AKTUALNOŚCI – Odbudowa fragmentu linii Ścinawka Średnia – Tłumaczów – Otovice (Broumov)
Autor: Ryszard Boduszek
W październiku 2009 rozpoczęła się odbudowa 5-kilometrowego odcinka linii kolejowej Ścinawka Średnia – Tłumaczów. Powodem i celem tej odbudowy stała się potrzeba wywozu melafiru wydobywanego w kamieniołomie leżącym nieopodal miejscowości Tłumaczów. Ten sposób wywozu kamienia jest najbardziej ekonomiczny a jednocześnie pozwoli ochronić lokalne drogi przed kompletnym zniszczeniem.
REPORTAŻ – InnoTrans 2010
Autor: Ryszard Rusak
We wrześniu w Berlinie odbyły się największe na świecie targi branży kolejowej. Mimo światowego kryzysu gospodarczego branża kolejowa ma się dobrze, co widać było na stoiskach targowych, a w szczególności w sektorze taborowym. Światowi producenci oraz stawiające swoje „pierwsze kroki” małe wytwórnie bądź zakłady naprawcze zaprezentowali w sumie 121 nowych pojazdów. W targach uczestniczyło 2242 wystawców z 45 krajów, z czego 55% pochodziło z zagranicy. Na targach zaprezentowały się również firmy polskie, które wzbudziły bardzo duże zainteresowanie zwiedzających.
KOLEJ W POLSCE – Operatorzy prywatni w Polsce – podsumowanie działalności
Autor: Jacek Chiżyński
Pierwsze składy towarowe obsługiwane przez prywatnych przewoźników wyjechały na polskie tory już w 2002 roku, jednakże tak naprawdę w znaczącej ilości zarówno pod względem mnogości relacji, jak i ilostanu posiadanego taboru operatorzy ci zaczęli być widoczni dopiero w 2004 roku. Wówczas też nastąpił proces sprowadzania do Polski różnych lokomotyw spalinowych i elektrycznych z Czech, Słowacji, Niemiec czy Estonii, ale także z Rumunii, Austrii, Maroka, Kanady i Wielkiej Brytanii. Artykuł omawia pokrótce zmiany, jakie zaszły w strukturach niektórych operatorów oraz przybliża rodzaje taboru trakcyjnego eksploatowanego przez liczących się na rynku przewoźników spoza Grupy PKP.
HISTORIA KOLEI – Historia Kolei w Biskupcu Pomorskim
Autor: Marcin Przegiętka
W 1871 roku zbudowano kolej toruńsko-wystrucką, która jednak ominęła miasto. Bezskutecznie planowano budowę linii lokalnej, na wzór kolejki wąbrzeskiej, do oddalonego o 3 km dworca. Potem w 1920 roku stację kolejową odcięła granica państwowa. Na nowe połączenie z Kisielicami mieszkańcom Biskupca przyszło czekać 5 lat.
HISTORIA KOLEI – Historia sygnałów zwrotnicowych cz.2
Autor: Bogusław Molecki
W pierwszej części publikacji zamieszczonej w numerze 10/2010 można zapoznać się z początkami systemów osygnalizowania rozjazdów i ich rozwojem do lat 20. Poruszony też został problem rozjazdów krzyżowych z czterema zwrotnicami. Druga część artykułu stanowi kontynuację tych rozważań, prezentuje też rozwiązania współczesne.
KOLEJ W ŚWIECIE – Historia Kolei Bagdadzkiej i współczesne koleje Iraku
Autor: Andrew Grantham, Marek Graff
Koleje Iraku ze względu na brak dostępnych źródeł i opracowań oraz niewielką dostępność kraju dla badaczy historii kolejnictwa są mało znane w środowisku miłośników kolei. Publikowany artykuł nie zawiera żadnych komentarzy czy analiz politycznych i jest wyłącznie próbą przybliżenia historii kolei na ziemiach leżących w dolinie rzek Eufrat i Tygrys, począwszy od XIX wieku – ery Imperium Osmańskiego – do czasów obecnych, czyli Iraku. Ze względu na szczupłość literatury, wszelkie informacje od Czytelników są mile widziane.
