AKTUALNOŚCI – Innotrans 2004
Autor: Tomasz Tomaszewski
Berlińskie targi, które odbyły się we wrześniu 2004 roku zgromadziły wystawców z 35 państw świata. Chłonny i atrakcyjny zachodnioeuropejski rynek sprawił, że wśród nich znalazła się również spora grupa polskich firm.
NASZ PORTRET – Lokomotywa elektryczna ET22-2000
Autor: Paweł Terczyński
Wśród elektrycznych lokomotyw towarowych PKP Cargo SA, 75% to sześcioosiowe ET22. Znajdują one zastosowanie na niemal wszystkich zelektryfikowanych liniach kolejowych w Polsce, oprócz niektórych odcinków górskich,. Są również wykorzystywane w ruchu pasażerskim. Nieodzowna wydaje się ich modernizacja ze względu na konieczność ograniczenia kosztów eksploatacji i utrzymania oraz poprawy współczynnika gotowości do pracy. Koszt takiego przedsięwzięcia będzie znacznie niższy, niż zakup nowych lokomotyw.
HISTORIA KOLEI – Kopalnia Węgla Brunatnego „Turów” i jej kolej przemysłowa
Autor: Holger Neumann
Pierwsze małe kopalnie węgla brunatnego powstały na wschód od Nysy Łużyckiej koło wsi Turoszów. Początkowo węgiel wydobywano ręcznie i ładowano do drewnianych wagonów. Po I wojnie światowej kopalnia odkrywkowa Turów została wyposażona w kolej przemysłową. W latach dwudziestych 60% wydobytego węgla spalano w elektrowni położonej na zachodnim brzegu Nysy. Kolej przemysłową wówczas zelektryfikowano.
REPORTAŻ – Chabówka znowu jeździ
Autor: Paweł Terczyński
W połowie roku 2004, po uzyskaniu przez PKP Cargo S.A. licencji na przewozy pasażerskie, możliwe stało się przygotowanie zabytkowego taboru oraz opracowanie dwóch tras turystycznych. Pomimo, że jazdy rozpoczęły się w pełni sezonu, zainteresowanie przekroczyło najśmielsze oczekiwania. Wszystko wskazuje na to, że w roku 2005 miłośnicy „pary” będą mogli korzystać z kursów pociągami parowymi w rejonie Krakowa, z Chabówki do Zakopanego oraz w kierunku Mszany Dolnej od 1 maja do 30 września.
ZAPOMNIANE LINIE – Nowy Młyn - Reszel
Autor: Cezary Markiel
W początkach XX w. Pruskie Koleje Państwowe wybudowały linie kolejowe łączące równoleżnikowo większe miasta Warmii. Punktem węzłowym łączącym ten ciąg z magistralą Wschodniopruskiej Kolei Południowej stała się stacja w Nowym Młynie. Odcinek trasy Nowy Młyn – Reszel oddano do użytku w 1908 roku.
KOLEJ W ŚWIECIE – Kolej Centralna w Peru
Autor: Marcin Waciński
Budowę linii kolejowej przez niedostępne pasma Andów zlecono w roku 1869. Jej projektantem był Polak – Ernest Malinowski, który poprowadził wspaniałą trasę przez 61 mostów. Do dziś podróż tą linią to zapierające dech w piersiach przeżycie i niesamowita przygoda.
STATYSTYKA – Chabówka
Autor: Paweł Terczyński
Odbudowana ze zniszczeń wojennych Parowozownia w Chabówce obsługiwała ruch towarowy i kilka pociągów miejscowych. Na skutek postępującej elektryfikacji, a następnie spadku przewozów utraciła znaczną część pracy. Nie rozstała się jednak z parowozami - przejęła opiekę nad zabytkowym taborem.
ABC KOLEI – Budowa parowozu – Wózki tendra
Autor: Maciej Panasiewicz
Wśród wielu konstrukcji wózków tendrowych dość szerokie zastosowanie miały wózki systemu Diamonda, których zaletą była prosta budowa i łatwość wykonania. Równie popularne rozwiązanie stosowano w beczkowych tendrach parowozów serii Ty2, Ty42, Ty43 i Ty45.
