Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

WIDOKI ARCHITEKTONICZNE w malarstwie pol. KATALOG

19-01-2012, 15:24
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 49.50 zł     
Użytkownik m-1
numer aukcji: 2037618728
Miejscowość TYLKO WYSYŁKA
Wyświetleń: 8   
Koniec: 14-01-2012 20:21:59

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka z obwolutą
Rok wydania (xxxx): 1964
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 

WIDOKI ARCHITEKTONICZNE    

w malarstwie polskim 1780 - 1880 

Stron:  130 + 80 ilustracji

Format:  24 x 17

Stan:   bardzo dobry -, obwoluta dobry    

 

W sztuce polskiej, zarówno w malarstwie jak i grafice, widoki archi­tektoniczne i panoramy miast występują dość wcześnie. Rozpowszechnio­ne przez głośną i popularną w Polsce kronikę Marcina Schedla (Kraków 1495) pojawiają się w ciągu XVI—XVIII w. coraz częściej w różnych ujęciach i zastosowaniu. Spotykamy je jako samodzielne kompozycje panoramiczne, jako tło portretów historycznych, lub — dość powszechnie — jako elementy uzupełniające w obrazach i obrazkach dewocyjnych. Widoki występujące w dawnej sztuce polskiej były traktowane raczej schematycznie, a częściowo nawet symbolicznie. Do chwili pojawienia się na widowni krajowej w r. 1767 Bernarda Bellotta Canaletta (1720— 1780), widoków architektonicznych miejskich w sensie nowoczesnej weduty w malarstwie naszym nie było. Widoki Canaletta, podane z całym realizmem bujnego życia stolicy, były zupełnie nowym zjawiskiem artystycznym i nie miały precedensu w sztuce polskiej.

Znamienne jest, że twórczość włoskiego artysty, tak monumentalna, tak nowatorska na terenie Polski, i mająca w przyszłości wywrzeć doniosły wpływ na rozwój weduty, nie wpłynęła w sensie widocznej za­leżności na współczesnych artystów i nie miała bezpośrednich kontynuatorów, z jednym jedynym wyjątkiem jakim jest twórczość akwarelisty Zygmunta Vogla. Ten tylko artysta — który we wczesnej młodości był kopistą i trawestatorem sztuki Canaletta — stanowi łącznik między wedutą XVIII-wieczną, a rozkwitem tej gałęzi malarstwa w drugim trzydziestoleciu XIX w.

Jakie były przyczyny, że sztuka Canaletta nie wykraczała poza ramy królewskiego mecenatu i, że w rozwoju sztuki polskiej XVIII w. była nawet nie etapem, lecz zjawiskiem, które dopiero w XIX stuleciu miało odżyć? Sztuka jego trafiła w Polsce na grunt jeszcze nieprzygotowany, nie było artystów krajowych z odpowiednim wykształceniem fachowym, którzyby mogli ją podjąć. Canaletto nie stworzył też szkoły, nie szkolił u nas kadr młodych artystów, ani nawet — zgodnie z modą czasu — możnych amatorów. Młodzi malarze polscy, wykształceni głównie przez Bacciarellego, zajmowali się przeważnie malarstwem portretowym.


.



UWAGA !!!

Zanim zalicytujesz koniecznie zajrzyj na stronę "O mnie" . Są tam ważne informacje, m.in. , że ODBIÓR OSOBISTY KSIĄŻEK NIE JEST MOŻLIWY (tylko poczta). Licytacja oznacza, że przyjmujesz wszystkie te warunki.

Dziękuję i pozdrawiam !



Dodano 2[zasłonięte]012-01 17:10



UWAGA : PROMOCJA CENOWA ----SZCZEGÓŁY NA STRONIE O MNIE ---ZOBACZ WARTO !!!!!