Wykład podstaw naukowych polityki i reglamentacji ekonomicznej między Tiar octowego transportu lotniczego. Omówienie funkcji i efektywności ekonomicznej transportu lotniczego oraz charakterystyka rynku międzynarodowych przewozów lotniczych. Określenie kryteriów równowagi korzyści oraz czynników kształtujących zagraniczną politykę lotniczą. Podstawy ustroju prawnego i źródła prawa w zakresie międzynarodowego transportu lotniczego. Szczegółowe omówienie przywilejów (wolności) lotniczych, zdolności przewozowej i rozliczeń handlowych, warunków wykonywania przewozów, taryf lotniczych oraz ułatwień dla międzynarodowego transportu lotniczego. Bogaty materiał dokumentacyjny i bibliograficzny.
Odbiorcy: pracownicy naukowo-badawczy oraz studenci wydziałów ekonomiki transportu i międzynarodowego prawa transportowego, pracownicy lotnictwa cywilnego i innych instytucji komunikacyjnych oraz korzystających z usług transportu lotniczego (turystyka, handel zagraniczny).
SPIS TREŚCI
Wstęp.................. 13
Część pierwsza — Pojęcia ogólne i ekonomiczne podstawy polityki . 25
1. Pojęcia ogólne............... 25
1.1. Transport lotniczy............. 25
1.2. Pojęcia związane z transportem lotniczym...... 26
1.3. Rodzaje transportu lotniczego.......... 32
1.3.1. Podział według rodzaju służb........ 33
1.3.2. Podział według trasy przewozu....... 34
1.3.3. Podział według przedmiotu przewozu...... 39
1.3.4. Podział na przewozy płatne i bezpłatne..... 40
1.3.5. Podział ze względu na typ umowy stron..... 41
1.4. Międzynarodowy transport lotniczy........ 43
1.5. Międzynarodowa regularna i nieregularna służba powietrzna . 44
1.6. Międzynarodowy obrót lotniczy......... 45
2. Znaczenie i funkcja ekonomiczna międzynarodowego transportu lotniczego................ 46
2.1. Ogólne znaczenie ekonomiczne......... 46
2.2. Podwójna funkcja ekonomiczna......... 48
2.2.1. Funkcja instrumentalna......... 48
2.2.2. Samodzielna funkcja zarobkowa....... 56
3. Efektywność ekonomiczna międzynarodowego transportu lotniczego 58
3.1. Sytuacja ekonomiczna światowego transportu lotniczego . . 58
3.2. Kryteria oceny efektywności w warunkach gospodarki socjalistycznej ............... 62
3.2.1. Wpływ międzynarodowego transportu lotniczego na bilans płatniczy kraju.......... 62
3.2.2. Bilans własnej działalności zagranicznej przedsiębiorstwa .............. 67
3.2.3. Kurs wynikowy netto.......... 75
3.2.4. Wskaźniki efektywności inwestycji...... 77
3.2.5. Zysk z działalności zagranicznej przedsiębiorstwa . . 81
3.3. Efektywność międzynarodowego transportu lotniczego w Polsce................ 83
3.3.1. Dotychczasowe wyniki i tendencje...... 83
3.3.2. Wyniki PLL LOT na tle wyników światowych ... 85
3.3.3. Ogólna ocena i wnioski.......... 86
4. Rynek międzynarodowego transportu lotniczego...... 91
4.1. Ogólna charakterystyka........... 91
4.2. Struktura rynku i kryteria roszczeń do rynku..... 92
4.2.1. Koncepcje przynależności rynku według pochodzenia przewozu i pokrycia kosztów........ 93
4.2.2. Koncepcje przynależności rynku według trasy przewozu 95
4.2.3. Koncepcje wolnego rynku......... 98
4.3. Rynek dostępny dla polskiego przewoźnika lotniczego ... 98
5. Równowaga korzyści w międzynarodowym obrocie lotniczym . . 102
5.1. Pojęcie i rodzaje równowagi......... 102
5.1.1. Pojęcie równowagi........... 102
5.1.2. Statyczne i dynamiczne pojmowanie równowagi korzyści 104
5.1.3. Równość szans i gwarancje równowagi..... 104
5.1.4. RówTność praw i równowaga korzyści — formalna i materialna .............. 105
5.2. Kryteria równowagi formalnej......... 106
5.2.1. Klauzule mające zapewnić równowagę formalną . . . 106
5.2.2. Podobieństwo specyfikacji służb powietrznych . . . 108
5.3. Kryteria równowagi materialnej......... 109
5.3.1. Równowaga płatności.......... 109
5.3.2. Równowaga udziałów w eksploatacji umownych służb powietrznych............ 110
5.3.3. Równowaga udziałów w całym rynku kontrolowanym przez strony............. 111
5.3.4. Równowaga udostępnionych potencjałów rynkowych . 112
5.3.5. Równowaga dodatkowych zysków....... 115
5.4. Ogólna ocena kryteriów równowagi korzyści..... 116
6. Zagraniczna polityka lotnicza........... 117
6.1. Cele polityki.............. 117
6.2. Czynniki określające zagraniczną politykę lotniczą .... 119
