo (kogoś bez dogłębnej znajomości całego procesu) może się dla Klienta skończyć nieciekawie. Jak wygląda wspomniany wyżej „proces”? Obejmuje m.in. badania marki (przeprowadzane na przykład w grupach focusowych), obejmuje staranną selekcję komunikatów, które za pomocą znaku zamierzamy przekazać. W końcu jest też sam proces twórczy - zaprojektowanie tego cudownego znaczka. Czy każdy z Klientów potrzebuje każdego elementu procesu? Ile policzyć za Twoją pracę? Na kursach z projektowania identyfikacji bardzo często spotykam się z tego rodzaju pytaniami.

paweltkaczyk.midea.pl (2[zasłonięte]010-08)