Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ZAGADNIENIA ESTETYKI FILMOWEJ ESTETYKA FILM DREYER

19-01-2012, 14:55
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2036022981
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 7   
Koniec: 13-01-2012 20:28:27
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
ZAGADNIENIA ESTETYKI FILMOWEJ

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)

AUTOR -
PRACA ZBIOROWA

REDAKCJA - REGINA DREYER


WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - FILMOWA AGENCJA WYDAWNICZA, WARSZAWA 1955
WYDANIE - 1
NAKŁAD - 3176 EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
DOBRY MINUS JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM, USZKODZENIE GRZBIETU, KILKA PODKREŚLEŃ) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNA, MIĘKKA

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - 407
WYMIARY - 21 x 14,5 x 2,9 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,501 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
ZAWIERA


KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD. The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO JEŚLI TYLKO WYSTĘPUJE ONO W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE AUKCJI.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS

PAŃSTWOWY INSTYTUT SZTUKI
ZAGADNIENIA ESTETYKI FILMOWEJ
PRACA ZBIOROWA POD REDAKCJĄ
REGINY DREYER
WARSZAWA 1955
FILMOWA AGENCJA WYDAWNICZA





SPIS TREŚCI

WSTĘP - Jerzy Toeplitz.......... 5
PODSTAWOWE ZAGADNIENIA BUDOWY DZIEŁA FILMOWEGO - Bolesław Włodzimierz Lewicki .... 30
BUDOWA POSTACI W UTWORZE FILMOWYM - Czesław
Petelski.............. 54
O KONFLIKCIE W DRAMATURGII FILMOWEJ - Jerzy
Toeplitz......]........ 91
ORGANIZACJA CZASU I PRZESTRZENI W UTWORZE
FILMOWYM - St. Lenartowicz....... 135
SŁOWO W FILMIE - Regina Dreyer .... . . 177
KOMPOZYCJA OBRAZU FILMOWEGO ~ Jerzy Mierze-
jewski...........-. . 239 „
BARWA W FILMIE - Tadeusz Kowalski..... 268
MUZYKA JAKO ŚRODEK WYRAZOWY SZTUKI FILMOWEJ - Helena Zdanowska......... 305
DŹWIĘK W FILMIE - Lech Pijanowski...... 361
FILMOGRAFIA.............. 385
INDEKS NAZWISK i FILMÓW ..... . . 400