6.2.1. Czynniki ogólnogospodarcze, polityczne i militarne . . 119
6.2.2. Czynniki geograficzne.......... 121
6.2.3. Potencjał rynkowy........... 125
6.2.4. Potencjał przewozowy.......... 126
6.2.5. Czynniki subiektywne . •........ 128
6.3. liberalizm i kierunki przeciwne w zagranicznej polityce lotniczej ................ 129
6.3.1. Liberalizm............. 129
6.3.2. Kierunki stanowiące zaprzeczenie liberalizmu ... 131
6.3.3. Elastyczność polityki państw . ...... 135
6.4. Środki zagranicznej polityki lotniczej....... 137
6.5. Zagraniczna polityka lotnicza i prawo....... 138
6.5.1. Prawo jako instrument zagranicznej polityki lotniczej . 138
6.5.2. Prawo jako czynnik ograniczający swobodę zagranicznej polityki lotniczej........... 139
Część druga — Podstawy ustroju prawnego........ 141
7. Zasady i normy powszechnie obowiązującego prawa .... 141
7.1. Uwagi ogólne.............. 141
7.2. Koncepcja wolności żeglugi powietrznej na tle teorii wolności obrotu międzynarodowego.......... 142
7.3. Zwierzchnictwo państw w przestrzeni powietrznej .... 144
7.4. Przynależność państwowa statków powietrznych .... 147
7.5. Przynależność państwowa przedsiębiorstw transportu lotniczego................ 148
7.G. Charakter prawny tzw. wolności lotniczych. Przywileje i immunitety lotnicze............. 149
8. Międzynarodowe umowy lotnicze.......... 151
8.1. Umowy o zasięgu światowym.......... 151
8.1.1. Konwencja paryska z 1919 r......... 151
8.1.2. Umowy chicagowskie z 1944 r......... 153
8.1.3. Inne umowy międzynarodowe z zakresu prawa publicznego . ........... 158
8.1.4. Konwencja warszawska z 1929 r. i inne umowy między- . narodowe z zakresu prywatnego prawa lotniczego . . 161
8.2. Umowy o zasięgu regionalnym......... 166
8.2.1. Konwencja ibero-amerykańska z 1926 r...... 166
8.2.2. Konwencja hawańska z 1928 r. i inne porozumienia państw amerykańskich......... 167
8.2.3. Umowy europejskie.......... 168
8.2.4. Umowy północnoatlantyckie........ 169
8.2.5. Umowy afrykańskie.......... 170
8.2.6. Porozumienia państw arabskich....... 170
8.2.7. Porozumienia państw RWPG........ 171
8.3. Klauzule lotnicze w traktatach politycznych i międzyalianckich porozumieniach dotyczących Niemiec....... 171
8.4. Umowy dwustronne............ 173
8.4.1. Rodzaje dwustronnych umów lotniczych i ich stosunek
do umów wielostronnych......... 173
8.4.2. Wzory umów o regularnych służbach powietrznych . . 175 {S.4.3. Umowy zawarte przez Polskę........ 180
8.5. Tendencje rozwoju międzynarodowych umów lotniczych . . 181
9. Wewnętrzne prawo lotnicze i normy kolizyjne...... 182
9.1. Wzajemny stosunek międzynarodowego i wewnętrznego prawa lotniczego.............. 182
9.2. Polskie prawo wewnętrzne normujące międzynarodowy obrót lotniczy ............... 185
9.2.1. Ogólna charakterystyka......... 185
9.2.2. Przepisy o międzynarodowym transporcie lotniczym . 188
9.3. Normy kolizyjne............. 190
Część trzecia — Przywileje, immunitety i warunki ich wykonywania . 198
10. Wymiana przywilejów lotniczych i uprawnione przedsiębiorstwa 198
10.1. Ogólna charakterystyka przywilejów....... 193
10.1.1. Treść przywilejów lotniczych....... 198
10.1.2. Kryteria przyznawania przywilejów lotniczych . . 199
10.1.3. Forma przywilejów.......... 200
10.2. Uprawnione przedsiębiorstwa transportu lotniczego . . . 201
10.2.1. Ogólne wymagania.......... 201
10.2.2. Własność i kontrola przedsiębiorstw..... 202
10.2.3. Przedsiębiorstwa międzynarodowe...... 203
10.3. Wyznaczanie przedsiębiorstw, zezwolenia eksploatacyjne i ogólne warunki wykonywania przywilejów..... 204
10.3.1. Wyznaczanie przedsiębiorstw....... 204
10.3.2. Zezwolenia eksploatacyjne........ 205
10.3.3. Warunki uruchomienia uzgodnionych służb . . . 207
10.3.4. Cofnięcie, zawieszenie lub ograniczenie wykonywania przywilejów............ 207
11. Terytorialny zakres przywilejów i system wolności lotniczych . 203
11.1. Uwagi ogólne.............. 208
11.2. Wolności lotnicze dla służb regularnych...... 208
11.2.1. Wolność pierwsza — przelot bez lądowania . . . 210
11.2.2. Wolność druga — lądowanie techniczne; zagadnienie lądowań półhandlowych......... 211
11.2.3. Wolność trzecia — przywożenie ładunku z kraju przynależności statku powietrznego lub przedsiębiorstwa . 213
