Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ŻYWIEC ZIEMIA ŻYWIECKIA PIEŚNI LUDOWE MIKŚ 1990 R.

19-01-2012, 14:49
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2036022447
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 7   
Koniec: 13-01-2012 20:13:15

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1990
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
PIEŚNI LUDOWE ZIEMI ŻYWIECKIEJ



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)


AUTOR -
JÓZEF MIKŚ

WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - TOWARZYSTWO MIŁOŚNIKÓW ZIEMI ŻYWIECKIEJ, ŻYWIEC 1990
WYDANIE - II, ROZSZERZONE
NAKŁAD - 1000 EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
DOBRY JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNA, MIĘKKA

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - 555
WYMIARY - 23,5 x 16,5 x 2,8 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,746 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
ZAWIERA ZAPISY NUTOWE


KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD. The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - W PRZYPADKU UŻYWANIA PRZEGLĄDARKI FIREFOX MOŻE WYSTĄPIĆ BŁĄD W POSTACI BRAKU CZĘŚCI TEKSTU LUB ZDJĘĆ, NIESTETY NARAZIE JEDYNYM ROZWIĄZANIEM JAKIE MOGĘ ZAPROPONOWAĆ TO UŻYCIE INTERNET EXPLORERA LUB WYSZUKIWARKI "OPERA", Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA NIEDOGODNOŚCI.
PRZY OKAZJI PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS -

KLIKAJĄC TUTAJ MOŻESZ ŚCIĄGNĄĆ LUB OTWORZYĆ PLIK ZE SPISEM KOMPLETNYM



TOWARZYSTWO MIŁOŚNIKÓW ZIEMI ŻYWIECKIEJ JÓZEF MIKŚ PIEŚNI LUDOWE ZIEMI ŻYWIECKIEJ WYDANIE II ROZSZERZONE TOWARZYSTWO MIŁOŚNIKÓW ZIEMI ŻYWIECKIEJ ŻYWIEC 1990 Projekt i wykonanie okładki Maria i, Adam Mikęzowie Przerywniki Adam Miksz Redaktor techniczny Jan Raszka Nuty rysował Władysław Lewandowski



Od Wydawcy

W roku 1968 ukazał się staraniem Towarzystwa Miłośników Ziemi Żywieckiej w Żywcu obszerny tom p.t. „Pieśni Ludowe Ziemi Żywieckiej", zawierający 1149 prymek z autentycznymi tekstami w opracowaniu Józefa Miksia. Wydawnictwo w/w w krótkim czasie zostało całkowicie wy sprzedane. W międzyczasie — wskutek wprowadzenia materiałów tegoż wydawnictwa do repertuaru wielu zespołów — pieśni i tańca Żywiecczyzny, oraz szeregu zespołów w różnych punktach kraju (Wrocław, Warszawa, Kraków, Tarnów, Katowice i inne), jak również do programów renomowanych zespołów państwowych („Śląsk", „Mazowsze"), oraz wielokrotne propagowanie regionu w radio i telewizji, region żywiecki stał się równie popularny, jak region podhalański, toteż wzrosło społeczne zapotrzebowanie na ponowne wydanie w/w pracy. Pod naciskiem opinii społecznej, domagającej się ponownego wydania pieśni Żywiecczyzny, pragnąc zaspokoić potrzeby tak zespołów, jak i specjalistów, etnografów, muzykologów, choreografów, muzyków i kierowników zespołów, opracowujących programy, a przede wszystkim mając ną uwadze zainteresowania ogólne tym regionem, Towarzystwo zdecydowało się zlecić Autorowi opracowanie ponownego wydania. Autor, korzystając z posiadanych materiałów, oraz ulega jąc głosom krytycznym — przygotował dzieło do druku, przeprowadzając selekcję materiałów. Starał się usunąć z wydania pieśni obce (naleciałości sąsiedzkie, tzw. pieśni autoholiczne), bądź jeśli pieśń zyskała pełne prawa obywatelstwa w regio nie, wyjaśnić jej proweniencję, bądź zanotować ze względów historycznych. Usunięto wiele pieśni zbędnych-(wersje), oraz rozszerzono całość o pieśni zanotowane przez dwu zbieraczy, których materiały nie były dotąd publikowane — Józefa Szczotki z Milówki i Jana Szuberta z Żywca — współpracowników ogólnopolskiej akcji zbierania folkloru muzycznego PIS. Prócz tego rozszerzono zbiór o nowy rozdział zawierający obscenia p.t. „Pieśni sprośne", o co domagała się krytyka. Całość zawiera w tym zbiorze 1284 pieśni. Wprowadzono w obecnym wydaniu metryki poszczególnych pieśni, których brakowało w poprzednim wydaniu, a co kwestionowali użytkownicy. W szeregu pieśniach wprowadzono poprawki melodyczne, wynikłe z błędnych przepisów. Poprzedni zbiór poszerzono o 160 — dotąd nie publikowanych — pieśni wraz z tekstami, W ten sposób wzbogacono zbiór o nowe melodie, co na pewno zostanie z zadowoleniem przyjęte przez użytkowników, przy czym otrzymują oni w tym wydaniu najpełniejszy, dotąd nie drukowany, zestaw melodii Żywiecczyzny. Nie uwzględniono propozycji wysuwanych pod adresem Autora, aby przygotować wybór na j celniej szych, autentycznych pieśni. Być może, iż taki wybór byłby potrzebny, niemniej wydaje się konieczne publikowanie wszystkich dotąd zebranych materiałów, celem nasycenia nim chłonnego rynku. W metrykach pieśni podano nazwiska informatorów — miejsce i rok ich urodzenia. Czasem zapisu pieśni J. Szczotki (J. Sz.) i J. Szuberta (J. S.) są lata pięćdziesiąte (czas akcji zbierania folkloru muzycznego w ramach PIS). Określono również przydatność pieśni do tańców regionalnych. Choreografowie będą mogli tym razem bez trudu dobrać właściwe melodie do określonych tańców, co pozwoli na tworzenie bogatego i zróżnicowanego podkładu muzycznego do suit tanecznych Żywiecczyzny. W wydaniu obecnym uporządkowano wersy fikaćję tekstów,, odbiegając tam, gdzie wymagał tego rytm i rym tekstu od czterowersowego zapisu. Prócz tego — ze względu na treść tekstów — przesunięto wiele pieśni do właściwych dla nich rozdziałów. Rozszerzono słownik wyrazów gwarowych, porównując go dodatkowo ze „Słownikiem gwar polskich" Jana Karło-wicza (K), oraz z najnowszymi opracowaniami gwary Żywiecczyzny (np. praca komparatywna p.t. „Gwary żywieckie" mgr Marii Bukowczan-Walczak, dotyczącej Soli, Ciśca, Pietrzyko-wic), co w przybliżeniu daje obraz gwary żywieckiej, która ulega ciągle zmianom i przeobrażeniom. Zachowując w zasadzie ten sam układ całości, co w poprzednim wydaniu, usunięto z „aneksu" „Perypetie zbierackie", zachowując konieczne dla łatwiejszej orientacji w dość obszernym materiale wszystkie nieodzowne indeksy.



TMZŻ sądzi, że obecne wydanie zaspokoi potrzeby rynku w tej dziedzinie i z tą nadzieją oddaje niniejszy tom w ręce poszukujących go bezskutecznie od wielu lat użytkowników.

