Call of Juarez: The Cartel jest trzecią odsłoną cyklu pierwszoosobowych strzelanin polskiej firmy Techland. W odróżnieniu od poprzedniczek, których akcja rozgrywała się na Dzikim Zachodzie, tym razem teatrem działań są współczesne metropolie (m.in. Los Angeles w Stanach Zjednoczonych i Juarez w Meksyku). Mimo to gra pozostała westernem, lecz osadzonym w czasach współczesnych.
Call of Juarez: The Cartel rozpoczyna się od zamachu bombowego na jedną z amerykańskich agencji rządowych. Za atakiem stoją prawdopodobnie bossowie meksykańskich karteli narkotykowych. Biały Dom nie ma zamiaru wypowiadać wojny, lecz wysyła tercet złożony z najlepszych policjantów i agentów FBI i DEA, którego zadaniem jest rozsadzenie karteli od środka. Scenariusz i dialogi zostały przygotowane przez duet, który pracował nad Call of Juarez i Call of Juarez: Więzy krwi: Paweł Selinger i Haris Orkin.
Call of Juarez: The Cartel to pierwsza część serii, która oferuje tryb kooperacji. Kampania dla pojedynczego gracza pozwala również na zabawę w pojedynkę (wówczas kontrolę nad kompanami przejmuje sztuczna inteligencja). Bohaterami gry są: Ben McCall, potomek McCallów z poprzednich Call of Juarez, Eddie Guerra oraz Kim Evans. Poszczególne misje polegają na likwidowaniu przeciwników (bronią palną lub w trakcie walki na gołe pięści), zdobywaniu informacji i śledzeniu przestępców.
Call of Juarez: The Cartel bazuje na technologii Chrome Engine 5 stworzonej przez Techland, która pozwala na generowanie bardzo szczegółowej oprawy graficznej.