INDEKS NAZWISK I FILMÓW

A
Aleksandrów G. 32 Anoszczenko N. 271 Arbuzowa G. 272 Aristarco G. 14, 20 Arnheim R. 14, 177 Arnsztam L. 238 Arystoteles 227
Admirał Uszakow 198: 228, 274 Aleksander Matrosow 72, 76 Aleksander Newski li, 294, 311, 312, 325, 358
. Anna Proletariuszka 20 :
B
1
Baechlin P. 15
Balazs B. 13, 14, 30, bl, 72, 90, 161,
164, 174, 176, 177, 179, 181, 185, 190, 235, 237, 367, 370, 372
Balzac H. 151 j
Baley S. 139,, 176
Barbaro U. 15, 20
Beethoven L. van 12
Bergson H. 146
Bezymieński A. 117
Bieliński W. 93, 94, 11 i
Bielowa L. 81, 90
Blachin P. 238
Blejman M/238
Bolszincow M. 233 :
Borjew J. 90
Borowy W. 144, 176
Bossak J. 10
Boy-2eleński T. 146, 176
Bracco R. 101
Brecht B. 211
Budzyk K. 218, 237
Burow A. 20, 54: 90
Balet mechaniczny 13
Bankier 96
Baryłeczka 374, 377
Baron Milnchhausen 346
Beethoven 377
Becky Sharp 273
Bez adresu 126, 316
Bezdomni 32, 272
Bez litości 332
Bitwa Stalingradzka 31, 37, 194, 310
Błękitna rapsodia 155
Bramy piekieł 270
Burza nad Azją 139
C
Caldwell E. 151
Capellani A. 100 ..
Carne M. 163 II
Clair R. 32, 100, 163, 184, 301 II
Ciecierski J. 80
Conrad J. 149, 168
Chaczaturian A. 129
Chaplin Ch. 54, 99^ 100, 116, 125, 180,!
-184, 185, 237 Chiarini L. 15 Chejfic J. 16, 25
Chełmoński J. 298
Chopin F. 327, 351
Chrennikow T. 360
Czajkowski P. 352
Czechów A. 78, 225
Czerkasow N. 82
Cziaureli M. 132, 293
Czyrskow B. 202, 221, 238
Celuloza 9
Cesarski piekarz 274
Chciwość 102
Curie Skłodowska 165
Cywilizacja 102
Czapajew 16, 33, 36, 45, 57, 70, 75, 76
88, 114, 192, 198, 207, 362, 363,
364, 383
Czarci żleb 70, 325 Czarny pirat 273 Czarodziej Glinka 119, 274 Czerwone diablęta 180 Człowiek bez jutra 125
D
Daąuin L. 125 Del D. 233 Delluc L. 12 De Santis G. 12 Dickens K. 51, 163 Drąc K—J 271 Dobrolubow M. 94 Dowżenko A. 33, .178, 237 Dreiser T. 221 Dreyer C. 33, 104, 133 Dreyer R. 8, 10, 34, 131, 177 jl Dulac G. 14 Duvivier J. 373
Daleko od Moskwy 155
Dama pikowa 101
Delegat floty 16, 84, 115
Dom na pustkowiu 62, 63, 110, 111
Donieccy górnicy 274
DS-70 nie działa 70
Drożyzna artykułów spożywczych 100 Dwie brygady 115 Dzieje jednego konwoju 226, 238 Dzieło naukowe Pasteura 47, 48, 49
E
Eisenstein S. 13, 14, 15, 19, 30, 32, 33, 34, 38. 86, 105, 106, 109, 110, 116, 163, 176, 184, 221, 222,. 237, 242, 267, 293,, 294, 304, 360
Eisler H. 360
Ekk M. 32, 272
Engels F. 61, 90, 176, 225
Erenburg I. 34
Ermler F. 105, 238
F
Falconetti 104
Flaubert G. 151, 210
Ford A. 120, 238, 239, 262, 278
Frejlich S. 178, 237 Frołow M. 106
Fanfan Tulipan 126, 230—233, 238 377, 378
G
