"Publikacja zawiera vademecum instrumentalisty, stanowiące kompendium wiedzy, informacje dotyczące podstaw gry na gitarze, keyboardzie, flecie podłużnym oraz szkolnych instrumentach perkusyjnych. Zbiór utworów pochodzących z różnych stron świata stanowi podstawę pracy na zajęciach i jest rodzajem podręcznika dla ucznia – instrumentalisty. Publikacja zawiera propozycje repertuarowe przeznaczone dla zespółu instrumentalnego, w skład którego wchodzi większa liczba szkolnych instrumentów perkusyjnych oraz utwory opracowane na zespół fletów podłużnych."
Publikacja jest propozycją dla uczniów, którzy z pomocą tradycyjnych dyscyplin sztuki, jakimi są malarstwo i rzeźba, chcą rozwijać swoje zainteresowania artystyczne i umiejętności twórcze. Ćwiczenia zawarte w zeszycie nie ograniczają się jednak wyłącznie do stymulacji ekspresji twórczej, dają uczniowi również możliwość – dzięki prezentowanym reprodukcjom i fotografiom – kształtowanie postawy odbiorczej, rozumianej jako rozwijanie motywacji do kontaktów ze sztuką. Autorka proponuje kilkanaście interesujących zagadnień i technik plastycznych będących punktem wyjścia do ekspresji twórczej, m.in.:
• głębia w obrazie – identyfikacja pejzażu jako tematu malarskiego,
• analogia rytmu w plastyce i muzyce,
• kompozycje plamą barwną przy zastosowaniu techniki mokre na mokrym wsparte techniką drippingu,
• tworzenie dekoracyjnych form rzeźbiarskich i płaskiej struktury,
• rzeźba abstrakcyjna i figuralna. Wszystkie proponowane w zeszycie tematy i techniki są szczegółowo opisane i zilustrowane, dając uczniom gwarancję uczestniczenia w atrakcyjnych i wartościowych edukacyjnie zajęciach artystycznych.
Prezentacje fotograficzne Krok po kroku umożliwiają im dokładne zapoznanie się z praktycznymi metodami warsztatowymi wykonania poszczególnych ćwiczeń. Organizacja wystawy prac uczniów to zadanie wynikające z realizacji podstawy programowej zajęć artystycznych. Sugerowana w ćwiczeniu metoda projektu poszerza zasięg działań i pozwala nadać przedsięwzięciu cechy szerokiej akcji propagującej kulturę plastyczną w środowisku szkolonym i lokalnym. Metoda projektu w zakresie organizacji wernisażu sprzyja integracji rówieśniczej, kształceniu odpowiedzialności, aktywności twórczej i kreatywności, stymulacji inicjatywy i umiejętności współdziałania w grupie. Projekt może objąć zasięgiem wszystkie klasy realizujące zajęcia artystyczne w danym roku szkolnym , może tez dotyczyć wybranej grupy uczniów wyrażającej chęć udziału w projekcie.
Zeszyt ćwiczeń dla ucznia Fotografia cyfrowa Tadeusza Misiaszka jest propozycją do tematycznych zajęć artystycznych z tej dziedziny, przewidzianych na 30 godzin dydaktycznych. Zaproponowane ćwiczenia oraz ilustrujące je prace wybitnych fotografów kształcą u uczniów kreatywną postawę wobec fotografii cyfrowej, świadome i twórcze komponowanie kadru fotograficznego i umiejętność wykorzystania technicznych możliwości sprzętu oraz znajomość teoretycznych podstaw procesu powstawania obrazu cyfrowego. Zeszyt ćwiczeń pomaga - z jednej strony - w wykształceniu umiejętności odnajdywania i zastosowania manualnego ustawiania parametrów, a także jest rodzajem warsztatu fotograficznego w postaci realizacji wybranych tematów i zadań z nich wynikających.
Zeszyt ćwiczeń i program zajęć artystycznych – Architektura w gimnazjum jest propozycją do tematycznych zajęć artystycznych z zakresu architektury przewidzianych na 30 godzin dydaktycznych. Głównym założeniem zeszytu ćwiczeń jest praktyczna realizacja różnorodnych zadań przybliżających uczniom zagadnienia architektury, przede wszystkim w formie ćwiczeń rysunkowych na płaszczyźnie, konstruowania i projektowania modeli przestrzennych oraz działań w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej.
Zgodnie z zaleceniami podstawy programowej, realizacja programu przewiduje wykorzystanie w ćwiczeniach mediów: fotografii i technologii informacyjno-komunikacyjnej.