Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

2 Fotografia artystyczna. Od inspiracji do obrazu

03-06-2012, 21:10
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 69.97 zł     
Użytkownik zbyszekwlodarczy
numer aukcji: 2289611952
Miejscowość PL
Wyświetleń: 21   
Koniec: 19-05-2012 16:58:38

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2011
Język: polski
Forma: poradnik
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 


2 Fotografia artystyczna. Od inspiracji do obrazu

 

Fotografia artystyczna. Od inspiracji do obrazu

 

 

Autor:

Alain Briot

Data wydania:2[zasłonięte]011-01
Lista stron:368
Tłumaczenie:Piotr Cieślak
ISBN:978-83-[zasłonięte]-2764-6
EAN:978[zasłonięte][zasłonięte]46276
Format:200x230
Oprawa:miękka


Znajdź swój własny styl fotografowania - opanuj sztukę zachwycania obrazem!

  • Jak tworzyć magiczne kompozycje w kolorze?
  • Jak malować światłem niepowtarzalne kadry?
  • Jak komponować ujęcia w czerni i bieli?
Zdjęcie tylko wówczas może mieć wartość artystyczną, jeśli można w nim dostrzec rękę twórcy.
Alain Briot

Posiadanie dobrej lustrzanki i wiedza o tym, jak robić perfekcyjne zdjęcia, to za mało, by z amatora fotografii wyłonił się prawdziwy artysta. Jak w każdej dziedzinie, także i tu spotkamy zarówno kreatywnych, oryginalnych twórców, jak i dobrych rzemieślników, których prace wprawdzie nie wzbudzają jakichkolwiek zastrzeżeń, ale także i żadnych emocji. Fotografia to w końcu coś więcej niż tylko sztywna lista żelaznych reguł i utartych prawideł, których należy się trzymać - to sztuka przemawiania i poruszania językiem obrazu. Można zatem opanować do perfekcji zasady kompozycji, ekspozycji czy oświetlenia, ale w mistrzowskich ujęciach chodzi głównie o to, jak fotograf posługuje się kolorem, światłem czy kontrastem. To sposób, w jaki skomponowane są konkretne zdjęcia, sprawia, że albo zapadają w pamięć odbiorców i uchodzą za artystyczne, albo wydają się po prostu nudne i banalne...

To nie będzie kolejna książka o tym, jak robić dobre technicznie zdjęcia. To przede wszystkim podręcznik, który wprowadzi świeże spojrzenie, zaczerpnięte z różnych dziedzin sztuk wizualnych, oraz zaprosi Cię do świata nowych, fascynujących sposobów tworzenia niepowtarzalnych fotografii. Alain Briot uświadomi Ci, jak wiele czynników związanych z kompozycją obrazu, tradycyjnie pomijanych w fotografii, może mieć wpływ na magię danego ujęcia. Nauczysz się inaczej postrzegać kolor oraz wzajemne zależności pomiędzy jego trzema składowymi - nasyceniem, barwą i jasnością.

Przeczytasz na temat doboru światła, wyboru między wielobarwnością a czernią i bielą oraz kształtowania niuansów skali szarości. Z kolejnych rozdziałów dowiesz się, w jaki sposób praca nad kompozycją pozwala ukształtować własny, niepowtarzalny styl. Znajdziesz tu także wiele informacji ułatwiających zapanowanie nad wszystkimi elementami obrazu, które decydują o jego artyzmie. Wreszcie, nauczysz się używać sporego zestawu narzędzi ułatwiających tworzenie lepszych zdjęć i korzystać z praktycznych rozwiązań typowych problemów z fotografiami.

