ŻYWIOŁY WYOBRAŹNI STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
Artykuły z konferencji naukowej doktorantów (UJ i ASP Kraków, 8-9 listopada 2007)
Żywioły - woda, ogień, ziemia i powietrze - zawsze fascynowały Stanisława Wyspiańskiego, poetę, malarza, twórcę witraży i dramaturga. Posługiwał się językiem uniwersalnych, elementarnych symboli w różnych dziedzinach swej działalności artystycznej. Kierunek refleksji nad dziełem Wyspiańskiego, zaproponowany w tytule książki wiedzie także od żywiołów „naturalnych” do żywiołów wyobraźni zagarniającej najrozmaitsze dziedziny sztuki: dramatu, poezji, krytyki, malarstwa, sztuki użytkowej, typografii, grafiki książkowej.
I. DRAMAT INTYMNY
Małgorzata Lech (UJ) Kategoria intymności w twórczości Stanisława Wyspiańskiego
Anna Pekaniec (UJ) Kobieta i śmierć. „Protestilas i Laodamia” Stanisława Wyspiańskiego
Karolina Leszczyńska (UAM) Widzieć i wiedzieć - funkcje zmienności przestrzeni w „Meleagrze” i „Protestilasie i Laodamii” Stanisława Wyspiańskiego
II. SPOJRZENIA I PORÓWNANIA
Karol Samsel (UW) Norwid - Wyspiański. Maski w „Tyrteju. Za kulisami” i w „Wyzwoleniu”
Anna Kapusta (UJ) Cyprian Norwid i Stanisław Wyspiański - pytanie o mitobiografię
Urszula N. Pilch (UJ) „Król nad królami a nad ludźmi człowiek…”. Postać króla w rapsodzie Wyspiańskiego „Bolesław Śmiały” i w rycerskich wierszach Micińskiego
Mateusz Bourkane (UAM) Czy epopeja? „Rapsody” Stanisława Wyspiańskiego w perspektywie genologicznej
Monika Biesaga (UJ) Archaizacja w „średniowiecznych” dramatach Stanisława Wyspiańskiego (pewna metoda badania słownictwa i perspektywy jej zastosowania w leksykografii)
Anna Pochłódka (UJ) Słowa przekleństwa w „Klątwie”
III. WOKÓŁ MITÓW I „WESELA”
Danuta Saul (ASP) Omnia mea mecum porto. O wyobraźni Stanisława Wyspiańskiego i inicjacji w śmierć
Jarosław Wójtowicz (UJ) Dwa szkice o „Akropolis”
Michał Mizera (UJ) „W pysk wam mówię litość moję”
Jakub Woynarowski (ASP) Polak i jego sobowtór: Wizja rewolucji w „Weselu”
Rafał Nawrocki (UAM) Opisani mitem. Opętani mitem. Wyspiańskiego psychoanaliza narodu
IV. ARTYSTA WIELU SZTUK
Agata Wójcik (UJ) Stanisław Wyspiański, docent malarstwa dekoracyjnego krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych
Dorota Kamisińska (UP) „Księgę mą widzę ogromną”, czyli Stanisława Wyspiańskiego teatr druku
Małgorzata Sułek (UJ) „Narodu śpiew…” O muzycznych interpretacjach Hymnu Veni Creator Stanisława Wyspiańskiego
Monika Makowska (UJ) „Warszawianka” Wyspiańskiego a””Warszawianka” Kurpińskiego - funkcja pieśni w strukturze dramatu
V. WYSPIAŃSKI W TEATRZE
Katarzyna Kwiecień (UJ) Teatr artystów Cricot i jego rewizja „Wyzwolenia”
Katarzyna Tokarska (UJ) „Powrót Odysa” Stanisława Wyspiańskiego na próbach Tadeusza Kantora do spektaklu „Nigdy tu już nie powrócę”
Sylwia Jarmuż (UAM) „Abośmy to jacy, tacy…”, czyli Piotra Cieplaka „dekonstrukcja” „Wesela”
VI. NA TROPACH POLSKIEGO HAMLETA
Alicja Bocheńska (UJ) „Biedny chłopiec z książką w ręku. O Hamlecie Stanisława Wyspiańskiego
Wanda Świątkowska (UJ) „Mulista mogiła” - śmierć Ofelii według Stanisława Wyspiańskiego, Juliusza Osterwy i Jerzego Grotowskiego
Agata Dąbek (UJ) Ślady Wyspiańskiego w polskiej dramaturgii XX wieku na przykładzie „Pasji” i „Potępienia doktora Fausta” Jerzego S. Sity i „Hamleta’70” Bohdana Drozdowskiego
VII. WYSPIAŃSKI W OCZACH JEGO WSPÓŁCZESNYCH
Eliza Kącka (UMK) Wyspiański Brzozowskiego; Diana Wasilewska (UAM) „Tragedia gruntu” i „obecność przeszła”, czyli Stanisława Lacka odczytanie dramaturgii Wyspiańskiego
VIII. POWYSPIAŃSKI GMACH MYŚLI
Wojciech Gruchała (UJ) Tragiczna wolność Wyspiańskiego i Wierzyńskiego
Mateusz Antoniuk (UJ) Wyspiańska nuta Gajcego i Różewicza. Rekonesans tematu
Karol Dettlaff (UG) Przestrzenie wartości. Wizja ojczyzny u Wyspiańskiego i Herberta
Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka
Rok wydania: 2008
Stron: 348
Ilustracje: barwne i czarno-białe
Okładka: miękka
Stan ogólny: BDB, zdjęcie powyżej
Dodatkowe uwagi: książka nowa