Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

VADEMECUM TEATROMANA

22-01-2014, 19:01
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Użytkownik kowal1224
numer aukcji: 3867516314
Miejscowość Kielce
Wyświetleń: 1   
Koniec: 18-01-2014 17:53:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Witam Wszystkich Na Mojej Aukcji





"VADEMECUM TEATROMANA" 


 

Spis Treści:

CZĘŚĆ I. TEATR NA ŚWIECIE

Od autora
Początki i rozwój dramatu

Rozdział I. Rodowód antyczny
A. Dramat starogrecki
1. Tło historyczno-obyczajowe. Obrzęd i mit. Tragedia i komedia
2. Dytyramb, chór i aktorzy. Autorzy
3. Układ i forma dramatu
4. Zasady Arystotelesa
B. Dramat rzymski
5. Recepcja grecka. Autorzy. Fabuła atella
C. Teatry Wschodu

Rozdział II. Rodowód średniowieczny
A. Dramat religijny
1. Misteria
2. Mirakle
B. Dramat świecki
3. Moralitet
4. Sottie, farsa
5. Rewia, sielanka, bajka

Rozdział III. Renesans - druga recepcja antyku
1. Dramat humanistyczny
2. Dramat elzbietariski
3. Szekspir
4. Zaczątki złotego okresu hiszpańskiego
5. Włoska commedia dell'arte

Rozdział IV. Wiek XVII - baroku i klasycyzmu
1. Barokowy teatr hiszpański
2. Tragedia francuska
3. Komedia Moliera

Rozdział V. Wiek XVIII - oświecenia i Rewolucji
1. Komedia rokokowa
2. Schyłek tragedii klasycznej. Dramat mieszczański
3. Reformy Wielkiej Rewolucji Francuskiej
4. Niemiecki "Sturm und Drang"
5. Walka o włoską commedię dell'arte

Rozdział VI. Romantyzm
1. Anglia
2. Francja i Hiszpania
3. Niemcy
4. Rosja

Rozdział VII. Realizm i naturalizm
1. Skandynawia
2. Anglia, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej
3. Francja i Belgia
4. Rosja
5. Italia i Hiszpania
6. Niemcy

Rozdział VIII. Dramaturgia naszego wieku
1. Francja
2. Anglia
3. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej
4. Rosja
5. Niemcy, Szwajcaria
6. Italia, Hiszpania, Ameryka Łacińska

Początek i rozwój sceny

Rozdział I. Scena antyczna
1. Konkurs autorów
2. Powstanie i ukształtowanie się sceny
3. Sposób wygłaszania tekstu
4. Wygląd aktora
5. Scena rzymska

Rozdział II. Scena średniowieczna
1.Scena misteryjna. Początki w kościele
2.System manzjonów. Anielskie pageants. Scena terencjańska
3.Scenografia i gra
4. Aktorzy

Rozdział III. Scena renesansowa
1. Scena pałacowa, malarska. "Teatro Olimpico"
2. Scena elżbietańska (szekspirowska), ,,podwórzowa"

Rozdział IV. Scena w wiekach XVII i XVI 132
1. Teatr dworski i demokratyczny. Scena a I'italienne
2. Strój sceniczny. Reforma Talmy
3. Święta ludowe Davida
4. Scena romantyczna
5. Kontynuacje

Wielka Reforma, czyli metryka teatru współczesnego

Rozdział I. Teatr realistyczny i naturalistyczny
1. Teatr meiningeński
2. "Theatre Libre"

