Miłość własna pozbawiona egoizmu jest bazą dla pokoju i indywidualnego szczęścia. Zdolność do odczuwania miłości własnej mamy w sobie od momentu narodzin, jednak bardzo rzadko ma ona możliwość rozwinąć się, ponieważ dzieci dorastają przeważnie w atmosferze: „Ja wiem najlepiej, co jest dla ciebie dobre”. Zasady wychowawcze podobne do tej hamują rozwój zaufania i miłości wobec samego siebie oraz powodują w dziecku kiełkowanie agresji. W taki sposób uczymy się nienawidzić siebie i obawiać innych. W książce tej Hubertus von Schoenebeck, szef instytutu i towarzystwa „Przyjaźń z dziećmi”, przedstawia skuteczną metodę uwolnienia się od nienawiści wobec samego siebie, bezsilności i egoizmu. Dzięki niej uczymy się konstruktywnego stosunku do własnej osoby, innych ludzi i wzajemnych naszych powiązań, kiedy to dorosłemu człowiekowi na nowo udaje się polubić samego siebie, bez obaw nawiązywać kontakty z innymi i żyć wspólnie w pokoju.
Prof. zw. Dr hab. Bogusław Śliwerski
Spis treści
Przedmowa
Opowieść o księciu zaklętym w żabę
Wprowadzenie
Nowe perspektywy
Źródło
Intencje
Stary układ
Odkrycie
Nowe relacje
Psychodynamiczne wyzwolenie
I
Skarbiec
Pretensje
Potępienie
Prześladowanie
Absurdalna rzeczywistość
Wędrówka
II
Miłość własna
Egoizm
Wtulenie się w siebie
Władza
Centrum wszechświata
To, co dla mnie najlepsze
III
Marionetki
Poczucie winy
Wstyd
Obowiązek
Odpowiedzialność za
Odpowiedzialność wobec
IV
Agresja
Konflikt
Łzy
Cudze cierpienie
Własne cierpienie, choroba, śmierć
Szczęście
V
Miłość
Solidarność
Dynamika grupowa
Słuchanie
Emocjonalna muzyka
Iskrzenie
VI
Wrota nowych relacji
Antagoniści
Nawroty
Pewność siebie
Przemiana
Energia
Nowa praktyka
I
Zrozumieć – poczuć – wprowadzić w życie
Kwestia praktyki
II
Helmut (lat 38)
Antonett – Toni (lat 27)
Martin (lat 23)
Elizabeth (lat 37)
Christiane (lat 51)
Vera (lat 31)
Rita (lat 33)
Christoph (lat 26)
Ulla (lat 25)
Angelika (lat 32)
Ursula (lat 38)
Bernd (lat 40)
Gertruda (lat 31)
Michael (lat 33)
Jans (lat 47)
Doris (lat 27)
Conni (lat 28)
Jutta (lat 47)
Fundament teoretyczny
I
Antypedagogika
Psychoterapia według Carla Rogersa
II
Rys historyczno-kulturowy
Znaczenie seksu
Wypowiedzi biblijne
III
Przezwyciężenie adultyzmu
Zdemaskowanie obowiązku szkolnego
Względność nauki
IV
Realna władza
Polityka układu
Normy i przepisy
Praca na rzecz pokoju
Pomoce
Książki
„Przyjaźń z Dziećmi” – Towarzystwo
„Przyjaźń z Dziećmi” – Instytut
Epilog
Podziękowanie
Aneks
Literatura antypedagogiczna lub o antypedagogice w Polsce