Dookoła świata bez sztormów. Planowanie rejsów oceanicznych autor: Andrzej Urbańczyk wydawca: Almapress rok wydania: 2006 numer wydania: 1 ilość stron: 297 isbn: 837[zasłonięte]3515 format: 170x250 mm oprawa: twarda cena katalogowa: 49,90 zł nasza cena: 41,00 zł
Autor, który przeżeglował samotnie 75 000 mil, zwraca w swojej książce szczególną uwagę na żeglowanie bezpieczne, ale i skuteczne. Dużą zaletą tej książki są własne koncepcje autora, a także wiele rysunków i map, nieszablonowy, swobodny styl i liczne dygresje. Dookoła świata bez sztormów stanowi cenne uzupełnienie biblioteki każdego żeglarza ogarniętego pasja żeglowania dalej niż strefa przybrzeżna i otoczenie jego macierzystego portu. Spis treści: Sztuka i metafizyka planowania. Czy w ogóle warto czytać tę książkę? 1. Ziemia planeta oceanów 1.1. Oceany 1.2. Wiatry 1.2.1. Strefy kuli ziemskiej 1.2.2. Wiatry poszczególnych oceanów 1.2.3. Wiatry sezonowe 1.3. Falowanie 1.3.1. Falowanie poszczególnych oceanów 1.3.2. Falowanie fenomenalne 1.4. Skala Beauforta 1.5. Huragany, cyklony, tajfuny 1.5.1. Cyklony poszczególnych oceanów 1.5.2. Rady praktyczne 1.6. Cisze 1.6.1. Cisze równikowe 1.6.2. Cisze równikowe poszczególnych oceanów 1.6.3. Cisze równikowe. Wpływ pozycji Słońca 1.6.4. Tropikalne strefy wiatrów zmiennych poszczególnych oceanów 1.6.5. Inne cisze 1.6.6. Co to znaczy „cisza"? 1.6.7. Strategia 1.6.8. Trochę filozofii 1.7. Prądy oceaniczne 1.7.1. Prądy poszczególnych oceanów 1.8. Lody morskie 1.8.1. Lód morski 1.8.2. Góry lodowe 1.9. Bibliografia do rozdziału 1 2. Źródła informacji 2.1. Mapy morskie 2.2. Klasyfikacja map morskich 2.2.1. Mapy nawigacyjne 2.2.2. Mapy informacyjne 2.2.2.1. Mapy pilotowe 2.2.2.2. Mapy drogowe 2.2.2.3. Mapy łodziowe 2.2.2.4. Inne mapy informacyjne 2.3. Ocean Passages for the World 2.4. Locje, instrukcje nawigacyjne, wiadomości żeglarskie i inne źródła 2.5. Informacje żeglarzy Krakinform spzoo spis 2.6. Bibliografia do rozdziału 2 3. Prędkość jachtu 3.1. Jacht - dzielność morska, prędkość, warunki żeglugi 3.2. Prędkość jachtu 3.3. Wykonanie wykresu biegunowego 3.3.1. Niezbędne oprzyrządowanie 3.3.2. Zapisywanie danych 3.3.3. Wykonanie pomiarów 3.3.4. Opracowanie wyników 3.3.5. Wykres biegunowy - konstrukcja 3.4. Bibliografia do rozdziału 3 4. Przebyta droga 4.1. Obliczanie przebiegów dobowych 4.1.1. Przygotowanie danych 4.1.2. Arkusz obliczeń 4.2. Czynniki dodatkowe 4.3. Przebieg oceaniczny 4.4. Wybór kursu w stosunku do wiatru 4.4.1. Wybór kursu w żegludze na wiatr 4.4.2. Wybór kursu w żegludze z wiatrem 4.4.3. Korekta kursu przy zmianie kierunku wiatru 4.4.4. Korekta kursu przy zmianie siły wiatru 4.5. Bibliografia do rozdziału 4 5. Planowanie rejsów oceanicznych 5.1. Rejs, jacht, załoga 5.2. Reguły planowania 5.2.1. Strefa zagrożenia 5.2.2. Zgodność z siłami natury 5.2.3. Rezerwa czasu 5.3. Diagram przebiegu rejsu 5.4. Metodyka planowania rejsu 5.4.1. Założenia ogólne rejsu 5.4.2. Motywacja i cel rejsu 5.5. Elementy planowania rejsu 5.6. Anormalne warunki żeglugi 5.7. Bibliografia do rozdziału 5 6. Jakiekolwiek są nasze marzenia 6.1. Stażowy