Dzięki tej książce:

  • poznasz różnice dzielące kompozycje zdjęć dokumentalnych i artystycznych
  • nauczysz się widzieć świat jak aparat fotograficzny
  • poznasz nowe, fascynujące reguły kompozycji
  • dowiesz się, na czym polega malowanie światłem
  • odkryjesz, gdzie znajdować idealne światło
  • zobaczysz, jak fotografować w świetle naturalnym
  • dowiesz się, w jaki sposób zmienić jakość światła
  • nauczysz się tworzyć kompozycje w kolorze
  • poznasz trzy składowe koloru i ich wpływ na kompozycję
  • uzupełnisz informacje o systemie i drzewie kolorów Munsella
  • nauczysz się sterować kolorami w Photoshopie
  • dowiesz się, jak sterować ogólnym i miejscowym nasyceniem barw
  • opanujesz narzędzia ułatwiające pracę z kolorami
  • poznasz zasady tworzenia kompozycji w czerni i bieli
  • przyswoisz najważniejsze składniki dobrej kompozycji
  • wyruszysz w poszukiwaniu inspiracji
  • poćwiczysz i rozwiniesz swoją kreatywność
  • zobaczysz, jak doskonalić i zaznaczać swój indywidualny styl
  • poprzez zdjęcia nawiążesz kontakt z odbiorcami
  • odkryjesz, jak skutecznie sprzedawać i promować swoje prace
  • nauczysz się naprawiać rozmaite przypadłości nieudanych zdjęć

Podejdź kreatywnie do fotografii -
niech Twoje zdjęcia nabiorą prawdziwego artyzmu!

Przedmowa (12)

Wstęp (14)

1. O kompozycji (16)

  • Sztuka, fakty i fotografia krajobrazowa (17)
  • Różnice dzielące kompozycję zdjęć dokumentalnych i artystycznych (19)
  • Fotografia ma się znakomicie! (20)

Część A: Aparat fotograficzny a wzrok człowieka, czyli o różnicach w postrzeganiu świata

2. Nauczyć się widzieć jak... aparat (26)

  • O aparatach fotograficznych i sztuce (27)
  • Dobry aparat to dobre fotografie (27)
  • Sprawa filtrów (27)
  • Modyfikacje materiału zarejestrowanego przez aparat (28)
  • Różnice w jakości wydruku (29)
  • Odbitka, głupcze! (32)
  • Powinienem był wiedzieć... (32)
  • Artysta i jego narzędzia (33)
  • To tylko kwestia czasu (35)

3. Obiektywem i okiem (36)

  • Różnice pomiędzy fotografią a rzeczywistością (37)
  • Dwa rodzaje różnic (37)
  • Aparat widzi tam, gdzie wzrok nie sięga? (37)
  • Dusza fotografii (46)
  • Podsumowanie (50)

Część B: Nowe reguły kompozycji

4. Malowanie światłem (54)

  • Najważniejsze składniki (55)
  • Światło i kompozycja (56)
  • W poszukiwaniu idealnego światła (57)
  • Określanie pór wschodu i zachodu słońca (61)
  • Fotografowanie w naturalnym świetle (77)
  • Zmiana jakości światła (85)
  • Doskonalenie umiejętności - warsztaty (114)
  • Podsumowanie (115)

5. Kompozycje w kolorze (116)

  • Widzenie barw (117)
  • Trzy składowe koloru (118)
  • System kolorów Munsella (118)
  • Sterowanie kolorami w Photoshopie (122)
  • Balans kolorów (123)
  • Paleta barw (125)
  • Nasycenie (130)
  • Narzędzia ułatwiające pracę z kolorami (133)
  • Notatki w terenie (140)
  • Kompozycje w kolorze - przykłady (142)
  • Doskonalenie umiejętności - warsztaty (152)
  • Podsumowanie (153)

6. Kompozycje w czerni i bieli (154)

  • Wstęp (155)
  • Czerń i biel to... kolory o jednej zmiennej (155)
  • Widzieć świat, nie widząc barw (155)
  • Fotografia czarno-biała a sztuka (156)
  • Fotografia czarno-biała a odstępstwo od rzeczywistości (157)
  • Kolor przeciw czerni i bieli (160)
  • Widzieć w czerni i bieli (164)
  • Przykłady czarno-białych kompozycji (169)
  • Doskonalenie umiejętności - warsztaty (178)
  • Podsumowanie (179)