TMZŻ



OD AUTORA DO I WYDANIA

Wydając poniższy zbiór pieśni ludowych regionu żywieckiego, winien jestem czytelnikowi kilka wyjaśnień dotyczących zagadnień muzyki tego regionu, gdyż na podstawie dotychczasowych wydawnictw można by wyciągnąć wnioski wątpiące w oryginalność i odrębność muzyki Ziemi Żywieckiej, tymczasem zaś — jak zaznacza recenzent materiałów proponowanych do niniejszego wydawnictwa dr Adolf Dygacz, — zbiór ten „wyznacza Żywiecczyźnie wyjątkową pozycję w polskim folklorze muzycznym". Żywiecczyzna była w swej historii ośrodkiem ścierających się prądów przepływających przez nią z tytułu jej geograficznego położenia, to też w tym basenie musiała powstać charakterystyczna, oryginalna muzyka góralska, która do dnia dzisiejszego rozbrzmiewa z niepowstrzymaną tendencją tworzenia nowych melodii. Wszystkie, dotychczas osiągalne, źródła wiążą muzykę Beskidów z osadnictwem jakie dokonało się tutaj na przełomie XIV—XV w., kiedy to dotarli tu i zatrzymali się nomadowie wałascy przynosząc z sobą kulturę pasterską. Muzyka tych okolic ma niewątpliwie wiele wspólnego z sąsiednimi regionami, posiada jednak szereg cech, które pozwalają stwierdzić jej odrębność i samodzielność rozwoju, co długo przed nami stwierdził Oskar Kolberg penetrując w okolicach Babiej Góry. Wpływy jego sięgają daleko za granice regionu żywieckiego w pierwszej mierze na Słowację, Orawę i tereny leżące na północ od administracyjnych granic Żywiecczyzny. Profesor Adolf Chybiński w studium naukowym o pieśniach orawskich E. Miki stwierdza, że „górale żywieccy stanowili główny trzon osadnictwa na Orawie i oni wywarli wielki wpływ na kształtowanie się muzyki Orawy", aż po rzekę Białą i Czarną Orawkę, jak również silnie wpłynęli na kształtowanie się muzyki na Słowacji co podkreśla Fr. Poloczek w artykule drukowanym w „Pro musica" Nr 1 r. 1958 twierdząc, że „muzyka sąsiadów północnych wyparła muzykę słowacką". Tu utrzymał się najstarszy typ ludowej kapeli złożonej z dud i skrzypiec. Tu do dnia dzisiejszego używa się piszczały pasterskiej, najstarszego instrumentu pasterskiego. Przytoczony dynamizm żywieckiej muzyki również świadczy o jej odrębności. K. Moszyński w swoim porównawczym dziele o kulturze Słowian w dziale traktującym o muzyce wspomina, ze „prawdopodobnie w Żywiecczyźnie istnieje piszczała (fujara) bezotworowa. Jeśliby tak było — twierdzi — to byłaby to najstarsza fujara (piszczała), a pieśni notowane według jej skali należałyby do najstarszych pieśni ludowych", oraz że Bukoreśtlijev na 460 pieśni zapisanych w Rodopach, wśród pasterzy, znalazł pięć odpowiadających tej skali. W poniższym zbiorze można się ich doliczyć kilkuset. Fakt ten stanowi niezbity dowód, że piszczała pasterska stanowiła i jeszcze choć w niewielkim stopniu stanowi, żywe źródło skali pasterskiej, która generalnie ukształtowała melodykę pieśni żywieckich, równocześnie mówi o archaiczności muzyki tego regionu. W czasie moich wędrówek spotkałem się wielokrotnie z ową piszczała szczególnie w wioskach Sól, Rycerka, Ujsoły, Zwardoń, Przyłęków, gdzie grywa się na niej jeszcze dziś po wsi wieczorem w okresie wielkiego postu, stąd zowie się ją po tej stronie Beskidów postną, na znak zerwania z wszelką muzyką świecką, a nawet wykonuje się ją symbolifcz-nie z cierniowej róży. Natomiast o słowackiej stronie zowie się ją „pa-stierska piśtala" tak jak zwano ją ongiś u nas. Spotkałem ją także we Wsi Korbielów, w dolinie Koszarawy, gdzie wykonuje się ją z gałęzi jaworu — co daje jej szlachetne i donośne brzmienie, z drugiej strony staje się ona przez to trwalsza i nie ulega pęknięciu przy wysychaniu. Mogła ona prócz tego służyć jako świetne narzędzie do popędzania trzody, a także do obrony osobistej .Piszczała zawsze była długości ramienia właściciela. Badania St. Stoińskiego dotyczące piszczały ograniczały się do stwierdzenia, iż właśnie z niej wywodzi się skala fgahcdes, oraz do nazwania jej skalą wałaską. Piszczałkę tę niezależnie od tego czy przyniosły ją z sobą plemiona wałaskie, czy też była wytworem ludności tutejszej, co jest prawdopodobniejsze w obliczu tego, że tylko tu ją spotykamy — należy uznać za podstawowy instrument tych okolic. Materiał dźwiękowy, którym dysponuje piszczała stanowi o jej skali. Skala zaś w pierwszym rzędzie decyduje o odrębności i oryginalności muzyki danego regionu. Bliższe badanie piszczały wykazało nie tylko nieoczekiwane bogactwo tonów prostych, ale także pojedynczych trylów i ich układów. Jej użytkowa skala waha się od c" do fis1". Ten bogaty w półtony układ nartfsza wysuniętą przez Stoińskiego tezę, iż dla muzyki tego regionu właściwa jest wyłącznie skala pasterska od f. Równocześnie musiał on zaznaczyć się w sposób zdecydowany nie tylko w praktyce muzycznej, ale musiał uwarunkować praktykę śpiewaczą, a używany po dziś dzień niewątpliwie wywarł głęboki wpływ na sposób ogrywania melodii przez późniejszą kapelę góralską złożoną wyłącznie z dudziarza i skrzypka. Obok więc skali wałaskiej pojawiają się w zbiorze pieśni w skalach cztero — pięcio — sześcio i siedmiostopniowych, skalach o zwrotach pentatonicznych i modalnych. Szczególnie silnie jest reprezentowana skala lidyjska i rzadko spotykana w naszym muzycznym folklorze skala frygijska. Prócz tego spotyka się często skale samorodne, które wynikły z zetknięcia się elementów etnicznych, różnych kultur. Bardzo poważny wpływ na melodie wokalne wywarła praktyka instrumentalna. Samorodność skal nadaje pieśniom tego regionu szczególny charakter — co specjalnie Uzewnętrznia się w pieśniach zbójnickich, których obfitość wysuwa je na czoło spośród innych zbiorów. Muzyka Żywiecczyzny, w której wpływ piszczały pasterskiej wyraźnie się rysuje kształtowała się dość swobodnie, nie krępując się zbytnio tonalnymi rygorami co spowodowało jej surową oryginalność. Pobieżny rzut oka na zebrane materiały (St. Stoiński 500 melodii wokalnych, Józef Szczotka 90 pieśni, Jan Schubert 199 łącznie z materiałami umieszczonymi w zbiorze Stoińskiego, grupa studentów muzykologii UJ pod kierunkiem docenta dr Włodzimierza Późniaka około 800 i auto- ra niniejszego zbioru około 1400) zamyka się liczbą prawie 3000 melodii śpiewanych. Prócz tego zapisano blisko 600 mel. instrumentalnych. Pieśni notowane przez podanych wyżej zbieraczy pomijały w zasadzie, prócz Józefa Szczotki i w części Jana Schuberta, tereny południowe Żywiecczyzny, w których utrzymał się do dziś jeszcze folklor muzyczny w czystych, starych skalach. Poniższy zbiór tę lukę" usiłuje wypełnić, jakkolwiek nie jest on pełny gdyż niektóre miejscowości zostały pominięte lub są reprezentowane zbyt małą ilością egzemplarzy. Takt parzysty 2/4 jest ulubionym taktem w regionie żywieckim, choć 1 często spotykamy takty nieparzyste. Nierzadko zjawiają się