Zeszyt zawiera ćwiczenia, których celem jest stymulowanie, rozwijanie i kształtowanie u dziecka funkcji percepcyjno-motorycznych, integrowanie funkcji wzrokowej i kinestetyczno-ruchowej.
Wykonując zadania, dziecko doskonali i rozwija: funkcje analizatora wzrokowego poprzez ćwiczenie percepcji wzrokowej (w tym analizy i syntezy); funkcje kinestetyczno-ruchowe w oparciu o ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenie motoryki dużej i małej oraz ćwiczenie sprawności dłoni i płynności ruchów; orientację w kierunkach, która ma na celu m.in. ćwiczenie orientacji kierunkowej na płaszczyźnie, w przestrzeni i schemacie własnego ciała; pamięć wzrokową i ruchową; prawidłowe napięcie mięśniowe ręki piszącej.
Zeszyt podzielony jest na dwie zintegrowane ze sobą części. Pierwsza część zawiera obrazki, które dziecko kreśli palcem po śladzie zgodnie z kierunkiem wskazanym przez strzałki, zaczynając zawsze od punktów oznaczonych kropkami. Następnie rysuje po śladzie i koloruje obrazek. Potem dziecko kreśli odpowiednie wzory i szlaczki, których elementy nawiązują do rysunku, i w ten sposób przygotowuje rękę do pisania liter.
W zeszycie treść jednoelementowych rysunków nawiązuje do kolejnych części serii Skarzatoland.
W drugiej części dziecko poprzez uzupełnianie i samodzielne komponowanie treści obrazków wykorzystuje swoje dotychczasowe doświadczenia i wiedzę o otaczającej go rzeczywistości, jednocześnie pobudza swoją wyobraźnię i twórcze myślenie.
Prezentowane w zeszycie ćwiczenia nie wyczerpują wszystkich możliwości wykorzystania materiału rysunkowego w celu rozwijania wyżej wymienionych funkcji percepcyjno-motorycznych. Proponowane rysunki, głównie jednoelementowe, dziecko może przekalkowywać, wypełniać różnym materiałem i wycinać.