Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

WIEDEŃ MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ KLIMT WARHOL INNI

26-06-2012, 21:31
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2402757334
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 7   
Koniec: 16-06-2012 18:29:20
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KSIĄŻKA W JĘZYKU NIEMIECKIM, PONIŻEJ ZAMIESZCZAM PROSTE TŁUMACZENIE (PROSZĘ UWZGLĘDNIĆ BŁĘDY TŁUMACZENIA I BRAK GRAMATYKI, A TAKŻE MOMENTAMI KOMICZNE, PRZYPADKOWE JEGO FORMY, NAJCZĘŚCIEJ POD TEKSTEM TŁUMACZONYM MOŻNA ZNALEŹĆ ORYGINALNY, JEŚLI OCZYWIŚCIE WYSTARCZY MIEJSCA). TŁUMACZENIE TYLKO I WYŁĄCZNIE W CELACH POGLĄDOWYCH.





Die Ausstellung steht unter dem Ehrenschutz des
Bundeskanzlers der Republik Österreich
Dr. Franz Vranitzky
und des Bundesministers für Wissenschaft und
Forschung
Dr. Erhard Busek
HAUPTWERKE DES MUSEUMS MODERNER KUNST IN WIEN
Von Gustav Klimt bis Andy Warhol
Frankfurter Kunstverein Steinernes Haus am Römerberg Frankfurt am Main 26.8.-1.10.1989






Wystawa stoi pod ochrona czci
Kanclerza federalnego republiki Austrii
Dr Franz Vranitzky
i ministra związkowego dla nauki i
Badanie
Dr Erhard Busek
GŁÓWNE DZIEŁA MUZEUM NOWOCZESNE SZTUKI PANI WIEDEŃ
Od Gustav Klimt, aż Andy Warhol
Frankfurter związek sztuki kamiennego dom na Römerberg Frankfurcie nad Menem 26.8.-1.10.1989





Muzeum bierze nowocześniej sztuki w Wiedniu, porównali z licznymi urządzeniami, sztuki 20. wieku i obecności zadedykowani są w republice federalnej Niemcami, własny, utkwili monopol do środka rangę prawie. Na tę instytucję, od państwa Austrii jakieś niesione, narodowe muzeum, jest stawiany stąd także żądaniami, które to może wypełnić na podstawie jego ekonomicznej i organizacyjnej struktury ledwie. Ta problematyka, stać się najróżniejszym funkcjom sprawiedliwy, Dieter Ronte staje się w przedstawieniu oddzielającego dyrektora oczywisty dr. Widzenie przyszłości muzeum jednak nowocześniejsza sztuka w bezpośrednim sąsiedztwie historycznego sztuka muzeum zostanie niż konfrontacja z przeszłości, obecności i przyszłości rozwinie. Ona powinien stać się już wkrótce rzeczywistością.
Reguła została, że znaczne zbiory na podróży idą i odeślą z tym na jej stany. Nowe Interpretations okazują się przez różne przestrzenne przedstawienie - i możliwości zbioru, jednak także szansa, przedmioty, które są w składach niedostępni, robić publiczność dostępnie. Po występach gościnnych Galleria d'Arte Moderna z Mediolanu jak również Musee St. Pierre z Lyon jest wystawą muzeum nowocześniejszą sztukę w Wiedniu trzecie przedstawienie zespolonego publicznego zbioru w Frankfurter związek sztuki. Mediolan pozwolił sobie spojrzenie na klasyczną nowoczesność w Włoszech, zaskoczył Lyon z jego radykalnym konceptem muzeum osiemdziesięciu lat i widziano w obojga wystawach także nieznanych artystów każdorazowych krajów, poprawi się więc obraz każdorazowego krajobrazu sztuki, obecna wystawa oferuje tak z jednej strony ważne uzupełnienie do obrazu austriackiej sztuki w 20. wiekowi, darüberhinaus jednak także pełni mało znanego materiału do międzynarodowego rozwoju sztuki. Pojęcie "głównych dzieł", które wybraliśmy raz, - on działa przede wszystkim w rzucie oka na stany zbioru koguta z jej Fundus na ważnych dziełach Fluxusbe - wegung i Nouveau Realisme prawie ironicznie - musiałby na korzyść on od dr Wolfgang tokarzy, kuratorowi zbioru obrazu, z mną opracowali przed -
stellung centralnych rozdziałów zbioru cofają się. Mamy odpowiednio przestrzenne możliwości związku sztuki środki wykształcony, możliwość zbioru, której zaproponujemy zbioru. Dziękować mam jego obojga z współczesną sztuką powierzone ministerstwa, pana dr Erhard Busek, ministrowi dla nauki i badania, dla gotowości, pożyczyć kosztowne mechanizmy do Frankfurtu, jak również pani dr Hilde Hawlicek, pani minister dla nauki, sztuki i sportu, dla finansowego wsparcia projektu. Kanclerz federalny republiki Austrii dr Franz Vranitzky przejął obok dr Erhard Busek ochrona czci. Dziękować mam na tym miejscu także Heski kancelarię państwową, pana dr Aleksander kraj okręgu, ona na podstawie znaczenia projektu tak samo jak ona Frankfurter BHF- bank katalog wystawy bezu - schußte. Bez inicjatywy i entuzjazmu od dr Dieter Ronte i dr Wolfgang tokarzy mógłby nie mieć miejsca tej wystawy.

Peter Weiermair dyrektor tego Frankfurter związku sztuki






JOSEF ALBERS
Geb. 1888 w Bottrop / Niemcy, gest. 1976 w New Haven(Conn./ USA).
1913-20 studiów w Berlin, kominy, Monachium; 1920-23 studiów na Bauhaus w Weimar i Dessau i od 1923 — 33 działalności nauczycielskich do zamknięcia domu budowlanego; 1933 emigracji do USA; tam działalność nauczycielska w latach 1933 — 49 na Black Mountain College w North Carolina. Do jego uczniów Robert Motherwell, Willem de Kooning i Robert Rauschenberg liczyli. Podczas jego działalności nauczycielskiej na Yale Univer - sity w Connecticut od 1950 — 59 będący pod wpływem on młodzi amerykańscy artyści Op- sposobu. On zadedykował jego artystyczną pracę rozprawę z kolorem. On badał wzajemne oddziaływania z kolorów na formie drugiej potęgi w mnóstwie z zmian.
Lit.:
Józef Albers, poemat and Drawings, New Haven 1958 Josef Albers, Interaction of kolor, kolonia 1970 Josef Albers, retrospektywna, katalog wystawy, Guggenheim muzeum, New York 1988
Hommage to the skweru
1950
Olej / płyta pilśniowy
52,5 x52,5 cm
Depozyt Österr. Fundacja Ludwig
dla sztuki i nauki (od 1988)
s. Abb. S. 55
ARMAN (właściwie ARMAN FERNANDE2)
Geb. 1928 w Nicei.
Pod wpływem prac z Kurtem Schwitters dotarł Arman z neodadaistischen eksperymentom do "Accumulations" i "Portraitsrobots". Jednostronny charakter konsumpcyjny przemysłowe produkty masowe społeczeństwa konsumpcyjnego jest stawiany do tych nagromadzeń przez artykuły konsumpcyjne codziennego trybu życia ironiczny w pytaniu. On jest 1960 jednym Gründungsmitglie -
on grupy "Nouveaux Realistes". 1967 zaczął jego "sztuka -Industne"-współpraca z firmą Renault. 1968 działalności nauczycielskich przy on University of California w Los Angeles. On spiera się od 1971 z nowymi materiałami jak odpad i nowe techniki jak wlewanie w plastyce z organicznego materiału. Arman żyje w New York, Vence i Paryżu.
Lit.:
Arman, popis przedmiotów, retrospektywna 1955 do 1982, katalogi wystawy muzeum sztuki Hanower z zbiorem diecezji 1982
Portrait robot de Ben
1962
Accumulation, versch. Materiały
182x34x22 cm
Inv.Nr. 335 / B
nabyć 1978
(dawn. zbiór kogut)
s. Abb. S. 96
JOANNIS AVRAMIDIS
Geb. 1922 w Batum na czarnym morza / ZSRR. Avramidis studiował 1937 — 1939 na państwowej szkoły artystycznej w Batum do jego rodziny 1939 do Aten wywędrowała. Gdzie 1943 przeprowadzić się on do Wiednia, on od 1945 — 49 na akademii kształcących sztuk malarstwa przy Robin Christian Andersen i 1953 — 56 studiował przy Fritz Wotruba rzeźbiarstwa. 1966 — on miał 67 profesurę gościa na hamburskiej akademii. On jest od 1968 profesorowi dla rzeźbiarstwa przy wiedeńczyku akademii. Avramidis opracował samowolną, typową arka zjawiającą Stelenform, która orientuje na schemat stosunku klasycznego antyku. On żyje i pracuje w Wiedniu.
