Tytuł:
|
W imię Tory
Żydzi przeciwko
syjonizmowi
|
Autor:
|
Yakov M. Rabkin
|
Wydanie:
|
Dialog Warszawa 2007
|
Stron:
|
311
|
Stan:
|
Bardzo dobry, oprawa miękka, ze skrzydłakami
|
Wymiary:
|
18,5 x 24 cm
|
Płatność: przelew bankowy
bezpośrednio na moje na konto
43 2490 [zasłonięte] 0[zasłonięte]0050000 [zasłonięte] 434336 (Alior Bank S.A.)
Dostawa: list polecony, koszt wysyłki 9 zł.
Patronat: Żydowski Instytut Historyczny
Zadaniem tej książki jest zaprezentowanie czytelnikowi historii oporu
przeciwko "nieubłaganemu i wszechogarniającemu" zagrożeniu syjonizmu,
oporu, którego konceptualne podłoże niewiele się zmieniło przez ostatnie 120
lat. Książka ta rzuca światło na żywotną, upartą postawę, którą zwolennicy
syjonizmu postrzegają z kolei jako świętokradztwo. Wśród krytyków syjonizmu, z
którymi spotykamy się na kartach książki, są nie tylko Żydzi noszący czarne
płaszcze. Zaliczają się do nich wszyscy, którzy opierają swój sprzeciw na
argumentach o charakterze judaistycznym: chasydzi i mitnagdim,
Żydzi reformowani i konserwatywni, Żydzi z Izraela i diaspory, a nawet
przedstawiciele nurtu narodowo-religijnego, którzy zakwestionowali własne
syjonistyczne przekoniania.
Książka Y. Rabkina, opublikowana już w wielu
językach, a obecnie wydawana po polsku, na pewno zaciekawi polskiego
czytelnika. Polska była bowiem zarówno miejscem
powstania, jak i rozwoju syjonizmu, który później został przeszczepiony do
Palestyny i Izraela. Praca napisano w sposób jasny i kompetentny jest jak
najbardziej aktualna.
/profesor Szewach Weiss, ambasador Izraela w
Polsce/
Żydowski antysyjonizm? Czy to nie sprzeczność? A
jednak. Książka obala mit państwa Izrael jako monolitu ideologicznego,
etnicznego i narodowego oraz odkrywa nadal bardzo mało znane aspekty życia
polityczno-społecznego w Izraelu, rzucając nowe światło na tło konfliktu
palestyńsko-izraelskiego.
/profesor Piotr Balcerowicz, Uniwersytet Warszawski/
Prof. Yakov Rabkin
opisuje ponad stuletni proces preparowania przez syjonistów żydowskiej
mitologii politycznej. Pokazuje, jak stare religijne pojęcia zostały
wykorzystane do stworzenia nowego świeckiego języka siły i dominacji. Jak
historia pisana na nowo i wybiórcza archeologia pamięci stały się instrumentem mistyfikacji. Praca prof. Rabkina
podważa pewien popularny mit wygodny zarówno dla proamerykańskich liberałów jak
i niechętnych Żydom konserwatywnych katolików - mit jakoby polityka
Państwa Izrael, zwłaszcza zaś polityka wobec Palestyńczyków, cieszyła się
bezwarunkowym poparciem wszystkich żydowskich środowisk na świecie.
/dr hab. Włodzimierz Ługowski IFIS PAN/
Książka prof. Y. Rabkina opisuje ostatnią, i dotąd
najbardziej dramatyczną fazę konfliktu, jakie rozdzierał żydostwo niemal od
zarania dziejów, konfliktu między dwoma zasadami leżącymi u jego podstawy:
religijną zasadą przymierza i świecką w istocie zasadą plemiennej przynależności.
Chodzi o istotę żydowskiej tożsamości: co w byciu
Żydem decydujące, przynależność do narodu żydowskiego czy też udział w
przymierzu, jakie naród ten zawarł z Bogiem i przestrzeganie religijnego prawa,
które ze strony ludzkiej jest tego przymierza warunkiem. Syjonizm
– czyli projekt stworzenia nowej, świeckiej tożsamości żydowskiej i
nowej formuły narodowego bytu opartej nie na religijnej tradycji ale takich
samych politycznych fundamentach jak inne powstające państwa narodowe -
był ciosem w samo jądro dawnej żydowskiej tożsamości i musiał spotkać się z
oporem ze strony reprezentantów tej tradycji. Rabkin
pokazuje, że opór ten, choć marginalizowany w publicznym dyskursie trwa a sam
spór o żydowską tożsamość daleki jest od rozstrzygnięcia, podobnie jak przyszłość
samego Izraela.
/dr hab. Jan Doktór, Żydowski Instytut Historyczny/
Warszawa 2007
SPIS TREŚCI
O autorze 7
Przedmowa do polskiego wydania 9
Wstęp 13
Prolog 15
Rozdział 1. Orientacje
20
Sekularyzacja i asymilacja
22
Historia jako pole bitwy 26
Antysyjoniści i niesyjoniści 32
Rozdział 2. Nowa tożsamość 40
Od mesjanizmu do nacjonalizmu
40
Narodziny Żyda świeckiego
51
Niepełna przemiana 55
Żyd, Hebrajczyk, Izraelczyk
61
Współczesny język hebrajski a
świecka tożsamość 76
Rozdział 3. Ziemia Izraela:
wygnanie i powrót 86
Grzech a wygnanie 89
Mesjańska przestroga 94
Myśl syjonistyczna 104
Przedsięwzięcie syj onistyczne 111
Rozdział 4. Użycie siły 118
Zakodowany pacyfizm 118
Żydzi Rosji: frustracja i przemoc 125
Duma i samoobrona 130
Ambiwalentny nacjonalizm
138
Zwycięstwa Izraela 145
Korzenie terroryzmu 160
Rozdział 5. Współpraca i jej granice 166
Opór wobec syjonizmu w Ziemi Świętej 168
Odrzucenie syjonizmu w
diasporze Stosunki z państwem Państwo a judaizm
Rozdział 6. Syjonizm, szoah i
Państwo Izrael Katastrofa i jej przyczyny Syjoniści a szoah Cudowne odrodzenie
czy bezustanna destrukcja?
Rozdział 7. Proroctwa zagłady
i strategie przetrwania Państwo Izrael w żydowskiej ciągłości Debata publiczna
i jej granice Obietnica czy groźba?
Epilog
Podziękowania
Noty biograficzne
Słownik
Indeks
Bibliografia