Tom Clancy's Rainbow Six 3
to kolejna odsłona słynnej serii taktycznych gier akcji,
zapoczątkowanych na komputerach osobistych. Poprzednie odsłony Rainbow
Six trafiały wyłącznie na
PC. Omawiana część jest pierwszą, którą zdecydowano się skonwertować na
popularne modele konsol. Należy jednocześnie zaznaczyć, iż różnice
pomiędzy poszczególnymi wersjamiR6 są
dość spore. Edycje przeznaczone na PS2 i Xbox’a posiadają pełnoprawny
tryb sieciowy. Konsola firmy Sony obsługuje maksymalnie ośmiu graczy, w
przypadku sprzętu Microsoftu może być ich dwa razy więcej. Zawodnicy
mogą korzystać z wielu popularnych trybów, między innymi drużynowego
Deathmatch’a. Nie zabrakło zupełnie nowych form zabawy, a także map
nieznanych posiadaczom PeCetowej edycji gry. Wersja przeznaczona na
konsolę Gamecube jest pod tym względem zdecydowanie bardziej
uproszczona. Oferuje bowiem wyłącznie multiplayer rozgrywany na
podzielonym ekranie, w którym do pojedynku przystępuje zaledwie dwóch
graczy. Wszystkie trzy edycje gry prezentują natomiast bardzo zbliżony
poziom w kwestii oprawy audiowizualnej oraz złożoności kampanii
singleplayer.
W trakcie zabawy przejmujemy kontrolę nad członkami tytułowej
„Tęczy Sześć”, oddziału zajmującego się zwalczaniem zagrożeń ze strony
ugrupowań terrorystycznych. Podobnie jak wcześniej, musimy zapobiec
planom złoczyńców, wykonując serię ściśle zaplanowanych zadań. Warto
jednocześnie zauważyć, iż misje (na kampanię singleplayer składa się
kilkanaście rozbudowanych etapów) zostały rozrzucone po całym globie. W
trakcie zabawy odwiedzamy między innymi Europę i obie Ameryki.
W przeciwieństwie do PeCetowej wersji Rainbow
Six 3, w której równolegle dowodziliśmy kilkoma oddziałami, w
opisywanych konsolowych wersjach gry jest to wyłącznie jeden team,
składający się z czterech osób. Uproszczenia objęły model sterowania,
który dopasowano do konsolowych joypadów, a także proces przygotowywania
się do właściwej misji. W ramach ciekawostki warto natomiast dodać, iż
podległym ludziom można wydawać różnorakie polecenia. AI przeciwników
stoi na stosunkowo wysokim poziomie. Gracz w większości sytuacji musi
błyskawicznie podejmować decyzje, tak aby nie zginąć i jednocześnie
uratować więzionych zakładników. Wizualnie Rainbow
Six 3 prezentuje zbliżony
poziom do PeCetowej wersji gry. Szczególny nacisk położono na
realistyczną animację członków drużyny. Na uwagę zasługują także bardzo
zróżnicowane lokacje, w których rozgrywane są kolejne etapy kampanii.
Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter
Trzecia część cyklu taktycznych gier akcji, tworzonych w
zespole Red Storm pod okiem popularnego pisarza powieści sensacyjnych -
Toma Clancy’ego. Akcja tej produkcji ma miejsce w 2013 roku w Mexico
City. Wówczas to, w czasie trwania szczytu z udziałem przywódców Stanów
Zjednoczonych, Meksyku i Kanady, meksykańscy rebelianci porywają
prezydenta USA. Wcielamy się w członka oddziału „Duchów” i wyruszamy do
centrum konfliktu trwającego w Mexico City, aby przywrócić tam ład i
porządek oraz uratować głowę „największego z mocarstw”.
Nowa gra to oczywiście nadal realistyczny symulator walki małym
oddziałem żołnierzy w terenie zurbanizowanym. Oznacza to, że nie
wystarczy tu lecieć przed siebie i zabijać wrogów jednego za drugim,
gdyż taka taktyka szybko kończy się śmiercią gracza i jego
podkomendnych. Należy dokładnie planować akcje, wykorzystywać teren do
osłony, w zależności od panującej sytuacji wydawać odpowiednie rozkazy
żołnierzom, tj. atakować, wycofywać się, okrążać, zmienić pozycję etc.
Autorzy gry wyposażyli ją w rozbudowany moduł sztucznej inteligencji, w
związku z czym sterowane przez komputer postacie zachowują się
racjonalnie - żołnierze obu stron pod ostrzałem szukają schronienia,
porozumiewają się miedzy sobą itp.
Amerykańską armię w grze wyposażono w zaawansowany system
bojowy (Integrated Warfighter System; w skrócie - IWS), będący
połączeniem nowoczesnych typów broni z licznymi nowinkami
elektronicznymi, w tym urządzeniami do komunikacji satelitarnej. Jego
najważniejszą częścią jest hełm, w którego wbudowano szereg
nowoczesnych, elektronicznych gadżetów. Rozgrywkę obserwujemy z widoku z
trzeciej perspektywy (z nad ramienia żołnierzy), a na ekranie pojawia
się czytelny, nie ograniczający pola widzenia, system HUD (część
systemów zawartych w hełmie), na którym znajdujemy wartościowe
informacje o polu walki (zbiór okienek usytuowanych z boków ekranu).
Również za pomocą tychże okien w szybki sposób porozumiewamy się z
kolegami z oddziału, wzywamy posiłki, ostrzał artyleryjski czy
bombardowanie, a także podziwiamy widoki z hełmów innych wojaków i
oglądamy komunikaty wideo.
Silnik Tom
Clancy's Ghost Recon 3 należy
do jednych z najnowocześniejszych w branży - gra zawiera szczegółowe
tekstury w wysokiej rozdzielczości, wykorzystuje też zaawansowane efekty
świetlne i cząsteczkowe. Ghost
Recon 3 może też się
poszczycić realistycznym enginem fizycznym. Warto też dodać, iż w tytule
tym nie uświadczymy czegoś takiego, jak przerwy na dogrywanie się
kolejnych etapów, gdyż wszystko zostało połączone w jedną, płynną
całość. W czasie rozgrywki nie oglądamy również żadnych typowych
animacji, gdyż wszystkie przerywniki opracowano przy wykorzystaniu
engine'u.