Publikacja jest pierwszą systemową, opartą na wiodących koncepcjach metodologicznych pracą z zakresu określenia kompetencji pilota wycieczek, który to termin poprzez analogię do zawodu pilota awiacji, transportu drogowego i wodnego wskazuje szczególną specyfikę i trudności jego wykonania. Szczególnie wysoka fluktuacja kadr w tym zawodzie oraz konieczność odtwarzania ich potencjału przy wzrastających wymaganiach touroperatorów i klientów biur podróży potwierdza zasadność podjęcia badań i publikowania ich wyników. Autorzy na bazie wieloletniego doświadczenia w zakresie organizacji i prowadzenia imprez turystycznych, stosując najnowsze rozwiązania w zakresie projektowania kompetencyjnego przedstawili wyniki badań własnych, mających szczególne znaczenie dla procesu kształcenia pilotów wycieczek.
Prezentowana publikacja wskazuje między innymi zewnętrzne i wewnętrzne trudności w pracy pilota opisane w formule 101 jego kompetencji. Wskazana ilość zaskakuje, ale wskazuje jednocześnie konieczność podjęcia prac w zakresie opracowania efektywnych metod ich kształtowania, doskonalenia, oceny i samooceny. Brak efektywnych metodyk kształtowania kompetencji specjalistów turystyki i rekreacji jest równie zauważalny i dotkliwy jak brak szczegółowych metodyk kształtowania kompetencji ucznia środkami wychowania fizycznego.
Publikacja jest nowatorska głównie ze względu na fakt, że model kompetencyjny pilota wycieczek został opracowany na podstawie analizy rzeczywistych trudności wynikających w pracy badanych pilotów wycieczek. Wyniki badań tym samym mogą stanowić konkretny punkt odniesienia do oceny metod i treści szkolenia poszczególnych szkół i programów szkolenia pilotów.
Spis treści:
Streszczenie
Summary
Co???????e
Wprowadzenie
Rozdział 1. Charakterystyka profesji pilota wycieczek
1.1. Ewolucja systemu szkolenia pilotów w Polsce
1.2. Systemy kształcenia pilotów w wybranych krajach
1.3. Doskonalenie systemów oceny i samooceny kompetencji pilotów wycieczek
1.4. Opis stanowiska pracy pilota wycieczek
Rozdział 2. Kompetencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi
2.1. Definicje kompetencji i modele kompetencyjne w ZZL
2.2. Formułowanie kompetencji pierwotnych na podstawie zadań i trudności organizacyjnych procesu wycieczki
2.3. Formułowanie kompetencji pierwotnych na podstawie zadań i trudności realizacji procesu wycieczki
2.4. Analityczne zestawienie trudności w pracy pilota
Rozdział 3. Model kompetencyjny pilota wycieczek
3.1. Konstrukcja kompetencji profesjonalno-zawodowych
3.2. Konstrukcja bloku kompetencji firmowo-biznesowych
3.3. Konstrukcja bloku kompetencji osobowościowych
3.4. Konstrukcja bloku kompetencji społecznych
Rozdział 4. Ocena kompetencji pilota wycieczek
4.1. Ocena wartości i skuteczności programu szkolenia pilotów w stosunku do pożądanych – modelowych kompetencji profesjonalno-zawodowych
4.2. Ocena wartości i skuteczności programu szkolenia pilotów w stosunku do pożądanych – modelowych kompetencji firmowo-biznesowych
4.3. Ocena wartości i skuteczności programu szkolenia pilotów w stosunku do pożądanych – modelowych kompetencji osobowościowych
4.4. Ocena wartości i skuteczności programu szkolenia pilotów w stosunku do pożądanych – modelowych kompetencji społecznych
4.5. Ogólna ocena wartości i skuteczności programu szkolenia w stosunku do modelu kompetencyjnego
Podsumowanie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel