Prezentowane łańcuchy należą do rodziny ekonomicznych rozwiązań pozwalających pokonać autem zimowe zaspy śnieżne. Łańcuchy o wzorze rombowym wypadają zdecydowanie efektywniej niż łańcuchy o popularnym niegdyś wzorze drabinkowym, tym samym zabezpieczając pojazd przed wpadnięciem w poślizg boczny. Wzór rombowy sprzyja zwiększeniu przyczepności oraz cichszej pracy łańcucha. Ponadto wymagany jest m.in w krajach zachodnich czy południowych.
Ogniwa zostały wykonane ze szlachetnej stali hartowanej (niemanganowej), a ich wielkość wynosi 12mm.
Charakterystyka:
Cecha | Opis |
---|
Model: | DIAMENT |
Rozmiar ogniwa: | 12mm |
Wzór łańcucha: | rombowy |
Montaż: | bez najeżdżania na łańcuch lecz należy go dociągnąć po przejechaniu ok 100m. |
Demontaż: | odpięcie kolejno wszystkich zapinek |
Kompatybilność z ABS / ESP: | tak, do aut o prześwicie nadkola od 12mm wzwyż |
Samonapinacz: | nie |
Zestaw chroniący felgi aluminiowe: | nie |
Dodatkowe ogniwa kruszące lód: | nie |
Materiał: | stal hartowana - niemanganowa |
Homologacje / certyfikaty: | TUV, GS |
Komfort jazdy: | + |
Przyczepność na śniegu: | ++ |
Gwarancja: | 1 rok |
Rozmiar ogniwa
12 mm jest rozmiarem oczka łańcucha wystarczającym dla zdecydowanej większości aut, natomiast należy pamiętać, aby sprawdzić w instrukcji auta, jakie ogniwo zalecane jest dla naszego pojazdu. Może się zdarzyć, iż producent auta w ogóle nie zaleca montażu tradycyjnych łańcuchów śniegowych z pewnych względów i należy wtedy zaopatrzeć się w łańcuchy nakładkowe, np. K-SUMMIT.
Jeśli jednak nie ma przeciwskazań i można założyć łańcuch 12mm, zastanów się nad mniejszymi oczkami - 10 a nawet 9mm. Większe oczka powodują większy hałas podczas jazdy i wpływają ujemnie w większym stopniu na zużycie opony niż w przypadku mniejszych oczek.
Rombowy wzór łańcucha
Jest to obecnie najpopularniejszy wzór, sprawdzony, który zastąpił wzór drabinkowy.
Montaż
Montaż odbywa się poprzez dokonanie pewnych operacji, których kolejność przedstawiono poniżej oraz na filmie prezentacyjnym. Ważne jest to, że nie trzeba najeżdżać na łańcuch jak to się odbywało w przypadku łańcuchów o wzorze drabinkowym. Nie trzeba również podnosić auta. Wbrew pozorom, ten typ montażu jest szybki i z powodzeniem kobiety również będą potrafiły obsłużyć ten typ łańcucha. Ważne jest tylko zapamiętanie kolejności etapów montażu.
Po założeniu łańcucha, należy przejechać ok. 100m, zatrzymać ponownie auto i manualnie dociągnąć łańcuch niwelując powstały luz. Jest to operacja obligatoryjna.
Demontaż
Ten proces odbywa się również dwuetapowo. W pierwszej kolejności odpinamy wszystkie elementy montażowe łańcucha, czyszcząc uprzednio z lodu i śniegu. Następnie należy wykonać przynajmniej pół obrotu kołem aby wyciągnąć łańcuch spod auta.
Kompatybilność z ABS/ESP
Obecnie produkowane łańcuchy można mocować na koła aut wyposażonych w systemy wspomagania, kontroli trakcji oraz inne udogodnienia, lecz jak to w przypadku wyboru łańcucha, zalecamy zapoznanie się z instrukcją obsługi auta, celem upewnienia się na temat wskazówek producenta auta, dot. preferowanego typu łańcucha.
Samonapinacz
Jest to element łańcucha, ułatwiający montaż i korzystanie. W przypadku łańcuchów bez napinacza, po ich założeniu i przejechaniu ok. 100m, należy wysiąść z auta i zniwelować manualnie powstałe luzy w łancuchu. Samonapinacz jest mechanizmem, który dociąga łańcuch automatycznie już z pierwszymi metrami drogi, dopasowując i dopinając łańcuch do opony.
Zestaw chroniący felgi aluminiowe
Jeśli nasze auto wyposażone jest w felgi wykonane z lekkich stopów aluminium, zalecamy wybór łańcuchów, posiadających w zestawie elementy dystansujące łańcuch od felgi, celem zabezpieczenia przed przypadkowym porysowaniem. Należą do nich np. THULE CL, THULE CS, THULE CG i ich odpowiedniki do aut dostawczych THULE XS, THULE XG.
Jeśli auto wyposażone jest w felgi stalowe, zalecamy również zdemontowanie kołpaków. Wiadomo, że łańcuch pracuje podczas drogi i należy przedsięwziąć odpowiednie kroki i przemyśleć wybór łańcucha, aby nam przede wszystkim pomógł, a nie zaszkodził.
Dodatkowe ogniwa kruszące lód
Łańcuchy standardowo nie są wyposażone w dodatkowe ogniwa, zwiększające przyczepność do drogi. Jest to element występujący w łańcuchach markowych i nieco wyższej klasy niż tradycyjne rozwiązania. Będą do nich należeć modele z grupy łańcuchów firmy THULE.
Materiał
Jeśli mówimy o materiale, tak naprawdę mówimy o najważniejszym czynniku świadczącym o jakości łańcucha. Tutaj można śmiało przyjąć zasadę, że im niższa cena kompletu łańcuchów, tym użyty materiał do produkcji stoi na niższym poziomie. Wyższa cena łańcuchów świadczy o dodatkowych mieszankach użytych do produkcji, służących wzmocnieniu łańcucha. To właśnie materiał wskazuje na żywotność łańcuchów i naszego zadowolenia z produktu. Jeśli kupujemy łańcuchy z myślą, iż "będą przecież na raz", to tanie modele faktycznie mogą być tylko na raz.
Homologacje / certyfikaty
Łańcuchy poddawane są przeróżnym testom i badaniom, których finałem jest wydanie lub nieprzyznanie stosownych atestów. Ich ilość oraz rodzaj powinny dać kupującemu do myślenia, kiedy porównuje 2 rodzaje łańcuchów, różniące się nie tylko ceną ale w tym wypadku również certyfikatom.
Gwarancja
Należy zwrócić również uwagę na gwarancję. Tańsze modele łańcuchów zwyke opatrzone są 12 miesięczną gwarancją, natomiast na produkty wykonane z wysokiej klasy materiałów, przyznano 3 lata gwarancji (patrz. łańcuchy śniegowe THULE).