Rozdział II. Wielka Reforma
1. ,,Theatre d'Art" i ,,Theatre de l'Oeuvre"
2. Edward Craig. Adolf Appia
Reformatorzy rosyjscy
3. Konstanty Stanisławski i ,,Moskiewski Teatr Artystyczny"
4. Mikołaj Jewrieinow
5. Aleksander Tairow i ,,Teatr Kameralny"
6. Wsiewołod Meyerhold - ,,Pazdziernik„ teatralny"
7. Eugeniusz Wachtangow
Reformatorzy niemieccy
8. Max Reinhardt
9. Erwin Piscator
10. Bertolt Brecht i "Berliner Ensemble"
Reformatorzy francuscy
11. Jacques Copeau i teatr ,,Vieux Colombier"
12. Antonina Artauda ,,teatr okrucienstwa"
13. "Kartel" międzywojenny
14. Romaina Rollanda teatr ludowy
15. Jean Vilar. Festiwal awinioński i "Theatre National Populaire"
16. Jean Louis Barrault i "teatr na wygnaniu"
17. Pokolenie współczesne. Nowa fala awangardy
18. Happening
19. Konkluzje
Wieża Babel
Prawo struktury
Autonomia dramaturgii
Reakcja publiczności
Głosy klerków

Aktor
1. Aktor starogrecki
2. Aktor średniowieczny
3. Aktor odrodzenia
4. Aktor klasyczny
5. Aktor wieku oświecenia
6. Aktor romantyczny
7. Aktor naturalistyczny
8. Aktor antynaturalistyczny
9. Aktor Meyerholda i Tairowa
10. Aktor międzywojennego Paryża
11. Aktorstwo zracjonalizowane

CZĘŚĆ II. TEATR W POLSCE

Początki i rozwój dramatu

Rozdział I. Rodowód
1. Teatr narodowy i nasza niedbałość o niego
2. Ochrzczeni Słowianie. Archeologia wypiera historię
3. Przeciw łacinie i niemczyźnie
4. Wierzenia pogańskie, ich trwałość
5. Echa w ludowej sztuce. Antynomia ludowości i oświecenia
6. Próby wskrzeszenia dawności
7. Obrzędowy teatr chłopski, jego symbolika, związek z cyklem przyrody i ze świętami

Rozdział II. Nikle początki
1. Dramat polskiego średniowiecza. pasyjny i rezurekcyjny
2. Jaselka i herody, Swieckosd i zakazy koscielne
3. ,,Historia..." Mikolaja z Wilkowiecka

Rozdział III. Swojski renesans
1. Dramat humanistyczny i moralitet. ,,Sąd Parysa". Szymonowic, Zawicki, Paxillus,Bielski, Jurkowski
2. Reja ,,Kupiec" i ,,Żywot Józefa"
3. Kochanowskiego ,,Odprawa posłów greckich"
4. Cieklinskiego ,,Potrójny". Polonizacja wątków. Sebastian z Łęczycy. Górnickiego przekład Seneki
5. Komedia ludowa: ,,Mizerie" i bunt społeczny, swawola języka i wyobraźni. Nowiny, minucje, komedia rybałtowska, peregrynacje dziadowskie, intermedia i komedia sowiźrzalska
6. Zakonny teatr szkolny i dworski. Łacina i obcość

Rozdział IV. Ku cudzoziemszczyźnie
1. Teatr dynastii Wazów
2. S. H. Lubomirski: ,,Don Alvares", ,,Komedia Loposa...", "Ermida"
3. Włoscy komedianci za króla Jana. Teatr za Sasów. Sceny magnackie
4. Komedii sowiźrzalskiej ciąg dalszy. Baryki "Z chłopa król"
5. Teatry szkół zakonnych

Rozdział V. Teatr za króla Stasia
1. Renesans kulturowy
2. Scena ojczysta i jej perypetie
3. Meandry repertuarowe
4. Pionierzy dramatu rodzimego: Bohomolec, Bielawski, Zabłocki, Bogusławski
5. Inni autorzy
6. Spóźniona "Barbara" Felińskiego
7. Teatry prywatne i szkolne
8. Krytyka teatralna ,,Iksów"

