ŁOŻYSKA TOCZNE W TABORZE KOLEJOWYM
Józef Fijałkowski
Wydawnictwo: WKŁ, 1962
Oprawa: miękka
Stron: 130
Stan: bardzo dobry, nieaktualna pieczątka
W książce są opisane typy łożysk tocznych stosowanych w taborze Polskich Kolei Państwowych. W celach porównawczych oraz dla przedstawienia rozwoju konstrukcji łożysk tocznych omówiono również w skrócie ważniejsze typy łożysk stosowanych za granicą. Poza tym książka zawiera opis technologii produkcji i utrzymania łożysk tocznych, jak również podaje sposoby wykrywania usterek oraz zapobiegania uszkodzeniom tych łożysk w eksploatacji. Jako załączniki do książki podano treść ważniejszych norm i warunków technicznych dotyczących łożysk tocznych taboru kolejowego.
Książka jest przeznaczona dla pracowników służby wagonowej, służby trakcji i zakładów naprawczych taboru kolejowego, a może być też wykorzystana w uczelniach technicznych przy nauczaniu konstrukcji i eksploatacji taboru kolejowego.
SPIS TREŚCI
Rozdział I. Ogólne wiadomości o łożyskach tocznych stosowanych w taborze kolejowym. Typy łożysk tocznych i ich oznaczenia
1. Ogólne wiadomości o łożyskach tocznych stosowanych w taborze kolejowym
2. Typy łożysk tocznych
3. Główne wymiary i oznaczenia łożysk tocznych . . . .
Rozdział II. Konstnukcja łożysk tocznych stosowanych w taborze PKP
1. Typy łożysk .tocznych stosowanych w kolejnictwie .
2. Materiały zasadnicze stosowane do wyrobu części łożysk tocznych
Rozdział III. Obciążenia łożysk tocznych taboru kolejowego. Określenie trwałości łożysk tocznych. Zasady doboru łożysk tocznych dlo danych warunków pracy
1. Obciążenia łożysk tocznych taboru kolejowego . . . .
2. Obliczanie trwałości (żywotności) łożyska. Zasady doboru
łożysk tocznych do danych warunków pracy
3. Przykłady obliczeń trwałości łożysk za pomocą wzorów uproszczonych
Rozdział IV. Warunki techniczne wykonania łożysk tocznych
Rozdział V. Obudowa łożysk tocznych w taborze kolejowym. Kadłuby, pokrywy i przynależne części obudowy. Oparcie resorów. Zestawy kołowe
1. Obudowa łożysk tocznych osiowych , .
2. Obudowa łożysk tocznych na ozopaah korbowodów i wiąza- rów
3. Pokrywy kadłubów łożysk .
4. Pierścienie przedpiaścia i płyty dociskowe
5. Amortyzatory kadłubów łożysk tocznych
6. Warunki techniczne produkcji i odbioru kadłubów łożysk tocznych
7. Zestawy kołowe do łożysk tocznych
Rozdział VI. Smary i materiały pomocnicze stosowane w eksploatacji łożysk kolejowych
1. Smary
2. Materiały pomocnicze
Rozdział VII. Montaż i demontaż łożysk tocznych w eksploatacji
1. Stan części łożysk i ich obudowy dostarczonych do montażu
2. Przygotowanie łożysk ffi części obudowy do montażu .
3. Sprawdzenie dokładności wykonania miejsc osadczych .
4. Wyposażenie pomieszczenia do montażu łożysk tocznych w urządzenia i narzędzia
5. Zakładanie łożysk na tulejach stożkowych rozciętych
6. Zakładanie łożysk tocznych NU, NJP i PKP bezpośrednio na czop osiowy
7. Zakładanie kadłubów łożysk i pokryw oraz sprawdzenie końcowych luzów
Rozdział VIII. Obsługa łożysk tocznych podczas eksploatacji i nadzór nad ich pracą
1. Bieżąca kontrola łożysk tocznych pojazdów szynowych na postojach w wagonowniach, lokomotywowniach i na stacjach oraz przystankach kolejowych
2. Rewizja łożysk tocznych podczas przeglądów okresowych oraz podczas planowych okresowych napraw pojazdów .
Rozdział IX. Typowe uszkodzenia łożysk tocznych i środki zapobiegające tym uszkodzeniom
Rozdział X. Perspektywy rozwojowe dla łożysk tocznych w taborze kolejowym
Załącznik 1. Warunki techniczne na dostawę łożysk kolejowych
Załącznik 2. Warunki techniczne na odlewy staliwne maźnic do łożysk tocznych dla taboru kolejowego
Bibliografia