Gabrilowicz E. 90 Gaertner H. 187, 237 Gance A. 153, 377 Gardin 101
Gierasimow S. 19, 238 Gierymski 298 Gish L. 185 Goethe 110, 293 Gogh Van V. 291 -Gogol M. 51
Golachowski S. 305, 312, 313, 315, 321, 327, 328, 335, 356, 360
Goldobin W. 109
Gołdowski E. 304
Gośownia A. 90, 304
Górki M. 16, 35, 54, 56, 63, 106
Grammont M. 187
Grassman J. 304
Griffith D. W. 33, 85, 101, 102, 106,1 143, 163 I
Groszew A. 90
Gruber 307
Gabinet Doktora Kaligari 103
Gdzieś w Europie 327
Gilda 57, 58
Gorączka złota 99
Gromada 113, 120
Grunia Kornakowa 272
Grzesznicy bez winy 166
H
Halden F. 95 Hamera B. 80 Hauron D. de 268 Hearst R. 293 Helmholz A. 268 Helsztyński S. 147, 176 Hemingway E. 124 Hogben L. 304 Homer 142 Hugo W. 100 Huston J. 276 Hopensztandt D. 237
Hamlet 86, 131, 134, 221, 312, 314, 321,
327, 332, 376
Harry Smith odkrywa Amerykę 129 Henryk V 155, 221, 275, 311
I
Ince T. 102 Ingarden R. 176 Iturbi J. 345 Irzykowski K. 180 Isert G. 304
Iwan Groźny 15, 16, 38, 311, 381 Iwan Nikulin — rosyjski marynarz 212
J
Jakubowska W. 132, 238 Janowitz H. 103
Jekielczyk J. 267 Jewsiewicki W. 304 Jeżek S. 179, 237 Joyce J. 147, 148 Jureniew R. 200, 237 Jutkiewicz S. 184, 237, 238
Jak hartowała się stal 70, 75, 79 Jej pierwszy bal 128, 162, 373
K
Kandinsky A. 289
Karaganow A. 178, 237
Katz 284, 285
Keim J. 176
Keller H. 360
Kinugasa T. 276, 277
Kosmatow L. 83, 86, 87, 90, 293
Kowalski T. 8, 10, 268
Kiemienow W. 11
Kierczyńska M. 36„ 229, 237
Kleiner J. 176
Kott J. 130
Kozincew G. 238 J
Kremlew G. 90
Kubacki W. 137, 146, 176, 186, 237
Kuleszow L. 12, 13, 172, 379
Kanał Fergański 38
Karnawał kwiatów 272
Kawaler złotej gwiazdy 155
Klatka słowieza 163
Kobiety są najlepszymi dyplomatami
273
Koniec Sankt Petersburga 182 Krew poety 139
L
Lacombe G. 373
Lefebvre H. 51
Leger F. 13
Lenartowicz S. 8, 10, 24, 42, 130, 135,
136
Lenin W. 176 Leońidow L. 113 Lessing G. 25, 135, 136, 137, 176
Lewicki B. 5, 8, 10, 25, 30, 56
Lewik W. 134
Lialikowa K. 272
Lindgren E. 15, 221, 360
Lissa 2. 5; 10, 306, 307, 313, 323, 335,
- 336, 337, 360 Lumiere A. i L. 138, 142 Leśna opowieść 274
Ł /
Łempicki Z. 237
M
Magidson M. 200
Majakowski W. 117
Malenkow G. 61, 90, Il7, 118
Maiwell R. 15
Marchlewski J. 40, 71
Marecka W. 224
Markiewicz H. 58, 71, 90, 237
Marks K. 61„ 90
Marr M. 187
Martoglio N. 101
Maugham S. 128
Mayenowa R. 237
Mayer C. 103, 104
Mayer J. 176
Melies G. 92, 143, 269
Merimee P. 227
Meyerhoff H. 374
Mierzejewski J. 8, 10^ 171, 239
Mickiewicz A. 34
Min A. 272
Moholy-Nagy L. 304
Musorgski M. 139
„M" 373
Matka 5, 13, 33, 35, 70, 105, 116, 183
Mazowsze 275
Melodia serc 344, 349
Męczeństwo Joanny drArc 5, 31, 33,
