|
"MUZYKA i RUCH" , R.ŁAWROWSKA; WSiP 1988; wydanie I ; stan : db : pieczątki; przesyłka polecona : 9,80 zł.
SPIS TREŚCI:
Muzyka i ruch w kształceniu przyszłych nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym i w niższych klasach szkoły podstawowej.......... 7 Wskazówki do korzystania z podręcznika....... 10 Objaśnienie oznaczeń zastosowanych w podręczniku......... 12
I. Ćwiczenia relaksacyjne.............. 13
II. Ćwiczenia oddechowe.............. 16
III. Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu.... 18
A. Ćwiczenia kształcące świadomy ruch.......... 18 B. Ćwiczenia uwrażliwiające na kierunek ruchu....... 18 C. Ćwiczenia korekcyjne i zapobiegające wadom postawy .... 19 a. Ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu........ 19 b. Ćwiczenia szyi i głowy............ 20 c. Ćwiczenia tułowia............. 21 Ćwiczenia mięśni brzucha.......... . 21 Ćwiczenia grzbietu 22 D. Ćwiczenia kształcące orientację w przestrzeni ....... 22 a. Tworzenie rysunku w przestrzeni......... 23 b. Łączenie czasu i przestrzeni........... 26
IV. Wprowadzenie ćwierćnut i ósemek........... 32
A. Utrwalanie stosunku wartości rytmicznych nut i pauz z wykorzystaniem sylab rytmicznych............. 35 a. Ćwiczenia oparte na zasadzie powtarzania, tzw. „echo rytmiczne"............. 35 b. Ćwiczenia oparte na improwizowaniu rytmu na zasadzie pytania i odpowiedzi............. 37 c. Wykorzystanie tańców regionalnych i interpretacji utworów jako ćwiczeń ruchowych utrwalających stosunek wartości rytmicznych ćwierćnut i ósemek............. 37 d. Ćwiczenia utrwalające stosunek ćwierćnut i ósemek w łańcuchu realizacji i w kanonie............ 40
V. Wprowadzenie wartości rytmicznych nut i pauz z wykorzystaniem sylab rytmicznych............... 41.
A. Ćwierćnuty i ósemki.............. 41 B. Półnuta .. 43 C. Cała nuta ........... . . 44 D. Półnuta z kropką........... 45 E. Szesnastka 46 F. Pauza ćwierćnutowa. . 47 G. Pauza ósemkowa 50 H. Inne pauzy . 52
VI. Realizowanie ruchem wartości rytmicznych nut, . 55
A. Półnuta............... 55 B. Cała nuta . 58 C. Półnuta z kropką . 61
VII. Utrwalanie poznanych wartości rytmicznych ........ 67
A. Łańcuch realizacji... 67 B. Rytmy uzupełniające........ 68
VIII. Metrum..... 72
A. Ćwicznia kształcące poczucie metrum ........ 72 a. Wyróżnianie akcentu ruchem . . 75 b. Rozpoznawanie metrum...... 75 B. Taktowanie................. 76 C. Takty ósemkowe.............. 88 D. Przedtakt................. 90
IX. Ćwiczenia pobudzające i hamujące ruch ......... 94
X. Reagowanie ruchem na zmiany tempa, artykulacji, dynamiki ... 98
A. Zmiany tempa............... 98 B. Artykulacja w ćwiczeniach ruchowych. . 101 C. Zmiany dynamiki.............. 105
XI. Rytmizowanie mowy............. . 114
A. Rytmizowanie mowy z zastosowaniem dynamiki...... 117 B. Artykulacja w rytmizacji mowy........... 118 C. Rytmizowanie mowy z zastosowaniem echa rytmicznego ... . . 119 D. Wydłużanie i przekształcanie wzorów rytmicznych..... 121 E. Kanon rytmiczny.............. 122
XII. Grupy rytmiczne............... 124
A. Grupy szesnastkowe.............. 125 B. Inne ugrupowania rytmiczne . . 147 C. Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych . . . 155 D. Nieregularny podział wartości rytmicznych........ 158
XIII. Kanon i dwugłos rytmiczny..... 162
A. Kanon................. 162 B. Dwugłos rytmiczny.............. 167
XIV. Zastosowanie niekonwencjonalnych źródeł dźwięku w ćwiczeniach rytmicznych ......... 168
A. Wyliczanki........ ....... 174 B. Akompaniament ostinatowy........... 175 C. Naśladowanie odgłosów............. 178 D. Opowieści dźwiękowe............. 179
XV. Dyktando rytmiczne.............. 182
XVI. Realizacja ruchowa przebiegu rytmicznego piosenki. Podkreślenie ruchem motywów, fraz, zdań, repetycji, wariantów . . 188
XVII. Ćwiczenia kształcące wyczucie formy, muzycznej....... 193
XVIII. Zabawy ruchowe ze śpiewem........ 208
A. Zabawy ilustracyjne.............. 208 B. Zabawy taneczne ...... 214 C. Zabawy inscenizowane............. 222
XIX. Opowieści ruchowe......... 228
XX. Rytmiczna interpretacja utworów instrumentalnych...... 231
A. Ruchowo-przestrzenne opracowanie utworów....... 233 B. Dziecięca ruchowa interpretacja utworów instrumentalnych . . . 242
XXI. Tańce polskie................ 247
A. Tańce regionalne w układzie dla dzieci......... 247 B. Tańce narodowe............... 256
Sprawdzian wiadomości i umiejętności ruchowych........ 271
Przykładowe plany lekcji............... 273
Rozkład materiału dla sześcioletniego cyklu kształcenia. Kierunek: Wychowanie Przedszkolne.................. 277
Rozkład materiału dla dwuletniego cyklu kształcenia. Kierunki: Wychowanie Przedszkolne i Nauczanie Początkowe. ...... 282
Spis piosenek.................. 283
Spis utworów fortepianowych.............. 285
Bibliografia.................... 286 |
|
|