Rozdział VI. Objawienie romantyzmu
1. Niezwykle poczęcie i odrębne cechy. Powstanie listopadowe. Tematy zastępcze. Ideologia emigracji
2. Wielostronność wieszczów. Słowiańskość Mickiewicza, jego teoria teatru. Chrzescijanizm, stosunek do historii i legend
3. Wpływologia i polonizacja. Brak kontroli scenicznej. Kontrowersje ówczesne i współczesne
4. Wielki mistrz teatru: Słowacki i jego dorobek. Realizacje sceniczne
5. Mickiewicza biografia. Teozofia i masoneria. Towiański
6. ,,Dziady" - chwila Samsona i ich dzieje sceniczne
7. Dramaturgia paryska Mickiewicza
8. Krasińskiego ,,Irydion"
9. ,,Nie-Boska" - jej poetyka i eksplikacja poprzez "Legendę" i "Niedokończony poemat". Profetyzm romantyków. Kościół świętojański
10. Realizacje sceniczne dramatów Krasińskiego
11. Norwida losy życiowe i artystyczne
12. Dramaturgia i czołowe utwory Norwida
13. Echa autobiografii Norwida, poczucie sceniczności
14. Norwida sąd nad pokoleniem. Idea cyrkulacji piękna
15. Realizacje sceniczne
16. Polscy dramaturdzy w Paryżu
17. Biografia Fredry, napoleonczyka na emeryturze
18. Zależność i oryginalność Fredry
19. Humor i dorobek Fredry
20. Żywotność komedii Fredry, styl wykonania scenicznego
21. Pomniejsi dramaturdzy
22. Cenzura carska. Powojenna statystyka repertuaru romantycznego. Resurne

Rozdział VII. Młoda Polska
1. Teatr polski na tle ogólnych przemian. Warszawskie teatry pod zaborem rosyjskim. Wojenne perypetie i powojenne przemiany
2. Teatr krakowski Skorupki, Koźmiana, szkoła krakowska, repertuar
3. Dyrekcja Pawlikowskiego, Kotarbińskiego i następców
4. Inne sceny. Rozwój myśli teatralnej. "Hamlet" Matlakowskiego
5. Program młodopolski
6. Epigoni romantyzmu
7. Bliziński. Komedia, farsa, wodewil
8. Zapolska, dramat naturalistyczny i poetycki
9. Wyspiańskiego smutna biografia
10. Źródła natchnień, idee wiodące, wyobraźnia stwórcza, przykład "Wesela". Ludowość i wizja kataklizmu
11. Realizacje sceniczne dramatu Wyspiańskiego
12. Lucyferyzm i surrealizm Micińskiego. "Kniaź Patiomkin", "Bazylissa Teofanu", "Termopile polskie"

Rozdział VIII. Między wojnami
1. Teatr nie nadąża za wyzwoleniem
2. Zmagania Żeromskiego z dramaturgią
3. Od "Róży" do "Przepióreczki". Nuta społeczna w dramaturgii Żeromskiego
4. Zegadłowicza teatr misteryjno-chłopski
5. Próba teatru proletariackiego (Wandurski) i rewolucyjnego (Przybyszewska)
6. S.I. Witkiewicz, prekursor teatru czystej formy i absurdu

Rozdział IX. Płynna współczesność
1. Powojenna inauguracja i początkowe prądy
2. Proporcje repertuarowe
3. Pokolenie przedwojenne, debiutanci
4. Twórczość dyrygowana i po "odwilży" obrachunkowa
5. Oryginalna dramaturgia i rewizjonalizm
6. Twórczość awangardowa
7. Folklor i rozrywka
8. Renesans teatru religijnego

Aktorstwo
1. Wiadomości o początkach
2. Zanik i odrodzenie
3. Echa reform europejskich
4. Charakterystyka stanu obecnego

Przeobrażenia sceniczne
1. Pierwsze budynki teatralne, Bogusławski
2. Mickiewicz i "Cyrk Olimpijski"
3. Teatry pod zaborami
4. Międzywojenne dwudziestolecie. Teatr podziemny za okupacji hitlerowskiej
5. Czasy powojenne

Indeks nazwisk
Chronologia

 
Istnieje możliwość zakończenia aukcji przed czasem!!!!!!