takty złożone, a więc pięciomiarowe lub zgoła trudne do zamknięcia w ramy metryczne. Mając na uwadze powszechność użycia zbioru nawet i te pieśni starano się metrycznie przyporządkować. Pieśni zaczynają się z reguły na mocnej części taktu, niemniej bardzo często stare pieśni, szczególnie pasterskie rozpoczynają się krótkim ozdobnikiem „ej", który raczej należy traktować jako okrzyk, niż początek melodii. Podstawę budowy pieśni stanowią w zasadzie grupy dwu i trzy taktowe, które wskutek częstych zmian taktu wzajemnie się zazębiają. W tych ramach do rzadkości należy jeden motyw, częściej kilka (najczęściej cztery lub pięć) które powtarzają się w pierwotnej postaci na różnych wysokościach najczęściej o kwintę lub kwartę, .lub też ulegają zmianom. Wiele pieśni nosi cechy taneczne. Są to właściwie przyśpiewki najczęściej do tańca zwanego obyrtką. Często spotykamy melodie innych tańców tego regionu jak: hajduka, poloneza, siustanego, koło lub konia. Nie brak tez pieśni tanecznych z różnymi wpływami Śląska lub Węgier, boć tędy prowadzi stary szlak kupiścki z Twardoszyna przez Korbie-lów, doliną Koszarawy lub przez Glinkę doliną Soły, w głąb Polski. Natura wyposażyła Żywiecczyznę w niepowtarzalny urok bezustannie zmieniających się krajobrazów, bogactwo fauny i flory, twardych warunków życia, w których wyrastał bystry, odważny, czuły na piękno otoczenia, patrzący szeroko na świat wolny człowiek. Takie są jego pieśni. Od czułej kołysanki do pełnej grozy opowieści o życiu zbójników, od zaśpiewu naśladującego wesoły głos -kukułki do głębokiego zamyślenia nad dolą — niedolą pasterza, od rozhukanej wirującej zabawy do rozlewnego a przejmującego dreszczem rozważania nad losem człowieka, co powstał z tej ziemi, „chodzi po niej jako pan, a leżeć w niej przecież musi" jako proch. Wszystkie oparte na rytmach zróżnicowanych używających często trioli, oraz co szczególnie charakterystyczne wartości krótkich przed długimi. Nadaje to melodiom cechy jakiejś zadzierżystości i siły, sprężystości i optymizmu, a w tempach wolnych surowego patosu i głębokiej zadumy. Nieobcy pieśni żywieckiej jest humor prosty, jędrny choć u ludzi, którzy spotykali się z „kulturą" miasta silnie zwulgaryzowany, często wyszukanie niesmaczny. Pieśni te zostały ze zbioru wyłączone. Tempa obok bardzo rozwlekłych obliczonych na echo, bardzo szybkie, nierzadko około 200 uderzeń na minutę. Materiał zawarty w zbiorze nie przedstawia pełnych materiałów zebranych. Starano się umieścić tylko melodie pojawiające się w tym terenie, a nienotowane gdzie indziej. Całość jest wynikiem wieloletniej pracy. Notacje prowadzono w pierwszej fazie ołówkowo w ramach prac P.I.S., później poważną część materiałów szczególnie w dolinie Soły nagrano na taśmy. Transkrypcji z taśm własnych dokonałem osobiście. W zapisach dla łatwiejszej orientacji oznaczono tempo za pomocą metronomu, oraz podano czas trwania zwrotki danej pieśni, łącznie z "powtórkami, jeśli takowe się znajdują. Przy kluczu pominięto znaki określające w przybliżeniu tonację, gdyż pieśni posiadają w większości skale nie odpowiadające ani dur ani moll, a często skale samorodne, sygnalizując właściwą wysokość przez romboidalną nutę wyjściową, Prawie wszystkie pieśni umieszczono w pozycji pozwalającej na powszechne ich użycie w ruchu amatorskim, wybierając takie jej położenie, by jej rysunek był możliwie najbardziej przejrzysty. Przy określaniu metrum jako jednostki miary użyto ćwierćnuty, tylko przy wyjątkowo szybkich tempach zastosowano miarę ósemkową. Dla podkreślenia akcentów poszczególnych nut użyto znaku ^ dla akcentów mocnych i ^ dla akcentów słabszych. Swobodne opadanie głosu na jednej sylabie, coś w rodzaju instrumentalnego glissando zasygnalizowano -----. stawiając kropkę w miejscu domniemanego zakończenia. Melodie bowiem jak określa jeden z górali, nie kończą się z ostatnim dźwiękiem pieśni „jo je kojce w sobie". To dążenie do finalis charakteryzuje góralski zaśpiew Beskidu Żywieckiego. Teksty słowne starałem się podać w autentycznej gwarze. Góral żywiecki mazurzy. Prócz tego w pewnych okolicznościach wymienia e na /, o na no, ó i odwrotnie ę na a, o lub y, q, na o, a na e, śr na strz (postizód — pośród). A w zakończeniu wyrazu wymienia się om, ę na ym, m na k, oraz ch na k. Czasem miast o mówi io (cyrwiony), e — ie (Bieskid), cz, sz, z zmienia na ć lub ś np. śtyry, masierować, śnirn (cztery, maszerować, z nim). Wreszcie z i robi ju np. miast ino mówi ju.no, szczególnie z okoMc Koszarawy. Zdarza się również, że gwara ulega wpływom kulturalnej polszczyzny co zostało podkreślone wyraźnie w zapisach, to też czasem w tej samej pieśni w różnych zwrotkach, nierzadko w tej samej spotykamy ten sam wyraz inaczej notowany. Wyjaśnienie wyrazów gwarowych znajduje się odrębnie w słowniczku gwarowym objaśnionym według autentycznych wypowiedzi wykonawców i porównanych źródłowo ze „Słownikiem języka polskiego" Lindego, znak L oraz ze „Słownikiem^ etymologicznym" Briicknera znak B, cyfry arabskie oznaczają stronę, rzymskie tom. Według autentycznych wyjaśnień materiał pieśniarski dzieli się na „pieśni i przyśpiewki". Pieśni to melodie do tekstów śpiewanych w kościele reszta to „śpiewki", a więc melodie do tekstów świeckich. Prócz tego istnieje drugi podział na pieśni starowierskie śpiewane w gamie wa-łaskiej dążące raczej do stopnia drugiego tej ,gamy i wsiowe, zwane także lasowe, dążące do finalis f w pieśniach starych, zaś w nowszych wyraźnie zatrzymujące się na tonice, nierzadko osiągając ją przez siódmy stopień. W zbiorze tym wyeksponowano na plan pierwszy pieśni zbójnickie i pasterskie, mne zaś ustawiono tak, by: poszczególne działy miały z sobą treściowy związek. Reasumując trzeba stwierdzić, że Żywiecczyzna jeszcze dziś jest regionem w którym nie przestało bić ożywcze źródło jej oryginalności muzycznej w jej niebywale bogatej formie, że właśnie ona oddziałała silnie na otaczające ją regiony górskie Śląska, Orawy i całego regionu położonego na północ od Żywiecczyzny, a na płd.-zachód od regionu krakowskiego. Nowe piękno jakie notujemy tutaj, jakie pokazujemy Polsce mogło powstać tylko z walki, tak jak z walki ze starym rodzi się wszystko nowe. W końcu pragnę w tym miejscu złożyć podziękowanie Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Żywcu, a szczególnie ob. ob. S. Mlaskawie, W. Gawlasowi i T. Trębaczowi za zorganizowanie pomocy dla tegoż wydawnictwa, Zarządowi T.M.Z.Ż. za żywe zainteresowanie, poparcie i cierpliwe doprowadzenie, mimo bardzo wielu trudności, dzieła tego do realizacji. Specjalnie zaś pragnę jak najserdeczniej podziękować p. dr. Adoł-fowi Dygaczowi za wiele cennych uwag i wskazówek, oraz za osobiste ukierunkowania mojej pracy, co w poważnym stopniu zaważyło na jej poziomie.

