Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Świat kolei 6/2010

15-10-2014, 18:41
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 13 zł      Aktualna cena: 9 zł     
Użytkownik g_rajnert
numer aukcji: 4672046359
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 5   
Koniec: 15-10-2014 18:02:03

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 

AKTUALNOŚCI – Nowości z Olszynki
Autor: Seweryn Dębski 
Trudna sytuacja taborowa spółki PKP Intercity S.A. związana z odstawieniem większości lokomotyw EP09 spowodowała podjęcie decyzji o leasingu pięciu pojazdów Siemensa, dla których umownie przewidziano serię EU45. Mają one wesprzeć przynajmniej przez najbliższe trzy miesiące obsługę „szybkich” pociągów.


NASZ PORTRET – Parowozy serii Tr201 i Tr203
Autor: Tomasz Roszak 
Część 2 – Służba na PKP

 
HISTORIA KOLEI – Modernizacja krakowskiego węzła kolejowego w latach 1939 - 1945
Autor: Dominik Lulewicz 
Artykuł przedstawia planowane oraz zrealizowane w latach 1939 – 1945 obiekty infrastruktury w obrębie krakowskiego węzła kolejowego. Zainteresowanie historycznymi obiektami kolejowymi związane jest bezpośrednio z problemem ich ochrony konserwatorskiej. W Krakowie jedynie Dworzec Główny doczekał się wpisu do rejestru zabytków. Niestety reszta historycznych zabudowań, pamiętających zarówno czasy Austro-Węgier czy pochodzących z międzywojnia nadal czeka na objęcie ochroną. Ta sama sytuacja dotyczy budynków z okresu II wojny światowej. Co prawda nie budzą one takiego sentymentu, jak obiekty z czasów CK monarchii i na dodatek kojarzą się z ponurymi latami drugiej wojny, jednakże stanowią ciekawe przykłady architektury funkcjonalnej o uwydatnionych cechach użytkowych, zgodnej z pewną, obowiązującą przez krótki czas konwencją stylistyczną III Rzeszy.

 
KOLEJ W ŚWIECIE – Koleje na Islandii
Autor: Tomasz Jerczyński 
Jeśli pominąć miniaturowe państwa-księstwa, to Islandia jest jedynym krajem europejskim pozbawionym całkowicie komunikacji kolejowej. I choć koleje użytku publicznego nigdy tam nie powstały, to jednak w dziejach Islandii możemy odnotować istnienie co najmniej trzech kolei zakładowych, z których dwie miały trakcję mechaniczną.

 
KOLEJ W POLSCE – Pierwsze seryjnie produkowane wagony 1 klasy standardu Z2 typu 139A na PKP (cz.1) 
Autor: Andrzej Etmanowicz 
Część 1 - Wersje fabryczne bez klimatyzacji

 
WĄSKIE TORY – Nostalgia za parą – Śmigiel 1990
Autor: Marek Malczewski 
Podróże z cyklu Nostalgia za parą już na trwałe weszły do kalendarza imprez gromadzących nie tylko fanów „wąskich torów”. W przedinternetowym świecie była to także okazja do osobistego spotkania rosnącego powoli środowiska miłośników komunikacji szynowej. Gdy na początku 1990 roku organizatorzy zastanawiali się, którą kolejkę wybrać jako miejsce kolejnego, czwartego już spotkania, dotarły do nich informacje o planowanym „zawieszeniu” przewozów (czytaj: likwidacji) na linii Zgliniec – Stare Bojanowo. W tej sytuacji decyzja mogła być tylko jedna: jedziemy do Śmigla.


ALBUM STACJI
 – Wschowa
Autor: Sławomir Fedorowicz 
Stacja Wschowa została otwarta w 1857 roku wraz z linią kolejową Leszno – Głogów będącą odgałęzieniem Kolei Wrocławsko-Poznańskiej. Zbudowany wtedy dworzec przetrwał do naszych czasów w stanie niezmienionym.

 
FILATELISTYKA
Autor: Krystian Żurawski 
Znaczki KOLMEXU Przypadki kubańsko-bułgarskie Tajne przez poufne?

 
MIEJSKIE TORY – Wrocławska zajezdnia II Ołbin 1[zasłonięte]910-20
Autor: Tomasz Sielicki 
Po północnej stronie ul. Słowiańskiej, w zachodniej części Ołbina, otwarto w 1910 roku niepozorną halę tramwajową wraz z przybudówką mieszczącą pomieszczenia gospodarcze. Dała ona początek dużemu zakładowi eksploatacji tramwajów, który funkcjonuje do dziś. Setna rocznica uruchomienia Zajezdni II Ołbin niech będzie okazją do zapoznania się z historią tego ciekawego obiektu, poczynając od pierwszych projektów, a na czasach nam współczesnych kończąc.

 
MAKIETA – Elektrotrawosadzenie – nowoczesny sposób na wykonanie zieleni niskiej
Autor: Leszek Lewiński 


WARSZTAT – Ruchome wentylatory w modelach lokomotyw spalinowych
Autor: Roman Kozak 
Często w modelach, i to nie tylko kolejowych, dla ich „ożywienia” instaluje się mniej lub bardziej wyszukane układy elektroniczne. Wiele modeli wyposaża się w dekodery dźwięku dla nadania wrażenia pracy ich urządzeń. Model parowozu potrafi dzisiaj nie tylko dymić, ale „sapać” oraz „pufać” w rytm pracy tłoków, a na postoju słychać pracę turbiny-agregatu prądotwórczego i szuflowanie węgla przez palacza. Można jednak i warto pokusić się samemu o wyposażenie modeli w wiele prostych funkcji ruchowych. Na początek – wykonanie ruchomych wentylatorów w modelach lokomotyw spalinowych.

 
TEST MODELU
 – Parowóz pospieszny serii Pt31
Autor: Arkadiusz Lubka 
Pod koniec lat 20. ubiegłego wieku było już oczywiste, że niedostateczna liczba parowozów przeznaczonych do prowadzenia pociągów pospiesznych, przejętych po odzyskaniu niepodległości od zarządów kolei zaborców, w połączeniu z ich nieprzystającymi do współczesnych zadań parametrami, zmuszają do zakupu większej ilości nowych maszyn. Zamówiono prototypy, a po jazdach testowych zdecydowano się zamówić parowozy serii Pt31. Wiosną tego roku do handlu trafił długo oczekiwany, pierwszy seryjny model parowozu polskiej konstrukcji i produkcji, w barwach PKP.


REPORTAŻ – Wyjazd do Hamburga i Dortmundu
Autor: Arkadiusz Lubka 
Polski Związek Modelarzy Kolejowych, który już od dziesięciu lat patronuje dorocznym, jesiennym wyjazdom na targi modelarskie w Lipsku, wiosną tego roku po raz pierwszy zaprosił hobbystów na wycieczkę do Dortmundu, na targi Intermodellbau. Dwudniowy wyjazd został połączony ze zwiedzaniem hamburskiej, największej stacjonarnej makiety kolejowej w Europie.

Stan bdb minus