1 104, 106, 133, 208 Miasto młodzieży 88, 155 Miasto nieujarzmione 33, 66 Milczenie jest złotem 322
Miłość 96
Młodość Chopina 44, 45, 119, 208, 238,
239, 278, 343, 345, 351 Moulin Rouge 276 Musorgski 119, 139, 275, 353
N
Newton I. 268
Nicolai O. 353
Nielsen A. 185
Noel-Noel 213
Napoleon 153
Nauczyciel 76, 225
Nauczycielka wiejska 45, 87
Narodziny narodu 101, 102
Na zachodzie bez zmian 185
Nędznicy 100
Niepotrzebni mogą odejść 64, 108, 370
Nie ma pokoju pod oliwkami 77, 155, 315, 339
Nietolerancja 33, 102, 143
Noc jest moim królestwem 373
O
Obrazcow S. 39, 66, 81, 90, 352
Okoń E. 299
Olivier L. 131, 221, 275
Ossowski S. 267, 304
Ostwald W. 279, 280, 284
Ostrowski A. 94
Ożga F. 271 -
Oblany ogrodnik 31, 142
Obrona Carycyna 82
Obywatel Kane 71, 168, 171, 173, 195,
238, 321, 329, 339, 370, 376 Opowieść o prawdziwym człowieku
64, 70, 83, 165, 200, 225, 318, 376,
377
Ostatni etap 214, 239 O świcie 125
P
Pagnol M. 14
Papawa M. 18
Painleve J. 47 t
Dos Passos D. 151
Pat i Patachon 378
Pautsch F. 298
Pawlenko P. 38, 132
Pawłów I. 288
Perinal 301
Petelski C. 8, 10, 54, 110
Pijanowski L. 8, 10
Płażewski J. 304
Poincare H. 146
Pogożewa L. 177, 237
Potocki J. 145, 176
Prosnak A. 205
Protazjmow.-J-...10i-
Próust M. 146, 147
Prus B. 34
Pudowkin W. 12, 13. 14, 15, 19, 30, 32,
33, 42, 54, 56, 70, 85, 86, 90, 105,
116, 163, 177, 190, 237 Puszkin A. 101, 223, 229
Pancernik Potiomkin 5, 13, 31, 33.
105, 116, 160, 183 Parada natrętów 213, 238, 335 Paryski szewc 105 Paryżanka 99, 180 Październik 109
Piątka z ulicy Barskiej 9,120, 277, 278 Pepe le Moko 162 Pierwsze dni 80, 120, 380 Pierwszy start 341 Pieśń Ceylonu 31 Pieśń tajgi 339, 355 Piotr I 127, 311, 376 Pod dachami Paryża 32, 371 Poddany 33, 61, 89, 230, 234, 238, "377 Pokolenie 9, 33
Portier z hotelu Atlantic 103, 104 Pościg 277
Potępieńcy 33, 163, 173, 374 Powrót na Stare Miasto 275 Promień śmierci 13 Przygoda na M-ariensztacie 277, 342 Pygmalion 155, 34i, 349, 378 Przetańczyła cale lato 167
Q
Quartet 128
R
Rafael 12
Razumnyj W. 17, 90
Reed C. 108
Remarąue E. 185
Riurikow B. 90
Romm M. 129, 267
Rotbaum J. 130
Rouąuier G. 47
Rada bogów 380
Rimski- Kor saków 353
Romans szulera 151
Rudzielec 216
Rzym godzina 11-ta 31, 128
S
Sadoul G. 14, 95, 100 Samojłowicz D. 272 Sawczenko I. 272 Schiller F. 94, 110, 134 Schmalenbach W. 15 Scribe E. 115 Sennet M. 99 Servien P. 187 Schmidt G. 15 Shaw B. 186 Sheriff P. 276 Siekierska J. 10 Sienkiewicz H. 51 Simonow K. 66, 71, 129 Sławin L. 238 Smith G. 270 Smrż K. 178 Sobolew A. 63, 90 Souriau P. 304 Spitzer L. 187, 237 Spottiswbode R. 40 Stalin 3J 71„ 109, 113, 178, 187, 188, 225, 237
