Wydawnictwo: Uniwersytet Opolski
Autor: Aleksander Sztejnberg
ISBN: [zasłonięte]978-8395-218-8
Liczba stron: 220
Format: B5
Tematyka podręcznika jest skupiona wokół problemów proksemiki w edukacji szkolnej. Jest on przeznaczony dla osób interesujących się zagadnieniami komunikacji edukacyjnej, a w szczególności zainteresowanych problemami fizycznego i przestrzennego środowiska nauczania i uczenia się oraz prowadzeniem badań empirycznych w tym zakresie. W podręczniku zaprezentowano bogaty zbiór materiałów dydaktycznych służących ewaluacji. W końcowej jego części umieszczono zbiór pytań i poleceń. Razem z ćwiczeniami przedstawionymi w niektórych rozdziałach, materiały te stanowią bazę zarówno dla werbalnej prezentacji, jak i dla pisemnej kontroli. Podręcznik jest adresowany do szerokiego grona osób: od nauczycieli edukacji przedszkolnej i nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych i nauczycieli akademickich, aż po studentów różnych specjalności. Materiał zawarty w podręczniku można wykorzystać w procesie efektywnego przygotowania się do zajęć dydaktycznych, m.in. z takich przedmiotów, jak ?Komunikacja społeczna??Komunikacja edukacyjna?, ?Dydaktyka ogólna?, ?Socjologia edukacji?. Ponadto z pewnością skorzystają z niego nauczyciele akademiccy, realizujący zajęcia z dydaktyk przedmiotowych w toku kształcenia przyszłych nauczycieli różnych specjalności.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Zachowania proksemiczne w komunikacji edukacyjnej1.1. Ekologia klasy szkolnej1.2. Aranżacje sal dydaktycznych: terytorialne i funkcjonalne, społecznie dośrodkowe i odśrodkowe1.3. Proksemika klasy i szkoły1.4. Szkolne ośrodki aktywności1.5. Przestrzeń społeczna szkoły1.6. Strefy wewnętrzne w przestrzeni społecznej klasy szkolnej1.7. Strefy przestrzenne Halla w środowisku uczenia się1.8. Dystans przestrzenny i słuchanie w klasie szkolnej1.9. Relacje interpersonalne a dystanse przestrzenne w klasie szkolnej1.10. Rodzaje interpersonalnej przestrzeni i odległości nauczycieli akademickich w kontaktach ze studentami
Rozdział 2. Środowisko fizyczne klas szkolnych2.1. Zagęszczenie społeczne i przestrzenne jako fizyczny aspekt środowiska klasy szkolnej2.2. Wybrane czynniki środowiska fizycznego pomieszczeń dydaktycznych2.2.1. Wietrzenie2.2.2. Temperatura2.2.3. Oświetlenie naturalne i sztuczne2.2.4. Kolory ścian i sufitów2.2.5. Ochrona przed hałasem2.2.6. Organizacja zajęć w szkole2.2.7. Rekreacja2.3. Ekologia stanowisk w pracowniach komputerowych2.4. Środowisko fizyczne szkół alternatywnych. Model edukacji steinerowskiej2.5. Środowisko akustyczne klas szkolnych2.6. Organizacja przestrzeni w klasach szkolnych2.7. Zastosowanie techniki mapowania w określaniu wzorców interakcji i wykorzystania przestrzeni fizycznej w klasach szkolnych2.8. Wpływ kolorów środowiskowych w pomieszczeniach do nauki o planie otwartym i zamkniętym na nastrój i odczuwaną prywatność osób uczących się2.9. Środowisko fizyczne pomieszczeń dydaktycznych w wybranych krajach2.9.1. Singapur2.9.2. Anglia2.9.2.1. Formy działalności nauczycieli i uczniów na lekcy przydatne w analizie środowiska klasy szkolnej2.10. Pomiar jakości środowiska klasy szkolnej2.11. Wykorzystanie przestrzeni klasy szkolnej a preferowany przez nauczyciela styl nauczania
Rozdział 3. Aranżacja tradycyjna miejsc siedzących w pomieszczeniu dydaktycznym - przegląd badań3.1. Badania za granicą3.2. Badania w Polsce3.2.1. Ulubione miejsca siedzące w percepcji studentów3.2.1.1. Narzędzie badawcze służące rozpoznaniu lęku komunikacyjnego u osób preferujących określone miejsca w sali dydaktycznej3.2.1.2. Ocena poziomu lęku komunikacyjnego u badanych osób preferujących miejsca siedzące w określonych rzędach i szeregach ławek3.2.1.3. Preferowane miejsca siedzące w rzędach3.2.1.4. Preferencje dla każdego miejsca przy stolikach dwuosobowych3.2.1.5. Zachowania niewerbalne uczniów preferujących różne miejsca siedzące w pomieszczeniu dydaktycznym
Rozdział 4. Przegląd wybranych aranżacji miejsc siedzących w pomieszczeniach dydaktycznych4.1. Segmenty4.2. Półkole4.3. Organizacja miejsc siedzących w pary4.4. Organizacja miejsc siedzących typu podkowa4.5. Alternatywne aranżacje miejsc siedzących w klasie szkolnej4.5.1. Aranżacja miejsc siedzących przy dużym prostokątnym stole konferencyjnym4.5.2. Aranżacja miejsc siedzących w koło4.5.3. Rozproszona aranżacja miejsc siedzących w podgrupy trzyosobowe4.5.4. Najbardziej i najmniej komfortowe aranżacje miejsc siedzących w percepcji studentów4.5.5. Wykorzystanie przestrzeni pomieszczeń dydaktycznych w szkole wyższej4.5.6. Wybrane aranżacje miejsc siedzących a komunikacja w klasie szkolnej
Rozdział 5. Szczególne strefy w przestrzeni klasy szkolnej5.1. Trójkątna strefa wpływu5.1.1. Preferencje dla miejsc siedzących w obrębie trójkąta wpływu5.2. Strefy aktywności: trójkątna i w kształcie litery T5.2.1. Preferencje dla miejsc siedzących w strefach aktywności w sali dydaktycznej z tradycyjną aranżacją5.2.1.1. Preferencje dla miejsc siedzących w trójkątnej strefie aktywności5.2.1.2. Preferencje dla miejsc siedzących w strefie aktywności w kształcie litery T
Rozdział 6. Klasa szkolna, jej środowisko i klimat6.1. Ocena jakości klas szkolnych - badanie wizualnych właściwości fizycznych pomieszczeń dydaktycznych6.2. Ocena jakości pomieszczenia dydaktycznego - relacja z badań6.3. Określenie środowisk fizycznych pomieszczeń dydaktycznych6.3.1. Aranżacje miejsc siedzących w klasach szkolnych6.3.1.1. Charakterystyki opisowe właściwości fizycy nych badanych pomieszczeń dydaktycznych6.3.1.2. Nauczycielskie style nauczania
Pytania i poleceniaLiteraturaSummary