AKTUALNOŚCI – Noworoczne cięcia w GOP
Autor: Jakub Halor, Ryszard Rusak
Od 30 grudnia 2008 akcje spółki Tramwaje Śląskie trafiły bezpośrednio do gmin GOP. Właścicielem spółki ostatecznie stało się 12 górnośląskich i zagłębiowskich miast. Gminy mają teraz możliwość inwestowania w zaniedbane torowiska i tabor. Tymczasem o nowych inwestycjach nie ma jednak mowy, wręcz przeciwnie – w pierwszej kolejności postawiono na likwidację.
NASZ PORTRET – Lokomotywy spalinowe serii SM15
Autor: Paweł Terczyński, Krzysztof Zintel
W połowie lat 60. ubiegłego wieku do eksploatacji na PKP i kolejach przemysłowych wprowadzono kilkadziesiąt lokomotyw spalinowych serii SM15. Zbudowano je w Chrzanowie wg licencji zakupionej w ZSRR.
HISTORIA KOLEI – Historia kolei w dolinie Białej Lądeckiej cz.1
Autor: Przemysław Dominas
Linia kolejowa z Kłodzka do Stronia Śląskiego jest uważana za jedną z najpiękniejszych w Sudetach. Bezsprzeczną atrakcyjność krajobrazową potwierdzają również liczne opinie pasjonatów kolejnictwa czy turystyki i krajoznawstwa. Prowadzenie sporadycznych przejazdów pociągów towarowych nie zmienia faktu, że część obiektów architektonicznych niszczeje, odchodząc tym samym bezpowrotnie do historii.
KOLEJ W ŚWIECIE – Lokomotywy TRAXX Bombardiera w Europie cz.1
Autor: Ryszard Rusak
TRAXX to obecnie synonim prestiżowych, standaryzowanych lokomotyw towarowych dla dynamicznie rozwijającego się rynku europejskich operatorów. Do dnia dzisiejszego wyprodukowano około 700 elektrowozów w czterech wersjach. Czterosystemowe lokomotywy w wersji TRAXX MS serii E 186, których produkcję rozpoczęto w 2007 r., spowodowały istny boom na rynku lokomotyw elektrycznych.
ZAPOMNIANE LINIE – Jugowice - Walim
Autor: Wiktor Malinowski
Wędrujemy śladem zlikwidowanej Kolejki Walimskiej. Otwarcie tej linii, od początku jako elektrycznej, nastąpiło w 1914 roku. Była to piąta zelektryfikowana linia na obecnym terenie Polski.
WĄSKIE TORY – Cementownia Groszowice – ostatni dzień kolejki
Autor: Michał Izydorczak
Kolej Cementowni Groszowice w Opolu była jedną z najbardziej interesujących przemysłowych kolei wąskotorowych, jakie dotrwały do drugiej połowy lat 90. Głównym zadaniem kolei o „śląskim” prześwicie 785 mm był transport urobku z kopalni do cementowni znajdującej się w opolskiej dzielnicy Groszowice. Niestety, rok 1997 był ostatnim, w jakim kursowała ta ciekawa wąskotorówka.
WCZORAJ I DZIŚ – Lubanice
Autor: Michał Jerczyński
Lubanice to niewielka stacja położona między Żarami a Bieniowem na drugorzędnej linii Żary – Krzystkowice. Planowy ruch pociągów otwarto na tym odcinku 1896 roku.
ABC KOLEI – Oznaczenie typu pojazdu szynowego cz.2
Autor: Paweł Terczyński
FILATELISTYKA
Autor: Krystian Żurawski
Podróż do Tybetu Ale kino Bardzo ciężki transport
MIEJSKIE TORY – Siedmiogród (Transylwania)
Autor: Marcin Stiasny, Piotr Tomasik
Spoglądając na spis rumuńskich miast eksploatujących tramwaje, wyraźnie widzimy podział na dwie grupy – „tramwaje z tradycjami” i sieci powstałe w latach 80. Krótko przed zmianami ustrojowymi otwarto linie w siedmiu miastach, obecnie jest ich o jedną mniej niż w Polsce. W czasie podróży po Rumunii zadziwi nas na pewno niejedno. Pierwszym zaskoczeniem będzie fakt, że rumuńskie tramwaje posiadają ... tablice rejestracyjne.
MAKIETA – Naumburg 2008, czyli dwudziestolecie N we FREMO
Autor: Marcin Zaleski
FREMO to niemieckie – choć obecnie, ze względu na zasięg działania, w zasadzie paneuropejskie – stowarzyszenie modelarzy kolejowych budujących makiety modułowe w różnych wielkościach. Zasady budowy makiet w każdej wielkości są ściśle określone i zebrane w klarownej dokumentacji dostępnej w internecie.
ORYGINAŁ I MODEL – Tabor obcych kolei na polskich torach i jego modele. Wagon serii Bm 232 kolei DB
Autor: Andrzej Etmanowicz
Przedstawiamy wagon typu Bm 232 kolei DB, od którego w ówczesnych zachodnich Niemczech rozpoczęła się produkcja nowoczesnych wagonów pasażerskich. Wagony te do końca lat 90. można było często spotkać na polskich torach.
KATALOG MODELI – Wagon platforma budowy amerykańskiej
Autor: Arkadiusz Lubka
Wojska amerykańskie wysłane do Europy w 1917 roku, zostały wyposażone w dużą liczbę taboru kolejowego, zbudowanego w rekordowo krótkim czasie z uwzględnieniem norm kolei europejskich. Po wojnie PKP zakupiły ponad 12 tys. wagonów konstrukcji amerykańskiej a wśród nich wagony platformy.
TEST MODELU – Wagon motorowy serii MsBi
Autor: Arkadiusz Lubka
Pierwsze dwuosiowe wagony motorowe z elektryczną przekładnią wyprodukowano w 1932 roku. Łącznie - 64 wagony. Istnieją potwierdzone informacje o eksploatacji jednego wagonu tego typu przez PKP. Pojazd został przydzielony do dyrekcji warszawskiej a jego stacją macierzystą przez cały okres służby była Hajnówka.
Stan bdb minus