Stanislawski K. 85, 86, 307 Steinbeck J. 151 Stroheim E. von 102 Sterne W. 144, 145 Strauss J. 378 Stryikowski J. 130 Styka A. 298 Szekspir W. 60, 142, 158 Szczepanik J. 270;, 271 Szołochow M. 117 Swierczewski K. 40, Sztejn A. 228, 238
Scott na Antarktydzie 326
Skandal w Clochemerle 230
Skanderbeg 275
Skarb 378
Słońce wschodzi 210
Spotkanie 151, 167, 331, 344, 375
Sprawa do załatwienia 172
Sprawa życia i śmierci 346
Stare i nowe 110, 294
Stracony weekend 316, 317
Strajk pokojówek 100
Strażnica w górach 331, 339
Stre-fa zachodnia 65
SWD 181
Symfonia diagonalna 31
Symfonia świata 272
Szaleństwa serca 96
Szantaż 375
Szczątek imperium 181
Szczors 17, 38
Szlacheckie gniazdo 101
Ślubujemy 275
Śmiali ludzie 161, 274
Śniegi Kilimandżaro 124
Światła rampy 125
Światła wielkiego miasta 99, 184
Świat się śmieje 378
Święto pracy 271
T
Tatarkiewicz W. 176
Tenner J. 190, 237
Timofiejew L. 227, 237
Tisse E. 301
Teoplitz J. 8, 10, 29, 55, 57, 91, 237
Toland G. 301
Tołstoj A. 127
Tomaszewski B. 60, 73, 78, 90, 217,
237
Trauberg L. 238 Turgieniew I. 101 Turkin W. 90, 110, 177, 181, 237 Tajemniczy nieznajomy 220 Tajny agent 159, 374 Taras Szewczenko 129 Tchórz 155 Teresa Raąuin 101 Thunderhead, son of Flicka 273 Trio 128 Trylogia o Maksymie 70, 85, 193, 194,
197
Trzewiczki 352 Turbina 50 [zasłonięte] 185, 191, 196
U
Ulica graniczna 209, 212, 239, 278 Upadek Berlina 132, 160, 293, 319, 358
V
Vivie J. 270 Vossler K. 187, 237
W
Wagner R. 326 Wasilewski A. 61, 63, 90 Wasiliew G. i S. 36, 238, 362 Welles O. 168, 171, 195 || Windish H. 298, 304 Winogradow I. 238
Winogradow W. 188, 190, 219, 222, 237, 238
Winogradzka K. 238 Wirta M. 37, 194, 238 Witwicki "W. 304
Wollenberg H. 365, 369
Wojcicki K. 187, 229, 238
Wyczółkowski L. 298
Wyka K. 141, 144, 146, 147, 149, 176
Wakacje dla grzeszników 124
Warszawska premiera 353
W dni pokoju 369
Wesoły jarmark 161, 166, 355
Wesołe kumoszki z Windsoru 353
Wielki przełom 131, 201—206, 221
Wielkie polowanie 161, 274
Wielka nagroda 161
Wielki obywatel 31, 45, 57, 61, 68, 70,
75, 76, 112, 218, 371 Wielka przygoda 349 Wielki walc 378 Wielkie nadzieje 163, 239, 374 W pogoni za mężem 327
Z
Zarchi A. 114, 131 Zdanowska H. 8, 10, 305 Zola E. 101
Zakazane piosenki 62, 112, 327 Za cenę życia 167 Zagubieni we mgle 101 Załoga 77
Zielona dolina 226, 238 Ziemia woła 67, 85, 110, 223, 230 Za wami pójdą inni 112, 319, 327 Zbrodnicza namiętność 96 Złodzieje rowerów 57, 125, 199, 211, 238
Z
Żdanow A. 16 Żeromski S. 139, 229
Żołnierz zwycięstwa 45, 46, 47, 120„ 132, 174

