Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Świat kolei 11/2004

13-09-2014, 23:29
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 13 zł      Aktualna cena: 9 zł     
Użytkownik g_rajnert
numer aukcji: 4575362144
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 7   
Koniec: 13-09-2014 22:00:50

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 

AKTUALNOŚCI – Innotrans 2004
Autor: Tomasz Tomaszewski

Berlińskie targi, które odbyły się we wrześniu 2004 roku zgromadziły wystawców z 35 państw świata. Chłonny i atrakcyjny zachodnioeuropejski rynek sprawił, że wśród nich znalazła się również spora grupa polskich firm.

 

NASZ PORTRET – Lokomotywa elektryczna ET22-2000
Autor: Paweł Terczyński

Wśród elektrycznych lokomotyw towarowych PKP Cargo SA, 75% to sześcioosiowe ET22. Znajdują one zastosowanie na niemal wszystkich zelektryfikowanych liniach kolejowych w Polsce, oprócz niektórych odcinków górskich,. Są również wykorzystywane w ruchu pasażerskim. Nieodzowna wydaje się ich modernizacja ze względu na konieczność ograniczenia kosztów eksploatacji i utrzymania oraz poprawy współczynnika gotowości do pracy. Koszt takiego przedsięwzięcia będzie znacznie niższy, niż zakup nowych lokomotyw.

 

HISTORIA KOLEI – Kopalnia Węgla Brunatnego „Turów” i jej kolej przemysłowa
Autor: Holger Neumann

Pierwsze małe kopalnie węgla brunatnego powstały na wschód od Nysy Łużyckiej koło wsi Turoszów. Początkowo węgiel wydobywano ręcznie i ładowano do drewnianych wagonów. Po I wojnie światowej kopalnia odkrywkowa Turów została wyposażona w kolej przemysłową. W latach dwudziestych 60% wydobytego węgla spalano w elektrowni położonej na zachodnim brzegu Nysy. Kolej przemysłową wówczas zelektryfikowano.

 

REPORTAŻ – Chabówka znowu jeździ
Autor: Paweł Terczyński

W połowie roku 2004, po uzyskaniu przez PKP Cargo S.A. licencji na przewozy pasażerskie, możliwe stało się przygotowanie zabytkowego taboru oraz opracowanie dwóch tras turystycznych. Pomimo, że jazdy rozpoczęły się w pełni sezonu, zainteresowanie przekroczyło najśmielsze oczekiwania. Wszystko wskazuje na to, że w roku 2005 miłośnicy „pary” będą mogli korzystać z kursów pociągami parowymi w rejonie Krakowa, z Chabówki do Zakopanego oraz w kierunku Mszany Dolnej od 1 maja do 30 września.

 

ZAPOMNIANE LINIE – Nowy Młyn - Reszel
Autor: Cezary Markiel

W początkach XX w. Pruskie Koleje Państwowe wybudowały linie kolejowe łączące równoleżnikowo większe miasta Warmii. Punktem węzłowym łączącym ten ciąg z magistralą Wschodniopruskiej Kolei Południowej stała się stacja w Nowym Młynie. Odcinek trasy Nowy Młyn – Reszel oddano do użytku w 1908 roku.

 

KOLEJ W ŚWIECIE – Kolej Centralna w Peru
Autor: Marcin Waciński

Budowę linii kolejowej przez niedostępne pasma Andów zlecono w roku 1869. Jej projektantem był Polak – Ernest Malinowski, który poprowadził wspaniałą trasę przez 61 mostów. Do dziś podróż tą linią to zapierające dech w piersiach przeżycie i niesamowita przygoda.

 

STATYSTYKA – Chabówka
Autor: Paweł Terczyński

Odbudowana ze zniszczeń wojennych Parowozownia w Chabówce obsługiwała ruch towarowy i kilka pociągów miejscowych. Na skutek postępującej elektryfikacji, a następnie spadku przewozów utraciła znaczną część pracy. Nie rozstała się jednak z parowozami - przejęła opiekę nad zabytkowym taborem.

 

ABC KOLEI – Budowa parowozu – Wózki tendra
Autor: Maciej Panasiewicz

Wśród wielu konstrukcji wózków tendrowych dość szerokie zastosowanie miały wózki systemu Diamonda, których zaletą była prosta budowa i łatwość wykonania. Równie popularne rozwiązanie stosowano w beczkowych tendrach parowozów serii Ty2, Ty42, Ty43 i Ty45.