11.2.4. Wolność czwarta — zabieranie ładunku do kraju przynależności statku powietrznego lub przedsiębiorstwa . 213
11.2.5. Wolność piąta — zabieranie ładunku do krajów trzecich i przywożenie ładunku z tych krajów .... 214
11.2.6. Wolność szósta — przewóz pomiędzy dwoma krajami obcymi ze zmianą służby w kraju przynależności statku powietrznego lub przedsiębiorstwa .... 216
11.2.7. Wolność siódma — eksploatacja służb powietrznych pozakrajowych........... 217
11.2.8. Wolność ósma — kabotaż lotniczy...... 218
11.2.9. Próby dalszego różnicowania wolności lotniczych — przykład kabotażu regionalnego....... 221
11.3. Wolności lotnicze dla służb nieregularnych..... 223
12. Zdolność przewozowa i eksploatacja handlowa międzynarodowych służb powietrznych.............. 227
12.1. Zasady ogólne.............. 227
12.2. Zdolność przewozowa i ilościowe normowanie przewozów regularnych.............. 228
12.2.1. Zdolność przewozowa i częstotliwość lotów . . . 230
12.2.2. Zasady określania zdolności przewozowej .... 230
12.2.3. Ograniczenia zdolności przewozowej i przewozów . . 234
12.2.4. Podział zdolności przewozowej i przewozów . . . 235
12.2.5. Typowe systemy przyjęte w umowach dwustronnych . 235
12.3. Formy eksploatacji handlowej służb regularnych .... 239
12.3.1. Eksploatacja indywidualna........ 239
12.3.2. Eksploatacja konkurencyjna........ 239
12.3.3. Eksploatacja wspólna......... 240
12.4. Służby nieregularne............ 244
12.5. Eksploatacja zamienna statków powietrznych i załóg . . . 246
13. Międzynarodowe taryfy lotnicze.......... 247
13.1. Ogólna charakterystyka systemu........ 247
13.2. Ustalanie i kontrolowanie taryf przez państwa..... 250
13.2.1. Umowy wielostronne o zasięgu regionalnym . . . 250
13.2.2. Umowy dwustronne.......... 250
13.2.3. Akty prawa wewnętrznego........ 252
13.3. Ustalanie i wydawanie taryf przez przedsiębiorstwa . . . 254
13.3.1. Taryfy przedsiębiorstw......... 255
13.3.2. Porozumienia i Konsultacje przedsiębiorstw . . . 256
13.3.3. Uchwały konferencji przewozowych IATA .... 256
13.4. Opłaty za przewozy czarterowe......... 260
14. Szczególne obciążenia i immunitety ekonomiczne..... 262
14.1. Działalność handlowa obcych przedsiębiorstw transportu lotniczego ............... 262
14.1.1. Organizacja sprzedaży usług i przedstawicielstwa . . 263
14.1.2. Ograniczenia korzystania z usług obcych .... 264
14.2. Opłaty za korzystanie z lotnisk i udogodnień..... 265
14.3. Cła i podobne opłaty............ 267
14.4. Podatki............... 270
14.5. Dysponowanie nadwyżkami wpływów....... 270
14.6. Odpowiedzialność cywilna i ubezpieczenia..... 271
14.7. Obciążenia pośrednie i akcja ułatwień — FAL .... 276
Zakończenie ................ 277
Źródła i literatura............... 285
I. Źródła oficjalne............. 285
A. Umowy międzynarodowe o zasięgu światowym .... 285
B. Umowy międzynarodowe o zasięgu regionalnym . . . 286
C. Traktaty polityczne zawierające klauzule lotnicze . . . 287
D. Dwustronne międzynarodowe umowy lotnicze .... 283
a. Umowy zawarte przez Polskę przed pierwszą wojną światową............. 283
b. Umowy zawarte przez Polskę po drugiej wojnie światowej .............. 289
c. Umowy zawarte pomiędzy państwami trzecimi . . . 290
d. Zbiory umów o służbach powietrznych..... 291
E. Akty polskiego prawa wewnętrznego...... 291
F. Porozumienia uzupełniające, zezwolenia i koncesje . . 292
G. Inne dokumenty oficjalne.......... 293
II. Literatura............... 297
WIELKOŚĆ 20X14CM,MIĘKKA OKŁADKA,LICZY 312 STRON.
STAN:OKŁADKA DB-,STRONY SĄ POŻÓŁKŁE,POZA TYM STAN W ŚRODKU DB .
KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 10 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM / KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA EKONOMICZNA + KOPERTA BĄBELKOWA.W PRZYPADKU PRZESYŁKI POLECONEJ PRIORYTETOWEJ PROSZĘ O DOPŁATĘ W WYSOKOŚCI 3ZŁ.KOSZT PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ ZGODNY Z CENNIKIEM POCZTY POLSKIEJ / .
WYDAWNICTWO WKŁ WARSZAWA 1972,NAKŁAD 1700 EGZ.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.
PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"
NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!
ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE
ZOBACZ STRONĘ O MNIE