Redaktor książki WŁADYSŁAW LESZCZYŃSKI Okładkę projektowała SŁAWA GOSPODAREK Redaktor Techniczny ALICJA OPAŁŁO





WSTĘP

I
Oddając do rąk czytelnika pierwszą w Polsce Ludowej pracą
0 problemach teorii sztuki filmowej zdajemy sobie sprawą, że książka „Zagadnienia estetyki jilmowej" posiada na pewno loiele niedociągnięć i usterek, a wiele tez wypowiedzianych na jej kartach ma charakter dyskusyjny. Nauka o filmie jako rodzaju sztuki nie posiada zbyt bogatych tradycji a w ostatnim dziesięcioleciu niewiele było w skali światowej prac naukowych i badań, na których można byłoby się oprzeć. Jeśli chodzi o polskie osiągnięcia w tej dziedzinie, to najlepiej scharakteryzuje je przypomnienie, że ostatnia, a zarazem pierwsza i jedyna książka zajmująca się teorią sztuki filmowej — „X Muza" Karola Irzykowskiego ukazała się przeszło trzydzieści lat temu — w roku 1924 1). A ileż w ciągu tych trzydziestu lat zmieniło się w świecie filmu, jakże niepodobny jest barwny i dźwiękowy film naszych czasów do czarno-białych
1 niemych obrazów, o których pisał Irzykowski, nie znający jeszcze klasycznych dzieł niemej sztuki — „Pancernika Potiomkina", „Matki" czy „Męczeństwa Joanny dfArc". Ale nie to jest najważniejsze, że inne jest dziś kino niż w czasach „X Muzy". Istotną sprawą jest to, że inaczej, z innych pozycji patrzymy dziś na sztukę, a nasze rozważania i rozumowania oparte są na naukowych podstawach jakie daje nam marksistowska metoda badania zjawisk artystycznych. Staramy się posługiwać nią w dziedzinie leżącej jeszcze ciągle poza głównym traktem, naukowych badań, w dyscyplinie, która dopiero od niedawna pretenduje do miana naukowej, a mianowicie — w filmoznawstwie.
Powtórzmy to wyraźnie — i na samym wstąpię — książka „Zagadnienia estetyki filmowej" jest w pewnym sensie eksperymentem, podjęciem badań niezbędnych dla przyszłości naszej sztuki filmowej. Od rezultatów tej pierwszej próby w dużej mierze zależeć będzie ustalenie dalszego kierunku prac.
Jakie były przyczyny, które spowodowały podjęcie badań w dziedzinie estetyki filmowej? Powstanie książki „Zagadnienia estetyki filmowej" było bezpośrednią, praktyczną konsekwencją utworzenia ośrodka badań filmowych w Państwowym Instytucie Sztuki oraz realizacji uchwał konferencji wawelskiej z 1950 roku. Ale tego rodzaju odpowiedź nie daje jeszcze czytelnikowi obrazu wewnętrznej, głębokiej konieczności, która niejako zmusiła Zakład Historii i Teorii Filmu do podjęcia inicjatywy w dziedzinie od lat zaniedbanej i zdawałoby się zapomnianej. Z jednej strony — na powstanie tej wewnętrznej konieczności wpłynął rozwój krytyki filmowej w Polsce Ludowej, krytyki, od której i społeczeństwo i twórcy żądają konkretnej pomocy w kształtowaniu naszej sztuki filmowej; z drugiej strony — potrzeby szkolnictwa. Nie do pomyślenia jest prowadzenie pracy pedagogiczno-wycho-wawczej, przygotowywanie nowych kadr twórców filmowych w specjalnie w tym celu powołanej wyższej uczelni, jeśli wciąż brakuje chociażby dyskusyjnego i próbnego przemyślenia zasadniczych spraw estetyki filmowej. O codziennych potrzebach krytyki i szkolnictwa filmowego pamiętali zawsze członkowie autorskiego zespołu. Zdawali sobie sprawę, że praca ich jest potrzebna, że od lat jest niecierpliwie oczekiwana.