Lit.:
Joannis Avramidis, rysunki, katalog galerii państwowej Stuttgartu 1986
Joannis Avramidis, "Agora", rzeźby i rysunków 1953 do 1988, katalogi galerii Brusberg, Berlina 1989
Duża grupa figury trójki
1961
Brąz
Wysokość: 225 cm
Depozyt BMfUKS
s. Abb. S. 72
GIACOMO BALLA
Geb. 1871 w Turin, gest. 1958 w Rzymie. Pierwsze sukcesy jako malarz pod wpływem Divisionismus i impresjonizmy pocztowy. On podpisał 1910 z Umberto Boccioni i Gino Severini pierwszy futurystyczny manifest. Badania światła są uprowadzane obok próby analizy ruchu (od 1912, która przedstawia wiele faz motorycznego odpływu jednocześnie),, Balla już w divisionisti- ostrzyc sposób razu zaczął. On zbliża się przy tym więcej niż inne futurysta czystej abstrakcji. Od 1920 zajęty sobie Balla z spirytyzmem; współdziałanie umacnia od 1921 na projektach teatru. W jego dziełach późnych on odwróci się z futuryzmu i powraca do obrazowego malarstwa.
Lit.:
Giovanni Lista, Giacomo Balla, Modena 1982
Merkury przejścia przed na słońcu, widzą przez lunety 1914
Tempera / papier / ekran 138x99 cm Inv.Nr. 139 / nabyć B 1967 s. Abb. S. 44
WILLI BUDOWNICZYCH
Geb. 1889 w Stuttgart, gest. 1955 w Stuttgarcie. Profesor, artysta malarz i scenograf. Nauka malarska. Akademia sztuk pięknych Stuttgart. Samouk. Do 1933 fezu za -
sor na szkole artystycznej w Frankfurcie nad Menem i od 1946 na akademii Kształcących sztuk w Stuttgarcie. Podczas czasu Hitlera jako zwyrodnieć szkaluje. Dzieła obrazu w niemieckich i zagranicznych muzeach, Paryż, Amsterdam, New York. Opublikowania: To nieznajoma w sztuce, 1947, Grohmann Chce, monografia, 1952". Życiorys układa z W. B. w roku 1955.
Lit.:
Willi budowniczych, katalog, Stadtische hali sztuki, Mannheim
1980
Obraz muru różowy czarny
1923
Olej i piasek / drzewa
115x75 cm
Inv.Nr. 134 / B
nabyć 1967
s. Abb. S. 50
RUDOLF BELLING
Geb. 1886 w Berlin, gest. 1972 w Krailing przy Monachium. 1911 — 12 studiowanych Belling na berlińskiej akademii sztuk pięknych u Petera Breuers i pracował od 1913 samodzielnie w Berlinie. Belling był 1918 współzałożycielom suma zbiorów artysty "grupy listopadowej" z Marnym van surowym, Max kamień smolisty i Cesar podroby. Od 1920 — on pracował 32 Taja z architektami Max i Bruno jak również z Janem Buijs razem. Gdzie, gdy Belling 1937 szkalowany został pod socjalizmem narodowym jako "zwyrodniały" artysta, on emigrował wewnątrz do Turcji, on 1937 — miał 51 w Istanbul na akademii sztuk pięknych katedrę. 1966 powrócił Belling do Niemiec. W jego wczesnych prac z Archipenko i Bocciono wpływa, Belling rozwinął się z biegiem dwudziestych lat do jednego z najznaczniejszych oderwanych rzeźbiarzy Niemiec.
Lit.:
Wilfried Nerdinger, Rudolf Belling i Kunststromun - gen w Berlinie 1918 23-, Berlina 1981, ( katalogiem plastycznych dzieł)
Depozyt Österr. Fundacja Ludwig dla sztuki i nauki (od 1988 s). Abb. S. 32
Rzeźba 1923 brązów H:43cm Inv.Nr. 24 / nabyć P 1962 s. Abb. S. 52
HERBERT BOECKL
Geb. 1894 w brodzie skargi /Ö sterreich, gest. 1966 w Wiedniu. Studiował Boeckl budownictwa pierwotnie na technicznej szkoły wyższej w Wiedniu. Jako malarze samouk, Boeckl stał Zezuje początkowo pod wpływem od Egon, Oskar Kokoschka i Lovis Corinth. Rozchodząc, z którymi ekspresjonizmu akcentował Boeckl z biegiem dwudziestych lat coraz mocniej Farbigkeit jego obrazów. Najpierw w bardzo otwartym sposobie razu, później verfestigten sobie formy znowu, jako Boeckl sobie, który oderwanym tendencjom, w który usiadł malarstwo jego współczesnych od siebie. Boeckls podróże miały szczególne znaczenie dla jego artystycznego rozwoju. On był od 1935 profesora na akademii kształcących sztuk w Wiedniu, gdzie on wykonał przede wszystkim po 2. wojnie światowej silnego wpływu na młodsze pokolenie.
Lit.:
Claus pakunek, malarz Herbert Boeckl, Wiednia 1964
Gerbert Frodl, Herbert Boeckl, Salzburg 1976
Mała rodzina 1926
Olej / ekran 93x109 cm
ZŁAMCIE GEORGE'A
Geb. 1925 w Halfway / Oregon / USA. Złamcie studiowanej chemii w Philadelphia. On współpracował 1958/59 w New York z Johnem Cage na New School dla Social badanie. On brał udział od 1959 przy Fluxusaktionen w New York, Düsseldorf, Kopenhagę i zajmował się z tańcem, muzyką, teatrem i happeningami. Złamiecie uchodzi za wynalazców wielomedialnej Events. On żyje i pracuje w kolonii.
Lit.:
Henry marcin, Przy Introduction to George Brecht's. Book of
the Tumbler on Fire, Bolonii 1978
The Book of the Tumbler on Fire.
Twenty Footnotes
to Volume I, nr. 19
1969
Krzesło, parasol, sygnał świetlny ostrzegawczy samochodowy
115x85xll0cm
Inv.Nr. 11 l / P
nabyć 1978
(dawn. zbiór kogut)
H. B., hala sztuki Hamburg, 1989
s. Abb. S. 110
GÜNTER BRUS
Geb. 1938 w Ardning /Ö sterreich.
Brus studiował 1950 — 56 na szkole przemysłowej sztuki w Graz i na akademii dla kształcących sztuk w Wiedniu. Z jego 1961 zaczynającym on liczy "malarstwo akcji" do założycieli Wr. Aktionismus. Podczas w sześćdziesiątych latach twórcze dzieło stało prawie stale w bezpośrednim lub pośrednim związku z akcjami. Brus jest od 1969 obok jego künstleri -
widzą czynność wydawców czasopisma ,Schastrom -
mel " .
Podczas w sześćdziesiątych latach twórcze dzieło
prawie stale w bezpośrednim lub pośrednim Hansie razem
stał z akcjami, Brus pracuje od początku jego
osiemdziesiąte lata prawie wyłącznie w cyklach od - często
bardzo wielkoformatowy - rysunki, z literackim
Zatrzymują.
Brus żyje w Graz.
Lit.:
Günter Brus, widok, katalog, muzeum nowoczesnej sztuki, Wiednia 1986
Czarno na bieli
1961
Olej na ekranie
98x121 cm
Depozyt BMfUKS
s. Abb. S. 86
Próba niszcząca 1970 kolorowych zdjęć 99,5 x113,5 cm Inv.Nr. G / nabyć[zasłonięte]538 19 s. Abb. S. 87
JÓZEF BEUYS
Geb. 1921 w Kleve, gest. 1986 w Düsseldorf. Studia na akademii sztuk pięknych Düsseldorf, uczniowie mistrza przy Ewald Matare. Od 1961 profesorów dla rzeźbiarstwa na akademii sztuk pięknych Düsseldorf. Współzałożycieli europejskiego Fluxus- ruch jak również wielu kulturalnych polityczny organizacji, których najsławniejszą FIU (wolna Międzynarodowy uniwersytet) jest. 1972 bezzwłocznych zwolnień jako profesor uniwersytetu, stanie się 1978 to wypowiedzenie bezprawny dla zdeklarowania. Beuys usiadł już wcześnie z pytaniem mitologii, religii i
Anthroposophie artystycznie od siebie, z czego on później - często w formie z happeningów i akcji - nowa, płynna jedność z sztuki i życia produkować szukał. Rozszerzone pojęcie sztuki Beuys zawiera także polityczny wymiar, on rozpoznał w każdym człowieku artystycznych, kulturalnych sił, przy czym on zoperował z pojęciem "socjalną plastykę".
Lit.:
Caroline Tisdall, Józef Beuys, katalog, The Solomon R.