AUTOR Żywiec, w czerwcu 1967 r.



I UKŁAD SYSTEMATYCZNY PIEŚNI PIEŚNI ZBÓJNICKIE Obuwiojcie chłopcy kiyrpce Dziywce zęby nie ty Zebych wiedzioł Zebyk wiedzioł Na dy mnie nie rąbajcie Miły mocny Boże Po co ta idziecie Po co ta idziecie Ej po ćóz ta idziecie Hej na podźciez tu Na hali na hali Na Racy na Racy Chodziła dziewcyna Hej subienicko moja Ej nie bydzie nie bydzie Chyoili Janicka Zapłaces zapłaces Zęby Jasiu nie ty Odpiście odkaźcie Rusoj wiekiem Oj rusoj wiekeim Idem se idem Na środku pola Na polana polana Ej kochanecko moja i Jo sie Jonka Na je mój Jasinecku Żaden nie wie Cy jo umrę Hej dolinom dolinom Zieleń ze sie zieleń Oj lesie lesie Ej ciesy ojca płuzek Miała mamuleńka Kiedyśmy sie ześli Nie boje sie pana Napij ze sie napij Solańscy chłopocy Chłopcy korbielanie My se chłopcy my se dwa My są chłopcy Jeno se chłopcy Cztery mile Styry mile Doiem chłopcy dołem Pódźmy chłopcy do sałasa Ej nieroz jo se Gajdosku z gajdami Ej hojze sobie dana Nie bydzie nie bydzie Hej Janicku Janicku Ej Janicku Janicku Pobili sie za groniami Jędze furmanicku Wyjeżdżaj furmanku Na krakowskim zamku Nie by de jo ipiła Romanko Romanko Hej Pilsko nase Pilsko Pilsko nase Pilsko Hej Pilsko nase Pilsko Siodek na konicka Ciesyła sie matka Ej Jasinku złodzieju Hej chłopacy strażnicy Ej mogłaś mie matuśko Nie buchoj nie buchaj Kiedy ześ ty gojny Zaświyć mi miesioncku Ciymno nocka była Ciemno nocka była Zęby wyście góry Zarosły chodnicki A Pijcie chłopcy gorzolinke Jo se Janosicek Byliby cie byli Ciena mi sie ciena Ta moja ciupażka A kukułecka kuka Kiedy jo seł do swej miłej Pockoj ze ty jeleniosku Kiedy jo seł dó Straceńca Kiedy jo seł do Straceńca Póki jo se masierowoł Oj Boże mój Bdze Zabili zabili Ej chłopcy Górniankowie Dy jo chłopiec gibki A Janosik Janosik Za noże chłopcy za noże To moje wesele Pili chłopcy pili Powiadajom na mie Nie moja nie moja Na skądeś to bacosku Oj uderzył konicek Ej Srubita Srubita Ej Srubita Srubita Kołyska Bendoska Srubita Juhasi juhasi Przyśli se na hale Panowie złodzieje Ej hojze sobie hojze My som chłopcy śtyrze PIEŚNI PASTERSKIE Jak jo se zaśpiywom Ej na góral jo se góral Po lesie po lesie Hej nauowiecki na holi Hej a idom se idom Ej uowiecki na holi Kiedy jo se posoł W Kamińskiego holi W Kamińskiygo holi Te żywieckie pola Na w zielonej roztoce W zielonej roztoce W zielonej dolinie Ej a w zielonej dolinie Ej na dolina dolina Jednom dolineckom Gronicku Beskidzie Hej gronicku Bieskidzie Hej bacujem bacujem Ej hole moje hole uOwcorze uowcarze Hej "owcorze uowcorze Ej idom se uowiecki Ej idond mi owiecki Ej owce moje owce Owcorze owcorze Owcorze owcorze ej uowcorzu "owcorzu Oj nie było mie w doma A juz ci sie Józinko Ej kiedy jo se kiedy Ej górol ci jo górol Górol jo se górol Owcorze owcorze Górol jo se górol w cornym Ej na sałasiek była Oj na hali na hali Hej górecki wy moje Hory moje hory Góry nasze góry Hej góry moje góry Ej góry moje góry Hej hory moje hory Gronicku gronicku Hej górom owce górom Powoli powoli Na wy moje "owiecki uowiecki becały kie uowiecki becały kiej sie Owiecki becały soli uowiecki becały ki sie mięsaj uowiecki becały kie sie Na "owiecki becały Ej becały owiecki Hej uowce moje uowce Owiecki ty role Idom se owiecki Na holi na lioli Ej na holi na holi Ej pasłaby jo owce Hej jaworze jaworze Jaworze jaworze gdzieś Jaworze jaworze jaworze Ej jaworze jaworze ej Zarosły chodnicki Oj zarosły chuodnicki Siwe wołki siwe Co za koza była Idom mi owiecki Owcorzycek z bacom Na owcorzycek z bacom Na owcorzycek z bacom Ej na Ora wiek była Na pódźciez tu pódźcie " Ej na pódźciez juz pódźcie Baca nas baca nas Nie byde jo bacom Ej baca nas syra dej Hej "owiecki na hali Byłak se na holi A kany som siwe wołki Hej kany som siwe wołki Oj nuto moja nuto Jak jo se zaśpiywom Jak jo se zaśpiywom Spiywom jo se śpiywom A śpiywoł Ibyk se śpiywoł Zadudoj dudosku Zadudoj dudosku powyżej Cy wy mie muzycy Ho ho ho piyknie gro Nimom casu Pasym jo se Ty "owiecki moje Kiedyk pasał bydło Kunda Warwasionka Wstań gospodarzu Becom "owce becom Na solanie solanie Jo nie kce ślachcianki Na jo se som jo se som Nie było mie w doma Hej nie było mnie w domu Moja mama co miała Moja mama co miała to Kiedym pasał bydło Polana polana nieboscyka Polana polana żebyś Polana polana polanowa Ty "owiecki moje A ja swoje wołki Dobranoc dobranoc Leje deszcz leje deszcz Ej nie było mie w domu Chodziła po lesie Chodziła po lesie borówecki Jasinecku chłopce Jakek jechoł na dół Ej solański gronicku ej Hej solański gronicku ej bodajześ Ej Ujsoły Ujsoły Ej pójmy spaj Lajcuski spinecki Cemuześ na mnie Widzioł jo cie widzioł A Tomalowe baby A wy chłopcy wy ścigace Przepiłek piniondze A ty moje owiecki Dolinom dolinom Poi mi sie ogieńku Jęczą góry jęczą Ej na Łysej Polanie Kiedyś do boru "owiecki gnała Kiedyś ty z pola Ej Dziedzicowe imię Pasła pastyrecka Pasła wołki dziewcyna Żywieckie gronicki Wśród nocnej ciszy PIEŚNI PATRIOTYCZNE Kochany bracie W więziennych murach Żebym nie robił Ej lesie mój lesie Góry moje góry Sześćdziesiąty trzeci rocek Sokole sokole Cy jo umrę na koniku Widziołek jo śtyry orły Na Podolu biały kamień Na Podolu biały kamień Na Podolu biały kamień Na Podolu biały kamień Na Podolu biały kamień Chciałby jo tu widzieć Bedziie wojna wybrana Jedzie jedzie nas Kościusko Co za udręczenie PIEŚNI ŻOŁNIERSKIE Przyśniło mi sie w nocy Wojenko wojenko Ty wojaki ty łajdaki Jak jo bydym masierował Matko moja matko A w Bernie w Bernie A wy moje dziewcenta Pójdę sobie na ryneczek Hej wojacy kochani Wzieni mie do wojska Na ciesy mie wojenka Ej wolny jo se Wolny jo se wolny jako ptosek Wolny jo se wolny jako ten konik Ej do Ciesyna droga Oj wojenko wojenko Jagem masierował Ej na kielesery jadom Je moja matusko Przyszedł do mnie w nocy Tam na polu krzyż Na polu stoi krzyż Jo se górolicek Juz mi sie sprzykrzyło PIEŚNI SPOŁECZNE I OBYCZAJOWE Rada bym od ciebie Hej jak nastały miliony Jakby strumyk płynie Nie było mie w doma Ej żol mi żol mi Matulu tatulu Kiedy jo seł a Lesie mój lesie mój b Ej lesie mój Ej dziwujcie sie ludzie Dobrze mi było Nie było tez ta jak mój zył Ej nie bij ze mnie nie bij Ozynił sie sewc Moimu tacie Pokwalony Jazus Krystus Pocoście mie mamulko Ej w lesie przy gościńcu Dyniś moja dany Oj czterej bracia byli Powiedział mi słowicek Powiedzioł mi słowicek Powiedzioł mi słowicek Rośnie w lesie jedlicka Żebym ja tak była U gronicka u drugiygo Na nasej Sopotni Glincanie Glincanie Jako tez to wielko radoś A jak przydzie świynto niedzielicka Ej jako tez to dobro Baba chłopa "odesła Ej sielmo kanalijo Siwego konia mom Ej boli mie głowieka Jak