Ćwiczenia laboratoryjne z silników spalinowych i ochrony środowiska (wyd.5, 2009)
![Ćwiczenia laboratoryjne z silników spalinowych i ochrony środowiska (wyd.5, 2009)](http://polskaksiegarniapl.shoparena.pl/environment/cache/images/0_0_productGfx_3859e507eb6ecc<span class=hidden_cl>[zasłonięte]</span>29943f2fc66791c4.jpg)
31,50 zł
- Wydawca: Politechnika Śląska
- ISBN: 978[zasłonięte][zasłonięte]33561
- Autor: Ubysz Aleksander
- Rok wydania: 2009
rok wydania: 2009 (wyd.5)
oprawa: miękka
format: B5
stron: 278
Książka przeznaczona jest dla studentów kierunku transport jako podstawowe opracowanie do zajęć laboratoryjnych z silników spalinowych i ochrony środowiska w transporcie. Każde z ćwiczeń laboratoryjnych opracowano systemowo i kompleksowo, od przeglądu literaturowego poczynając i na opisie stanowisk, przebiegu ćwiczenia i pytaniach kontrolnych kończąc. Sześć ćwiczeń dotyczy badań aparatury wtryskowej silników SI i ZS na stanowiskach probierczych oraz jej diagnostyki. Cztery ćwiczenia obejmują badanie i weryfikację silników na stanowiskach, natomiast pozostałe ćwiczenia z zakresu ochrony środowiska w transporcie dotyczą pomiaru toksyczności spalin silnika, który pracuje w samochodzie na biegu luzem, obliczenia poziomu hałasu procesu roboczego w pompie wtryskowej oraz zużycia paliwa w cyklach jezdnych przez samochody osobowe. Całość pracy uzupełniona jest bogatym materiałem rysunkowym i doświadczalnym autora książki.
SPIS TREŚCI:
Rozdział I
WIADOMOŚCI OGÓLNE
I.1. Organizacja laboratorium silników spalinowych 9
I.2. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w pracowni silnikowej 10
I.3. Regulamin pracy w laboratorium 11
Rozdział II
CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA SILNIKA A ZUŻYCIE PALIWA PRZEZ POJAZD
II.1. Charakterystyka stanowisk badawczych silników 13
II.2. Obliczanie przebiegowego zużycia paliwa przez samochód osobowy na podstawie charakterystyki ogólnej silnika 16
II.2.1. Wprowadzenie 16
II.2.2. Obliczanie sprawności ogólnej silnika na podstawie przebiegowego zużycia paliwa samochodu 20
II.2.2.1. Sprawność napędu 21
II.2.2.2. Obliczanie energochłonności ruchu 22
II.2.2.3. Obliczanie parametrów pracy silnika dla poszczególnych odcinków drogi 25
II.2.2.4. Analiza wyników obliczeń 27
II.2.3. Przebieg ćwiczenia 31
II.2.3.1. Cel ćwiczenia 31
II.2.3.2. Zbieranie danych 31
II.2.3.3. Tok obliczeń 32
II.2.4. Pytania kontrolne 34
II.3. Określenie współczynnika oporów toczenia samochodu w warunkach jazdy rzeczywistej metodą wybiegu ze stałą prędkością 40
II.3.1. Wprowadzenie 40
II.3.1.1. Założenia teoretyczne 40
II.3.1.2. Ocena dokładności obliczeń 43
II.3.2. Przebieg ćwiczenia 44
II.3.2.1. Cel ćwiczenia 44
II.3.2.2. Dane wyjściowe do obliczeń 44
Rozdział III
ĆWICZENIA LABORATORYJNE Z OCHRONY ŚRODOWISKA
III.1. Badanie toksyczności spalin 47
III.1.1. Wprowadzenie 47
III.1.2. Wyposażenie stanowiska 49
III.1.2.1. Analizator \"EUROGAS 8020\" 50
III.1.2.2. Analizator \"Leader 8000\" 50
III.1.2.3. Analizator \"Infralyt 4000\" 51
III.1.3. Przebieg ćwiczenia 52
III.1.3.1. Cel ćwiczenia 52
III.1.3.2. Pomiar toksyczności spalin 52
III.1.3.3. Rejestracja wyników 53
III.1.4. Pytania kontrolne 54
III.2. Pomiar hałasu procesu roboczego 57
III.2.1. Wprowadzenie 57
III.2.1.1. Oddziaływanie hałasu na człowieka 57
III.2.1.2. Podstawowe wielkości charakteryzujące hałas 57
III.2.2. Wyposażenie stanowiska 58
III.2.3. Przebieg ćwiczenia 60
111.2.3.1. Cel ćwiczenia 60
III.2.3.2. Pomiar hałasu 60
III.2.3.3. Opracowanie wyników 61
III.2.4. Pytania kontrolne 65
Rozdział IV
WYBRANE ZAGADNIENIA Z BUDOWY SILNIKA
IV.1. Wprowadzenie 68
IV.2. Charakterystyka rodziny silników Zł Opel Ecotec 68
IV.2.1. Zespół kadłuba 69
IV.2.1.1. Kadłub z miską olejową 69
IV.2.1.2. Głowica z uszczelką, pokrywą i kolektorami 73
IV.2.2. Układ korbowy 75
IV.2.2.1. Tłok kompletny 75
IV.2.2.2. Korbowód 76
IV.2.2.3. Wał korbowy 76
IV.2.3. Układ rozrządu 77
IV.2.4. Układ olejenia i chłodzenia 77
IV.3. Charakterystyka silnika ZS 2,35 TD Mitsubishi 78
IV.3.1. Charakterystyka zespołu kadłuba 79
IV.3.1.1. Kadłub 79
IV.3.1.2. Głowica 81
IV.3.2. Charakterystyka układu korbowego 82
IV.3.2.1. Tłok kompletny 82
IV.3.2.2. Korbowód 84
IV.3.2.3. Zespół wału korbowego 84
IV.3.3. Układ rozrządu 85
IV.3.4. Układ olejenia i chłodzenia 87
IV.4. Charakterystyka silnika ZS Isuzu 4EE2-TC 89
IV.4.1. Zespół kadłuba 90
IV.4.1.1. Kadłub 90
IV.4.1.2. Głowica z uszczelką 91
IV.4.1.3. Miska olejowa 93
IV.4.2. Układ korbowy 93
IV.4.2.1. Tłok kompletny 93
IV.4.2.2. Korbowód 94
IV.4.2.3. Wał korbowy 94
IV.4.3. Układ rozrządu 95
IV.4.4. Układ olejenia 96
IV.4.5. Układ chłodzenia 97
IV.5. Obliczanie przyspieszeń w układzie rozrządu silników 98
IV.5.1. Wprowadzenie 98
IV.5.2. Wyznaczanie przyspieszeń w układzie rozrządu silnika 100
IV.5.3. Wyposażenie stanowiska 101
IV.5.4. Przebieg ćwiczenia 102
IV.5.4.1. Cel ćwiczenia 102
IV.5.4.2. Wyznaczanie przyspieszeń w układzie rozrządu 107
IV.5.5. Pytania kontrolne 110
IV.6. Wybrane zagadnienia z selekcji grupy korbowej silników spalinowych 111
IV.6.1. Wiadomości wprowadzające 111
IV.6.2. Wyposażenie stanowiska 112
IV.6.3. Przebieg ćwiczenia 113
IV.6.3.1. Cel ćwiczenia 113
IV.6.3.2. Przygotowanie przyrządów do pomiaru 113
IV.6.3.3. Pomiary grupy tłok - cylinder 115
IV.6.3.4. Pomiar luzów sworzeń - piasta i główka korbowodu 117
IV.6.3.5. Luzy łożysk na wale korbowym 117
IV.6.3.6. Sprawdzenie wypracowania (wybicia) panewek korbowych 118
IV.6.3.7. Pomiar luzu poosiowego i obwodowego pierścieni tłokowych 119
IV.6.3.8. Selekcja masowa kompletnych tłoków i korbowodów 119
IV.6.3.9. Opracowanie wyników 120
IV.6.4. Pytania kontrolne 122
Rozdział V
SYSTEM ZASILANIA TŁOKOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM
V.1. Wprowadzenie 123
V.2. Sprawdzenie dokładności pomiaru dawkowania oleju na stanowiskach probierczych 128
V.2.1. Wprowadzenie 128
V.2.1.1. Stanowiska probiercze 128
V.2.1.2. Budowa i zasada działania stanowiska PW-1 131
V.2.1.3. Informacja o współczesnych stanowiskach 137
V.2.1.4. Budowa i zasada działania stanowiska STAR 8 137
V.2.2. Wyposażenie stanowiska 143
V.2.3. Przebieg ćwiczenia 143
V.2.3.1. Cel ćwiczenia 143
V.2.3.2. Określenie dokładności pomiaru dawkowania przez sekcje miernicy stanowiska probierczego 143
V.2.4. Pytania kontrolne 145
V.3. Budowa i działanie układu regulacji z regulatorem R4V i R8E 145
V.3.1. Budowa i działanie układu regulacji z regulatorem R4V i R4E 145
V.3.1.1. Regulator R4V 145
V.3.1.2. Regulator R4E 148
V.3.2. Budowa i działanie regulatora obrotów R8E 150
V.4. Wyznaczanie charakterystyki dawkowania pompy wtryskowej na stanowisku probierczym PW-1 i STAR 8 152
V.4.1. Wprowadzenie 152
V.4.1.1. Czynności przygotowawcze przed pomiarami 152
V.4. l .2. Pomiar geometrycznego początku tłoczenia sekcji pompy 153
