ŁÓDZKIE SAMOLOTY INŻYNIERA SOŁTYKA
Edward Kocent-Zieliński
Wydawnictwo: ZP Wydawnictwo, 2010
Oprawa: miękka
Stron: 286
Stan: NOWA
Próba przedstawienia dziejów powstania i działalności Lotniczych Warsztatów Doświadczalnych. Autor wiele miejsca poświęcił ludziom tworzącym tą instytucję, polityczno-ekonomicznym uwarunkowaniom budowy polskie lotnictwa powojennego oraz ówczesnemu obrazowi Łodzi. Przede wszystkim jednak skupił się na sprawach techniki lotniczej, opisach kolejnych modeli i prototypów samolotów. Pamiętając o modelarzach, w książce znalazły się wzory malowania samolotów LWD, zamieszczone na kolorowych wkładkach, a także plany konstrukcji. Największą wartością pracy wydają się być archiwalne zdjęcia, odnalezione w prywatnych zbiorach i nigdy dotąd nie publikowane.
Konstrukcje opracowane i wykonywane w LWD były od początku związane z możliwościami zakładu zmieniając się wraz z nimi. Tkwiła w tym logika rozwoju zarówno samej firmy, jak i rosnących wymagań odbiorców. Początkowo projektowano samolot „Szpak-1"z silnikiem M11-D i wyposażeniem radzieckim. Później koncepcję tą zmieniono, gdyż w warunkach kiedy powstawał projekt nie byto możliwości zbudowania samolotu wystarczająco lekkiego dla tak słabego i ciężkiego silnika. Sprawa ta zresztą powracała dwukrotnie: w przypadku samulotu Żak i samolotu Junak.
W pierwszych projektach Szpaków założono konstrukcję całkowicie drewnianą, z kadłubem kratownicowo-rozpórkowym, profilowanym listwami drewnianymi. Płaty i stateczniki miały żebra klejone w szablonach, podobnie jak kratownice kadłuba i pasy dźwigarów. Drewno było materiałem łatwym do pozyskania i prostym w zastosowaniu.
Już w Szpakach 3 i 4A wprawadzono konstrukcję mieszaną stosując w wersji 4A kadłub spawany z rur. Bytu to rozwiązanie wyjściowe prowadzące zarówno do Żaków, jak i Szpaków 4T czy Zuchów i Junaków.
Szkielety kadłubów spawanych gazowo w przyrządach metalowych. Fachowość spawaczy gwarantowała solidność i dokładność wykonania. Komplikację stanowiła konieczność umieszczenia kadłubowni na piętrze, co zmusiło dou zbudowania specjalnej pochylni istniejącej do dziś do wtaczania i staczania kadłubów.
Spis treści
CZĘŚĆ I HISTORIA ZAKŁADU
Od autora
Powołanie Biura Projektów i Studiów przy Wydziale Lotnictwa Cywilnego PKWN
Przeniesienie BPiS do Łodzi. Utworzenie i działalność Lotniczych Warsztatów Doświadczalnych
Polski przemysł lotniczy w latach 1[zasłonięte]944-19 na tle planów gospodarcz; ich realizacji i sytuacji politycznej
Rozwój konstrukcji i technologii stosowanych w LWD
LWD a Oddział Lotniczy Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkii
Inna działalność techniczno-lotnicza zakładu
Uczestnictwo w ogólnokrajowych organizacjach lotniczych Znaczenie osiągnięć LWD dla polskiej techniki lotniczej
CZĘŚĆ II KONSTRUKCJE LWD
Konstrukcje zrealizowane
Konstrukcje niezrealizowane
CZĘŚĆ III MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE
Pracownicy zakładu - biografie
Pracownicy LWD w latach 1[zasłonięte]944-19 (czas pracy w LWD) wg informacji zebranych przez autora (stanowiska częściowo domniemane - patrz tekst)
Silniki samolotów LWD. Uwagi
Samoloty LWD i pochodne w muzeach i ekspozycjach
Bibliografia i wykaz źródeł
Summary
Tabele
Plany zakładu
Dokumenty - część I
Dokumenty - część II