 

ARCHIWUM TABORU – Wagon samowyładowczy dwuosiowy hopper typu 202V
Autor: Paweł Terczyński

Konstrukcja wagonu 202V została opracowana w roku 1967 przez chorzowski Konstal. Większość wyprodukowanych wagonów, spełniających międzynarodowe wymagania, znajduje się nadal w eksploatacji.

 

ALBUM STACJI – Łódź Andrzejów
Autor: Michał Jerczyński

Stacja Andrzejów położona jest na linii z Łodzi do Koluszek. Jej budowa wynikała z konieczności wymijania się pociągów na tym 25-kilometrowym odcinku.

 

WCZORAJ I DZIŚ – Chojnice
Autor: M. Bielawski

W Chojnicach znajduje się jeden z najlepiej zachowanych pruskich dworców kolejowych, które były charakterystyczne dla Królewskiej Kolei Wschodniej.

 

FILATELISTYKA
Autor: Krystian Żurawski

Współpraca polsko-niemiecka. Ciekawostki z klasera. 200 lat kolei na świecie. Znaczek z automatu drukująco-sprzedającego.

 

MIEJSKIE TORY – Jak budowano berlińską kolej miejską
Autor:

Fotografie ilustrują budowę stacji Stralauer Thor, estakady w ciągu Gitschiner Strasse, estakady w rejonie przystanku Görlitzer Bahn oraz przebicie przez budynek mieszkalny na Dennewitzplatz.

 

MIEJSKIE TORY – Berlińskie metro
Autor: Marcin Stiasny

Mało gdzie historia odbiła tak silnie swoje piętno na układzie komunikacyjnym miasta jak w Berlinie. Dzisiejszy kształt berlińskiego metra to efekt trzech różnych epok oddzielonych od siebie kolejnymi wojnami światowymi. Po każdej z nich nowa sytuacja polityczno-gospodarcza rewidowała dotychczasowy kierunek rozwoju metra.

 

MAKIETA – Budynki, budowle, obiekty i detale drewniane na makiecie cz.2
Autor: Leszek Lewiński

Po przygotowaniu materiałów niezbędnych do budowy obiektów i detali drewnianych, o czym była mowa w poprzednim odcinku, można przystąpić do wykonywania modeli. W tej części cyklu – detale i elementy drewniane np. parkany, płoty, zasłony przeciwśnieżne.

 

ŚWIAT MODELI – Modell & Hobby 2004
Autor: Ryszard Pyssa

Tegoroczna wystawa modelarska w Lipsku (dziewiąta edycja) była tradycyjnie bardzo ciekawa i urozmaicona. Wystawcy prezentowali się w 4 halach, które odwiedziło ponad 100 tys. osób. Nie zabrakło polskich akcentów. Makiety kolejowe uzupełniała aktualna oferta firm modelarskich.

 

TEST MODELU – Pociąg pancerny nr 201
Autor: Arkadiusz Lubka

Pociągi pancerne zostały użyte w Europie po raz pierwszy na szerszą skalę podczas I wojny światowej. Początkowo składały się parowozu i doraźnie wzmocnionych pancerzem wagonów. W dalszych konstrukcjach montowano uzbrojenie w obrotowych wieżach artyleryjskich. Pierwszy pociąg PZ 201 został dostarczony armii niemieckiej w 1944 roku. Model w skali H0.

 

KATALOG MODELI – Wagon osobowy 2 kl. standardu Y
Autor: Arkadiusz Lubka

Produkcję seryjną wagonu pasażerskiego rozpoczęto w roku 1969 w dwóch zakładach Görlitz i Bautzen. Wagony z obu wytwórni różniły się zewnętrznymi detalami. Model w skali H0 opracowany na początku lat 90., odpowiada wagonom produkowanym w zakładach w Görlitz.

 

NOWOŚCI MODELARSKIE – Nowości 2004 TRIX
Autor: Arkadiusz Lubka

 

FIRMA PREZENTUJE – Elektrowóz serii E 32 kolei niemieckich (DB)
Autor: Michał Dembowski

Lokomotywa elektryczna serii E 32 powstała na fali bujnego rozwoju kolei, jaki miał miejsce na początku dwudziestego wieku w szeregu ówczesnych niemieckich państw – królestw. Seria ta dobrze się przysłużyła kolejom niemieckim, pozostała w służbie do lat 60.

 

FORUM
Autor:

Kupno. Sprzedaż. Skansen w Pyskowicach

Stan bdb minus,