ARCHIWUM TABORU – Wagon samowyładowczy dwuosiowy hopper typu 202V
Autor: Paweł Terczyński
Konstrukcja wagonu 202V została opracowana w roku 1967 przez chorzowski Konstal. Większość wyprodukowanych wagonów, spełniających międzynarodowe wymagania, znajduje się nadal w eksploatacji.
ALBUM STACJI – Łódź Andrzejów
Autor: Michał Jerczyński
Stacja Andrzejów położona jest na linii z Łodzi do Koluszek. Jej budowa wynikała z konieczności wymijania się pociągów na tym 25-kilometrowym odcinku.
WCZORAJ I DZIŚ – Chojnice
Autor: M. Bielawski
W Chojnicach znajduje się jeden z najlepiej zachowanych pruskich dworców kolejowych, które były charakterystyczne dla Królewskiej Kolei Wschodniej.
FILATELISTYKA
Autor: Krystian Żurawski
Współpraca polsko-niemiecka. Ciekawostki z klasera. 200 lat kolei na świecie. Znaczek z automatu drukująco-sprzedającego.
MIEJSKIE TORY – Jak budowano berlińską kolej miejską
Autor:
Fotografie ilustrują budowę stacji Stralauer Thor, estakady w ciągu Gitschiner Strasse, estakady w rejonie przystanku Görlitzer Bahn oraz przebicie przez budynek mieszkalny na Dennewitzplatz.
MIEJSKIE TORY – Berlińskie metro
Autor: Marcin Stiasny
Mało gdzie historia odbiła tak silnie swoje piętno na układzie komunikacyjnym miasta jak w Berlinie. Dzisiejszy kształt berlińskiego metra to efekt trzech różnych epok oddzielonych od siebie kolejnymi wojnami światowymi. Po każdej z nich nowa sytuacja polityczno-gospodarcza rewidowała dotychczasowy kierunek rozwoju metra.
MAKIETA – Budynki, budowle, obiekty i detale drewniane na makiecie cz.2
Autor: Leszek Lewiński
Po przygotowaniu materiałów niezbędnych do budowy obiektów i detali drewnianych, o czym była mowa w poprzednim odcinku, można przystąpić do wykonywania modeli. W tej części cyklu – detale i elementy drewniane np. parkany, płoty, zasłony przeciwśnieżne.
ŚWIAT MODELI – Modell & Hobby 2004
Autor: Ryszard Pyssa
Tegoroczna wystawa modelarska w Lipsku (dziewiąta edycja) była tradycyjnie bardzo ciekawa i urozmaicona. Wystawcy prezentowali się w 4 halach, które odwiedziło ponad 100 tys. osób. Nie zabrakło polskich akcentów. Makiety kolejowe uzupełniała aktualna oferta firm modelarskich.
TEST MODELU – Pociąg pancerny nr 201
Autor: Arkadiusz Lubka
Pociągi pancerne zostały użyte w Europie po raz pierwszy na szerszą skalę podczas I wojny światowej. Początkowo składały się parowozu i doraźnie wzmocnionych pancerzem wagonów. W dalszych konstrukcjach montowano uzbrojenie w obrotowych wieżach artyleryjskich. Pierwszy pociąg PZ 201 został dostarczony armii niemieckiej w 1944 roku. Model w skali H0.
KATALOG MODELI – Wagon osobowy 2 kl. standardu Y
Autor: Arkadiusz Lubka
Produkcję seryjną wagonu pasażerskiego rozpoczęto w roku 1969 w dwóch zakładach Görlitz i Bautzen. Wagony z obu wytwórni różniły się zewnętrznymi detalami. Model w skali H0 opracowany na początku lat 90., odpowiada wagonom produkowanym w zakładach w Görlitz.
NOWOŚCI MODELARSKIE – Nowości 2004 TRIX
Autor: Arkadiusz Lubka
FIRMA PREZENTUJE – Elektrowóz serii E 32 kolei niemieckich (DB)
Autor: Michał Dembowski
Lokomotywa elektryczna serii E 32 powstała na fali bujnego rozwoju kolei, jaki miał miejsce na początku dwudziestego wieku w szeregu ówczesnych niemieckich państw – królestw. Seria ta dobrze się przysłużyła kolejom niemieckim, pozostała w służbie do lat 60.
FORUM
Autor:
Kupno. Sprzedaż. Skansen w Pyskowicach
Stan bdb minus,