sie w Babi Górze Mój Boże mój Boże Biedo moja biedo Oj biedo moja biedo A jak jo tez umrę Żebyś ty śmiercicko A juz dwunasty rocek Pole moje pole Bratowo bratowo Na łące na łące Kiedy jo roz z karcmy sed Jo jest Bartek morowy Harenda Harenda A ta moja sielma Hej hola sobie hola A tyś se mi powiedzioł Gronicku beskidzie Ej wysoki gronicku Spoźrał na jednego Hej ka sie ty podziały Jagek sed do Hanki A jo sobie hasa hasa Ej na ozyńze sie Ej pójmy ta ej pójmy Oj napił jo sie napił Kieby jo wiedzioł Za górami za lasami Jo se Rycyranka Chodziłak po groniu Bijcie chłopcy Bójka Nie bede śpiewała O hola o hola Zasło już słonecko Hej witajcie kochani Ej gorzolinko ciotko Leśni moji leśni Zagraj mi muzycko Potyl jo se potyl Jak tez to pasuje A winiosku zielony Ej Włochorzycek jedyn Zegnał góral swą góralkę Nie byde nie byde Ej nie pode do Cichej Dziwujom sie ludzie Lewandowski pije Ej zabij mie pieronie Nie bydzie mie mama biła Ach któż mie pocieszy Ej gorol jo se gorol Orała mi muzycka Jidym jo se jidym Jak sie "odpust zacyno W Bernie jest przekrasny domeczek Oj u Krakowa na błoniu Jakoś se Jasiu pomyśloł Wyjechałem w pole orać Nie bede cie rwała Miły mocny Boże " Ej za nic se mie mocie W Babiej Górze bywoł Pod jednym goickiem Chłopiec jo se chłopiec Pójdę do Łowica Oj z Ameryki jadą Chocioz jo nic nimom Nie byde nie byde Oj powiedzioł mi ojciec Brat tajcy brat tajcy a Hej jo do łasa nie pojadę b Hej jo do łasa nie pojadę Niewolom niewolom Posła baba do sąsiada Gilowice sławna wieś Kiedyś do dworu A rodzina rodzina Górale górale Oj wyszłam do mamy Zebyk jo nie była Widziołek cie widzioł Ej widzioł jo cie widzioł Na Solanie Solanie Ujsoły Ujsoły Powiadają ludzie Kieby mi tak było Proszę posłuchajcie Hej dana moja dana Gorzołecka rosa Na chłopa półr chłopa pół W Krakowiek sie urodziła Rośnie oset na ugorze A jo se ide miedzom Wszystka moja nadzieja PIEŚNI KULTOWE Puście nos tu puście A jakem jo z ziemi powstał Wyleciała dusa z ciała Boże nas Boże nas Miły mocny Boże Już słoneczko zasło Wygnoł Pan Bóg Ewo Paśli pastyrze woły Dzień Bożega Narodzenia Na szczyńście na zdrowie Chwalcie Boga Wałasi a U powały wisi sadło b U powały wisi sadło Puście nos tu puście Dejcie nom tu dejcie Niekze wos tu som Pon Jezus Za kolędę dziękujemy A witajże a witajże Zęby sie wom rodziło Szczęścia bożego pokój swaty Wiwat wiwat A wychodzę wychodź Nadobna Marysiu Pódźmy wszyscy do stajenki a W jednym okieneczku b W jednym okieneczku la My juz wos tu uodchodzomy b My juz wos tu "odchodzomy Jechali króle bez pole PIEŚNI O PRACY I GOSPODARSTWIE Kiedyś do boru Ej kiedy jo pojadę Ej kiy jo se pojadę Kiedyk jechoł w pole Hojze hoj sumioł goj Dunaju Dunaju Nde bydzies dziywcyno Tam na dolinie Kurzyło sie kurzyło b Na Borze na Borze deboł a Na Borze na Borze mój Jasinek Seł chłop do łasa Zasiołek se owdesek Posedek se posed Na chałpie niyma nic Ej za stodołom pasła bydło Jedzie Józek z Jaworzyny Gazdo mój gazdo mój O dziergwa a Cióng konicku cióng b Ciąg konicku ciąg Na Juscynie chłopi Przyńdym joTse przyńdym Oj sieje sie sieje Nie umiem zaśpiywać Czemu kmiecie nie pijecie Na Brzuśniku dobrze Na Orawie na dziedzinie Hojze se mi fik Ej wista koniu wista a Ej idzie idzie ku zimie b Idzie idzie ku zimie Niema ci to niema Nie li) dyscu nie lij Moja staro mój trzapecek A od granic nima nic Siwy koń siwy koń" Z Podola z Podola Po lesie po lesie Moje pole nie orane Z tamtej strony jeziora Wyleciała liska z łasa Ej kazali mi jechać Kazali mi orać Na dolinie wymokło Ja do łasa nie pojadę Ej zieleńze sie zieleń Niyma też to niyma PIEŚNI MIŁOSNE I ZALOTNE We mie gołąbecku Ej grały mi skrzypecki Siedzi Andzia siedzi Ty karcmarski synie Cerwono różo Kochanecko moja Po "owsianej słomie deptoł v Po co ześ mie po co Wiedzie se mnie Ej ty konicki moje Nie zol by mi było Choćby wos tu było Sed roz odważny gajowy Moje dziywce puś mie Jo se posła do gronicka Oj płakała płakała Ej czy ja nieszczęśliwy Siedemdziesiąt i sześć Kaś był Jonicku Oj miły mocny Boże Oj miły mocny Boże Zaśpiywoj słowicku Hoju mój hoju mój Z góry jedź z góry jedź W nocy o północy Hej uwiązam konicka Nie starojze mi sie Na Zabnicy zegar bije Swiyć miesiącku pomaluśku Ej z góry jedź z góry jedź Oj cymuk nie umarła Teres moja Teres Kiedym jechoł Kraków mijoł Hej za nasom stodołom Ej moja mamulinko Ej jidymy jidymy Jasiu o kimże rada Chodziłek ku tobie Ej ciymno nocka ciymno Ej na w ogródecku wiśnie Gdzieżeś sie ty mój Jasinku zabawił Z tamtej strony wody Tam na ónej górze A gdzie ty Jasiu jedzies Cyś mie ty Jasinku Kalina w lesie pochyliła sie Ej mom jo se dziewcyne Hej do Żabnicy droga Szumiała leszczyna Choćbyś sie zaparła Moje dziywce kochajonce Gorzała sosna i jedla Świeci miesiąc ria niebie Wtedyś se mie uwiód Ej bodaj sie kalina Świeci mi miesiącek Coz tam stois Ej nie staroj sie Jasiu Ej jo nie chce kowala Ej nie było nie było Ej nde płac Hanuś Jak jo sobie pode Jo za wodom ty za wodom Jak mie zabijes Niebocys Jasinku Hej łućka łućka Poniechoj poniechoj Poniechaj poniechaj Ej boli mie głowicka Leć głosie po rosie Jo za wodom ty za wodom Żywiecki zegar Żywieckie zegary smutno bijom Miało dziywce ogródecek Hej u gronicka Oj Jasiu Jasiu Puście mie do dwora Ta moja dziewcyna Ej nie było mie dwa dni Ta moja dziewcyna Ej styrołzek się styroł Choćby sie waliły góry Od Krakowa deszcz idzie ( Kiej zek jechoł do swojej U potocka zimno wuoda Spod Nowego Miasta Świecie świecie świecie marny Ej zabrała wodzicka Ej zabrała wodzicka Powiydzze mi powiydz a A na moście trawka roścae b A na moście trowa rośnie Zabrała wodzcka ławecki Siekierockom zacion Juzek sie zakochoł Ej miołek dwie kochanki Ej spodobało mi sie Ej chodził ku mnie jedyn Q Ej smutno jo se smutno Wysoki zomecek Góra sie z górom W nocy o północy Jak jo se pojadę Jo se bystrzanecka Muse jo se muse Wesołom bywała Na idzie Jaś idzie Jaś Ej o chłopi o chłopi Zęby mi sie wrócił Jo jest cygon Jo jes cygon Oj bydziecie dziewcynta Syroki potocek Na polu krzak Idzie descyk idzie Odważny gajowy Nie caruj nie caruj Na Milówce przy trafice Pytała sie Kasia Hej Giewoncie Giewoncie Choćby wos tu było Kochanecko moja Ty mi sie dziywcyno Ej oiesyło mie wsytko Na morawskiej stronie Któryndy któryndy Ej na któryndy któryndy Hojze sobie hoj Ej Janicku Janicku A jo śniom pod trześniom Ej na kiedy jo se pódem ( Dziewcyno moja Biała sukienka Ej Jednej Rycercance Żytko moje żytko Pomykoj sie pomykoj Na Juscynie kościołecek Oj na Juscynie dobrze słynie Przez tę pewlańską wieś JUzek sie dowiedzioł Nie pamientos kiejś mie pytoł Nie pódem jo za masarza Kiedy jo wiedziała Wcoraj była