V.4.1.3. Sprawdzenie i regulacja skoku wstępnego tłoka pompy (ho) 157
V.4.1.4. Sprawdzenie i regulacja kątów między początkami tłoczenia poszczególnych sekcji 157
V.4.1.5. Regulacja pomp wtryskowych z regulatorami prędkości obrotowej 160
V.4.2. Wyposażenie stanowiska 165
V.4.3. Przebieg ćwiczenia 166
V.4.3.1. Cel ćwiczenia 166
V.4.3.2. Pomiar charakterystyki dawkowania pompy wtryskowej na stanowisku probierczym PW-1 166
V.4.3.3. Pomiar charakterystyki dawkowania pompy wtryskowej na stanowisku probierczym STAR 8 168
V.4.4. Pytania kontrolne 174
V.5. Sprawdzanie i regulacja układu zasilania silników ZS na stanowiskach probierczych i próbniku wtryskiwaczy 175
V.5.1. Wprowadzenie 175
V.5.1.1. Sprawdzanie pompy zasilającej 175
V.5.1.2. Sprawdzenie wtryskiwacza na próbniku PRW-3 177
V.5.1.3. Budowa i działanie próbnika wtryskiwaczy PRW-3 182
V.5.1.4. Okresowe sprawdzanie próbnika PRW-3 183
V.5.2. Wyposażenie stanowiska 185
V.5.3. Przebieg ćwiczenia 185
V.5.3.1. Cel ćwiczenia 185
V.5.3.2. Pomiar geometrycznego początku i końca tłoczenia sekcji tłoczących pompy wtryskowej 186
V.5.3.3. Pomiar wstępnego skoku tłoka ho w pierwszej sekcji 187
V.5.3.4. Pomiar ciśnienia otwarcia, pracy i zamknięcia zaworu tłoczącego pompy wtryskowej (na stanowisku PW-1) 187
V.5.3.5. Pomiar geometrycznego początku i końca wtrysku sekcji tłoczących pompy wtryskowej (na stanowisku probierczym STAR 8) 188
V.5.3.6. Sprawdzenie pompy zasilającej 189
V.5.3.7. Sprawdzenie wtryskiwacza na próbniku wtryskiwaczy PRW-3 190
V.5.4. Pytania kontrolne 193
Rozdział VI
GAŹNIKOWE SYSTEMY ZASILANIA
VI.1. Gaźniki układu zasilania samochodu Cinquecento 194
VI.1.1. Układ zasilania 194
VI.1.2.Gaźnik 196
VI.1.2.1. Gaźnik Weber 30DGF 7/750 196
VI.1.2.2. Gaźnik Weber 32TLF 32/250 198
VI.2.Gaźniki układu zasilania silnika Zł 1100 VW Golf 200
VI.2.1. Układ zasilania 200
VI.2.2. Gaźniki typu PICT 200
VI.2.2.1. Zastosowanie gaźnika typu 31 PICT 5 201
VI.2.2.2. Budowa gaźnika typu PICT 203
VI.2.3. Zasada działania gaźnika typu PICT 204
VI.2.4. Urządzenie rozruchowe 208
V1.3. Przebieg ćwiczenia 209
VI.3.1. Cel ćwiczenia 209
VI.3.2. Kontrola i regulacja gaźnika Weber 30 DGF 209
VI.3.3. Kontrola i regulacja gaźnika Weber 32 TLF 211
VI.3.4. Kontrola i regulacja gaźnika Solex 31 PICT-5 213
Rozdział VII
WTRYSKOWE SYSTEMY ZASILANIA SILNIKÓW Zł
VII.1. Wiadomości wprowadzające 219
VII.2. Schemat i opis układu Motronic 1.3 zamontowanego na stanowisku 221
VII.3. Przebieg ćwiczenia 221
VII.3.1. Przygotowanie stanowiska do pomiaru 222
VII.3.2. Sprawdzenie wydajności pompy paliwa 223
VII.4. Wybrane pomiary kontrolne zespołów systemu zasilania 223
VII.5. Diagnostyka wtryskowego systemu Motronic 1.3 228
VII.5.1. Opis stanowiska dla diagnostyki wtryskowego systemu zasilania Motronic 1.3 228
VII.5.2. Opis programu diagnostycznego 229
VII.5.3. Opis złącza diagnostycznego 231
VII.6. Sprawdzenie wtryskiwaczy benzynowych na stanowisku Red Star 233
VII.6.1. Budowa stanowiska 233
VII.6.2. Podstawowe operacje wykonywane na stanowisku 235
VII.6.3. Rodzaje wtryskiwaczy i sposoby ich diagnozowania 238
VII.6.3.1. Wpływ żywic na układ zasilania silników Zł 238
VII.6.3.2. Diagnozowanie wtryskiwaczy 239
VII.6.3.3. Rodzaje wtryskiwaczy 241
VII.6.3.4. Wytwarzanie strumienia paliwa 242
VII.6.4. Cel ćwiczenia 242
VII.6.5. Przebieg ćwiczenia 243
LITERATURA 246
ZAŁĄCZNIKI 249
|