Opis książki: As niemieckiego lotnictwa płk Adolf Dickfeld (1[zasłonięte]910-20) zakończył wojnę mając na koncie 136 potwierdzonych zwycięstw powietrznych (plus 15 niepotwierdzonych), uzyskanych podczas 1072 lotów bojowych. Był zestrzelony 13 razy - w dziewięciu przypadkach musiał ratować się skokiem ze spadochronem. Za swoje osiągnięcia został uhonorowany najwyższymi odznaczeniami III Rzeszy. Od młodości zafascynowany lotnictwem - pilotażu uczył się w szkole szybowcowej, gdzie lekcje pobierał m.in. od znakomitej pilotki Hanny Reitsch. Wojnę rozpoczął na froncie zachodnim, ale największe sukcesy osiągnął w Rosji. Walczył również w Afryce i w obronie Rzeszy. Pod koniec wojny nie tylko latał bojowo, ale pracował również w Ministerstwie Lotnictwa i zajmował się testowaniem nowych konstrukcji lotniczych, w tym odrzutowego myśliwca Henkel He-162 Salamander. Był jednym z inicjatorów powołania czegoś, co można by nazwać lotniczym Volkssturmem - jednostek, wyposażonych w uzbrojone w Pancerfausty samoloty sportowe, które dokonywały niemal samobójczych ataków na sowieckie czołgi forsujące Odrę. Wspomnienia Dickfelda mają specyficzną formę - każdy rozdział, to jakby osobny felieton. Dzięki temu - mimo zaburzonej nieco w kilku miejscach chronologii - tekst czyta się niezwykle lekko, niemal jednym tchem. Na kartach książki spotykamy wiele postaci historycznych - i to nie tylko tych dobrze znanych. Obok Adolfa Hitlera mamy więc pochodzącą z rodziny żydowskiej Melittę Schenk hr. von Stauffenberg - pilotkę w stopniu kapitana Luftwaffe, która była szwagierką jednego z organizatorów zamachu na Hitlera. Obok Hermanna Göringa - Beate Uhse, podczas wojny również służącą w Luftwaffe, ale zapewne lepiej znaną dzięki noszącej jej nazwisko sieci sklepów z artykułami erotycznymi. Barwny, miejscami bardzo dosadny język autora sprawia, że jego książka to bar dziej seria obrazów aniżeli tekst - obrazów, które zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka, uwikłanego w dramatyczne wydarzenia, na które, wbrew woli i rozpaczliwym nieraz działaniom,tak naprawdę nie ma większego wpływu. Jego książka jest unikatowym i - na tyle, na ile jest to możliwe - obiektywnym świadectwem naocznego świadka. Na jej kartach znajdziemy więc nie tylko opisy lotniczych pojedynków i heroicznych czynów, ale również przypadki tchórzostwa, podłości i zbrodni.
|