Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

UWIKŁANY TEMPERAMENT OSOBOWOŚĆ ŚRODOWISKO ELIASZ

19-01-2012, 14:36
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 45 zł     
Użytkownik zima1942
numer aukcji: 1997205505
Miejscowość giżycko
Wyświetleń: 12   
Koniec: 13-01-2012 10:33:19
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


UWIKŁANY TEMPERAMENT
OSOBOWOŚĆ TEMPERAMENT ŚRODOWISKO

JAN STRELAU MAGDALENA MARSZAŁ-WIŚNIEWSKA


STRON: 383
FORMAT: 176x250




Spis treści
Słowo wstępne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Jan Strelau
Andrzej Eliasz jako badacz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Reaktywność jako podstawowa cecha temperamentu . . . . . . . . . . . . . 16
Transakcyjny Model Temperamentu Andrzeja Eliasza. . . . . . . . . . . . . 21
Wybrane wyniki badań nad temperamentem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Działalność akademicka wykraczająca poza uprawiany obszar badań:
Andrzej Eliasz jako Rektor SWPS –
z perspektywy własnych obserwacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Anna M. Zalewska, Magdalena Marszał-Wiśniewska
Transakcyjny Model Temperamentu Andrzeja Eliasza . . . . . . . . . . . 41
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Źródła Transakcyjnego Modelu Temperamentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Temperament – konstrukt hipotetyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Temperament jako element systemu regulacji stymulacji –
jego wymiary i składowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Proces regulacji stymulacji –
formy i poziomy regulacji stymulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Rola temperamentu w regulacji stymulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Zmiany temperamentu. Stałość – zmienność przestrzenna
a stałość – zmienność czasowa dynamiki zachowań . . . . . . . . . . . . . 60
Konsekwencje nieefektywnej regulacji stymulacji. . . . . . . . . . . . . . . . 61
Uwagi końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Grażyna Wieczorkowska-Wierzbińska
System Regulacji Stymulacji: styl działania, poziom
i typ aktywności oraz temperament . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Przedziałowy versus punktowy styl działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Możliwości energetyczne wyznaczone przez temperament . . . . . . . . . 75
System regulacji stymulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Wartość stymulacyjna
punktowego i przedziałowego stylu działania. . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Empiryczna ilustracja konsekwencji braku spójności
w Systemie Regulacji Stymulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Magdalena Marszał-Wiśniewska
Konsekwencje wewnątrzpodmiotowej spójności/niespójności
temperamentu i osobowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Konsekwencje wewnątrzpodmiotowej spójności . . . . . . . . . . . . . . . .
versus niespójności temperamentu
z właściwościami motywacyjnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Konsekwencje wewnątrzpodmiotowej spójności
versus niespójności temperamentu
i właściwości wolicjonalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Uwagi końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Hermann Brandstätter
Czy większy dobrostan oznacza większy dobrobyt?
Ekonomiczne, społeczne i osobowe uwarunkowania satysfakcji
z życia jednostki i zbiorowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Wyjaśnienie pojęć „dobrobyt” i „dobrostan” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Dochody i satysfakcja z życia
z perspektywy jednostki i zbiorowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Dobrostan u innych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Dobrostan zbiorowości jako cel i kryterium
ewaluacji polityki gospodarczej i społecznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Roman Cieślak
Osobowościowe i poznawcze mechanizmy regulacji
w kontekście zmiennych psychospołecznych,
stresu i dobrostanu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Osobowość a efekty radzenia sobie ze stresem . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Osobowość a cele życiowe i dobrostan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Osobowość a efekty wsparcia społecznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Przekonania o własnej skuteczności i ich rola regulacyjna . . . . . . . . . 158
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
Anna M. Zalewska
Stanowisko pracy, reaktywność i płeć jako wyznaczniki
zadowolenia z pracy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Zadowolenie z pracy – element jakości życia
w Transakcyjnym Modelu Jakości Życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Mechanizmy wpływu reaktywności
na poziom zadowolenia z pracy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Stanowisko pracy, reaktywność i płeć
a poziom zadowolenia z pracy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
Piotr Olaf Żylicz, Włodzimierz Strus
O poczuciu winy i niektórych jego temperamentalnych
uwarunkowaniach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Poczucie winy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
Poczucie winy a wstyd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
Temperament a poczucie winy w dwóch koncepcjach. . . . . . . . . . . . . 207
Badania własne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Ewa Pragłowska
Temperament w zaburzeniach afektywnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Temperament a zaburzenia afektywne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Metoda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Wyniki badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
Dyskusja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
Lucyna Golińska
W poszukiwaniu optymalnej aktywacji. Reaktywność a nastrój,
poczucie zdrowia i preferowane formy spędzania urlopu . . . . . . . . . 251
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
Metoda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
Wyniki badań i ich analiza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
Podsumowanie wyników i dyskusja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
Eleonora Bielawska-Batorowicz
Zastosowanie psychologii różnic indywidualnych do opisu
i wyjaśniania zachowań prokreacyjnych człowieka . . . . . . . . . . . . . . 279
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
Znaczenie przebiegu ciąży i porodu dla kształtowania się różnic
indywidualnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280
Różnice indywidualne a przebieg wydarzeń
związanych z prokreacją . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
Lucyna Kirwil
Zależności między agresją a Behawioralnym Systemem Hamującym
(BIS) i Behawioralnym Systemem Aktywacyjnym (BAS) . . . . . . . . . 303
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Metoda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311
Wyniki i podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
Bogdan Zawadzki
Środowiskowe uwarunkowania ogólnego czynnika temperamentu
– analiza międzykulturowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
Metoda – badane grupy, zastosowane narzędzia diagnostyczne
oraz procedura analizy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Wyniki badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346
Dyskusja wyników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
Benjamin H. Newberry, Julie K. Cremeans-Smith, David B. Fruehstorfer
Środowisko, epigenetyka, temperament . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
Mechanizmy epigenetyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
Dlaczego epigenetyka może mieć wpływ na temperament? . . . . . . . . 369
Wczesne doświadczenia życiowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371
Późniejsze doświadczenia życiowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 376
Noty o Autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382