Guggenheim muzeum, New York 1979
Józef Beuys, rzeźby i przedmioty, katalogi, marcin
Gropius- budowa, Berlina 1988
Drzwi
1954/56
Spalone drzwi drewniane; Czaszka czapli, futro części zajęczy
210xl08xl0cm
Inv.Nr. 109 / P
nabyć 1978
(dawn. zbiór kogut)
s. Abb. S. 126
CAGNACCIO DI SAN PIETRO (właściwie CAGNACCIO SCARPA)
Geb. 1897 w Desenzano / Włochy, gest. 1946 w Wenecji. Cagnaccio di San Pietro studiował na akademii pięknej sztuk w Wenecji. 1910 stali jego dzieła pod wpływem z Boccioni. Jak on rozpuszczał się później z futuryzmu i dotarł pod wpływem od malarzy Casorati, Pesaro, Gino Rosso do eieen- ciągłego realizmu.
Lit.:
Cagniaccio di San Pietro, katalog wystawy, Galleria Gian
Ferrari, Mediolanu 1989
Zoologia 1928
Ol / ekran 85x106,5 cm
Inv.Nr. 302 / nabyć B 1977 s. Abb. S. 65
CESAR (BALDACCINI)
Geb. 1921 w Marsylii.
Cesar studiował 1935 — 39 na Ecole Beaux Arts w Marsylii i 1943-47 w Paryżu rzeźbiarstwa. Od 1947/48 powstali plastykę z metalu i gipsu, przy nich od 1956 także części śrutu włączone zostały do obrazowych lub oderwanych kompozycji. Wokół 1960 wykonań pierwszej "Compressions" (przez prasę metalu ściśnięte karoseriami samochodowe lub przedmioty metalu), z którymi Cesar ważnej części na świecie pomysłu to miało sobie konstytuującego Nouveaux Realistes w Paryżu. Cesar pracuje od końca sześćdziesiątych lat także z kolorowymi tworzywami sztucznymi.
Lit.:
Cesar, katalog wystawy Musee d'Art nowoczesności de la Ville
de Paryż, 1976
Cesar, katalog wystawy Fondation Cartier, Jouy - en Josas -
1985
Chamberlain pracował nad serią z rzeźb z pianki. 1970 w New York początek od nowa prace z Plexiglas. Wybija początkowo od Davida Smith, opracowaną Chamberlain samodzielnych forma - i języka materiału, która na napięciu między treściowym bogactwem asocjacji użytymi produktami odpadkowymi i polega oderwanemu zjawisku całemu mechanizmy. Chamberlain żyje i pracuje w New York, Sarasota / Ida krepy i Los Angeles.
Lit.:
John Chamberlain, A Catalogue Raisonne of the Sculpture
1954 — 1985, muzeum of Contemporary sposobu, Los Angeles
1986
Trixi Dee
1963
Zgięte metal części samochodowe, spawać
138x76x135 cm
Inv.Nr. 120 / P
nabyć 1978
(dawn. zbiór kogut)
s. Abb. S. 103
Compression Ruchomy
1960
Ściśniętą Ölkanister
61x40x35 cm
Inv.Nr. 117 / P
nabyć 1978
(dawn. zbiór kogut)
s. Abb. S. 98
JOHN AGNUS CHAMBERLAIN
Geb. 1927 w Rochester / In Diana / USA. Po jego studiach 1951 -52 przy tym sposób instytutów w Chicago posmaruj smołą studiować 1955-56 na Black Mountain College w North Carolina. On poszedł 1956 po New York. Pierwsze rzeźby powstali z złomu samochodowego. 1966/67
CHRISTO JAVACHEFF
Geb. 1935 w Gabrovo / Bułgaria.
1952 — 56 studiów malarstwa, rzeźbiarstwa i kształtowania estradowego na akademii pięknej sztuk w Sofii. 1957 ukończonych Christo półrocza gościa przy wiedeńczyku akademia kształcących sztuk. 1958 przeprowadzić się on do Paryża, gdzie pierwsze zapakowały i ściągnięte przedmioty powstały. 1962 miał miejsce pierwszą akcję opakowania w kolończyk Rheinhafen "Stacked Oil Drums" i "Dockside Packages (Sztaplować Ölfässer i opakowania portowe)". Christo członek grupy Nouveaux Realistes został w Paryżu. 1964 przesiedleń po New York. 1968 pierwszą wymiernej nad akcji opakowania publicznego budynku (hali sztuki Berno). Po tym dalsze projekty duże: 5600 - m 3- paczka (dokumenta IV); Wrapped Coast, Australia
1969; Valley Curtian, Colorado 1972; Running Fence, California 1976 etc. Christo żyje i pracuje w New York.
Lit.:
Christo, Works 1958-83, Tokio 1984
Christo, Surrounded Islandii, Biscayne Bay, Greater Miami,
Ida krepy, 1980-83, bearb. od Werner Spies (tekst), Wolfgang
Volz (zdjęcia i dokumentacji), kolonii 1984
Empaquetage
1961
Ekran, drzewo, Kordel, versch. Materiały
100x30 cm
Depozyt zbioru kogut (od 1978)
s. Abb. S. 97
CHUCK CLOSE
Geb. 1940 w Monroe / Waszyngton D. C. / USA. Po odwiedzinach szkół artystycznych on University of Waszyngton 1958-62 i to Yale University 1962-64 studiowanych Close 1964 — 65 przy wiedeńczyku akademia kształcących sztuk. Close zalicza do artystów "Hyperrealismus". Jego Sujets są prawie wyłącznie wymierne nad powiększonymi portretach, przy których on w białym czarny lub kolorowym czwórka malarstwie nie tylko powód, lecz także struktura fotografii przejmuje. Close żyje w New York.
Lit.:
Lisa Lyons, Robert Storr: Chuck Close, New York 1987
Selfportrait
1977
Akwarela na papierze, na
Ekran montuje
206x149 cm
Depozyt zbioru Ludwig, Akwizgran
(od 1978)
s. Abb. S. 137
JOHN DE ANDREA
Geb. 1941inDenver / Col.
De Andrea zalicza do artystów "Hyper -" lub " super-realismus". Jego są zredukowani prawie wiernie działający rzeźby większości na jej cielesną nagość. Te rzeźby stają się szczególnie w zestawieniach, które działają często lalusiowato, do modeli jednej tylko jeszcze jako złudzenie istniejącej indywidualności. De Andrea żyje i pracuje w Denver.
Lit.:
Gregory Battcock (Hrsg), realizm super, A Critical
Anthology, New York 1975
Woman on Bed
1974
Poliester i szkło włókna
umalować z farbą olejną
Depozyt zbioru Ludwig, Akwizgran
(od 1978)
s. Abb. S. 136
GIORGIO DE CHIRICO
Geb. 1888 w Volos / Grecja, gest. 1978 w Rzymie. Gdzie de Chirico poszedł do powrotu jego rodziny do Włoch do Monachium, on 1906 — 09 na akademii Kształcących sztuk studiował i dzieło Boecklin i Klinger poznało. 1911 pobytów w Paryżu, gdzie on przychodzi z kubizmem w dotknięciu. On uczy się podczas Pierwszej wojny światowej Carla Carra, z którym on założył "Scuola metafisica". 1918 posłuchany on grupy "Valoriplastici" przy. Gdzie de Chirico żył od 1924 w Paryżu, on od surrealistów jako ważne poprzednik świętowany został. Jego mechanizm sadzał także impulsów dla malarstwa nowej rzeczowości i magicznego realizmu. 1940- żył 78 de Chirico w Rzymie.
Lit.:
Giorgio de Chirico, metafizyk, katalog wystawy
Dom sztuki, Monachium 1982
Giorgio de Chirico, katalog wystawy Centre Pompidou, Paryża 1983
Au bord de la mer 1925
Olej / ekran 100x80 cm Inv.Nr. 655 / nabyć B 1985 s. Abb. S. 56
ANDRE De granica
Geb. 1880 w Chatou przy Paryżu, gest. 1954 w Garches przy Paryżu.
De granica pracowała podczas jego studiów pod nauczeniem z Jacomin, przyjacielowi Cezannes. 1898-99 odwiedzony on Academie Carriere, gdzie on poznał Matisse. Także z Picasso, Braque i Vlaminck wąska przyjaźń złączyła jego mądrze drugi. De granica należy do reprezentantów głównych "Fauvismus". Zajęcie kółka przyjaciół przegląda w lustrze w jego rzeźbie z sztuką primitywny.
Lit.:
Andre De granica, Catalogue raisonne de l'oeuvre sculpte,
Paryża 1965
Siedzi w kucki
1907
Kamień
H:33cm
Inv.Nr. 45 / P
nabyć 1964
s. Abb. S. 37
FRANCOIS DUFRENE
Geb. 1930 w Paryż, gest. 1982 w Paryżu. 1946 połączeń na ruch Lettristen. 1950 spotkań z Yves podrobom. 1954 spotkań gajem i
Villegle. 1957 pierwszą "dessous d'affiches" (odwrotne strony z plakatów). 1960 współzałożycieli Nouveau Realis - me. Współuczestnictwo na wszystkich wystawach i aktywnościach Nouveaux Realistes.
