AKTUALNOŚCI – XX Parada Parowozów w Wolsztynie
Paweł Korcz
W tegorocznej jubileuszowej, dwudziestej już paradzie parowozów uczestniczyło 14 czynnych parowozów, co stanowi najlepszy wynik od wielu lat. Nieco zawiodła organizacja, ale ucieszyć może fakt poinformowania w czasie imprezy przez wicemarszałka województwa wielkopolskiego o powołaniu w 2014 roku spółki Parowozownia Wolsztyn, która przejmie prowadzenie parowozowni, uruchamianie pociągów planowych oraz specjalnych, a także organizację parad parowozów. Jest to duża szansa dla skansenu.
HISTORIA KOLEI – Koleje żelazne Frontu Ufortyfikowanego Łuku Odry - Warty
Robert Michalak
W październiku 1935 roku Adolf Hitler wraz z Ministrem Wojny i grupą generałów wyruszyli z Berlina na wschód pociągiem specjalnym na osobisty służbowy rekonesans. Na miejscu inspekcji, przemieszczając się kolumną samochodów, grupa ta zwiedziła szereg obiektów bojowych niemieckich wschodnich umocnień granicznych. Później udali się na wzniesienia pomiędzy Kaławą a Kęszycą. Podczas wizji lokalnej zaprezentowano Hitlerowi projekty stworzenia fortyfikacji w pełni zamykających najkrótszą drogę prowadzącą od wschodu do Berlina. Plany te zakładały budowę frontu ufortyfikowanego ciągnącego się łukiem od Warty na północy do Odry na południu. Ta śmiała koncepcja przewidująca realizację ciągłej linii nowoczesnych umocnień stałych zrobiły na Führerze tak silne wrażenie, że bez wahania podjął on decyzję o jak najszybszym rozpoczęciu tej technicznie skomplikowanej i przez to astronomicznie drogiej inwestycji.
STATYSTYKA – Lokomotywy serii SM42
Paweł Terczyński
Fabryka lokomotyw Fablok w Chrzanowie wyprodukowała ponad 10,5 tys. egzemplarzy lokomotyw i przez wiele dziesięcioleci stanowiła wizytówkę polskiego przemysłu taboru kolejowego. Dzisiejsze pokolenie kojarzy jej działalność przede wszystkim z najliczniej reprezentowanym pojazdem – lokomotywą spalinową o mocy 800 KM, oznaczoną według systematyki producenta symbolem Ls800. Produkcja, obejmująca dostawy dla PKP (serie SM42 i SP42) i zakładów przemysłowych, a także eksport, osiągnęła imponującą liczbę 2125 egzemplarzy.
KOLEJ W FOTOGRAFII – O pociągu do fotografowania kolei, czyli jak i czym to robić…
Witold Tranda
Artykuł porusza niektóre zagadnienia z dziedziny fotografii mogące przydać się Czytelnikom przy wyborze sprzętu i jego obsłudze. Zwracając się do środowiska o zróżnicowanej wiedzy fotograficznej trudno niestety uniknąć napisania o sprawach dla kogoś banalnych, a zbyt specjalistycznych dla innych. Jeśli zamieszczone uwagi przydadzą się któremuś z Czytelników i ośmielą go do przysłania swoich ciekawych i dobrych technicznie zdjęć o tematyce kolejowej – byłoby wspaniale.
KOLEJ W ŚWIECIE – Parada lokomotyw spalinowych na kolei SVR
Ryszard Rusak
W dniach 4-7 października 2012 roku na muzealnej kolei Severn Valley Railway zorganizowano paradę lokomotyw spalinowych. Podczas imprezy o nazwie Diesel Gala, przy pięknej jesiennej pogodzie, można było fotografować muzealne pojazdy prowadzące historyczne pociągi pasażerskie.
ZAPOMNIANE LINIE – Dawny przebieg odcinka Inowrocław – Inowrocław Mątwy
Sławomir Fedorowicz
W ŚK 3/2013 odwiedziliśmy stację węzłową Inowrocław, zwiedzając dawny przebieg linii kolejowej w kierunku Żnina. Tym razem zapraszamy ponownie na tę stację, podczas wycieczki spróbujemy odnaleźć ślady po pierwszym przebiegu linii do Mogilna przez Gopło.
WĄSKIE TORY – Stulecie kolejek wystawowych i lilipucich w Polsce
Roman Witkowski
Przypadająca właśnie 100. rocznica wybudowania na obecnym terenie Polski pierwszej kolejki lilipuciej skłania do refleksji i podsumowania dorobku modelarzy, którzy w ostatnich latach rozpoczęli budowę własnej miniaturowej kolei. Choć w porównaniu do innych krajów europejskich są to skromne osiągnięcia, warto zapoznać się z ideą przewodnią budowy oraz nowatorskimi rozwiązaniami.
ALBUM STACJI – Trzciel
Paweł Korcz
Stacja Trzciel została urządzona na oddanej do użytku w 1908 roku linii kolejowej łączącej Międzychód ze Zbąszyniem. Była to największa stacja na linii, poza stacjami początkową i końcową. Do 1919 roku znajdowała się na terytorium Niemiec, jednak w wyniku sukcesu Powstania Wielkopolskiego i nowego podziału administracyjnego cała linia Międzychód – Zbąszyń wraz ze stacją Trzciel znalazła się na terytorium Polski, natomiast miasteczko Trzciel po stronie Niemiec.
TRAMWAJE – Wagony GT8ZR w Łodzi
Tomasz Jerczyński
Geneza i konstrukcja wagonów GT6ZR Bochum została opisana w numerach 9 i 10/2012 ŚK. Warto bliżej przedstawić eksploatowane w Łodzi tramwaje GT8ZR. Dokonana w Innsbrucku przebudowa z GT6ZR na GT8ZR oraz późniejsza modernizacja spowodowały wprowadzenie szeregu zmian względem stanu fabrycznego.
MIEJSKIE TORY – Tramwaj typu 105N – i tak to się zaczęło!
Henryk Ciosiński
Kilkadziesiąt setek tramwajów popularnie określanych jako Konstal 105N i pochodnych wciąż przewozi w miastach Polski miliony pasażerów. To najbardziej widoczny tramwaj w naszym kraju, z pudłem o charakterystycznym, mocnym przeszkleniu. Wyprodukowano ich niemal 4000 sztuk i są uosobieniem ostatniego tchnienia minionego systemu w polskim przemyśle tramwajowym – a przecież od pojawienia się pierwszego pojazdu na torach Warszawy upłynęło w tym roku 40 lat! Mimo, że w niektórych miastach popularne stopiątki zaczynają być w odwrocie, to jednak w tej czy innej wersji modernizacyjnej z pewnością będą nam towarzyszyć jeszcze wiele lat.
ORYGINAŁ I MODEL – Tabor obcych kolei na polskich torach i jego modele
Andrzej Etmanowicz
Pierwsze wagony 2 klasy standardu Z kolei ŐBB typu 21-70.0/21-90.0 serii Bmz
WARSZTAT – Model wagonu-chłodni 202Lc w skali 1:87
Tomasz Florczak
Artykuł zawiera relację z budowy modelu wagonu-chłodni polskiej konstrukcji typu 202Lc, a także opis różnych czynności, które z powodzeniem można wykorzystać przy budowie innych modeli taboru kolejowego.
NOWOŚCI MODELARSKIE – Polskie nowości 2013
Arkadiusz Lubka
FILATELISTYKA
Krystian Żurawski
150 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Petersburskiej
Na torze 6000 mm
150-lecie londyńskiego metra
Superministerstwo
Stan bdb minus, slady przechowywania widoczne na okladce