niedzielicka A jo sobie poradzę Oj corne ocka miała Nie pode jo przez ten las W nocy o północy Na sama jo se sama A obie my se sobie Mom se kochaneoka Mom se kochanecka jak zygor Corne ocka corne Za mnom chłopcy za mnom Ej kochałak cie Jasiu Tu ji ni mom tu ji ni mom Dyliś moja dana Ej siadnoł ku mnie Obłapioł mie wstyd mie Złoty kanarecek Ta moja dziewcyna Tam na Zachodzie Oj pokochać pokochać Ej mijołek cie mijoł Nie chodź koło róży Chociaż jo se rtl mom Stary jo se stary Ej ty mój Jasinecku Cymuześ nie przysed Pomału pomału Zalycoł sie zalycoł Do tej chłopcy do tej Hojze sobie dom Ej dałabym ci dała Bodaj debli wzięli A u mojej kochanecki Idzie woda idzie Idzie wuoda spod jawora Moja matusinko Ej nie bój sie Jasinku Umrzyj Jasiu umrzyj Kuochanecko tłusto Dyliś moja dana Hej Jasinecku miły Jo se gorolicek Na gronicku biały dom Ktoro rada tajcuje Ej kiyby nie ty bucki Oj sama jo se sama Mój wionecek marnie ginie ( Byłak pannom gonił za mnom Butki mi sie drom Ej Maryś moja Maryś Na byłoby mi nie zol Cyje to konicki Ej piyrsy roz ek cie wadzioł Sed chodniekiem na dół A cóześ to za dziewecka Kiebyk ci jo miała skrzydełka Na moje dziewcątecka Ej chłopcy moi chłopcy Tam pod skałą pod skałą Czemu ty dziewczyno Moja kochanecko W cornym lasku Mamulko moja Tam w ciemnym lasku Ja biedna dziewecka Co ta stois za tym "okieneckiem Żadna mi sie tak nie spodobała Som som drobne rybecki Jak to ładnie jak to siumnie Wędrowała panna Kiedym jo seł brzezineckom Moja mamulinko Niedaleko jezioro Oj Boże mój Boże Rano raniusieńko W potoku w potoku Syroki potocek Co jo sie tam nachodzowoł Przyszedł przed okienko Nie smuć sie dziywcyno Juz ułany pojechały i Po wiedze mi powiedz W lesie koło strumyka Chodziłek do ciebie W moim ogródecku Oj solańskie dziewcątka A wydejze sie wydej Jak ja chodził do dziewecki A nie bydo nie bydo Ptosecki śpiywały Hojze ino dana dana Jagem jechoł do swej kochanecki Ej kieby nie te bucki Gorzała lipka Gorzała lipka gorzała Na o lele o liii Hej zapukałem na "okienko Hej ty moja dziycyno Lecom gąski lecom Dałabyk ci dała Ej na cok cie nachodziła Kalina kalina Ej gorzołecka nie miód Jak jo ciebie w tym gaiku zastane Hej uwiązem konicka A ty listku dębowy Cyjez to konicki Hej leci głos po lesie Leć głosie po rosie a Muse jo se muse b Muse jo se muse Ej Janicku mój miły Ej starego mi dali Ej na moja dziewcyno Porachuj dziewcyno W podle mego okienecka Ej jadem jo se jadem Konie jadom konie stojom Na nie jedna nie jedna Na wesoły gronicek a Hej moja kochanecka b Ej moja kochanecka A jak se wyjdę na grój Ej na bijom mie tez bijom Zęby sie wolało Ej byłek za dziywkami Stary umar młody żyje Nie pójdę za wdowca Jak jo se zaśpiywom Tyn mój kochanecek Owies sie mi nie urodził Jasinecku miej mie rod Usnyła dziywcyna U potocka sobie stało W lesie w lesde na pasiece Na czarnym dunaju Moja kochanecko Ej miły mocny Boże Nie będę ja warkoczów splatała a Czerwona róża modry kwiat b Czerwona róża biały kwiat c Cyrwióno różo bioły kwiot Kalno ta wodzicka Ej ident jo se idem Ej zagrojze mi zagroj Ej ocy moje ocy Ej ni mogem ni mogem Ej na co mi to przysło Cymuz ty dziywcyno Żebym cie dziewczyno miał Gdzieżeś była miluchna Pijok pije pijok mo Zasnęła dziewcyna pod liliją Ej samociąż samociąż Gronicku oj gronicku Pode jo se pode Oj lesie lesie Spodobały mi sie Moje dziywce puś mie Wszystko sie żytko PIEŚNI WESELNE A przelecioł ptosek Dy my se tu przyśli Prosili wos na weseli Ej "otwierojcie wrota A ty młodo panno Dzień dobry dzień dobry Ej dejciez nom dejciez | W sieni za dźwierzami Ej a ty młodo pani Hej rozstąpcie sie goje Zakukała kukulinka a Jak cie bedom cepić b Ja cie bedonrcepić Składajcie sie młodej pani Cemuś nie płakała Cemuześ sie nie kiepiła Wcoraj była jako obraz Wyzierała spod kamiencka ząbka Nie kciała nie kciała Teraz Marysiu teraz mos Wionecku wionecku Siedem wianków wiłam a Tata skopiec pobijali b Tatuś skopiec pobijali Zapiyjze kurecku Na żywiecki wieży Usiod ptok na dymbie Pokwolony Jezus Chrystus Idomy idomy I przyśliście jedlibyście Nie po to my przyszli Nakrywoj mamusiu stoły Dy sie wybierocie Dy se młodo pani W imię Ojca Syna Ducha Zielona stązecka Gdy pójdziesz przez kościół W polu ogródecek Oj to to to tu Jasinku Jasinku Juześ sie wydała Niegze Jezus Krystus Przezegnoj jom uojce Ej wy drobne rybecki Czternaście różyczek Ej z góry do doliny Weseli weseli Oj wesoło wesoło A jadymy jadymy Wychodzićby z tego domu Mój wianecku lawendowy a Ej już sie ta ławecka b Ej już sie ta ławecka O chmielu chmielu Oj zostańcie tu z Bogiem a Siadoj dziywce na wóz b Siadoj panno na wóz c Siadojze se na wóz d Siadaj Maryś na wóz A ty młodo pani Zaświeć mi słonecko Biała sukienka złoty pas A juz pójdę juz pójdę Nie pójdem tu z tela Ach mój Boże mój Boże Od bucka do bucka Nie wiedziała co robiła Wy moje drużeczki Lepij by mi było Ej moja mamulinko Ej moja mamulinko Moja staro cepca nimo Z wysokiej górecki Nie bójze sie moje dziywce Czyjeż to wesele Moja mamo ustrójze mnie Ożenił sie Kloc Cózeście mnie mamulinko Idzie woda spod jawora Bo óna mo corne włosy Zlecioł z pieca gołąbek uo dana uo dana Cemuześ tak sfrasowana Wesele wesele Wesoło mi było Zyniłek sie zynił Piyrso druzka łak mi sepce Przebierałaś Magduś Po ogrodzie chodziła A ty ptasku krogulasku Na kiedygem se jechoł PIEŚNI O RODZINIE I KOŁYSANKOWE Gdzieś był Jasiuniu Oj popod las popod las Byłaby kapusta żeby nie buraki a Sła dziewcyna po wodę b Sła dziewcyna Powiedz powiedz nie bój sie Róża jo se róża Jak sie rodzinecka Bydymy jeś bydymy pić a A o lele o lele b A o lele o lele c A o lele o lele Idzie górol z karcmy do dom Ej o dyna o dyna Powiydz ze mi powiydz Nie uciekoj za komin Ej niedaleko smyntorz Nie pojadę do dom Szła dziewczyna Co mi w doma rzeknom A wy moja mamulinko Zęby jo wiedziała Kiedyk był parobkiem W niedziele rano Na dolina dolina Moja staro w piecu lygo Drobny deszcz pada Po co ześ mie broł Ka mi sie podziały Wsyscyście mie radzi mieli Baby moje baby Targała baba biedrzyniec Na co mi jest na co młoda żona Lagnyła ja sobie na łóżku Jak słonecko zachodziło Głowicka mie boli Ej siostry moje siostry Jatielinka drobna niema krasy Hojze sobie hojze Nie bydzie mie mama biła Ej nie pomoże wronie Córuś moja gdzieś ty była Hej miły mocny Boże Radziechowskom rzekom Dym jo sirotecka Moja matka co miała a Uśnijze mi uśnij b Uśnijże mi uśnij Aaa porwał wilcuś barana Jak jo byde piyrse miała Siroty siroty Zebyk jo wiedziała Ej kolybze sie kolyb Cok narobiła tok narobiła Ej ni mom nic ^ Stary jo se stary Kiedy jo se pode Dziywcyne ładnom mieć Ni mom nic ni mom nic " Oj ta moja