ŁADOWARKA KEEPOWER SMALL 1A/4A 12V
Mikroprocesorowy Prostownik Keepower SMALL
jest przeznaczony dla użytkowników indywidualnych. Służy do ładowania
akumulatorów w samochodach,motocyklach,przyczepach kempingowych,
łodziach, kosiarkach oraz małych pojazdach zasilanych z akumulatorów
12V. Keepower SMALL jest sklasyfikowany w klasie ochronności IP65. Może być używany nawet w warunkach opadów atmosferycznych.
Po naładowaniu akumulatora prostownik przechodzi do fazy testowania.
Mikrokontroler analizuje zmiany napięcia spoczynkowego na zaciskach
akumulatora sprawdzając, czy wszystkie ogniwa są sprawne.
Prostowniki Keepower posiadają wbudowany tester stanu akumulatora.
Pozwala on na ocenę stanu akumulatora bez konieczności podłączania
prostownika do zasilania. Wystarczy podłączyć prostownik do zacisków
akumulatora, aby otrzymać informację o stopniu jego naładowania w skali
5-cio stopniowej: głęboko rozładowany, rozładowany, naładowanie niskie,
naładowanie średnie, naładowanie całkowite.
Opis pracy ładowarki w poszczególnych fazach ładowania :
Ładowanie miękkie (sygnalizacja: miga dioda Akumulator rozładowany):
Faza ładowania miękkiego stosowana jest w przypadku głębokiego
rozładowania akumulatora (poniżej 11.6V). Akumulator ładowany jest
prądem o niskim natężeniu do chwili, gdy będzie w stanie przyjmować prąd
o dużym natężeniu.
Odsiarczanie (sygnalizacja: miga dioda Naładowanie niskie):
Faza odsiarczania stosowana jest w przypadku, gdy akumulator wykazuje
cechy zasiarczenia, wynikające z długotrwałego nieużywania.
Ładowanie pełne (sygnalizacja: miga dioda Naładowanie niskie):
W tej fazie akumulator ładowany jest prądem o stałym natężeniu do chwili
osiągnięcia około 85% całkowitej pojemności. W trybie ładownia
normalnego jest to prąd o natężeniu 4A, a w trybie ładowania
motocyklowego o natężeniu 1A.
Nasycanie (sygnalizacja: miga dioda Naładowanie średnie):
Jest to faza podczas której akumulator ładowany jest przy utrzymywaniu
stałej wartości napięcia do chwili osiągnięcia około 98% całkowitej
pojemności.
Ładowanie końcowe (sygnalizacja: miga dioda Naładowanie całkowite):
Jest to faza, podczas której akumulator ładowany jest w warunkach
stałej wartości napięcia do chwili osiągnięcia 100% naładowania.
Napięcie końcowe jest podwyższone w stosunku do fazy ładowania pełnego o
0.4 V.
Testowanie (sygnalizacja: miga dioda Naładowanie całkowite):
Jest to faza, podczas której prostownik sprawdza, czy wszystkie ogniwa w akumulatorze są sprawne.
Ładowanie zachowawcze (sygnalizacja: świecenie ciągłe diody Naładowanie całkowite):
Celem ładowania zachowawczego jest utrzymanie akumulatora przez długi
czas w stanie 100% naładowania. Prostownik kontroluje napięcie w sposób
ciągły, a z chwilą, gdy spadnie ono poniżej 12.6V rozpoczyna ponownie
ładowanie.
Ładowanie przyspieszone (sygnalizacja: miga dioda Akumulator rozładowany):
Faza ta stosowana jest w celu pobudzenia akumulatora znajdującego się w
stanie głębokiego rozładowania. Pobudzanie to dokonywane jest w sposób
“inteligentny”. Przez pół godziny prostownik ładuje akumulator
maksymalnym prądem a następnie sprawdza, czy akumulator jest gotowy do
ładowania normalnego. Jeśli tak- następuje procedura ładowania
normalnego. Jeżeli wartość napięcia akumulatora wskazuje, że akumulator
nie jest gotowy, ponownie przeprowadzane jest ładowanie pobudzające.
Operację tę prostownik powtarza cztery razy, a jeżeli to nie przyniesie
pożądanego rezultatu, wówczas sygnalizowany jest błąd.
Zwracamy uwagę, że przy pracy prostownika jako zasilacz nie jest aktywna funkcja ochrony przeciwiskrowej.