Sprawa krytyki artystycznej w dziedzinie filmu była najważniejszym czynnikiem mobilizującym. Należało przecież rozwiązać jakoś sprzeczność między teoriami głoszonymi od święta a praktyką dnia powszedniego. Teoria mówi, że krytyka ma pomagać twórcom, natomiast praktyka pisarska naszych krytyków podważa słuszność tej tezy, ponieważ w większości wypadków opinie wypowiadane o filmach są wyłącznie osobistymi impresjami nie podbudowanymi znajomością przedmiotu i nie opartymi na naukowych kryteriach oceny. Chodzi więc przede wszystkim o kryteria, bez nich bowiem niemożliwa jest w ogóle ocena dzieła
sztuki, a kryteria nie pojawią się, jeśli nie przeprowadzi się badań od podstaw, nie przedyskutuje się „abc" środków obrazowo-wy-razowych filmu. Krytycy plastyczni, muzyczni, literaccy czy teatralni mogą nauczyć się podstawowych praw artystycznych dyscyplin, o których piszą. Istnieje w każdej z tych dziedzin niejeden elementarz, niejedna gramatyka i stylistyka. W filmie dzieje się inaczej. Tu panuje jeszcze zasada swobodnej improwizacji, która często jest paraivanem dla nieuctwa. Nie trzeba się temu zbytnio dziwić — cała wiedza filmowa była do niedawna oparta na sa-mouctwie, na zbieraniu tu i ówdzie strzępów informacji, a nie każdy wiedział, gdzie i w jaki sposób należy wzbogacić warsztat twórczy krytyka. A byli i tacy, którzy nie zdradzali w tym kierunku żadnych skłonności. Więc jednocześnie — brak kryteriów w procesie tworzenia i brak kryteriów oceny. W tych warunkach niewiele teoria może pomóc praktyce i niewiele więcej z praktyki korzystają teoretycy. Tak się bowiem często zdarza, że twórcy, hołdując zasadzie improwizacji i nieokreślonej inspiracji, nie zdają sobie sprawy z mechanizmu i przyczyn odnoszonych przez siebie zwycięstw lub popełnianych błędów. A krytycy z kolei nie potrafią wykryć w gotowym dziele zalet i wad utworu, a jeśli im się to uda — dokładnie ich zanalizować. 1 stąd częsta nieodpowiedzialność krytyki, ferowanie sądów w sposób lekki i nieprzemyślany, schodzenie na płaszczyznę łatwych frazesów czy truizmów. I dlatego niezbędne jest podjęcie próby opracowania filmowego „abc", jakiegoś fundamentu estetycznego, na którym będzie można budować gmach konsekwentnych teorii i poglądów o dziele filmowym.
Troska o kształcenie artystów filmu — to równie, jak sprawa krytyki, potężna siła motoryczna domagająca się konkretnych prac z dziedziny estetyki filmowej. Odpowiedzialność jest tu nawet jeszcze większa, chodzi bowiem nie tylko o dzień dzisiejszy, ale i o jutro polskiej sztuki filmowej. W dużej mierze od tego, co wyniosą ze szkoły filmowej przyszli reżyserzy i operatorzy uzależniony będzie kształt ich samodzielnej twórczości. Szkolnictwo filmowe na całym świecie boryka się z trudnościami natury metodologicznej, dydaktycznej i pedagogicznej. Brak podręczników,
do końca przedyskutowanego i sprawdzonego w praktyce modelu wykładów, brak przemyślanego systemu ćwiczeń praktycznych. A stan ten jest wynikiem słabości teorii sztuki filmowej. Dlatego w praktyce nauczania rzemiosła filmowego wszechwładny jest empiryzm, przejawiający się w częstych zmianach metody, w ślepym nieraz poszukiwaniu sposobów najlepszego przekazania wiedzy praktycznej studentom. Świadomi swych zadań i swej odpowiedzialności wykładowcy starają się wypracować uogólnienia w wykładach i ćwiczeniach, dać młodzieży jakieś prawa i reguły, mimo że niedoskonałe jeszcze, i może o względnej wartości. I choć książka „Zagadnienia estetyki filmowej" nie jest sensu stricto podręcznikiem, to zawiera jednak wiele elementów przyszłego podręcznika, nawet kilku podręczników. Takie na przykład zagadnienia, jak muzyka w filmie czy kompozycja obrazu filmowego są zarysem, bądź skróconą, skondensowaną wersją przyszłych prac dla użytku szkolnictwa filmowego, a być może i dla innych uczelni artystycznych.