bratowo Ej miły mocny Boże Nierada robię nierada Braciskowie mili Mamulinko moja Ej kiedyzem przechodził PIEŚNI TANECZNE I ZABAWOWE Hura hura Za gronicek zasła Oto idzie pierwsza para a Na cóześ ty za bizdrygon b A cóześ ty za wydrygon Ta moja dziewcyno Moja małusiinko Na obyrtoł obyrtoł Ejze ejze siubi siubi A w tej nas ej gospodzie Pocoześ ty za mnom chuodziła Moje nóżki jako igły A jyno jedź jyno jedź Hej jo sykowno do roboty Jak jo swoje butki zedrę Moje dziywce latorózka Tańcowoł byk Tajcowołbyk kiebyk móg Zagrojciez mi drobniuśkiygo Słuchoj Maryś co ci powiym Tajcujze se tajcuj Tańcowała f i dryga Zagroj mi muzycko W Lachowicach kowol kuje Ej pijym jo se pijym Ach mój Boże nie wytrzymom Śpiywom jo se Ej ej ej ej Jak jo se tez pódym A dy jo se malutki Powiydzcie mi dziewcontka Kowolicki w kuźni kujo Żebyś ty tak kosom kosił a Jedzie Józek b Jedzie Józek c Ej jedzie Józek Zagrojcie mi warciusinko Pokwolony Jezus Krystus Wio konicku wio Ej konie moje konie Hej hej siustu siustu U Bieguna gospoda Siustu siustu Wysed se mi na trzewicek Pocoześ za mnom chodziła A moja żonka nie śpi Oj wesoło wesoło A mój tata kupił prosie A jo sobie wdycki U nasego młyna Jaworowe kółka Ej taki sie mi taki Rozleciały mi sie Płynie woda a Rozleciały mi sie b Rozleciały mi sie Dalej idźmy w tany Ej a żeńcie sie chłopcy Kieby moje roncki Kieby moje roncki Ej na grojciez mi tez Jescek nie tajcowot Ej muzycko aniele Ej któro ładno gospodyni Moje dziywce co ty mos Zagrojze mi Ej kany sie podziała Krakowiaka tańczyć Kto to tu tajcuje Ka sie ty podziały Od zachodu do zachodu Trzeba se tu wiedzieć Na chłopa pół Kieby jo był wójtów syn Kies to diabli prześli Ej ty rycerskie panny Ej kiedyk był parobkiem Hopa cupa hop Na miły mocny Boże Dobrze wom muzycy Kiybyk w^edzioł ktoro je Oj chocioz jo malutko Hej górolu od Żywca Hej dudy moje Moja kochanecko Ej dyry "ostatki sie kojcom Zagroj mi muzycko Muzycko zagrojze Zagrojcie zagrojcie A wy moje dziewcątecka Na wy moje dziewcątecka Za góreckom za dwiema Za góreckom Hej kogo rada miała Na śpiewałabym sobie Hej zazieleniły sie Obyrto sie obyrto PIEŚNI ŻARTOBLIWE Cztery mile lasu Na chodziłek ku tobie Hej wiosna lato jesień Hej pójmy tam pójmy tam Hojze sobie hoj Jadym jo se jadym Ej komuś to gra jom Ej nie pódym za gdowca Na wołołbyk jo woloł A ty stary ogół brodę Mom jo se Jasinka Hopa ciupa hopa ciup Rada dom rada dom Z góry z góry do dolinki Powiydze rai powiydz Jo do łasa nie pojadę a Ej ną cóześ ty za chłop taki lO b A cóześ ty za chłop taki Ej Koconie Koconie Moja matko ksiądz mie gonił Takigo mi Jasia dali Na ojcowej jedli Ty mój Jasinecku Kuba Bogu jako Bogu Moje dziywce miej mie rod Oj po coś mie dziewcyno Jak jo se pojadę Co jo tobie "obiecała a Ej kieby jo wiedziała b Ej kieby jo wiedziała c Kibyk jo wiedziała Żebyś ty tak kosom kosił Myślałaś dziewcyno Hej na wirsku siedziała Spadła z wiśnie Widzieliście Ej jedzie mój jedzie Ej dopiyrok zapocon Oj dziewcyno moja A jo chłopiec nie bogaty Ciesyło mie życie Chodził jo se chodził Wydom jo sie wydom Nu Rejnisko rusej sobom Moje dziywce moje lube Ksiądz jajka mo Hej na wysokim dembie Ej jo posed krowy doić W Ej ładnoś dziewce ładnoś ł Chycili mie wybili mie Ej na Rycerke ide Bedzies mieć Franulko Oj hola se hola a Jo se za niom do pszenicki b Hopa ciupa do pszenicy A jo zwycaj taki trzymom Smigu śmigu śmigalimy Moje dziywce jo cie nie kcioł Itkom pitkom itkom pitkom Tak godajom na nos Po cóześ tu przysed Mnie nie było dwa dni Wyskocyła na drabinę Ej baraby złodzieje Pytała sie kotka kocura Nie było to jako łoni Byłem w piekle Ni mom matki Organista i kościelny Hej z góry z góry Kiedy zek był mały chłopiec Moja mamulecko Napytoł mie ksiondz Nie chytaj mie za kuolano Kwoliła sie przede mnom Ej ci rycyrscy chłopcy Kto pije to żyje Dałabyk ci gemby Ej myślałaś dziewcyno Ej na Jasinecku chłopce Cyrwiono copecka Na cyja to nutecka Żebyście dziewcynta Samotoł sie samotoł Ej na chłopcf moi chłopci Leci uowca do jałowca Jasinecku gidzie Chłopcy moi chłopcy Na poco ześ tu prziseł W jednej dziurze gacopierze Ka sie mi podziały Na kiedyk był parobkiem Za to sie pod Ostrym Nima tez to nima Nie bydem oroł ani siół Na piecu oroł w piecu siół A kijem go kijem go Ej wzion mi Pon Bóg zone A jak jo sobie umrę Wszyscy święci tajcowali A jo stary jo ni mogę Huloj duso huloj Hojze sobie dana Gdzie sie podzioł krzywy Janek Jo sie byde zapiyrała Żebyś ty dziywcyno Jo jej kupił na papuci Dobrze widzis że ni mogę Na poco ześ tu prziseł Oj dejcie mi spokój chłopcy Ej nie pukaj nie pukaj Ej ni mom nic Ej nie śpiywoj dziywcyno Tako moja wola Pozwoł mie Jasinek Ej Jasinecku chłopce Na wysokij Cyrhli Ej kiedy jeś ty gojny Hej barabo barabo Nie chodź za mnom UO leśni uo leśni Ej kiejś sie sprzelygała Terozek sie dowiedzioł Ciese jo sie ciese Hej gospodyni rada skoce Stryszawianka jo se Iil Dziywcyna na rzece Prowde nom Bartos powiado Na zydoski Paniezus A zydoskiego boga Na straciłek obsiwek Jasinecku chłopce Dogryzaj dogryzaj PIEŚNI O PRZYRODZIE Na ostrzańskim groniu Jo se górolicek W rycyrskii doMnie Zieleńze sie zieleń U potocka leży sarna Hej zaszło słonko Leje deszcz leje deszcz O górolu górolu Idzie woda koło wody Oj moja Romanecko Ej jak jo se stond pójdę Oj góry nase góry Góry moje góry Ej góry moje góry Ej na minyły Oj niesie mie wodzicka Ej góry moje góry Koło mojej chałupki Kura jajko mo Kawki kawki Hej na Juscynie ładnie Ej lesie mój lesie a Zaśpiywoj słowinie b Zaśpiewoj słowinie Ej Kicora Kicora W cornym lasku Zieleńze sie zieleń PIEŚNI SPROŚNE Ciąg ciąg nie bój sie Jo se ide koło żerdek Mom śtyry dziury Tajcowała sarna W kołowrocie dużo dziura Sła Żydówka koło kromu Za stodołom Scy bździ jak mie nie widzi Ej moja piculinko Jo by dała ty byś broł A ani tak nie idzie Tajcowała Małgorzatka Społbyk społbyk Kiyby jo mioł Pamiyntoj dziywcyno Idzie dziywce z grónia a Pisali chłopcy l b Pisali chłopcy do Rzymu Hej dziewcyna z potoka O la la o la la Jak jom złapił Po gronicku chuodził Kaśka za piec Jo se ide od Orawy Kości zarobiły Po co ześ ta za piec zaloz Wysła na grónicek Przeskocyła przez koryto Ej bodaj cie dziewcyno Na wysokiej jedli Mąż sie upił Prosili mie na wesele Założył sie deboł z tforzem Miała baba konia U mojej Hanki Hej dziewcyna ciesy cie Nie byde jo klusek jadła Żebyś tez ty nie wymyśloł Ej nie bedem nie bedem Miała baba debołka Jak jo pasoł bydło Ej kochanecko tłusto Niedaleko śliwka śliwki Poza bucki Grajo se mi grajo Przysełek ku nij Ej mięsopust sie skońcył Ej ty moja kochanecko Posed Jacek na jarmacek Przenocuj mie przenocuj A cóz to za piykny taniec



