Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania młodzie

28-02-2012, 14:21
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 32 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029716868
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 7   
Koniec: 30-01-2012 10:34:33

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2008
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron 232
Format: Format B5
Rok wydania: 2008
Oprawa: Oprawa miękka, klejona, folia matowa
ISBN: 978[zasłonięte][zasłonięte]58703


Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej

Marta Wójcik

         W społecznym odbiorze istnieje szereg cech przypisywanych osobom niesłyszącym. Na ich podstawie powstaje obraz osób „innych”, bywa, że gorszych od słyszących. Dlaczego gorszych? Ponieważ wada słuchu, oprócz pierwotnego braku dopływu bodźców dźwiękowych, może powodować zaburzenia w rozwoju i funkcjonowaniu osób nią dotkniętych w trzech sferach życia: fizycznej, psychicznej i społecznej. Nie oznacza to jednak, że zaburzenia te muszą się pojawić. Dzięki postępowi medycyny i techniki jesteśmy w stanie zapobiegać wtórnym następstwom uszkodzenia słuchu. Nie bez znaczenia pozostają również działania specjalistów z zakresu terapii i rehabilitacji – surdopedagogów, surdologopedów i psychologów.

        Niezwykle ważne jest wypracowanie odpowiednich do możliwości dziecka sposobów jego porozumiewania się z otoczeniem. Trwający od przeszło 200 lat spor o metodę pracy i komunikacji z niesłyszącymi nadal jest obecny w praktyce rehabilitacyjnej i edukacyjnej. Jedni negują język migowy, dla innych jest on jedynym słusznym środkiem komunikacji. Jest jeszcze trzecie podejście, którego

zwolennicy wykorzystują większą liczbę kanałów umożliwiających skuteczne porozumiewanie się (metody bimodalne, multimodalne, komunikacja totalna).

         To ostatnie podejście wydaje się – z punktu widzenia kształcenia kompetencji komunikacyjnej, a więc umiejętności adekwatnego do sytuacji i możliwości percepcyjnych odbiorcy (partnera komunikacyjnego) posługiwania się językiem – najbardziej odpowiednie. W życiu codziennym nie jest bowiem ważne, co wiemy o języku, ale to jak i kiedy jesteśmy w stanie go używać. To jest podstawowy warunek właściwego funkcjonowania w społeczeństwie. Osoba słysząca, nieznająca

języka migowego, w otoczeniu ludzi go używających również jest osobą niepełnosprawną.

         Niniejsze opracowanie jest próbą opisu wybranych aspektów społecznego funkcjonowania gimnazjalistów z wadą słuchu w ich własnym środowisku – wśród innych niesłyszących lub słabo słyszących. Jest to także próba odpowiedzi na pytanie: czy i jakie relacje zachodzą między posiadanymi umiejętnościami porozumiewania się a poziomem przystosowania społecznego, zachowaniami empatycznymi, funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej czy poziomem samooceny.

 




Spis treści

Wprowadzenie

 

Rozdział 1

Uszkodzenie słuchu

 

1.1. Rozważania terminologiczne

1.2. Następstwa uszkodzenia słuchu

1.2.1. Wymiar organiczny

1.2.2. Wymiar psychiczny

1.2.3. Wymiar społeczny

 

Rozdział 2

Rozwój społeczny dzieci i młodzieży

2.1. Terminologia

2.2. Prawidłowości rozwoju społecznego

 

Rozdział 3

Osoby niesłyszące w społeczeństwie

3.1. Stereotyp osoby niesłyszącej w odbiorze społecznym

3.2. Społeczność niesłyszących – niepełnosprawni czy odmienność kulturowa

3.3. Komunikowanie się osób niesłyszących z otoczeniem

 

Rozdział 4

System edukacji niesłyszących

4.1. Rys historyczny

4.2. Stan obecny

4.2.1. Kształcenie w szkołach specjalnych

4.2.2. Kształcenie w szkołach integracyjnych

4.2.3. Kształcenie w szkołach masowych

4.3. Miejsce gimnazjum w systemie edukacji osób niesłyszących

 

Rozdział 5

Metodologia badań własnych

5.1. Założenia metodologiczne

5.2. Zmienne i wskaźniki zmiennych

5.3. Metody i techniki badań

5.4. Teren badań

5.5. Charakterystyka badanej grupy

 

Rozdział 6

Wybrane aspekty społecznego funkcjonowania

6.1. Kompetencja komunikacyjna badanych

6.1.1. Ogólna charakterystyka

6.1.2. Strategia gestowo-mimiczna

6.1.3. Strategia foniczna

6.1.4. Preferowana strategia komunikacyjna

6.2. Poziom ogólnego przystosowania społecznego badanych

6.2.1. Motywacja do nauki szkolnej

6.2.2. Zachowanie się antyspołeczne

6.2.3. Przyhamowanie

6.2.4. Uspołecznienie

6.3. Poziom empatycznego rozumienia innych

6.4. Funkcjonowanie w zespole klasowym

6.4.1. Pozycja/status badanych uczniów w zespole klasowym

6.4.2. Rola badanych w zespole klasowym

6.5. Samoocena badanych

6.5.1. Zdolności i umiejętności

6.5.2. Techniki szkolne

6.5.3. Ocena własna

 

Rozdział 7

Kompetencja komunikacyjna a wybrane aspekty

społecznego funkcjonowania

7.1. Kompetencja komunikacyjna badanych a poziom ogólnego

przystosowania społecznego badanej młodzieży

7.2. Kompetencja komunikacyjna badanych a poziom empatycznego

rozumienia innych

7.3. Kompetencja komunikacyjna badanych

a funkcjonowanie w zespole klasowym

7.4. Kompetencja komunikacyjna a samoocena

 

Rozdział 8

Refleksje końcowe

 

Rozdział 9

Implikacje dla praktyki

 

 

Bibliografia