Potrzeby społeczne określiły zespół autorów książki. Są to ludzie, którzy już od dłuższego czasu zajmują się praktyką pedagogiczną i naukowymi badaniami nad estetyką filmową. Wśród dziewięciu autorów książki większość jej stanowią wykładowcy Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi — Regina Dreyer, Bolesław Lewicki, Jerzy Mierzejewski, Jerzy Toeplitz i Helena Zdanowska. Trzech autorów — Stanisław Lenartowicz, Czesław Petelski i Lech Pijanowski, współpracujący już od dłuższego czasu z Państwowym Instytutem Sztuki, to absolwenci i dyplomanci Szkoły. Jedna tylko osoba w autorskim zespole nie jest związana ze Szkołą, a mianowicie Tadeusz Kowalski, pracujący od roku 1930 w polskiej twórczości filmowej jako realizator, plastyk i krytyk.
Zespół autorski zorganizowany został z inicjatywy Zakładu Historii i Teorii Filmu Państwowego Instytutu Sztuki pod koniec 1952 roku. Kierownictwo redakcyjne z ramienia Zakładu objęła Regina Dreyer.
Książka „Zagadnienia estetyki filmowej" jest pierwszą w historii polskiego filmoznawstwa próbą pracy zespołowej. Zarówno
całość książki, jej zasadnicza koncepcja, jak i poszczególne pra-ce — omawiane były na seminariach przy udziale wszystkich autorów. Na wstępie dyskutowano konspekty poszczególnych prac, potem, nieraz wielokrotnie, napisane już teksty. Wspólnym wysiłkiem, w wymianie poglądów, krystalizował się ostateczny
kształt pracy.
Książka powstawała w ciągu dwóch lat. Ten stosunkowo długi okres pisania i poprawiania poszczególnych prac wpłynął zdecydowanie dodatnio na ostateczny kształt książki. Zespół starał się, by czytelnik dostał do rąk pracą możliwie dojrzałą, która zawiera wprawdzie jeszcze wiele hipotez i propozycji, jednak już odpowiednio prżerny sianych i umotywowanych.
Istnieją jednak i ujemne strony długiego okresu powstawania pracy. W filmie rozwój ma znacznie szybsze tempo niż w innych dziedzinach sztuki, proces „starzenia się" zarówno samych dziel, jak i poglądów artystycznych przebiega w krótszych wymiarach czasowych niż w plastyce czy muzyce. Otóż niewątpliwą wadą książki jest to, że opiera się w wielu wypadkach na materiale filmowym i teoretycznym sprzed kilku lat. Razi to zwłaszcza w odniesieniu do przykładów filmowych, w których nie zostały uwzględnione, tak jakby na to zasługiwały, nowe cenne pozycje polskiej twórczości filmowej — „Piątka z ulicy Barskiej", obie części „Celulozy", „Pokolenie".
Zespołowa praca w wielu dziedzinach nauki dopiero zdaje swój egzamin. Pierwsza próba takiej pracy w badaniach filmowych przyniosła wiele cennych doświadczeń, jak również wykazała jej niezbędność. Długie lata samotnictwa i samouctwa w filmie doprowadziły do powstania dużych różnic w terminologii i w pojmowaniu tych samych, elementarnych nieraz, zjawisk. Trzeba dążyć do ujednolicenia terminów, do stworzenia płaszczyzny porozumienia i nauczenia ludzi mówienia o tych sarnych sprawach tym samym językiem. Oczywiście jedna książka, która powstaje w wyniku zespołowego wysiłku, nie rozwiązuje jeszcze wszystkich trudności terminologicznych i metodologicznych, celem jej jest jedynie wskazanie właściwego kierunku pracy.



Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

ZOBACZ "STRONĘ O MNIE"



NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI