Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

~ GWAŁT NA MELPOMENIE ~ A. SŁONIMSKI ~polecam~~

19-01-2012, 14:08
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 5 zł     
Użytkownik zbyniu_w
numer aukcji: 2034061215
Miejscowość ŁÓDŹ
Wyświetleń: 4   
Koniec: 12-01-2012 20:18:25
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

WITAM PAŃSTWA SERDECZNIE!!!!

PRZEDMIOTEM AUKCJI JEST WYSZUKANA i

UNIKATOWA POZYCJA KSIĄŻKOWA
 

 ~ GWAŁT NA MELPOMENIE ~  

ANTONI SŁONIMSKI


Felietony teatralne, zamieszczone w "Wiadomościach literackich" w latach 1924- 1939.
Poeta, satyryk, publicysta, dramatopisarz, prozaik, krytyk teatralny. Urodzony 15 listopada 1895 w Warszawie, zmarł 4 lipca 1976 tamże.
Ukończył warszawską Szkołę Sztuk Pięknych (1917), w latach 1[zasłonięte]916-19 wystawiał swoje prace na kilku wystawach zbiorowych i indywidualnych. Współpracował z tygodnikiem satyrycznym "Sowizdrzał" (1[zasłonięte]913-19) i z miesięcznikiem "Pro arte" (1919). Był współzałożycielem kabaretu Pikador (1918), współtwórcą grupy poetyckiej Skamander (1919), współpracował z pismem "Skamander" (1[zasłonięte]920-19, 1[zasłonięte]935-19), "Zdrojem" (1919), "Kurierem Polskim" (1[zasłonięte]920-19, redagował tam m.in. dział "Sztuka"). Od 1924 współpracował z "Wiadomościami Literackim", gdzie prowadził dział recenzji teatralnych (1[zasłonięte]924-19), stały felieton ("Kronika tygodniowa" 1[zasłonięte]927-19), żartobliwe recenzje grafomańskich tomików poetyckich ("Książki najgorsze" 1[zasłonięte]924-19). Tworzył teksty kabaretowe dla teatrów Czarny Kot (1918), Qui pro quo (od 1919), Stańczyk (1[zasłonięte]922-19), Perskie Oko (od 1925), Banda (1[zasłonięte]931-19), Cyrulik Warszawski (od 1935), Ali Baba (1939), Tip Top (1939) oraz rosyjskiego Niebieskiego Ptaka (1924). W latach 1[zasłonięte]926-19 współpracował z tygodnikiem satyrycznym "Cyrulik Warszawski". Podróżował m.in. na Bliski Wschód (1923), do Brazylii (1924) i wielokrotnie do Wielkiej Brytanii. Był członkiem ZZLP (Związku Zawodowego Literatów Polskich - od 1928) i Polskiego PEN Clubu, współpracował z działem rozrywkowym Polskiego Radia.
Podczas wojny w latach 1939-40 przebywał w Paryżu, a później w Londynie. Współpracował z "Polską Walczącą" (1940) i "Wiadomościami Polskimi" (do1941, kiedy zerwał współpracę na skutek różnicy zdań co do sojuszu Polski z ZSRR - Słonimski uważał, iż jest on taktycznie konieczny). W latach 1[zasłonięte]942-19 redagował wraz z Estreicherem miesięcznik "Nowa Polska", kierował sekcją literatury UNESCO (1[zasłonięte]946-19), w 1948 wziął udział w Kongresie Intelektualistów w Obronie Pokoju we Wrocławiu i podpisał przyjętą tam rezolucję. W latach 1[zasłonięte]949-19 był dyrektorem podlegającego władzom krajowym Instytutu Kultury Polskiej w Londynie, w 1951 powrócił na stałe do Polski.
Drukował artykuły, wiersze i felietony w "Nowej Kulturze" (1[zasłonięte]950-19), "Świecie" (1[zasłonięte]951-19), "Szpilkach" (1[zasłonięte]953-19), "Przeglądzie kulturalnym" (1[zasłonięte]955-19) i w "Tygodniku Powszechnym"n(od 1970). Był członkiem zarządu Polskiego PEN Clubu (od 1955), prezesem ZLP (1[zasłonięte]956-19), brał udział w pracach UNESCO. Uczestniczył w dyskusjach Klubu Krzywego Koła (1[zasłonięte]955-19), był wiceprezesem Rady Kultury przy Ministerstwie Kultury i Sztuki (1[zasłonięte]958-19). W następnych latach uczestniczył w wielu akcjach opozycji demokratycznej - w marcu 1964 był inicjatorem, autorem i (wraz z Janem Józefem Lipskim) głównym organizatorem tzw. Listu 34 - pierwszego zbiorowego protestu środowisk intelektualnych przeciwko polityce kulturalnej partii i państwa. Krytykował władze w związku z wydarzeniami 1968 roku, podpisał "Memoriał 59" i "List 14" w proteście przeciw planowanym zmianom w konstytucji PRL (1975).
Był laureatem Nagrody Państwowej I stopnia (1955), nagrody literackiej m.st. Warszawy (1956), nagrody Fundacji A. Jurzykowskiego w Nowym Jorku (1965).
Jego pierwsze utwory można podzielić na dwie grupy - parnasistowskie, o kunsztownej budowie, ograniczające się w swojej wymowie do tematu sztuki i problemu artysty (wiersze z tomów SONETY i HARMONIE) oraz ekspresjonistyczne, aktywistyczno-pacyfistyczne (w tomie CZARNA WIOSNA, skonfiskowanym ze względów cenzuralnych, a później we fragmentach przedrukowanym w następnych tomach). Wiersze drugiego rodzaju (Jerzy Kwiatkowski nazywa je czarnymi dytyrambami) pisywał Słonimski do końca lat dwudziestych, a jednym z ostatnich był osobno wydany poemat OKO ZA OKO (1928). Inne tomy poetyckie wydane w latach dwudziestych przeniknięte są duchem stylizacji, w którym największą rolę odgrywa poezja romantyczna. Tom OKNO BEZ KRAT (1935) to wyraz załamania wielu optymistycznych przeświadczeń wierzącego w postęp racjonalisty. Podczas wojny wielką popularność wśród Polaków na całym świecie osiągnął napisany w 1940 wiersz ALARM.
Istotną dziedziną działalności Słonimskiego była publicystyka, która przysparzała mu wiele popularności, a także prowokowała liczne napaści polemiczne (zwłaszcza z kręgów prawicowych i nacjonalistycznych). Jako felietonista (zwłaszcza autor "Kronik tygodniowych" w "Wiadomościach Literackich", za których patrona obrał sobie Prusa) był wyrazicielem poglądów liberalnej inteligencji, racjonalistą i sceptykiem, zwalczał uprzedzenia rasowe i narodowe, szczególnie ostro występował przeciwko ekspansji faszyzmu. Mistrzowsko władał bronią zjadliwego dowcipu i szyderstwa. Powojenna publicystyka Słonimskiego, drukowana na łamach "Szpilek" i "Tygodnika Powszechnego" koncentrowała się na walce z postawami konformistycznymi, snobistycznymi, z przejawami ekstremizmu formalnego awangardy artystycznej. Był twórcą alegoryczno-ekspresjonistycznego dramatu WIEŻA BABEL (wystawionego w 1927 przez Leona Schillera) oraz trzech komedii - MURZYNA WARSZAWSKIEGO (wystawionej 1928), gdzie wykpił zjawisko snobizmu, wysuwając na pierwszy plan problematykę asymilacji oraz LEKARZA BEZDOMNEGO i bardzo popularnej RODZINY, w których prowadził, podobnie jak w publicystyce, kampanię antytotalitarną.
Podobne przesłanie zawarł również w dwóch powieściach science fiction TORPEDA CZASU (1924) i DWA KOŃCE ŚWIATA (1937), inspirowanych twórczością H.G. Wellsa, którego bardzo cenił. Korzystając z właściwych temu gatunkowi prozy atrybutów, pokazywał groźne skutki militaryzmu i postępujących totalitaryzmów.
Wraz z innymi skamandrytami pisywał teksty szopek politycznych, jako humorysta uprawiał z powodzeniem kalambur, parodię i pure nonsens (wybór z Julianem Tuwimem W OPARACH ABSURDU 1958). We WSPOMNIENIACH WARSZAWSKICH i ALFABECIE WSPOMNIEŃ nakreślił pełen sentymentu i humoru obraz dawnej Warszawy.