ZAPOMNIANE LINIE – Ruciane Nida - Mrągowo
Autor: Andrzej Olesiak
Linia Ruciane Nida – Mrągowo jest jedną z wielu mazurskich linii kolejowych, która została zniszczona działaniami wojennymi w 1945 roku. Na trasie drugorzędnej, otwartej dla ruchu w 1898 roku możemy podziwiać kunszt budowniczych w polodowcowym krajobrazie. Wysokie nasypy przechodzące w głębokie wykopy, przekraczają strome jary po wiaduktach. Trasę można polecić rowerzystom lub piechurom, którzy zechcą wzbogacić swój letni wypoczynek nad wodą.
WĄSKIE TORY – Muzealne parowozy wąskotorowe na tor 1000 mm
Autor: Bogdan Pokropiński
Parowóz bezpaleniskowy T(b)4688
ALBUM STACJI – Obrzycko
Autor: Paweł Korcz
Linia z Wronek do Obornik Wlkp. od początku miała znaczenie lokalne. Ciągłość linii była dwukrotnie przerywana w 1939 i w 1945 roku poprzez wysadzenie mostu na Warcie. Po wojnie sytuacja linii niewiele się zmieniła. W 2008 roku rozebrano część toru, nadal istnieje jednak jego część od mostu przez Obrzycko do Wronek. Most na Warcie został wpisany do rejestru zabytków. Trwają także prace lokalnej grupy entuzjastów mające na celu zachowanie istniejącego odcinka linii.
FILATELISTYKA
Autor: Krystian Żurawski
Krajowa Wystawa Filatelistyczna i Międzynarodowa Konferencja Naukowa „TRANSPORT 2010” cz.1
MIEJSKIE TORY – Tramwaje w europejskiej części Rosji cz.3
Autor: Marcin Stiasny
Po rozpadzie ZSRR nastąpił wieloletni kryzys gospodarczy, który odbił się mocnym piętnem na komunikacji publicznej. W niektórych rejonach, jak np. Azja Środkowa czy Zakaukazie, gdzie władza radziecka była wyznacznikiem postępu technicznego, w ciągu kilku lat doszło do niemal całkowitego unicestwienia „elektrotransportu”. Zgoła odmienna sytuacja jest w samej Rosji. Po latach kryzysu kraj ten odbija się od dna, co znajduje swój wyraz również w odradzaniu się transportu publicznego. Choć wciąż znajdują się niechlubne przypadki jak Petersburg, Rostów nad Donem czy Woroneż, gdzie w ciągu kilku lat zniszczono wiodące niegdyś systemy tramwajowe, to jednak coraz częściej trafiają się przedsiębiorstwa komunikacyjne działające niemal wzorcowo, zarówno w dużych miastach jak Krasnodar czy Iżewsk, jak i w niewielkich, mało znanych.
MAKIETA - Lipsk 2010
Autor: Ryszard Pyssa
Od kilku lat pierwszy weekend października jest w kalendarzu wielu polskich miłośników kolejowych miniatur zarezerwowany na wyjazd do Lipska. Odbywająca się na terenach Targów Lipskich coroczna impreza modelarska przyciąga tłumy zwiedzających. Na targach można zapoznać się z jesiennymi nowościami firm modelarskich oraz zakupić, często po okazyjnych cenach, modele i publikacje o kolei.
ORYGINAŁ I MODEL – Tabor obcych kolei na polskich torach i jego modele
Autor: Andrzej Etmanowicz
Wagon osobowy 1/2 klasy serii A3B5 typu Plan K kolei NS
TEST MODELU - Wielosystemowa lokomotywa elektryczna serii 183
Autor: Arkadiusz Lubka
Po wprowadzeniu do eksploatacji pod koniec ubiegłego roku lokomotywy typu ES64U4 przez PKP Intercity, polscy hobbyści zastanawiali się, jak długo przyjdzie im czekać na model w rodzimych barwach. Latem tego roku, ku uciesze kolekcjonerów współczesnego taboru, na półki sklepowe trafiła miniatura „Husarza”.
Stan bdb minus, slad po zgieciu prawego dolnego rogu