7. Najważniejsze składniki dobrej kompozycji (180)

  • Wstęp (181)
  • Najważniejsze aspekty dobrej kompozycji (181)
  • Przykład 1. Nakładające się obiekty: Monument Valley (186)
  • Przykład 2. Metafory wizualne: Pomnik w Manzanar (188)
  • Przykład 3. Linie wiodące: Wydmy piaskowe o wschodzie słońca (190)
  • Przykład 4. Dwa plany: Brown's Hole, Dinosaur National Monument (192)
  • Przykład 5. Dwa plany: Pionowo i poziomo (193)
  • Przykład 6. Kadrowanie i relacje między obiektami: Chmury nad krainą Nawahów (196)
  • Przykład 7. Kadrowanie i krawędzie: Kanion w Escalante (199)

Część C: Proces twórczy

8. W poszukiwaniu inspiracji (204)

  • Wstęp (205)
  • Indywidualny styl (205)
  • Przykład 1. Miejsce jako źródło inspiracji (207)
  • Muzy (207)
  • Styl życia (209)
  • Przykład 2. Odosobnienie jako źródło inspiracji (210)
  • Nowy sprzęt, nowe gadżety i programy - nowe możliwości (211)
  • Przykład 3. Nastrój jako źródło inspiracji (212)
  • Zostań ekspertem (212)
  • Inspiracje płynące z wnętrza i z zewnątrz (214)
  • Inspiracja to pytanie "dlaczego?", a nie "jak?" (215)
  • Przykład 4. Wielokrotne wyprawy do ulubionych miejsc w poszukiwaniu inspiracji (215)
  • Wspomnienia tego, co widziałem i czego doświadczyłem (216)
  • Doskonalenie umiejętności: jak zaprosić muzy w odwiedziny i pobudzić kreatywność (219)
  • Podsumowanie (220)

9. Ćwiczenia w kreatywności (222)

  • Wstęp (223)
  • Różnice pomiędzy inspiracją a kreatywnością (223)
  • Nie zniechęcaj kreatywności (224)
  • Każdy człowiek ma artystyczny potencjał (225)
  • Uwolnić kreatywność (226)
  • Lęk przed porażką (226)
  • Wyprawa poza bezpieczną strefę (228)
  • Pokonywanie twórczych lęków (229)
  • Lęk przed krytyką (230)
  • Wszystko już było (232)
  • Nikt nie interesuje się moją pracą (233)
  • Doskonalenie umiejętności (235)
  • Podsumowanie (239)

10. Rozwijanie wizji artystycznej (240)

  • Wstęp (241)
  • Czym jest wizja artystyczna? (241)
  • Urzeczywistnianie wizji (242)
  • Krytyczne myślenie (242)
  • Powroty (244)
  • Twoja osobowość (247)
  • Niech wizja stanie się ciałem (248)
  • Do dzieła (250)
  • Nigdy nie trać wizji z oczu (251)
  • Doskonalenie umiejętności (252)
  • Podsumowanie (255)

11. Doskonalenie indywidualnego stylu (256)

  • Wstęp (257)
  • Czym jest styl? (257)
  • W poszukiwaniu własnego spojrzenia (259)
  • Do stylu przez pracę (261)
  • Osobisty filtr stylistyczny (261)
  • Zaznaczanie indywidualnego stylu w każdej pracy (262)
  • Konsekwencja w stylu (262)
  • Projekty, cele i terminy (264)
  • Wzloty i upadki (265)
  • Wyzwolić się z reguł (266)
  • Zmiana reguł (267)
  • Bądź śmiały i pewny siebie (269)
  • Dusza nie jest na sprzedaż (270)
  • Nie popadaj w obsesję na punkcie tworzenia arcydzieł (270)
  • Wyjdź poza bezpieczną strefę (272)
  • Nie staraj się zadowolić wszystkich (273)
  • Sceptycyzm, którego należy się spodziewać (274)
  • Doskonalenie umiejętności (278)
  • Podsumowanie (280)

Część D: Ty i Twoja publiczność

12. Po prostu przytakuj (284)

  • Wstęp (285)
  • Szczypta historii (285)
  • Sztuka potakiwania (286)
  • Dramat (287)
  • Technikę musi być widać (289)
  • Publiczność (290)
  • Na koniec (290)

13. O klientach i bestsellerach (292)

  • Wstęp (293)
  • Kim jest Twoja publiczność? (293)
  • Publiczność jako koncepcja (296)
  • Na sprzedaż (297)
  • Artysta oczekuje na reakcję i pragnie nawiązać dialog z publicznością (298)
  • O bestsellerach i sztuce (298)
  • Jak stworzyć bestseller? (299)
  • Nawiązywanie dyskusji z publicznością (302)
  • Jak dotrzeć do publiczności? (302)
  • Doskonalenie umiejętności (304)
  • Podsumowanie (304)

14. O numerowaniu sztuki (306)

  • Wstęp (307)
  • O przetwarzaniu obrazu i sztuce (307)
  • Krótka historia numerowania odbitek (308)
  • O ilości i jakości (310)
  • Problem... (311)
  • ...i konflikt (313)
  • Kłopoty z wystawami (314)
  • Limitować czy nie limitować...? (315)
  • Podsumowanie (316)

Część E: Relacje pomiędzy technicznymi i artystycznymi aspektami fotografii

15. Planowanie w fotografii: kwestie techniczne i artystyczne (320)

  • Wstęp (321)
  • Kilka uwag o listach (321)
  • Lista (322)

16. Przypadłości zdjęć (326)

  • Wstęp (327)
  • Odważne kadrowanie zdjęć (327)
  • Problemy z krawędziami (329)
  • Nadmierne nasycenie - problemy globalne (331)
  • Nadmierne nasycenie - problemy lokalne (331)
  • Niepożądane domieszki barw na całym zdjęciu (334)
  • Niepożądane domieszki barw w niektórych fragmentach zdjęcia (335)
  • Zdjęcia o zbyt małej rozpiętości tonalnej (338)
  • Zdjęcia o zaburzonej neutralności barw (339)
  • Przycięte skraje pasma tonalnego (341)
  • Zdjęcia cechujące się zbyt dużym kontrastem (342)
  • Zdjęcia cechujące się zbyt małym kontrastem (344)
  • Zdjęcia cechujące się zbyt dużym miejscowym kontrastem (345)
  • Zbyt mała docelowa przestrzeń barw (347)
  • Tonacja obrazu (349)
  • Niebo i ziemia (350)
  • Wyzwanie (351)
  • Doskonalenie umiejętności (352)
  • Podsumowanie (352)

17. Wspomnienie o rzeczach, które widziałem (354)

  • Wstęp (355)
  • Rzeczywistość? (355)
  • Pięć zmysłów (356)
  • Podsumowanie (358)

18. Podsumowanie (360)

  • Sztuka i technika (361)
  • Czas na tworzenie i czas na krytykę (361)
  • Wizja i kompozycja (362)
  • Twoja przygoda z fotografią (364)
  • Warsztaty z Briotem (364)
  • Nowy początek (365)
O autorze (366)

Recenzje

Zaczyna się zawsze łatwo - trójpodział, użyteczność filtra polaryzacyjnego, złota godzina. Tę wiedzę łatwo zdobyć, znajdziemy ją w wielu poradnikach. Stosujemy te porady i już mamy całkiem niezłe zdjęcia krajobrazowe. Ale co dalej? Co ma zrobić miłośnik pejzaży, który opanował już podstawy? Sięgnąć po „Fotografię artystyczną” Alaina Briota. Fotografia artystyczna - to brzmi podejrzanie. Tytuł może odstraszać osoby węszące za nim wywnętrzanie się awangardowego artysty, przelewającego na papier cierpienia swojej nadwrażliwej świadomości. Bez obaw. Alain Briot jest artystą klasycyzującym - jego pejzaże są tradycyjne - raczej bliższe wielkim mistrzom malarstwa niż współczesnym eksperymentom twórczym. Owszem, żyje ze sprzedaży swoich prac na rynku kolekcjonerskim, co świadczy o tym, że jego zdjęcia są dobre. Kwestie związane z rynkiem kolekcjonerskim zresztą pojawiają się w książce, ale uprzedzając obawy, zdradzę, że w niezbyt dużej objętości, a do tego są przedstawione w sposób przystępny i ciekawy nawet dla zdeklarowanego amatora. Może to być zresztą jedyna okazja do zapoznania się z kwestiami numerowania i limitowania dzieł sztuki w czasach doskonałości kopii cyfrowych. Nauka patrzenia Zacznijmy jednak od początku - a książka zaczyna się tam, gdzie powinna zacząć się nauka fotografowania. Nie, wcale nie budową aparatu, omówieniem rodzajów matryc, schematem działania przysłony. Książka zaczyna się omówieniem różnic w postrzeganiu świata przez człowieka a rejestracją tego samego przez aparat oraz podkreślaniem konieczności ćwiczenia, żeby nauczyć się przekładać to, co widzimy, na dwuwymiarowy kadr, jaki stworzy nam aparat. A także na odbitkę, jaką chcemy uzyskać w efekcie dalszej pracy nad ujęciem. Później mamy rozdział o świetle - może niekoniecznie odkrywczy i nie wnoszący wiele nowego, czego by nie było już wcześniej w innych książkach, ale bez niego książka byłaby niepełna. Kompozycja w kolorze oraz czerni i bieli to już zupełnie nowe jakości. Przedstawienie przez Briota modeli kolorów i ich powiązanie z fotografią wydaje mi się najpełniejsze wśród wydanych u nas poradników fotograficznych i najbardziej praktyczne (jeśli w ogóle można mówić o praktyczności modeli kolorów). Na końcu tego (i każdego innego) rozdziału są ćwiczenia dla czytelnika, które mają mu pomóc w nauce praktycznego wykorzystywania przedstawionej wiedzy. Moje osobiste gratulacje za wydrukowanie na schematach w tej części niebieskiego jako niebieskiego - niektórym wydawcom to się nie udaje. Część o fotografii czarno-białej to znowu nauka patrzenia w specyficzny sposób. Ponownie autor proponuje nietypowe narzędzia wspomagające oko fotografa. Pokazuje też, że drogi konwersji do czerni i bieli mogą być różne, a tym samym prowadzić do bardzo odmiennych fotografii. Sporo miejsca poświęca kwestii tego, które kompozycje „działają” w wersji monokolorowej, a które po prostu są lepsze jako barwne. O samym komponowaniu Briot pisze wychodząc daleko poza popularne banały o trójpodziale i złotym podziale. Zamiast tego prezentuje metody budowania kadrów w oparciu m.in. o wieloplanowość, linie wiodące i tworzenie relacji między przedstawionymi obiektami. Jak robimy zdjęcia... Parafrazując bohatera Moliera, który całe życie mówił prozą, ale o tym nie wiedział, każdy wykonując zdjęcie realizuje proces twórczy, składający się z kilku elementów. W modelu Briota są to inspiracja, kreatywność, wizja i styl. Autor nie tylko definiuje je, ale też przedstawia skutki niedorozwoju któregoś z tych elementów, a także omawia czynniki pozwalające je rozwijać i ćwiczyć. Ta część książki jest unikatowa, cenna i najmniej techniczna. Jest to też temat zupełnie niezrozumiały dla początkujących i nieoceniony dla zaawansowanych. ...i o nich dyskutujemy Kolejny unikat to porady autora na temat relacji z publicznością, a zwłaszcza dyskutowania o zdjęciach, szczególnie w takich aspektach jak „nielegalne” techniki, obróbka komputerowa i „prawdziwa” fotografia. Propozycje Alaina Briota są tu zarówno ciekawe, jak i bardzo zdecydowane. Warto zwrócić uwagę, że pochodzą one od dojrzałego artysty, który dobrze wie „dokąd jedzie”. Błędy proste i bardziej wyrafinowane Nie wszystkie fragmenty są równie interesujące, co zresztą nieuchronne w każdym poradniku. Tutaj można sobie darować rozdział na temat żmudnych metod ustalania czasu i miejsca wschodu i zachodu słońca - gdy dostępny jest darmowy program „The Photographer′s Ephemeris”, mordowanie się z tabelami nie ma wielkiego sensu. Dyskusyjna jest część porad w generalnie bardzo ciekawym rozdziale „Przypadłości zdjęć”. Autor tam np. walczy z prześwietleniami, zablokowanymi tonami, poszarpanym histogramem i postuluje korzystanie z 16-bitowego zapisu zamiast 8-bitowego. Tyle, że na zdjęciach (s. 348-349) nie widać wcale obiecanej poprawy, jasne partie są tak samo wypalone, a rozjaśnione cienie sprawiają, że ogólny kontrast jest niższy, a efekt wygląda dla mnie trochę jak niezbyt udany HDR. Niekoniecznie podważa to kompetencje autora - zapewne większość jego prac przyjmuje postać finalną na wysokiej jakości drukarkach atramentowych, a tutaj po prostu „poległ” na ograniczeniach offsetowego CMYK-a i nie pomógł nawet dobrej jakości papier, na jakim wydrukowana jest książka. Fotografia to sztuka wizualna i jeśli czegoś nie widać, to tego nie ma - dotyczy to zarówno problemów, jak i metod ich naprawy. Problemy, do których trzeba dojrzeć Mimo drobnych zastrzeżeń uważam tę książkę za wybitną i jedną z najcenniejszych pozycji dla pejzażystów - a szczególnie zaawansowanych pejzażystów - jakie pojawiły się na naszym rynku. Nie jest to jednak pozycja dla każdego - Briot podaje drogi do rozwiązania problemów, które będą zupełnie niezrozumiałe dla początkujących fotoamatorów.

DIGITAL FOTO VIDEO (2[zasłonięte]011-04)

Tytuł może odstraszać, ale nie jest to ezoteryczny podręcznik dla zmanierowanych artystów, tylko solidna porcja bardzo konkretnej wiedzy dla co najmniej średnio zaawansowanych fotografów. Modele kolorów, pogłębiona analiza komponowania w czerni i bieli, praca nad elementami składającymi się na proces twórczy - to tematy, które w dostępnej u nas literaturze nie były poruszane wcale lub nie na takim poziomie zaawansowania. Warto też poczytać uwagi Briota na temat światła, kompozycji i stylu. Autor jest pejzażystą, więc na takich przykładach opiera się jego książka, ale osoby zajmujące się innymi rodzajami fotografii również skorzystają na lekturze. Mocny kandydat na krajobrazową książkę roku.

DIGITAL FOTO VIDEO (2[zasłonięte]011-03)

Ten podręcznik uświadomi Ci, jak wiele czynników związanych z kompozycją obrazu, tradycyjnie pomijanych w fotografii, może mieć wpływ na magię danego ujęcia. Nauczysz się inaczej postrzegać kolor oraz wzajemne zależności pomiędzy jego trzema składowymi - nasyceniem, barwą i jasnością. Przeczytasz na temat doboru światła, wyboru między wielobarwnością a czernią i bielą oraz kształtowania niuansów skali szarości. Znajdziesz tu także wiele informacji ułatwiających zapanowanie nad wszystkimi elementami obrazu, które decydują o jego artyzmie. Ponadto nauczysz się używać sporego zestawu narzędzi ułatwiających tworzenie lepszych zdjęć i korzystać z praktycznych rozwiązań typowych problemów z fotografiami.

COMPUTER ARTS (2[zasłonięte]011-03)

Alain Briot czytelnikom swojej ksiązki podpowiada, jak wejść na wyższy stopień fotograficznego wtajemniczenia. To ksiązka przede wszystkim do czytania, omawiająca twórcze procesy powstawania zdjęć, źródła inspiracji, rozwijanie kreatywności. Lektura ta przeznaczona jest na długi czas dla tych osób, które swoje zdjęcia chcą uczynić artystycznymi i pełnymi wyrazu.

Modny Kraków (2[zasłonięte]011-03)