|
"WYBRANE PROBLEMY POLSKICH RYNKÓW OPROGRAMOWANIA w latch 1[zasłonięte]994-19 jako RYNKÓW INFORMACJI", A.CZERWIŃSKI; UO, OPOLE 2001; nakład : 300; stan : NOWA ; przesyłka polecona : 8,00 zł.
SPIS TREŚCI :
Wstęp.......................... 9
Rozdział 1. Program komputerowy a informacja........ 19 1.1. Informacja i jej rodzaje.................. 19 1.2. Własności programu komputerowego a własności informacji. ... 27 1.3. Ewolucja i rozwój oprogramowania.............. 33 1.3.1. Ewolucja systemów komputerowych........... 33 1.3.2. Rozwój języków oprogramowania............ 37 1.3.3. Rozwój technik programowania i inżynieria oprogramowania.............. 43 1.3.4. Innowacje produktowe w dziedzinie oprogramowania .... 51
Rozdział 2. Potrzeby informacyjne i informatyczne...... 59 2.1. Typologia i źródła potrzeb informacyjnych........... 59 2.2. Formułowanie potrzeb informatycznych............. 63 2.3. Hierarchia i skala potrzeb informatycznych.......... 66
Rozdział 3. Charakterystyka rynków oprogramowania jako rodzaju rynków informacji.............. 73 3.1 Rynki informacji..................... 73 3.1.1. Pojęcie i istota rynku................. 73 3.1.2. Informacja jako towar................ 76 3.1.3. Rynki informacji a gospodarka informacyjna....... 82 3.1.4. Rodzaje rynków informacji............... 85 3.2. Warunki powstawania rynków oprogramowania........ 88 3.2.1. Korzyści osiągane za pomocą oprogramowania, jego koszty i wartość................. 88 3.2.2. Niepewność a transakcje na rynkach oprogramowania ... 92 3.2.3. Przesłanki powstawania oferentów oprogramowania .... 95 3.2.4. Uwarunkowania prawne obrotu oprogramowaniem..... 98
Rozdział 4. Struktura przedmiotowa i podmiotowa rynków oprogramowania................. 125 4.1. Produkt na rynkach oprogramowania............. 125 4.2. Zróżnicowanie pionowe i poziome oprogramowania....... 126 4.3. Struktura asortymentowa produktów - funkcjonalny podział oprogramowania..................... 127 4.4. Producenci, dystrybutorzy i sprzedawcy............ 144 4.4.1. Formy własności i wielkość firm............ 144 4.4.2. Zróżnicowanie przestrzenne firm............ 150 4.4.3. Dystrybucja oprogramowania.............. 152 4.5. Nabywcy........................ 157 4.5.1 Zróżnicowanie nabywców................ 157 4.5.2 Preferencje nabywców................. 158 4.5.3 Polityka zakupu................... 161
Rozdział 5. Funkcjonowanie rynków oprogramowania..... 163 5.1. Rozwój polskich przedsiębiorstw 163 w okresie transformacji ustrojowej.............. 163 5.2. Rozwój popytu na oprogramowanie i jego uwarunkowania .... 168 5.2.1. Popyt na komputery a popyt na oprogramowanie..... 170 5.2.2. Popyt na oprogramowanie a fundusz nabywczy oraz aspiracje społeczeństwa.............. 172 5.2.3. Wpływ realizacji dużych projektów informatycznych .... 179 5.3. Analiza obrotów oraz zysków, zatrudnienia, wydajności i rentowności dostawców.................. 184 5.3.1 Struktura obrotów.................. 186 5.3.2 Analiza obrotów oprogramowaniem........... 190 5.3.3 Analiza zysków, zatrudnienia, wydajności i rentowności dla dostawców oprogramowania....... 195 5.3.4 Analiza dynamiki obrotów, zysków, zatrudnienia, wydajności i rentowności dla dostawców oprogramowania....... 200 5.4. Kształtowanie się cen................... 204 5.4.1 Kształtowanie się cen programów polskich w latach 1[zasłonięte]993-19................. 205 5.4.2. Kształtowanie się cen programów zagranicznych w latach 1[zasłonięte]993-19..................... 208 5.5. Konkurencja na rynkach oprogramowania........... 211 5.5.1. Konkurencja cenowa................. 213 5.5.2. Jakość i konkurencja jakościowa............ 217 5.5.3. Natężenie konkurencji................ 228 5.5.4. Grupy firm działające na rynkach oprogramowania..... 239 5.6. Przekazywanie informacji na rynkach oprogramowania...... 243 5.6.1. Czasopisma komputerowe w Polsce i ich rola w przekazywaniu informacji na temat oprogramowania ..244 5.6.2. Reklama prasowa na rynkach oprogramowania...... 250 5.6.3. Pozostałe instrumenty promocji na rynkach oprogramowania.............. 269 5.7. Postęp techniczny a oprogramowanie............. 275
Rozdział 6. Piractwo jako bariera rozwoju rynków oprogramowania................. 281 6.1. Modelowanie skutków piractwa............... 281 6.1.1. Model rynku uwzględniający koszty kopiowania...... 282 6.1.2. Model rynku uwzględniający walkę z piractwem...... 289 6.2. Modele rozpowszechniania oprogramowania z uwzględnieniem piractwa................. 300 6.2.1. Naśladownictwo w rozpowszechnianiu oprogramowania . . . 300 6.2.2. Dyfuzja w rozpowszechnianiu oprogramowania...... 301 6.3. Piractwo komputerowe jako zjawisko ekonomiczne....... 306 6.3.1 Istota zjawiska, jego skutki oraz ogólna skala....... 306 6.3.2 Wyznaczanie skali piractwa.............. 310 6.3.3. Piractwo hamulcem rozwoju rynków oprogramowania. . . . 319 6.4. Modele zachowania i postaw konsumentów na rynku oprogramowania................. 320 6.5. Empiryczna weryfikacja modelu objaśniającego piractwo..... 328 6.5.1. Cechy osobowości pirata komputerowego......... 328 6.5.2. Postawy wobec zjawiska piractwa............ 336 6.5.3 Czynniki motywujące do zachowań pirackich....... 340
Rozdział 7. Perspektywy rozwojowe przedsiębiorstw dostarczających oprogramowanie............. 347 7.1. Cele działalności przedsiębiorstw............... 347 7.2. Strategie przedsiębiorstw.................. 352
Zakończenie........................ 359
Aneks 1. Przychody, zysk, zatrudnienie i rentowność krajowych dostawców oprogramowania w latach 1[zasłonięte]994-19 . . 365 Aneks 2. Ankieta „Postawa wobec piractwa komputerowego i czynniki motywujące do piractwa"............ 372
Literatura........................ 376 Spis tabel......................... 384 Spis rysunków....................... 387 Summary......................... 391 |
|
|