TWÓRCZOŚĆ KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO. OD GENEZY DO REZONANSU.
T. 1 POCZĄTKI I ''MOCNE WEJŚCIE'' 1[zasłonięte]953-19
redakcja Mieczysław Tomaszewski
Wydawnictwo: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2008, format B5, s. 80
Jest to pierwszy tom siedmiotomowej edycji obejmującej interpretacje kompozycji Krzysztofa Pendereckiego. Dziewięć analiz zamieszczonych w książce obejmuję fazę Psalmów Dawida i Strof. Każda analiza wzbogacona jest o dokładną dyskografię oraz inne niezbędne dane (rok powstania, obsada, części, dedykacje, prawykonanie, wydanie nutowe) precyzujące okoliczności powstania utworu. Całość opatrzona jest bibliografią i indeksem nazwisk.
Zawartość: Od redakcji Mieczysław Tomaszewski - Penderecki Agnieszka Draus - I Sonata na skrzypce i fortepian Teresa Malecka - Pieśni Kinga Kiwała - Trzy miniatury na klarnet i fortepian Józef Rychlik - Psalmy Dawida na chór mieszany i perkusję Marcin Strzelecki - Epitaphium Artur Malawski in memoriam na orkiestrę smyczkową i kotły Kinga Kiwała - Miniatury na skrzypce i fortepian Marcin Strzelecki - Emanacje na dwie orkiestry smyczkowe Józef Rychlik - Strofy na sopran, głos recytujący i 10 instrumentów Bibliografia Indeks nazwisk Na zawartość zeszytów składają się teksty różnych autorów związanych z „Krakowską Szkołą Teoretyczną”, prezentujące kolejne utwory w porządku chronologicznym. Artykuły przygotowywane były w oparciu o główne założenia interpretacji integralnej Mieczysława Tomaszewskiego: w centrum rozważań autorów znalazły się dzieła muzyczne rozpatrywane w kontekście dlań organicznym, od genezy i koncepcji twórczej – do recepcji kulturowej i rezonansu. Autorzy nie traktowali przyjętej przez nich a priori interpretacji integralnej jako metody sensu stricte, lecz rozumieli ją jako propozycję postawy inwariantnej wobec modelu podstawowego. Dlatego teksty, które złożą się na całość serii, mają charakter indywidualnych odczytań muzyki twórcy Pasji według św. Łukasza.