Lit.:
Dufrene, gaju, Rotella, Villegle, zarysy plakatu z on
Zbiór Cremer, katalog, galeria państwowa Stuttgartu 1971
Kwatera ty Plafond de la Biennale
de Paryż ( Jeunes)
1959
Obszarpane plakaty zmontuje na ekranie
195x97 cm
Inv.Nr. 410 / B
nabyć 1978
(dawn. zbiór kogut)
s. Abb. S. 99
JEAN (HANS BRONOWNIK)
Geb. 1897inHüttenberg / Karyntia, gest. 1934 w brodzie skargi /Ö sterreich.
Bronownik studiowało 1918-22 na monachijskiej akademii przy Karl Johann Becker -Gundahl. Gdzie on przedsięwziął potem podróży do Holandii, Włochy, późniejsza Skandynawia, on prace od Edvard Munch studiował. 1925 przeprowadzić się bronownik do Paryża, gdzie on dostał jako Portraitmaler licznych nakazów. Wpływy stają się szczególnie przy przedstawieniu krajobrazu z Chaim Soutine zauważalne. On powrócił 1934 po brodzie skargi.
Lit.:
Jean bronownik, rysunki i szkice, katalogi, nowa galerii lądującej Karyntia, brodu skargi 1965
Dom w krajobrazie wokół 1930 olejów / ekran 80x63 cm
Inv.Nr. 126 / nabyć B 1966 s. Abb. S. 33
MAX POWAGA
Geb. 1891 w moczarach przy kolonii, gest. 1976 w Paryżu. Student filiologia klasycznej Max powaga postanowił w wieku z 21 latami, zostać malarzami. On wystawił 1913 z "reńskimi ekspresjonisty" w Bonn. On podróżował do Paryża, styk miał do Apollinaire, Delaunay i Hansa Arp. On został 1919 współzałożycielami kolończyk Dada- grupa "W / 3". 1922 przyłączył się Max powadze w Paryżu surrealistę wokół Paula Eluard. On pracował z Miro, Bunuel i Dali. On uciekł 1941 po dwukrotnym internowaniu z Francji, usiadłem w USA i 1953 powrócił do Paryża. On dostał 1954 na Biennale w Wenecji dużą cenę dla malarstwa, on został cztery lata na tym francuskiego obywatela państwa.
Lit.:
Werner Spies, Max powaga, świat Collage, katalog,
Hala sztuki Tybinga, 1988
Uczta Boga 1948
Ol / ekran 153x107 cm Inv.Nr. 154 / nabyć B 1968 s. Abb. S. 61
Etes - Vous Niniche?
1955/56
Brąz
H:58cm
Inv.Nr. 23 / P
nabyć 1962
s. Abb. S. 62
RYSZARD ESTES
Geb. 1932inKewance / Illinois / USA. 1952 — 56 studiowanych Estes przy tym sposób instytutów w Chicago. Jego prace zaliczają do tak zwany "hyperrealistischen" lub "realistyczne fotograficzne" malarstwo. Jako Sujets uprzywilejowany Estes refleksów światła, z którymi pomoc chwyta on - pozornego naturalizmu jego malarstwa do uporu - zespolone równiny rzeczywistości w obrazie na lśniących chromowy autach i na wystawach sklepowych,. Estes żyje w New York.
Lit.:
Louis K. Meisel / Harry N. Abrams: Ryszard Estes, The Com -
plete Paintings 1[zasłonięte]966-19, New York 1986
Downtown
1978
Olej na ekranie
122x152 cm
Depozyt zbioru Ludwig, Akwizgran
(od 1978)
s. Abb. S. 138
ROBERT FILLIOU
Geb. 1926 w Sauve / Francja, gest. 1987 w Dordogne.
1946 emigracji do USA. 1946-48 prac przy Coca- coli Company. 1948 — 51 studiów gospodarki narodowej na uniwersytecie of California, Los Angeles. 1951 — 57 pobytów w oddaleniu wschodu; Czynność jako tłumacz, autor z sztuk teatralnych, pupa Action-, historie przedmiotu. 1969 pierwsi próby "poezji wizualna". Performances. Od 1961 współuczestnictw na międzynarodowych Fluxus- imprezie. 1966 założeń galerii "La Cecille qui sourit" w Villefranche - sur Mer - ( Złamiecie razem z George'em i Marianna Stopniuje.)
Lit.:
Robert Filliou, trwające zawsze zdarzenie pokazuje . . ., Katalog, muzeum diecezji Hanower, 1984 Roberta Filliou, katalog wystawy, miejska hali sztuki Düsseldorf, 1989
Galeria prawa
1968
Stół, Plexiglashut, versch. Przedmioty
Stół: 87x70x60 cm
Plexiglashut: 48x68x58 cm
Inv.Nr. 127 / P
nabyć 1978
(dawn. zbiór kogut)
s. Abb. S. 111
ADOLF FROHNER
Geb. 1934 w wsi dużej /Ö sterreich środka pięćdziesiątych lat początek artystycznej czynności, styki z Otto Muehl. Z tym i Hermann Nitsch pierwsze wystawy z Gerümpelskulp - turen i akcje. Środek sześćdziesiątych lat odwrócenia od wiedeńczyka Aktionismus, zwrot tam do krytycznego społeczna, realistycznego malarstwa. Styki z Alfredem Hrdlicka. Frohner profesor jest od 1972 przy wiedeńczyku szkoły wyższej dla stosowanej sztuki.
Lit.:
Peter Gorsen, Adolf Frohner, obrządki ciała, monografia
i katalog mechanizmu, Wiedeń / Monachium 1975
Dieter Ronte, Adolf Frohner, książka mechanizmu niespokojnego
Mechanizmu, Salzburg / Wiednia 1980
Czarniejszy fotel
1962
Juta, trawa morska, drut, drzewo na lnie
i drzewo montuje
Średnicy 94 cm
Depozyt Österr. Fundacja Ludwig
dla sztuki i nauki
(od 1981)
s. Abb. S. 90
POWAGA LIS
Geb. 1930 w Wiedniu.
1946 studiował — 50 u Alberta Paryż Gütersloh na akademii kształcących sztuk w Wiedniu. Reprezentant główny tak zwany "wiedeńczyk szkoły fantastycznego realizmu". Lis " malarstwo jest wpłynięte przez wiedeńczyka secesji i surrealizmowi, którą on poznał w wczesnej podróży do Paryża. Jego bogata w szczegół technika ernnnert na starych mistrzów. Jego mechanizm jest opanowany przez biblijne tematy. On stworzył obok obrazów rozległy graficzny mechanizm. 1966 opublikowany on z "Architectura Caelestis" programowe pismo do jego teorii sztuki. Lis żyje w Wiedniu.
Lit.:
Poważny lis, Architectura Caelestis, obrazy zaginionego stylu, Salzburg 1966
R. P. Hartmann (Hrsg), lis nad powagą lis, Monachium / Zurychu 1977
Psalm 69
1949-60
Olej, Tempera na drzewie
75x53 cm
Depozyt Pierwszej Österr. Kasa oszczędności
(od 1985)
s. Abb. S. 69
ALBERTO GIACOMETTI
Geb. 1901 w Stampa w Bergell / Szwajcaria, gest. 1966 w Chur / Szwajcaria.
Z rodziny artysty pochodzi z, Alberto Giacometti uczył się już w wczesnej młodzieży najważniejsze przepływy znają międzynarodową nowoczesność. 1922 przeprowadzić się on do Paryża, gdzie on pracował pod przewodem rzeźbiarza Bourdelle. Wczesne mechanizmy są bliskie kubizmowi i Brancusi; od 1929 powstają także otwartą, utkwi krata, po części ruchome konstrukcji, które w kompozycji elementy Konstruk -
tivismus podniosą, w którym szczegółowi, przy którzy przypominają język formy surrealizmu. Giacometti opracowuje w czterdziesty latach wreszcie tamtą Gestaltungswei - rozwiąże se, które pojedyncze figury lub części ciała do wąskich, grzecznych szkielet tworów z pogryzioną powierzchnią.
Lit.:
A. Matthes (wyd.), drogi do Giacometti, Monachium 1987 P. Hornisch / P. Beye (wyd.), Alberto Giacometti, rzeźby, obraz, rysunki, grafika (spis mechanizmu), Monachium 1987
Brat artysty, Diego II
1955
Brąz
H: 56,5 cm
Inv.Nr. 22 / P
nabyć 1962
s. Abb. S. 63
ALBERT GLEIZES
Geb. 1881 w Paryż, gest. 1953 w Avignon. Gleizes nauka razu dostał w pracowni jego ojca. On wystawił 1903 w paryżaninie salon jesienny. On spotkał Metzinger i Fauconnier, styl opracował jego własny kubistischen i opublikował 1912 wspólnie z Metzinger "Ty Cubisme".
1915 objechany on USA, jego pierwsze non - figurativen obrazów powstali, on opublikował " malarstwo i jej prawa".
On spierał się 1923/30 z religijnymi tematami, brał udział przy Creation "Abstraction -". On współpracował z Robertem Delaunay 1939 wąsko.