DOKUMENTACJA

BRZUŚNIK Kupczak Franciszek ( ) Kupczak Maria ( ) BYSTRA Dędys Michał ( ) Kociołek Jan ( ) Kociołek Wiktoria ( ) a b a CISIEC Mrowieć Katarzyna ( ) c CZERNICHÓW Rusek Antonina ( ) D ANIELKA Stańko Wiktoria ( ) GILOWICE Kurzyniec Władysław ( ) GLINKA Biber Helena ( ) Chylok Zofia ( ) Duraj Jan ( ) Szatanik Elżbieta ( ) Szatanik Helena ( ) Szaltanik Stanisław ( ( ) ] Płoskonka Józef ( ) HALA BORACZA Krawiec Regina ( ) Kupczak Józef ( ) Wojtyła Feliks ( ) JUSZCZYNA Dędys Jan ( ) b Dędys Józef ( ) Gołek Michał ( ) ? Murański Karol ( ) Murański Michał ( ) a Polak Franciszek ( ) KAMESZNICA Wojtas Rozalia ( ) KORBIELÓW Basik Rudolf ( ) b Dędys Józef ( ) Dędys Józef ( ) b Ganobczyk Maria ( ) c Krzesak Rozalia ( ) b Łysień Maria ( ) b Majewski Józef ( ) a a Pastor Józefa ( ) H KOSZARAWA Hernas Stanisława ( ) Hulbój Franciszek ( ) Hulbój Józef ( ) Hulbój Karol ( ) b a c a Hulbój Urszula ( ) a Ja worek Anastazja ( ) Kimla Franciszek ( ) a b a a b b Kubies Bronisław ( ) Lach Maria ( ) Lach Tekla ( ) Lach Waleria ( ) Maciejny Jan ( ) ! a Majdak Karol ( ) Majdak Maria ( ) Majdak Zofia ( ) LEŚNA Zarzecki Karol ( ) MILÓWKA Ciupka Zofia ( ) Jeleśniański Franciszek ( ) b Knopa Michalina ( ) Kubica Zofia ( ) Szczotka Franciszka ( ) Szewczyk Anna ( ) Tyc Ludwik ( ) Zając Władysław ( ) Zwolińska Barbara ( ) MŁADA HORA Płoskonka Franciszek ( ) MOSZCZANICA Białek Katarzyna ( ) b Rusin Agnieszka ( ) a a NIELEDWIA Kocierz Anna ( ) c Kocierz Franciszka ( ) Kocierz Karol ( ) Szczotka Rozalia ( ) Włoch Marcin ( ) b b Zeman Ludwik ( ) OSTRE Jurasz Maria ( ) Piecuch Wiktoria ( ) b OŻNA Bury Anna ( ) Bury Stanisław ( ) Karh Jan ( ) PEWEL MAŁA Byrtek Maria ( ) Dybczak Karol ( ) a Harężlak Irena ( ) a b Harężlak Antoni ( ) Suchon Józef ( ) PEWEL ŚLEMIEŃSKA Bargiel Władysław ( ) Cebrat Agnieszka ( ) Cul Władysław ( ) b Hura Waleria ( ) a b Mer es Jan ( ) Pach Paulina ( ) c Szwajca Stanisław ( ) Targosz Franciszek ( ) Zarzecka Stefania ( ) PEWEL WIELKA Sternal Jan ( ) P a PRZYBORÓW Pal Karol ( ) Witos Józef ( ) Zoń Jan ( ) PRZYŁĘKÓW Piecha Bolesław ( ) RADZIECHOWY Habdas Maria ( ) r Wojtyła Jan ( ) RAJCZA Grygny Wiricenty ( ) Zaremba Bronisław ( ) RYCERKA DOLNA Podgorzec Rozalia ( ) f Wolna Maria ( ) f a a a b f Płonka Józefa ( ) RYCERKA GÓRNA Bryś Maria ( ) Figura Jan ( ) a Najzer Stefania ( ) Paciorek Wojciech ( ) Salachna Józef ( ) RYCERKA KOLONIA Omyła Anna ( ) Rosekier Antoni ( ) r RYCHWAŁDEK Barcik Agnieszka ( ) Gęga Wojciech ( ) Kachel Tomasz ( ) SZARE Brączek Roman ( ) a Kuśnierz Anna ( ) b Szczotka Zofia ( ) SOBLÓWKA Bednarz Władysław ( ) Kiełbasa Jan ( ) Kocoń Katarzyna ( ) Mordacik Józef ( ) Wilczek Józef ( ) SOPOTNIA TCupczak Aniela ( ) b SÓL Bryś Józef ( ) Bryś Ludwika ( ) Bryś Rudolf ( ) Bury Helena ( ) Bury Jan ( ) Butor Władysław ( ) Lach Aniela ( ) Madeja Alojzy ( ) a Słowiak Maria ( ) Tomala Stanisław ( ) b STRYSZAWA Fary Jan ( ) Hutniczak Maria ( ) TRZEBINIA Fridlowa Wiktoria ( ) UJSOŁY Bryś Stefan ( ) Brandys Jan ( ) Hutyra Aniela ( ) b Hutyra Józef ( ) Hutyra Marcin ( ) Hutyra Michał ( ) Janota Barbara ( ) Jędrzkiewicz Cecylia ( ) b a a Jękal Anna ( ) Kubiesa Ludwik ( ) Kuś Józef ( ) Lach Jan ( ) Salachna Rudolf ( ) Zoń Jan ( ) WĘGIERSKA GÓRKA Janik Fryderyk ( ) ZŁATNA Kręcichwost Józef ( ) Salachna Józef ( ) ŻABNICA Lach Karolina ( ) a b f ŻYWIEC Czernek Stefania ( ) Habdas Maria ( ) d Hyliński Władysław ( ) Kasperek Maria ( ) b Kasperek Sylwester ( ) Lach Józefa ( ) Obrocki Stanisław ( ) Porejbski Stanisław ( ) Talik Rozalia ( ) b Wrężel Stefania ( ) Zimek Balbina ( )



Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI