Wprowadzenie
1. Zapasy – skąd się biorą i czemu służą?
1.1. .... Popyt – oczekiwania klienta, które czasem znamy, a które czasem nas zaskakują
1.2. .... Zapasy – czy moglibyśmy się bez nich obyć?
1.3. .... Klasyfikacja zapasów – różne przyczyny, różne cele
1.4. .... Struktura zapasów – z jakich części składa się typowy zapas?
2. Zapas – ile to kosztuje?
2.1. .... Koszty zapasów – co tu kosztuje?
2.2. .... Koszty uzupełniania zapasów
2.3. .... Koszty utrzymania zapasów
2.4. .... Koszty braku zapasu
2.5. .... Koszty nadmiaru zapasu
3. Analiza popytu
3.1. .... Ocena ilościowa i wartościowa asortymentu według popytu
3.2. .... Analiza i klasyfikacja ABC
3.3. .... Analiza i klasyfikacja XYZ
3.4. .... Klasyfikacja ABC/XYZ – jak z niej korzystać?
3.5. .... Historia – analiza zmian popytu w czasie
3.6. .... Popyt stacjonarny
3.7. .... Trendy popytu – systematyczny wzrost lub spadek popytu
3.8. .... Popyt sezonowy
3.9. .... Losowe zmiany popytu
3.10. .. Anomalie popytu
4. Prognozowanie popytu
4.1. .... Podstawowe pojęcia związane z prognozowaniem
4.2. .... Szereg czasowy – punkt wyjścia do prognozowania ilościowego
4.3. .... Metody prognozowania
4.4. .... Model naiwny
4.5. .... Modele średniej arytmetycznej
4.6. .... Wygładzanie wykładnicze – prosty model Browna
4.7. .... Prognozowanie trendów – model Holta
4.8. .... Prognozowanie trendów – modele analityczne
4.9. .... Prognozowanie zmian sezonowych popytu
4.10. .. Modele ekonometryczne – przyczynowo-opisowe
4.11. .. Ocena jakości prognoz
5. Profil popytu – rozkłady częstości występowania
5.1. .... Tworzenie profilu popytu
5.2. .... Różne postacie profilu popytu
5.3. .... Co nam mówi profil popytu?
5.4. .... Jak opisać profil popytu – wartość średnia i odchylenie standardowe
5.5. .... Rozkłady teoretyczne częstości występowania popytu
5.6. .... Rozkład normalny
5.7. .... Rozkład Poissona
5.8. .... Rozkład wykładniczy
5.9. .... Dlaczego ważne jest, aby profil uwzględniał wyłącznie zmiany losowe?
6. Cykl uzupełnienia zapasu
6.1. .... Jeszcze raz o rozkładzie częstości występowania popytu i o tym,
co niego wynika
6.2. .... Cykl uzupełnienia zapasu
6.3. .... Popyt w cyklu uzupełnienia zapasu
7. Zapas zabezpieczający – klucz do zapewnienia wymaganego poziomu obsługi
7.1. .... Poziom obsługi klienta – punkt wyjścia do określania zapasu zabezpieczającego
7.2. .... Poziom obsługi klienta – jako prawdopodobieństwo niewystąpienia braku w zapasie
7.3. .... Poziom obsługi klienta – jako stopień ilościowej realizacji zamówień
7.4. .... Zapas zabezpieczający – od czego zależy i jak go obliczać?
7.5. .... Ile powinien wynosić poziom obsługi? Na jakim poziomie ustalić zapas zabezpieczający?
7.6. .... Jak można zmniejszać poziom zapasu zabezpieczającego?
8. Zapas cykliczny – niech to nie kosztuje zbyt wiele
8.1. .... Jeszcze raz o tym, skąd się bierze zapas cykliczny
8.2. .... Kryteria i metody określania wielkości dostaw
8.3. .... Ekonomiczna wielkość zamówienia
8.4. .... Czy i jak można modyfikować ekonomiczną wielkość dostawy?
9. Odnawianie zapasów w systemie opartym na poziomie informacyjnym
9.1. .... Przypadek najprostszy, choć nierealny – stały popyt i stały czas cyklu uzupełnienia
9.2. .... Zmienność popytu – jak to wpływa na realizację uzupełniania zapasu
9.3. .... Co zrobić, gdy nie ma możliwości składania zamówień
w dowolnym momencie?
9.4. .... Zapas wolny – jak poprawnie obliczać zapas porównywany z zapasem informacyjnym
9.5. .... Poziom informacyjny zapasu w przypadku zmienności czasu cyklu uzupełnienia zapasu
9.6. .... Wielkość zamówienia w systemie opartym na poziomie informacyjnym
10. Odnawianie zapasów w systemie opartym na przeglądzie okresowym
10.1. .. Główne założenia systemu
10.2. .. Związek pomiędzy parametrem ZMAX a poziomem obsługi
10.3. .. Wpływ czasu cyklu przeglądu na zapas zabezpieczający i zapas cykliczny
10.4. .. Ustalanie optymalnego czasu cyklu przeglądu zapasu
11. Inne systemy odnawiania zapasu
11.1. .. Dlaczego nie wystarczą dwa podstawowe systemy?
11.2. .. Parametry opisujące systemy odnawiania zapasów
11.3. .. System MIN-MAX
11.4. .. System okresowego przeglądu zapasów z określonym poziomem informacyjnym i stałymi wielkościami dostaw
11.5. .. System okresowego przeglądu zapasów z określonym poziomem informacyjnym oraz maksymalnym i zmiennymi wielkościami dostaw
11.6. .. System dwóch skrzynek jako szczególny sposób odnawiania zapasu w oparciu o poziom informacyjny
11.7. .. Odnawianie zapasów pozycji wolno rotujących
12. Zapas zabezpieczający w przypadku rozproszenia zapasu
12.1. .. Odchylenie standardowe popytu w wielu miejscach obsługi
12.2. .. Prawo pierwiastka kwadratowego
12.3. .. Zapas zabezpieczający w przypadku rozproszenia zapasu
12.4. .. Czy rozpraszanie lub centralizacja zapasu ma wpływ na zapas cykliczny?
13. Zarządzanie zapasami grup pozycji asortymentowych
13.1. .. Grupowanie zamówień
13.2. .. Analiza pokrycia – sposób na minimalizację kosztów utrzymania zapasu grupy pozycji asortymentowych
14. O kontroli zapasów i o systemach zarządzania nimi
14.1. .. Pomiar zapasu – jak zmierzyć, ile go mamy
14.2. .. Odpowiedzialność za zapasy w przedsiębiorstwie
14.3. .. Różne strategie i koncepcje logistyczne nakierowane na redukcję zapasów
Literatura pomocnica
Tablice pomocnicze
Wyniki zadań rachunkowych