Lit.:
Daniel Robbin, Albert Gleizes, New York 1964
Mosty od Paryża 1912
Olej / ekran 60x73 cm
Inv.Nr. 65 / nabyć B 1962 s. Abb. S. 38
DOMENICO GNOLI
Geb. 1933 w Rzym, gest. 1970 w New York, USA. Zachęcic przez surrealizm i znajomość z rzeszą pokoju wodzie setki opracowany Gnoli realistyczny magiczny styl, przedmiotowość tkwi symbol przedstawi to linia równoległa do Nouveau Realisme w wczesnym sześćdziesiątym latom. On używa jako powody dla jego obrazów przeważając wymierne nad powiększonych szczegółów.
Lit.:
Domenico Gnoli, katalog, Brema, Trewir, 1981
Gnoli (1[zasłonięte]933-19), katalog, Galleria Nazionale d'Arte
Moderna, Rzymu 1987
Tie
1968
Olej na ekranie
141x200 cm
Depozyt zbioru Ludwig, Akwizgran
(od 1978)
s. Abb. S. 134
RALPH GOINGS
Geb. 1928 w Corning / California, żyje obecnie w Sacra - mento / California.
Po jego studiach 1953 w California College of Arts and Crafts i na Sacramento State College 1965 uprzywilejowany on w jego hyperrealistischen obrazów jako Sujet auto jako symbol stanu i przedmiot snu nowoczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego.
Lit.:
Louis K. Meisel, zdjęcie -Realisme, New York 1980
Linda Chase, Ralph Goings, New York 1988
Airstream
1970
Olej na ekranie
152x214 cm
Depozyt zbioru Ludwig Akwizgran
(od 1978)
s. Abb. S. 139
LOUIS GOODMAN
Geb. 1905 w pława / ZSRR, gest. 1973 w USA.
Lit.:
Katalog muzeum nowoczesnej sztuki Wiedeń, zbiór kogut,
Wiednia 1979
Bez tytułu
ca. 1964-68
Żelazko, wlewać Collage
22x10x11 cm
Inv.Nr. 136 / P
nabyć 1978
(dawn. zbiór kogut)
s. Abb. S. 117
OTO przyjaciel dobra
Geb. 1889 w Dvur Krälove (Königshof / CSSR), gest. 1927 w Pradze.
1903 — 1906 odwiedzonego przyjaciela dobra prażanin szkoły przemysłowej sztuki przy Drahonovsky i 1909 studiował -10 na szkole prywatnej Grande Chaumiere w Paryżu, gdzie przyEmilu Bourdelle klasa rzeźbiarska poprowadziła. 1910 on powrócił do Pragi i opracował ekspresywna., dynamisierende języka formy. Od jego początkowo tylko na powierzchni wyłamane figury dotarte przyjaciele dobra do coraz silniejszej Geometrisierung form. On powrócił początku dwudziestych lat przy jego Portraits i plastyce rodzajowej do realistycznego stylu. 1926 został mianowany przyjacielem dobra do profesora dla plastyki budowlanej na szkole przemysłowej sztuki w Pradze.
Lit.:
Oto przyjaciel dobra, katalog, muzeum 20. wieku,
Wiedeń, 1969
Oto przyjaciel dobra, plastyka i rysunki, katalogi,
Norymberskie hali sztuki, 1970
Viki 1912/13 brązów H:35cm Inv.Nr. 66 / nabyć P 1967 s. Abb. S. 36
ALBERT PARYŻ GÜTERSLOH (właściwy Albert Konrad Kiehtreiber)
Geb. 1887 w Wiedeń, gest. 1975 w Wiedniu. Gütersloh pracowało do jego wykształcenia widowiska 1906 w Wiedniu do 1910 jako aktor w Reichenhall, Leitmeritz, Pettau, Po morawsku Ostrau, Karolowe Wary i Berlin pod imieniem Alberta Mateusza. Już od 1906 opublikowany on jego literacki praca pod pseudonimem Paryża od Gütersloh. On brał udział 1909 z jego obrazami na pokazie sztuki i wystawie grupy sztuka nowej Wiedniowi.
Gütersloh wydawców wielu czasopism było obok tego " Knockabout" (1914) i " ratunkiem (1918)" z Franz ołów.
On został 1931 nauczycieli na szkole przemysłowej sztuki w Wiedniu.
1938 uwolni Gütersloh z zawodu nauczyciela i otrzyma 1940 zakazów wykonywania zawodu.. 1945 powoła Gütersloh na wiedeńczyków akademii kształcących sztuk. Między jego literackimi, rysunkowymi i malowniczymi mechanizmami wielokrotne stosunki wytrzymają w fantastycznym państwowe szczegółowe sposobie przedstawienia. Gütersloh zalicza do prekursorów wiedeńczyków szkoły fantastycznego realizmu.
Lit.:
Albert Paryż Gütersloh, retrospektywny, katalog austriackie w dół społeczeństwo dla sztuki i kultury, wykąpanie przy Wiedniu 1982
Albert Paryż Gütersloh, katalog do 100. urodzin, akademia zakańczających obraz sztuk i szkoły wyższej dla stosowanej sztuki i wiedeńczyka Secession, Wiednia 1987
Portret Vera G. 1927
Ol / ekran 72x59 cm Inv.Nr. 103 / nabyć B 1964 s. Abb. S. 66
RAYMOND GAJU
Geb. 1926 w Saint - Brieuce / Francja. Wykształcenie jako fotograf i rzeźbiarz. Po 1946 zaeksperymentowany on z zdjęciami oderwany struktura. On opracował przeciw końcowi czterdziesty lat z jego przyjacielem Villegle zasadę "Affiches lacerees (rozdarte plakaty)". 1946 — 56 zajęty on sobie z poruszonymi oderwanymi znakami i eksperymentował z kinematografią. Od 1960 należał gaju do koła członków założenia Nouveau Realisme i współwydawca był pierwszym manifestem grupy. Jak jego poniedziałkom plakatu, którym od niego nie wyrobić estetyczny zostaną przy Villegle, zrozumieją się jako krytyczne wykresy nowoczesnego spożycia medium. Żyjcie gaju w Wenecji i Paryżu.
Lit.:
Raymond gaju et la fotografii, katalog, Centre narodowy
d'art et de culture George'a Pompidou, Paryża 1976
Palissade de trois planches
1959
Reszty plakatu na deskach płotu
100x64x2cm
Inv.Nr. 422 / B
nabyć 1978
(dawn. zbiór kogut)
s. Abb. S. 101
AL HANZA
Geb. 1927 w New York.
Hanza studiował na Brooklyn College w New York. On brał udział od 1958/59 na happeningach i Performances. John Cage, Jim Dine, Allan Kaprow, Claes Oldenburg, Dick Hig pracował z artystami Hanza - gins i Robert Rauschenberg razem. Żyjcie Hanza i pracujcie w New York.
Lit.:
Katalog muzeum nowoczesnej sztuki, zbiór kogut, Wiedeń
1979
Charles Dreyfus, happening & Fluxus, katalog wystawy,
Galerii 1[zasłonięte]900-20, Paryża 1989
Leon K. The Insurance Man
1964
Rozpona z naklejonym
Papierom czekoladowym
8,7 x7x4 cm
Inv.Nr. 424 / B
nabyć 1978
(dawn. zbiór kogut)
s. Abb. S. 119
RUDOLF HAUSNER
Geb. 1914 w Wiedniu.
Hausner studiował na akademii kształcących sztuk w Wiedniu. 1968 -1985 on był tam profesorem i uczył także na szkole wyższej dla Kształcących sztuk w Hamburgu. Jego prace liczą do tak zwany wiedeńczyków szkoły fantastycznego realizmu. Hausner konstruuje obrazów z światów urojonych pod uwzględnieniem figury "Adama", ona jako zawsze powracające Selbstpor - trait przede wszystkim jego późniejszy mechanizm dominuje. Hausner żyje w Mödhng przy Wiedniu.
Lit.:
Dolf Lindner, Rudolf Hausner, spis mechanizmu, Dortmund
1982
Rudolph Hausner, ja, Adam, Monachium 1987
Adam po grzechu pierworodnym
1957
Tempera, farba olejny żywicy koloru / papier na drzewie
54x34 cm
Depozyt BMfUKS
s. Abb. S. 68
GEOFFREY HENDRICKS
Geb. 1931 w Littleton / New Hampshire / USA. 1951 studiował Hendricks — 52 na Cooper unia School of sposobu. Po jego zamykaniu przy on University of Colombia (1952 — 62) w New York przy Mayer Schapi - on brał udział ro na Events i happeningu w New York. 1961 — wykonałem 67 Hendricks działalność nauczycielską na Douglas College. Z Dick Higgins, Joemu Jones, Alison Know - on brał udział les i wilkowi Vostell 1963 na Yam festiwalu na farmie od George'a Segal w Brunswick. Od 1970 styków za europejski Fluxuskünstlern, do Bena Vautier. Żyjcie Hendricks w New York.