rejs bałtycki, 14 dni żeglugi - 1000 mil 6.2. Okrężne rejsy wokół północnego Atlantyku 6.2.1. Gdańsk-Newport-Gdańsk 6.2.2. Szczecin-Wyspy Kanaryj skie-Antyle-Wybrzeże Stanów Zjednoczonych-Szczecin 6.3. Z Ameryki Północnej przez Hawaje do Japonii i z powrotem 6.4. Rejsy dookoła świata. Trasą na zachód przez Cieśninę Torresa i trasą na wschód przez przylądek Horn 6.4.1. Rejs dookoła świata trasą na zachód, przez Cieśninę Torresa 6.4.2. Rejs dookoła świata trasą na wschód przez przylądek Horn 6.4.3. Rejs dookoła świata trasą na wschód przez przylądek Horn. Wariant non stop 6.5. Biblosrafia do rozdziału 6 7. Strategiczne miejsca oceanów 7.1. Kanał Kiloński 59°N-9-10°E 7.2. Wyspy Kanaryjskie 28°N-15°W 7.3. Wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych od 25°N do 43°N 7.4. Kanał Panamski 9°N-79°W 7.5. Kanał Sueski 30-32°S-33°N 7.6. Południowa Afryka. Kapsztad 34°S-18°E, Durban 30°S-31°E 7.7. Polinezja Francuska, Tahiti 17°S-150°W 7.8. Samoa, Pago Pago 14°S-171°W 7.9. Cieśnina Torresa 110S-142°E 7.10. Port Darwin 12°S-131°E 7.11. Sydney 34°S- 151°E 7.12. Zachodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych 33-49°N 7.13. Archipelag Hawajski, Honolulu 20°N-158°W 7.14. Centralna Japonia, Jokohama 35°N-140°E 7.15. Przylądek Horn 56°S-67°W, Cieśnina Magellana 53°S-67°-75°W 7.16. Biblografia do rozdziału 7 8. Kotwicę podnieś! Spis tabel Tab. 1. Podział oceanów Tab. 2. Podział mórz Tab. 3. Kierunki monsunów Tab. 4. Cyklony poszczególnych oceanów Tab. 5. Generalne kierunki i okresy występowania monsunów Tab. 6. Lokalne wiatry sztormowe Tab. 7. Dane empiryczne falowania Tab. 8. Parametry fali odpowiadające danej prędkości wiatru Tab. 9. Wielkość falowania maksymalnego Tab. 10. Oryginalna wersja skali Beauforta Tab. 11. Zmodyfikowana skala Beauforta Tab. 12. Wersja międzynarodowa skali Beauforta Tab. 13. Rozszerzona skala Beauforta Tab. 14. Grafik występowania cyklonów na poszczególnych oceanach Tab. 15. Częstość występowania cyklonów Tab. 16. Amerykańskie mapy pilotowe Tab. 17. Angielskie mapy drogowe Tab. 18. Mapy łodziowe Tab. 19. Samotne przejścia przylądka Horn Tab. 20. Samotne przejścia Japonia- Kalifornia Tab. 21. Prawdopodobieństwa prawdziwości relacji Tab. 22. Kronika tragicznych regat Fastnet 1979 Tab. 23. Tabela notowania danych pomiarowych Tab. 24. Tabela predości rzeczywistej i kursu rzeczywistego Tab. 25. Arkusz sił wiatrów i parametrów wiązanych Tab. 26. Prędkość prądu z poszczególnych kierunków i parametry związane Tab. 27. Procentowy udział poszczególnych sił poruszających jacht Tab. 28. Tabela przyrostu prędkości jachtu na poszczególnych kursach pełnych Tab. 29. Tabela huraganów na płn. Atlantyku (1[zasłonięte]931-19) Tab. 30. Charakterystyka sytuacji żeglugowej na trasie San Francisco - Hawaje Tab. 31. Harmonogram rejsu wokółziemskiego drogą na wschód przez przylądek Horn Tab. 32. Data mijania poszczególnych punktów trasy wokółziemskiej w samotnych rejsach non stop Tab. 33. Czas przebywania poszczególnych odcinków trasy wokółziemskiej w samotnych rejsach non stop Tab. 34. Planowane czasy przelotów
|