|
Wydawnictwo - WPŚ Rok - 2011 Stron - 154 Oprawa - LAKIEROWANA Format - B5
STAN - NOWA
Współcześnie, turbina gazowa stała się podstawowym źródłem napędu lotniczego, jak również ważnym elementem nowoczesnych układów konwersji energii. Pomimo że idea tej maszyny została opracowana równolegle z turbiną parową w końcu XVIII wieku przez Barbera (Giampaolo 2003), to długo, bo aż do okresu II Wojny Światowej nie znalazła szerszego zastosowania. Powodem była bardzo niska sprawność turbiny gazowej, przy ograniczeniach płynących z braku odpowiednich materiałów do produkcji sprężarek, komór spalania oraz turbin. Zbyt duże rozmiary, masa, jak również niekorzystny stosunek mocy do ciężaru przez długi okres eliminowały także turbinę gazową, jako źródło napędu samolotów. Pierwsza udana próba lotu z napędem turbinowym została wykonana w 1939 roku. Od tego czasu rozpoczął się intensywny rozwój silników turbinowych na potrzeby lotnictwa, a osiągany postęp znajdował również swoje odzwierciedlenie w branży turbin stacjonarnych. Rozwój ten kontynuowany jest nieprzerwanie, głównie dzięki intensywnemu rozwojowi transportu lotniczego, zarówno pasażerskiego, jak i towarowego. Duże znaczenie w tym zakresie mają technologie rozwijane na potrzeby wojska, które, pierwotnie były bardzo drogie, z czasem trafiły do zastosowań cywilnych.
|