Lit.:
Berliński program artysty DAAD 1984, katalog, Berlin
1984
Czaszka
1967
Czaszka zwierzęcia, Acrylfarbe
12x22x9 cm
Inv.Nr. 140 / P
nabyć 1978
(dawn. zbiór kogut)
s. Abb. S. 116
DICK HIGGINS
Geb. 1938 w Jezusie Pieces / Cambridge / Anglia. Gdy on przyszedł 1939 do USA, on studiował muzykę. Od 1958 zainteresowanych Higgins sobie na happeningu i Fluxusveranstaltungen i współpracowałem równocześnie aktywnie w ruchu awangardy klasy Johna na New School w New York.
1962 posłuchany on obok Paik, Vostell, Filliou, Koepcke, Williama, Maciunas, Knowles do założycieli Fluxusbewegung. 1964 zdystansowanych Higgins sobie od tej grupy. 1964 założył jego to w New York Prasuj "Something Else", który opublikowania happening -Fluxusbewegung wyniósł na dwór. Higgins żyje w New York.
Lit.:
Katalog muzeum nowoczesnej sztuki, zbiór kogut, Wiednia 1979
Charles Dreyfuss, happening & Fluxus, katalog wystawy galerii 1[zasłonięte]900-20, Paryża 1989
Oszczep Dana Music
1968
Kanister blachy, karta z nutami
62x65x30 cm
Depozyt zbioru kogut (od 1978)
s. Abb. S. 112
WOLFGANG HOLLEGHA
Geb. 1929 w brodzie skargi /Ö sterreich. 1947 — 54 studiów na akademii kształcących sztuk w Wiedniu. Jego pierwsze oderwane obrazy powstały w tym czasie po powodach maszynowych. 1950 — następowali 53 mechanizmy z powodami rośliny. Od 1853 studiów naturalnych, z których sobie komplikował abstrakcji z kołem i zakręty opracowały. 1955 założył Hollegha wspólnie z Mikl, Prachensky i Rainer grupę wokół galerii blisko St. Stefan. On pracuje od 1958 nad wielkoformatowymi obrazami. On uczył się w New York 1960 Morris Louisa, Helene Frankenthaler, przyjemny barowa Newman reprezentanci znają amerykańskiej oderwaną. On poprowadzi od 1972 klasę mistrza dla malarstwa na akademii Kształcących sztuk w Wiedniu. Hollegha żyje w Rechenberg w on Styria /Ö sterreich.
Lit.:
Wolfgang Hollegha, obrazów 1[zasłonięte]974-19, katalog wystawy
akademii kształcących sztuk, Wiednia 1981
Drewna II
1965
Olej na ekranie
115x120 cm
Depozyt BMfUKS
s. Abb. S. 82
ALFRED HRDLICKA
Geb. 1928 w Wiedniu.
Hrdlicka studiował 1[zasłonięte]946 19 rzeźbiarstw-52 przy wiedeńczyku akademii malarstwa, 1952- przy Fritz Wotruba. Zarówno Hrdlicka usiądzie w jego bildhauerischen mechanizmów jako także w jego graficznych cyklach w mocno ekspresywnym stylu z człowiekiem jako cierpiącej istocie od siebie.
On udziela lekcji do jego działalności nauczycielskich w Stuttgarcie 1971, Hamburgu 1973 i Berlinie od 1987 przy wiedeńczyku szkoły wyższej dla stosowanej sztuki.
Lit.:
Alfred Hrdlicka, całokształt twórczości, rzeźbiarstwo, Wiedeń, 1988
Ukrzyżowany 1959 marmurów H: 160 cm Inv.Nr. 20 / nabyć P 1962 s. Abb. S. 74
Rzesza pokoju woda setki
Geb. 1928 w Wiedniu als Friedrich Stowasser. On robił 1943 pierwsze świadome rysunki kredki po naturze. 1948 trzy miesięcy akademii kształcących sztuk w Wiedniu. On wybrał 1949 imię wodę setki. 1949 wielu podróży do Neapolu, Florencji, Rzymu, Paryża (1950), Tunis (1951), Japonii (1961), Grecji (1964). Członek tych wiedeńczyków sposób -Club.
1959 — on był 60 docentem gościa na szkole wyższej sztuki Hamburg. Wpłynie od tego In formułę, jednak także wiedeńczykowi secesji, woda setki opracowała własny ornamentalen stylu. On rozpoczynał 1967 jego prace na kolorowych grafikach i pierwszym Metallfolienprägungen. Woda setki żyje w Nowej Zelandii i Wiedniu.
Lit.:
Kraj jak kowal, woda setki, Salzburg 1974 Werner dworzanin, woda setki, Salzburg 1965, 1984 Friedrich Stowasser 1[zasłonięte]943-19, katalog, Albertina Wiedeń, Stuttgartu 1974
Broda jest trawą Łysego
1961
Technika mieszająca na papierze na jucie
146,5 x113,5 cm
Depozyt z własności prywatnej (od 1988)
s. Abb. S. 84
JOHANNES ITTEN
Geb. 1888inSüdern-lipy / Berno, gest. 1967inZürich. Po wykształceniu jako nauczyciel i Itten 1912 postanowił wielu podróżom studium, zostać malarzami. On poszedł do Adolf Hölzel do Stuttgartu, spotkanego hulaki i budowniczego. Jego pierwsze oderwane obrazy zostały wystawione 1916 w "burzy" w Berlinie. Itten pociągnął w selben roku do Wiednia, prywatna szkoła otworzyła tam i uczył się Adolf Loos, Alma Mahler i Waltera Gro - pius znają. Od 1919 do 1923 poinformowany on na państwowym Bauhaus w Weimar, 1926 otworzył w Berlinie prywatną szkołę artystyczną. 1932 przejął jego "szkołę zawodową dla tekstylnego kształtowania powierzchni" w Krefeld. Nad Holandią Itten 1938 powrócił do Szwajcarii i stał się tam dyrektorem szkoły przemysłowej sztuki i muzeum rzemiosła artystycznego w Zurychu.
Lit.:
Johannes Itten, katalog, muzeum nowoczesnej sztuki, Wiedeń
1988
Tematu ptasiego 1918
Olej / ekran 110x55 cm Inv.Nr. 66 / nabyć B 1962 s. Abb. S. 45
Target
1967-69
Olej na ekranie
152x152 cm
Depozyt Österr. Fundacja Ludwig
dla sztuki i nauki
(od 1981)
s. Abb. S. 131
JASPER JOHNA
Geb. 1930 w Augusta / Georgia.
1947 studiował — 49 przy on University of South Carolina w Columbia. On żył do jego czasu służby wojskowego w Japonii od 1952 w New York. W latach 1955-58 uczył się Johna przez Roberta Rauschenberg kompozytora Johna Cage i jego jako tancerz i choreograf pracujące Merce Cunningham znają. Artystyczny doradca Merce Cunningham Dance Company jest odtąd Johnem.
Rozchodząc z oderwanego ekspresjonizmu zajmujcie się z Johna od środka pięćdziesiątych lat świadomie "prosty" Sujets jak liczb, tarcz lub amerykańskiej flagi. Jego Assemblagen z realnie wstawionymi przedmiotami wpływali na rozwój Pop sposobu. Jego obrazy flagi przyniosły do pierwszemu raz w historii malarstwa obraz z przedmiotem obrazu do pokrycia. Żyjcie Johna w New York.
Lit.:
Jasper Johna, Working Proofs, katalog, muzeum sztuki Bazylea,
1979
Jasper Johna, retrospektywny grafiki ciśnienia, katalog,
Wiedeńczyk Secession, Monachium 1987
Ryszard Francis, John, New York 1984
Two Flags
1959
Enkaustik na ekranie
199x145 cm
Depozyt zbioru Ludwig Akwizgran
(od 1978)
s. Abb. S. 130
WASSILY KANDINSKY
Geb. 1866 w Moskwa, gest. 1944 w Neuilly- Sekwanie. 1896 przeprowadzić się Kandinsky do Monachium, założył tam z Franz Marc "niebieski jeźdźców" i 1912 jego teoretycznych pism opublikowało "Nad Duchowym w sztuce" .On wrócił 1914 z powrotem do Moskwy, 1920 profesorów zostało dla nauki o sztuce na tamtejszym uniwersytecie. On przyjął 1922 praktykę na Weimarer Bauhaus, usiadłem po zamknięciu domu budowlanego w Neuilly- Sekwanie. 1937 odwiedzony on koniczyna w Bernie, dla którzy zostali zajęci wystawą "Zwyrodniałą sztukę" 57 jego mechanizmów. On nabył 1939 francuskie mieszczaństwo państwowe.
Lit.:
Roethel, H. K.; Benjamin, K.: Wassily Kandinsky, spis mechanizmu obrazów olejnych, Monachium 1982 — 84, 2 Bde.