WYDAWNICTWO - ARTYSTYCZNE I FILMOWE

ROK - 1982

WYDANIE - 1

OKŁADKA - MIĘKKA LAKIEROWANA

STR. - 407

WYMIARY - 20,5 x 14,5 cm

GORĄCO POLECAM!!!!!!!

STAN KSIĄŻKI JAK NA WIEK UWAŻAM NA 

BDB= !!!

 

(  przybrudzenia, przytarcia,)

ZAPRASZAM
DO LICYTACJI!!!!

 

UWAGI:
KOSZT PRZESYŁKI ZWYKŁEJ WYNOSI 3,90ZŁ, A PRIORYTETOWEJ 5,00Zł.
KOSZT PRZESYŁKI ZWYKŁEJ POLECONEJ WYNOSI 6,10ZŁ, A PRIORYTETOWEJ 7,20ZŁ
za przesyłkę niepoleconą nie odpowiadam


TEL: 0-519-[zasłonięte]-470

 

CHĘTNIE DOŚLĘ DODATKOWE ZDJĘCIA!!!

PYTANIA PROSZĘ KIEROWAĆ NA E-MAIL BĄDŹ KONTAKTOWAĆ SIĘ ZE MNĄ TELEFONICZNIE. DANE DO PRZELEWU ORAZ DODATKOWE INFORMACJE ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE O MNIE. DODATKOWO, JEŚLI PAŃSTWO ZAKUPICIE RÓWNIEŻ JAKIEŚ PRZEDMIOTY NA AUKCJACH UŻYTKOWNIKA
  EWCIA_59
TO PRZESYŁKA BĘDZIE RAZEM POŁĄCZONA, NA JEDEN KOSZT, PO UPRZEDNIM USTALENIU CENY.

~ GWAŁT NA MELPOMENIE ~ A. SŁONIMSKI ~polecam~~