Krnąbrny
1933
Olej / ekran
70x70 cm
Depozyt Österr. Fundacja Ludwig
dla sztuki i nauki (od 1985)
s. Abb. S. 47
LAJOS KASSÄK
Geb. 1887 w Ersekuyvar, dzisiaj CSSR, gest. 1967 w Budapeszcie.
1904 pociągnął Kassäk z jego matką do Budapesztu. 1909- on podróżował 10 przez Westeuropa. Jego pierwsze konstruktivistischen powstały początkowi dwudziestek lat prace. On był obok jego malowniczej czynności wydawców z awangardowych czasopism, 1915 w Budapeszcie "TETT" ( czyn), od 1916 "MA" (Dzisiaj). Do koła artysty wokół Kassäk należeli Sändor Bortnyik, Läzlö Moholy - Nagy i Läzlö Peri. On został 1945 w Węgrze wiceprezydenta Artystycznej rady i wydawców dreier bardziej literackie, artystyczne i bardziej krytyczne czasopisma. 1949 verfehmt, on mógł opublikować dopiero po 1956 jego literackich i artystycznych mechanizmach znowu.
Lit.:
Straus, Kassäk, węgierski artykuł do konstruktywizmu, kolonii 1975
Lajos Kassäk 1887 — 1967, katalog, szereg Arion 16, po Alma Międzynarodowo, de poezji, Budapesztu 1988
Budownictwa 1923
Tempera / weksel 27,2 x20,7 cm Inv.Nr. 136 / nabyć B 1967 s. Abb. S. 48
YVES PODROBY
Geb. 1928 w Nicea, gest. 1962 w Paryżu. Od 1947 zajętą się podroby z pomysłem on mono -chromie. 1956 opracowany on jego odcień IKB (Międzynarodowe podroby Blue), to stać się powinien charakterystyczny dla ważnej części jego twórczości. Podroby widziały ten kolor jako inkarnacja Kosmicznego, nieograniczone i uniwersalna. Prace powstają od 1957 z niebieski zafarbowanymi do środka przedmiotami wzgl. plastycznym pełny odlewom ciała. On stworzył równocześnie pierwsze "płaskorzeźby gąbki". "Antropometriom" (Abdrük - ken niebieski zafarbowanych ciał kobiecych na ekranach następowali) od 1958 (od 1960) "Cosmogonien obrazów" ( z śladem z deszczu, dmuch etc.).
Podroby były 1960 jednego członków założenia Nou - veau Realisme, jeszcze mniej niż u jego przyjaciół stał u niego tworzenie z przedmiotów w punkcie środkowym artystycznej pracy. Jego cel był raczej możliwością Sensibilisierung, Entgrenzung i uwolnienie przez akt artysty.
Lit.:
Paul Wember, Yves podroby, kolonii 1969
Yves podroby, katalog wystawy Zrobiłby Gallery, Londynu 1974
Yves podroby, katalog wystawy galerii narodowej, Berlina 1976
Yves podroby, katalog wystawy Centre Pompidou, Paryż /
Guggenheim muzeum, New York 1983
Monochromatyczną Bleu IKB 106
1961
Farbpigmente na ekranie na drzewie
72x54 cm
Inv.Nr. 583 / B
nabyć 1982
s. Abb. S. 104
WRZOSIEC GIOVANNA KLIEN
Geb. 1900 w Borgo di Val Sugano / Trentino, gest. 1957 w New York.
Klien przyszedł 1919 do wiedeńczyków szkołę przemysłową sztuki i studiował tam do 1925 przy Franz Cizek, założycielowi tak zwany "wiedeńczyków Kinetismus", wpływów z futuryzmu i kubizm przerabiał i jedna opracowała na analizie z ruchów oprzeć abstrakcję. Klien wykonał od 1925 w Wiedniu i Salzburg działalność nauczycielską. 1929 przesiedleń po New York. Także w USA zarówno czynność jako stwarzająca wolny artystka jak jako nauczycielka. Jak Cizek szczególny procent na sztuce dziecka. Od przedstawień ruchu wpływy Primitivismus pokazują trzydziestym latom.
Lit.:
Miej nadzieję marka Marietta poborców myta, wrzosiec Giovanna Klien, katalog wystawy muzeum nowoczesna sztuka, Wiednia 1987
Kinetyczna kompozycja (głowa i ręce)
1921/22
Olej / tektura
21x31 cm
Inv.Nr. 561 / B
Prezentu 1979
s. Abb. S. 46
GUSTAV KLIMT
Geb. 1862 w Baumgarten przy Wiedniu, gest. 1918 w Wiedniu. Klimt studiował przy wiedeńczyku szkołę przemysłową sztuki. On pracował po jego wykształceniu z jego bratem powadze i Franz rozbabranemu błotu na dekoracyjnym wyposażeniu z budynków ulicy obwodowej (teatr zamka, historyczne sztuka muzeum). Członek założenia wiedeńczyków Seces - sion. Wpływy Symbolismus, z tym on opracował własny, flächig- dekoracyjny styl. Główne dzieła są obrazami nakrycia dla wiedeńczyków uniwersytet (1[zasłonięte]900-19), Beethovenfries (1902) i dekoracyjne dla willi Stoclet w Brukseli.
Lit.:
J. Dobai, S. Coradeschi, L'Opera completa di Klimt, Mediolan
1978
Gustav Klimt, rysunek z amerykańskiej własności prywatnej
i stanom Historycznego muzeum miasta
Wiedeń, katalog wystawy, Wiednia 1984
jak stils, od którego on rozpuszczał się o 1909 na korzyść jakiejś więcej ekspresjonizmu zobowiązany sposób razu, który w Wiedniu tak samo impuls pobudził Kokoschkas dramatów ("mordercy, nadziei pań"). 1919 — on był 23 profesora w Dreźnie, po którym rozległe podróże. Podczas mechanizm wczesny dominowany był przez psychologicznie charakteryzujące Portraits, Kokoschka poświęcił się przede wszystkim przedstawieniom krajobrazu i obrazom miasta.
1937 zostali 417 pracami z Kokoschka jako "zwyrodnieje" zajmie. Gdzie 1938 wyemigrowany on od Pragi, on odkąd 1934 żył do Londynu. 1953 przesiedleń po Ville - neuve przy Genewie.
Lit.:
Hans Maria Wingler, Oskar Kokoschka, mechanizm
Malarza, Salzburg 1956
Oskar Kokoschka, Mój życie, Monachium 1971
Oskar Kokoschka, katalog wystawy Zrobiłby Gallery,
Londynu 1987
Portret damy (nieukończony)
1908
Olej / ekran
77x88 cm
Inv.Nr. 58 / B
nabyć 1962
s. Abb. S. 30
Chłop Bloch uszlachci, stojąco
1912
Olej / ekran
191x120 cm
Depozyt austriackiej galeria, Wiedeń (od 1962)
s. Abb. S. 25
OSKAR KOKOSCHKA
Geb. 1886 w Pöchlarn nad Dunajem, gest. 1980 w Montreux / Szwajcaria.
Kokoschka studiował 1[zasłonięte]904-19 na szkole przemysłowej sztuki w Wiedniu. Jego wczesne graficzne prace (" śniący chłopcy") pokazują wpływ tego młodzież -
Portret Karl Kędzierzawy 1925
Olej / ekran 65x100 cm Inv.Nr. 101 / nabyć B 1962 s. Abb. S. 31
TETSUMI KUDO
Geb. 1935 w Osaka / Japonia.
Po studiach przy on Tokio University of Fine Arts
(1954-58) Kudo 1962 przyszedł do Paryża. Wpłyńcie przez
Kudo zaczął Nouveau Realisme od 1963 z pracą na jego przedmiot -Assemblagen i happeningi. Na pierwszym planie Schok stało stale jego twórczość - kieren obserwatora, którego on z pomocą z aggresiver tematykę i sprowokować ubiegał się symbolikę sado- masochistyczny. Kudo żyje w Paryżu.
Lit.:
Tetsumi Kudo, katalog wystawy Stedelijk muzeum Amsterdam, 1972
Your Portrait B
1962
Kostka drewniana, versch. Materiały
30x30x30 cm
Inv.Nr. 147 / P
nabyć 1978
(dawn. zbiór kogut)
s. Abb. S. 113
FRANTISEK KUPKA
Geb. 1871 w Opocno, Czesi, gest. 1957 w Puteaux / Francja.
Gdzie Kupka studiował w Pradze i Wiedniu, 1905 poszedł do Paryża, wokół 1910 powstały jego pierwsze oderwanych obrazów. Do silnego wpływu przede wszystkim wkrótce ściśle geometryczne, architektoniczne struktury przyszły muzykę J. S. Bachs. 1914 zameldował się Kupka jako ochotnik po wojnie on został profesorowi na akademii sztuk pięknych Pragą. Od 1920 on żył znowu w Paryżu i przyłączył się 1930 grup "Abstraction Creation -".
Lit.:
Frantisek Kupka, katalog, galeria Gmurzynska, kolonii 1981
Nocturne 1910
Ol / ekran 66x66 cm Inv.Nr. 123 / nabyć B 1966 s. Abb. S. 42
Żółta plama
1918
Ol / ekran
81x65 cm
Depozyt Österr. Fundacja Ludwig
dla sztuki i nauki (od 1981)
s. Abb. S. 43
MARIA LASSNIG
Geb. 1919 w Kappel na polu marzanna / Karyntia /Ö sterreich. Lassnig studiował od 1941 -43 przy wiedeńczyku akademia kształcących sztuk u profesorów Wilhelm Dachauer, Ferdynand Andri i Herbert Boeckl. Od 1951- ona żyła 61 w Wiedniu, potem do 1968 w Paryżu i od 1968-80 w New York.
Początkowo pięćdziesiątych lat nieformalnego malarstwa bliski, opracowaną Lassnig bardzo osobisty realizm, przy on figura, jak uczucia artystki, stoją, w którym centrum.
Lit.:
Maria Lassnig, rysunki, akwarele, Gouachen 1[zasłonięte]949-19, katalog, muzeum sztuki Düsseldorf, 1982 Marii Lassnig, katalog muzeum nowoczesnej sztuki, Wiedeń 1985 Marii Lassnig, akwarele, katalog graficzna zbioru Albertina, Wiedeń i Kärntner galerii lądującej, brodu skargi 1988
Maria Lassnig, Z głową przez ścianę - nowa obrazów, katalog, muzeum sztuki Lucerna, nowa galerii na muzeum lądującym Joanneum Graz, Secession Wiedeń, 1989
Polecieć uczą się 1976
Ol / ekran 177,5 x127 cm Inv.Nr. 572 / nabyć B 1980 s. Abb. S. 85
FERNAND NIEWYMUSZONY
Geb. 1881 w Argentan / Normandie, gest. 1955 w Gif- Yvette.
Niewymuszone budownictwo studiowało w Caen, 1900 pociągnął do Paryża i został podniósł tam do Ecole Arts Decoratifs. On, Picasso uczył się i Braque znają spotkał Roberta Delaunay i Henry Rousseau i miał przy wiosce łódki 1912 jego pierwsza wystaw.. On brał udział w selben roku także na Moskauer "karo -Bu-be"-wystawa, on spotkał 1920 Le Corbusier, zdrzemnąć się -burg van i Mondrian, jego praca zaczęła dwa lata później dla dekoracji i kostiumów dla różnych produkcji filmowych. 1935 miał miejsce w muzeum of Nowocześnie sposób w New York pierwszą dużą amerykańską wystawę niewymuszoną. 1940 — 45 poinformowany on na Yale- uniwersytecie. 1945 powrócił Swobodnie po Francji.
Lit.:
Schneede I (wyd.), Fernande Swobodnie, Gouachen, akwarele,
Rysunki, Stuttgartu 1983
Krajobraz wiejski
1911/12
Ol / ekran
91x81 cm
Depozyt austriackiej galeria, Wiedeń (od 1962)
s. Abb. S. 39
ANTON LEHMDEN
Geb. 1929inNeutra / CSSR.
W końcu 2. wojny światowej przesiedlenia do Wiednia. 1945 — 50 studiowanego Lehmden na akademii kształcących sztuk w Wiedniu u Alberta Paryż Gütersloh i Robin Christian Andersen. On zostanie członkowi tym wiedeńczycy sposobu Club, liczne podróżowanie przedsiębierze, przede wszystkim do Włoch. Ona przegląda w lustrze w jego mistrzowskich alt dokładny szczegółowe obrazach, które często temat wojny i zburzenie traktują, dla "fantastycznego realizmu" charakterystycznego zajęcia z surrealizmem. 1962/63 poinformowanego Lehmden w Istanbul, on posiada od 1972 profesurę przy wiedeńczyku akademię kształcących sztuk.
Lit.:
Alfred Schmelle, Anton Lehmden, krajobrazy światowe,
Salzburg 1968
Walter Koschotzky, Anton Lehmden, grafika, Salzburg
1970
Obrazu wojennego III (Walczący mężczyźni w krajobrazie)
1954
Olej, Tempera na płycie pilśniowej
73x92 cm
Depozyt BMfUKS
s. Abb. S. 67
ROY LICHTENSTEIN
Geb. 1923 w New York.
Lichtenstein studiowało 1939 na sposobie Student's League, potem na Ohio State University w Colombus. Lichtenstein obróciło się początkowo oderwany ekspresjonizmu nabywając uszyć do początku 60er lat Bildsujets, ona z popularnymi massmedia pochodziły z, komiksowi Strips, reklamom, filmom rysunkowym i ilustracjom gazetowym. Pierwsze obrazy powstają od środka sześćdziesiątych lat z starożytnymi ruinami i krajobrazami. Faza zamyka od 1966 siebie z obrazów ,Brush Strokes" powiększył (wymierne nad pociągnięcia pędzla). Potem rozprawa z Sujets na historii sztuki. Lichtenstein zmienia przedłożenia, ona powiększa.
Imitacja mechanicznego postępowania rastra jest wstawiana jako środek stylu.
Lit.:
Bernice róży, Roy Lichtenstein, rysunków 1961 — 1986,
Katalog Schirn hali sztuki, Frankfurtu 1988
Mów The Horseman
1974
Olej, Magna na ekranie
213,5 x284,5 cm
Depozyt zbioru Ludwig Akwizgran
(od 1978)
s. Abb. S. 133
RENE MAGRITTE
Geb. 1898 w Lessines / Belgia, gest. 1967 w Brukseli -Schaerbeck.
Magritte studiował 1916 — 18 na Academie Beaux Na To w Brukseli. On uczył się 1922 mechanizm de Chiricos, pod którym wrażenie utworzyło jego wspólnie z Lecomte, Mesens i Nouge od 1924/25 surrealistische grupie. Gdzie 1927 — żył 30 Magritte w pobliżu od Paryża, on wąskiemu stykowi do Andre Breton i Paul Eluard zatrzymywały. Po jego powrocie do Belgii, 1930, on działa na liczbę młodszego artysty jego ojczyzny wpływając. Oprócz Magritte namalował podczas krótkiego odstępu w wczesnych czterdziesty latach stale w bardzo realistycznym styl, akcentował Irrealität zestawień jego Sujetes jeszcze. Jego zajęcie z fotografią, która wybite był również przez surrealizm, stało się dopiero po jego śmierć znane.
Lit.:
R. Schieber, teoria sztuki Rene Magrittes, Monachium /
Wiednia 1981
Rene Magritte, wszystek pism, wyd. A. Blavier,
Darmstadt 1985
Rene Magritte, katalog wystawy Hypo- kultury-
stiftung, Monachium 1988
Głos krwi 1959
Olej / ekran 115x89 cm Inv.Nr. 77 / nabyć B 1960 s. Abb. S. 60
PIERO MANZONI
Geb. 1933 w Cremona (Włochy), gest. 1963 w Mediolanie. 1956 współwydawca tego "Manifesto przez la Scoperta di una Zona de immagini". 1957 pierwsze "Achrome obraz" (z bielej, często z kaolinem napojone ekran).
1959 współzałożycieli czasopisma "Azimuth" w Mediolanie, z Enrico Castellani. Styki do grupy Zero. 1961 styków do Nouveaux Relaistes. 1974 retrospektywne w on Zrobiłby Gallery, Londyn.
Lit.:
Germano Celant, Piero Manzoni, Mediolanu 1975
Achrome
1959
Kaolin i klej na ekranie
153x114 cm
Depozyt Österr. Fundacja Ludwig
dla sztuki i nauki
(od 1981)
s. Abb. S. 105
LOUIS MARCOUSSIS (właściwy LOUIS MARKUS)
Geb. 1883 w Warszawa, gest. 1941 w Cusset / bogaty frank wschodni.
Marcoussis studiował najpierw prawo i zmienił potem do malarstwa na szkołę artystyczną w Krakowie. On przyszedł 1903 do Paryża. Wpłynie początkowo z kubizmu, Marcoussis przyłączył się od 1912 grupy artysty "Section d'Or". On rozpuszczał się stopniowo z wpływu Picassos i jego koła i opracował ścisłej geometryczny, przedmioty abstrahującemu stylowi.
Lit.:
J. Lafranchis, Louis Marcoussis, Paryża 1961
Martwa natura z ananasem wokół 1920 Ol / ekran 65x81 cm Inv.Nr. 631 / nabyć B 1984 s. Abb. S. 40
JOSEF MIKL
Geb. 1929 w Wiedniu.
Uczyć - od 1946 odwiedzin graficznej i zakład doświadczalny w Wiedniu. 1949 — 56 studiowanych Mikl na akademii kształcących sztuk w Wiedniu przy Josef Dobrowsky. 1951 członków Międzynarodowego sposobu -Club. Od 1956 współuczestnictw na aktywnościach grupy wokół galerii blisko St. Stefan. Od 1969 profesorów na akademii kształcących sztuk.
Najpierw konstruktivistischen, zwrócił później więcej gestischen oderwany sposób razu, Mikl ...